Gå til innhold
Hundesonen.no

hva gjør schæferen så spesiell


henrikke

Recommended Posts

har nå trålet tråden om dårlig språk, om hvorvidt schæfere er mer uggne hunder i kroppsspråketenn andre.

Noen tanker som egentlig ikke er relater til det temaet : hvorfor er det tillatt å bårke og herje ved schæfer ringen på utstillinger?? Eller er det slutt på det nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferhundfolket selv synes visst dette er helt normalt.Det med dobbelthandling altså. De ser visst overhode ikke hvor dumt det er,men det viser jo hunden på feil grunnlag.

Ei på kurset vi går nå har schæfer, og hun klaget og klaget over at andre folk ikke kunne holde de stygge kommentarene sine unna schæfer-eierne og ringen på grunn av denne dobbelthandlingen. hun mente det er slik schæferen stilles. Det er det jo også, men det er jo ikke lov, og like falskt som om jeg skulle gått appellmerket med godbit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dobbelthandling? Bråke og herje ved ringen? Hva? Jeg har null erfaring med utstillinger, skjønner ikke noe av dette... :D

Dobbelhandling vil si at hunden løper i ringen med en handler, mens en annen (gjerne eieren) utenfor ringen roper på hunden slik at den traver et stykke foran handleren. Med andre ord; det kan bli litt av et sirkus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelhandling vil si at hunden løper i ringen med en handler, mens en annen (gjerne eieren) utenfor ringen roper på hunden slik at den traver et stykke foran handleren. Med andre ord; det kan bli litt av et sirkus.

Nja, dobbelhandling ligger nå i grunnen i ordet. Det er rett og slett bare dobbel handling, altså at flere enn en person "handler" hunden, altså får oppmerksomhet fra hunden fra utstiden av ringen. Det gjøres litt mer diskret på de fleste andre raser enn på schäfere da, som regel brukes dobbelhandling for å få hunden til å stille seg fint opp. Da står f.eks. en person hunden kjenner godt utenfor ringen i den retningen de vil at hunden skal stå, med godbiter eller leke, slik at hunden ser oppmerksomt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes på atskillige raser, gitt... har sett det rundt belgerringen, handler nr 2 utenfor med pipedyr. Og hos rottweiler. Og det at en eier løper og stiller seg på utsiden av ringen for å få hunden til å se dit, som det gjøres på en god del raser jeg har sett - er også dobbelthandling, faktisk...

På en schäferutstilling er det spesielle det at hundene faktisk viser travet sitt så lenge, i forhold til så mange andre, der det er én runde og alt avgjort... og så vil man ha dem til å se stramme ut også i bevegelse.

Men hva har HUNDEUTSTILLING med ADFERD å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en schäferutstilling er det spesielle det at hundene faktisk viser travet sitt så lenge, i forhold til så mange andre, der det er én runde og alt avgjort... og så vil man ha dem til å se stramme ut også i bevegelse.

Men hva har HUNDEUTSTILLING med ADFERD å gjøre?

Hundene løper da mer enn en runde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes på atskillige raser, gitt... har sett det rundt belgerringen, handler nr 2 utenfor med pipedyr. Og hos rottweiler. Og det at en eier løper og stiller seg på utsiden av ringen for å få hunden til å se dit, som det gjøres på en god del raser jeg har sett - er også dobbelthandling, faktisk...

På en schäferutstilling er det spesielle det at hundene faktisk viser travet sitt så lenge, i forhold til så mange andre, der det er én runde og alt avgjort... og så vil man ha dem til å se stramme ut også i bevegelse.

Men hva har HUNDEUTSTILLING med ADFERD å gjøre?

jeg har da endt opp med både 3 og 4 runder med både samojeden og japanerene våre så det er ikke bare schæfere som må løpe mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes på atskillige raser, gitt... har sett det rundt belgerringen, handler nr 2 utenfor med pipedyr. Og hos rottweiler. Og det at en eier løper og stiller seg på utsiden av ringen for å få hunden til å se dit, som det gjøres på en god del raser jeg har sett - er også dobbelthandling, faktisk...

På en schäferutstilling er det spesielle det at hundene faktisk viser travet sitt så lenge, i forhold til så mange andre, der det er én runde og alt avgjort... og så vil man ha dem til å se stramme ut også i bevegelse.

Men hva har HUNDEUTSTILLING med ADFERD å gjøre?

Hvilke raser er det som løper bare en runde? Det har jeg da aldri hørt om? Hørtes jo veldig merkelig ut det da. Hvor mye løper en schäfer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dobbelt handling irriterer meg(selv om jeg ikke er mye på utstillinger), jeg var med søstern min i letohallen på utstilling(rottweiler), og der satt det ei dame helt åpenlyst med en leke i hånda-- :rolleyes: Dessverre for henne funket den nok ikke helt som den skulle da hunden ble så ivrig at hun løp ut av ringen flere ganger.

Men kan seiern smake så godt da man nærmest har svindlet den tilseg da?

Og denne damen satt veldig åpenlyst, det var ikke noe forsøk på og skjule det for dommeren. Rett bak oss kom det plutslig en mann med pipe leke også. Og den hørtes...

Hvis dette ikke er lov, hvorfor sier ikke dommerne noe da? Eller gir et trekk?

