Gå til innhold
Hundesonen.no

Han eter sin egen bæsj..


jeanette-k

Recommended Posts

Bono er nå 9 uker og har enda ikke blitt stueren, men det er ikke problemet.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Det smake sikkert fælt og jeg vet ikke hvorfor Bono gjøre sånn.. Men hvis du oppdaget at Bono holde på å lukte el spise så ta du Bono og la den lukte imens du holde Bono og si fy fy og la den gå igjen og avføring blir der så når Bono går mot den igjen og du si nei og ta Bono vekk fra avføring og gjøre det omigjen. Vær tålmodig. Så fjerne du avføring.. Hvis det skjer igjen så gjøre du det samme.. Tilslutt vil Bono nok skjønner at Bono får ikke lov å spise avføring... Gi belønning når Bono la være å spise avføring... Håper det går over tilslutt...

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanelig at en valp smaker på litt på bæsj, men om den "gafler" det i seg har jeg hørt at det kan komme av en mangelsykdom, at det kan være en medisinsk årsak til bæsjespsising. Jeg har også hørt at fôrbytte kan hjelpe. Kan hende valpen er sulten? Valper skal ha 4 måltider om dagen, og ha god matlyst.

Legger ved en link som forklarer bedre. Men det beste tipset jeg kan gi er nok å være rask med å plukke opp bæsjen! :D

Lykke til!

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/vie...b77f3753a6d4b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aris gjorde det da han var liten, jeg tok og spylte han med masse vann i munnen etterpå, nesten ubehagelig, så han forbant det med det, og det hjalp faktisk etterhvert.

Men fikk tips om munnspray, sånn sterk, den tar du med deg, med en gang han har spist skulle du spraye noen trykk i munnen, ikke skadelig, men smaker ikke godt, igjen, så han forbinder dette som ikke veldig behagelig når han spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bono er nå 9 uker og har enda ikke blitt stueren, men det er ikke problemet.

Det vil nok ta sin tid ennå.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Den enkleste måten er å hindre ham i å nå det, altså å lufte ham ofte nok til at han får gjort det han skal ute (dermed blir han raskere husrein) og følge med inne så han ikke får sjansen til å gafle i seg. Evt kan du si nei og ta tak i ham før eller i det han spiser det, for så å gi ham et alternativ. Etterpå er alt for sent, i hvert fall om du skal lære ham noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: jeg har ingen erfaring med dette selv, så jeg aner ikke om det virker.

MEN jeg har hørt at det kan hjelpe å ta ananas i maten. At hunden ikke liker smaken det blir på avføringa etter å ha spist ananas, og dermed lar det være.

Jeg har og hørt at grunnen er at maten ikke er skikkelig fordøyd, sånn at det fortsatt er "næring" igjen i avføringa. Forbytte kan da være et alternativ.

Jeg tror ikke noe på at kjefting o.l er rette veien å gå. Da er det bedre å sørge for at valpen ikke får mulighet, ved å følge nøyere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant følgende svar av en veterinær på et tilsvarende spørsmål (kilde: alternativet.no)

Det første du bør gjøre, er å finne ut hvorfor valpen gjør dette? Er det et utslag av renslighet, mangler den noe i kosten, er det en stressrelatert atferd, eller hva kan det være som er årsaken?

Så gjør du noe med årsaken:

Pass på at det er plukket opp avføring etter hundene minst en gang om dagen. Den første tiden bør du være ute sammen med dem, og plukke opp med en gang. Da får ikke hunden anledning til å gjøre feil.

Få undersøkt en avføringsprøve hos din veterinær så du kan utelukke at den har invollsparasitter!

Kanskje skal du endre fôringen? Får hunden det den trenger av vitaminer, mineraler og energi? Ved å gi et valpefôr av høykvalitet, eller sette deg grundig inn i hundens næringsbehov og lage maten selv vil du oppnå dette.

Tenk gjennom aktivisering av hunden - får den tilstrekkelig mental aktivisering? Fysisk aktivitet - er det optimalt, ikke for mye eller for lite?

Hva med stress (for mye og for lite aktivitet er en stressfaktor, men det kan være flere)?

Husk at all fokus på atferden kan være med på å forsterke den - det som startet som en uvane kan lett bli forsterket og etablert hvis man kjefter på hunden, eller gjør noe annet med hunden når den spiser avføring!

En god hjelp for å bli kvitt uvanen sammen med evt. arbeid i forhold til grunnårsak er å gi begge hundene hermetisk ananas, det gjør avføringen mindre attraktiv å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bono er nå 9 uker og har enda ikke blitt stueren, men det er ikke problemet.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Eg ville ringt til dyrlegen å spurt om dette. Det kan hende hunden har mangel på ett eller annet.

Veldig ekkelt ihvertfall :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...