Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte pusser dere tenner på vofsen?


Symra&Pippin

Recommended Posts

En slik skrape får man kjøpt på de fleste dyreforretninger. Ellers vet jeg om flere som har spurt tannlegen sin om denne har en gammel en liggende (og fått en!)..

Tannskrapen (den man får kjøpt) er veldig skarp, og hvis man ikke har full kontroll på både den og hunden er det fort gjort å stikke den både her og der.. DET er ikke spesielt lurt - for ikke å snakke om ganske vondt..

Men man behøver ikke egentlig en slik, da. Som regel funker det helt greit å skrape det vekk med en negl - eller en liten mynt (10-øringene var strålende til dette).

Jeg er overbevist om at hundene hører like godt som oss denne skrapelyden av metall mot tennene (*grøsse*), så det er klart mindre dramatisk å bare bruke neglen sin for å skrape av når det er litt gulaktig der. Husk at tannstein kommer av spyttet til hunden, og spyttkjertlene sitter på utsiden av tennene.

Derfor er det (unntatt i kanskje ekstreme tilfeller) tannstein kun på utsiden av tennene, og da først og fremst på hoggtennene og på rovdyrtennene (de store ganske langt bak - som ser "doble" ut med en renne på midten).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Pusser hver dag, iblant annenhver dag, i tillegg til tørt tørrfôr, Plaque Off, Greenies og alskens andre tyggebein. Hun tygger ikke fôret noe særlig, og bruker ikke de bakerste tennene når hun tygger bein heller, så jeg er nødt til å pusse.

Det er også utrolig å se hvor mye det faktisk hjelper å pusse! Tidligere trodde jeg ikke det var så stor forskjell, og tenkte at når det var belegg gikk det ikke å pusse av, men det gjør det jammen.

Hvorfor pusser ikke dere andre med papillon/små hunder tennene deres? Greit at de fleste av dem er unge ennå, men er veldig lurt å begynne tidlig. Det er en veldig fin forsikring mot dårlige tenner, som jo faktisk er en av de vanligste dødsårsakene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...