Gå til innhold
Hundesonen.no

Sommerklipp på Bichon frisé

Marthe

Recommended Posts

Jeg skal klippe farmors Bichon frisé tispe nå. Hun skal ha "sommerklippen". Nå trenger jeg bare litt hjelp til hvordan hun skal se ut? Jeg synes ikke det er så fint når man klipper hele hunden likt overalt. Er det noen som har bilde eller en forklaring på hvordan hun kan se ut?

Kan legge til at dette er en hund på 8 år, som ikke skal stilles ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper den ene havanaisen min slik: http://forum.hundesonen.no/index.php?showt...20entry223582

Det blir nok litt annerledes på bichon frisé, men det er i hvertfall en måte å gjøre det på :D Blir litt som løveklipp, men ikke like drastisk.

Du klipper likom kortere bak enn fremme? Det blir sikkert bra ;) På hodet, hva bør jeg gjøre der? Nå har kun jo sikkert 8-10 cm pels der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klipper likom kortere bak enn fremme? Det blir sikkert bra :D På hodet, hva bør jeg gjøre der? Nå har kun jo sikkert 8-10 cm pels der ;)

På Theo (som det var bilde av i linken) lar jeg all pelsen på hodet være. På Isak, som har mere krøller, klipper jeg noe mer på hodet, men beholder lengden midt oppå hodet og på ørene. Klipper også pelsen på snuta helt kort, så den ikke skal krølle seg opp i øynene. Klipper også litt på sidene av hodet under ørene så han ikke skal få så veldig "ballonghode". Litt vanskelig å forklare akkurat det ;) Har ikke noe godt bilde for hånden akkurat nå.

Du får bare prøve deg frem. Uansett er det viktig å huske på å bare ta litt og litt. Klipper man av for mye, må man bare ta tiden til hjelp. Nå vet ikke jeg om du har klippet hund før, men det er ikke alltid at det blir så veldig fint de første gangene. Selvironi og humoristisk sans kommer godt med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du har klippet hund før, men det er ikke alltid at det blir så veldig fint de første gangene. Selvironi og humoristisk sans kommer godt med :D

;) Veldig sant, hehe...

Har du tynnesaks eller bare vanlig hårsaks, Crizpo? Med tynnesaks blir feilene litt mindre grove, unngår de verste hakkene (av erfaring ;) ), nå vet ikke jeg hvordan den pelsen er å klippe i forhold til en pomme men. Litt og litt, børst og se innimellom. Litt lengde i brystet, litt bukser bak og litt igjen på ører og hale burde bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Veldig sant, hehe...

Har du tynnesaks eller bare vanlig hårsaks, Crizpo? Med tynnesaks blir feilene litt mindre grove, unngår de verste hakkene (av erfaring ;) ), nå vet ikke jeg hvordan den pelsen er å klippe i forhold til en pomme men. Litt og litt, børst og se innimellom. Litt lengde i brystet, litt bukser bak og litt igjen på ører og hale burde bli bra?

Har maskin B) Hvis ikke hadde jeg aldri sakt ja til jobben :rolleyes:;)

Bør nok være litt forsiktig ja. Har aldri klippet en "hel" hund før. Bare litt sånn på labbene og slik. Heldigvis er det "bare" farmor sin hund. Hun tør nok ikke å si så mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maskin B) Hvis ikke hadde jeg aldri sakt ja til jobben :rolleyes::D

Bør nok være litt forsiktig ja. Har aldri klippet en "hel" hund før. Bare litt sånn på labbene og slik. Heldigvis er det "bare" farmor sin hund. Hun tør nok ikke å si så mye ;)

*host* Scnai scnai ferdig? Få se bilde etterpå da, blir sikkert så fin at ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut før/etterbilde hvis dere ikke dømmer meg som "dyremisshandler" :D mest mulig skal vekk B)

blir du "dyremisshandler", er alle i familien vår det også ;) Sommer klippen på Am. Cocker spanielen vi hadde før var helbarbert ;) Egentlig var klippen alltid sånn, utenom på vinteren da den hadde noen cm (lik over hele kroppen).

Men ville nok latt NOE (ikke veldig langt) bli igjen på ører og hale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare bedlingtonklipp og det blir kanskje litt rart med hanekam ned til nesetippen på en bischon! Men å huske på å markere brystkassen og låemusklene, samt litt under brystet, slik at kurvene blir tydelige, er kanskje lurt. Samt å barbere helt ned fra ørene/kinnene og underkjeve/hals. Nei, dette ble veldig bedlington. Dessuten er du kanskje i gang, nå. Få se da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare bedlingtonklipp og det blir kanskje litt rart med hanekam ned til nesetippen på en bischon! Men å huske på å markere brystkassen og låemusklene, samt litt under brystet, slik at kurvene blir tydelige, er kanskje lurt. Samt å barbere helt ned fra ørene/kinnene og underkjeve/hals. Nei, dette ble veldig bedlington. Dessuten er du kanskje i gang, nå. Få se da?

Takk ;) Får se hvordan det blir, tar forsatt i mot tipes ;) Begynner ikke før til helgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kunne jo bli en ny rase: Bedlington Frisé! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren også! Nå trodde jeg du hadde lagt inn bilder av resultatet, også skal du ikke klippe før helgen!! Men hva skal jeg gjøre i mellomtiden da?

Hmm, lese til eksamen... kanskje... ork... ville se bildene av frise'en jeg dah..... sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren også! Nå trodde jeg du hadde lagt inn bilder av resultatet, også skal du ikke klippe før helgen! Men hva skal jeg gjøre i mellomtiden da?

Hmm, lese til eksamen... kanskje... ork... ville se bildene av frise'en jeg dah..... sukk...

Les til eksamen du ja ;) Så får du deg en latter etter helgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd jeg kunne svare på, også har jeg ikke sett den før nå... :P

Jeg liker å ha Mira ganske kort på våren/sommeren. Hele kroppen er veldig kort, men hodet er litt større. Noen cm hår mer der. Halen klipper jeg aldri, syntes den er så fin når den er lang :P Har også litt lengre pels på ørene.

Litt bildespam;

Mira.jpg

Klipp2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...

DET synes jeg faktisk var veldig fint, jeg! :P

Men så er jeg fan av kortklipte snuter og da.

Takk skal du ha :) Synes igrunn også han er fin slik med kortlipt snuteparti, og først og fremst praktisk å ikke ha lang bart med den grisete maten jeg gir han (laks og kjøtt som setter seg veldig + olje), men er ikke noen som akkurat kjenner han igjen som Havanais, selv veterinæren var i tvil da jeg sa han er renraset, men pyttsann. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...