Noe sted man kan melde i fra om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dobbelthandling på Loke. Belgere , i likhet med schæfer, skal stilles med fokus vekk fra fører og de skal være allerte. Ergo må de stå å se på noe på utsiden av ringen for å vise seg godt, så da får jeg andre til å stille han og står på utstiden av ringen selv slik at mammadalten ser på meg. Jeg veiver ikke med pipedyr, eller roper og sånt, men det er vel dobbelthandling like fullt? Og det kommer jeg til å fortsette med til han har fått championatet sitt eller til det blir forbudt for eier å stå ved ringen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at de bare løper en runde, det akela sikkert mener er selve "travrunden". :P Når det hele skal avgjøres kan de ende opp med å løpe ganske mange runder om dommeren er sen med å bestemme seg ja.

Schæferutstillingen kan være et leva sirkus det, ingen tvil om det. :P Stod bare og måpte selv jeg første gangen jeg var der. Men det er gøy og hvordan andre hunder stilles bryr meg egentlig ikke noe særlig. Skulle jeg skifte rase, setter jeg meg inn den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dobbelthandling på Loke. Belgere , i likhet med schæfer, skal stilles med fokus vekk fra fører og de skal være allerte. Ergo må de stå å se på noe på utsiden av ringen for å vise seg godt, så da får jeg andre til å stille han og står på utstiden av ringen selv slik at mammadalten ser på meg. Jeg veiver ikke med pipedyr, eller roper og sånt, men det er vel dobbelthandling like fullt? Og det kommer jeg til å fortsette med til han har fått championatet sitt eller til det blir forbudt for eier å stå ved ringen. :P

Gjør det på samme måte, bruker ikke pipedyr eller godbit. Trenger bare å stå på utsiden av ringen så har jeg hennes fulle oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stilt flere såkalte "bevegelses"raser lenger enn enkelte av dere har levd... og det er er ikke allverdens løping SAMMENLIGNET med schäferringen, ikke minst på deres egne utstillinger...

*ler* nei, det kan du si...jeg var på min første spesialutstilling for schäfer for ikke så lange siden,og der måtte en passe seg gitt! Halvannen meters klaring fra ytterringen,ellers ble man rent rett ned, hyling og bæljing,folk med plastflasker med grus i som de ristet, noen med dommerfløyter og generellt myye skriking på de forskjellige hundene som travet rundt inni der...

Dette må jeg si var en spesiell opplevelse,og jeg er sjeleglad for at ikke jeg skal stille shäfer noensinne!

Takke meg til hvilken som helst annen rase... :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg at det finnes forskjellig typer dobbelt handling, altså den der man ikke ødelegger får andre, feks det Anette gjør med Loke altså stå utenfor ringen og se på han, også finnes de ekstreme der folk løper ned barnevogner og det høres ut som et 17 mai tog... Så lenge det ikke ødelegger på noen måte er det mer eller mindre greit, du skal selv ikke tiltrekke deg oppmerksomhet, det er jo forskjell på å stå utenfor og å løpe og hoie som en galning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er det som skjer utenfor ringen. Jada, folk holder på rundt schäferringen, og ja, det er sikkert irriterende. Men jeg synes ikke det er noe bedre med folk som setter seg så tett oppi ringene, med enorme bur og telt og greier og greier, hunder inni burene som gneldrer iltert og gjør utfall hvis man nærmer seg med egen hund, og det er så man knapt kommer INN i ringen med hund når man skal...

En annen ting - som er litt viktigere - er at på endel raser ER bevegelser viktig, og da bør hundene også få vist seg. Der synes jeg faktisk det er bra det som er i schäferringen i hvert fall; at hundene får løpt mye, og vist om de holder seg - at rygglinjen ikke synker, at ikke ting begynner å falle fra hverandre. Ikke noe gleder mitt hjerte mer enn å se hunder som kan bevege seg bra, OG som får anledning til å vise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er det som skjer utenfor ringen. Jada, folk holder på rundt schäferringen, og ja, det er sikkert irriterende. Men jeg synes ikke det er noe bedre med folk som setter seg så tett oppi ringene, med enorme bur og telt og greier og greier, hunder inni burene som gneldrer iltert og gjør utfall hvis man nærmer seg med egen hund, og det er så man knapt kommer INN i ringen med hund når man skal...

En annen ting - som er litt viktigere - er at på endel raser ER bevegelser viktig, og da bør hundene også få vist seg. Der synes jeg faktisk det er bra det som er i schäferringen i hvert fall; at hundene får løpt mye, og vist om de holder seg - at rygglinjen ikke synker, at ikke ting begynner å falle fra hverandre. Ikke noe gleder mitt hjerte mer enn å se hunder som kan bevege seg bra, OG som får anledning til å vise det.

Jeg er enig i alt du skriver her, og ja, det er mye lyd og action rundt Schäfer ringen. Som "gammel" traver har jeg mange ganger ønsket at vi "schäferfolk" kunne få til utstillinger som er litt mer på lik linje med andre raser... Tenker da både på størrelse av ring og lydnivået...

Men, det er desverre ikke nok at bare en person vil det, (er sikkert fler da men) man må klare å snu "hele" miljøet. Og så lenge både dommere og NKK ikke gjer noe med dette så er eg redd for at det forblir sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...