Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke treningsmetoder?

LiLi

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvilke treningsmetoder dere her inne på forumet bruker på hundene deres, og om dere kan fortelle litt om dem.

F.eks. klikker, nordenstam osv.

Mange bruker sikkert egne metoder, tar litt her og der o.l. hadde vært gøy å høre om litt forskjellig.

Selv vet jeg ikke helt ennå hva jeg skal bruke. Bruker litt klikker og litt godbiter, hun er jo så liten ennå. En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg trener positivt. Det er det viktigste for meg. Som sagt så har jeg ikke trent så mye ennå, så vi får se litt etter hvert. Det er derfor jeg er interessert i å høre mest mulig om hvordan andre trener, sånn at jeg kan plukke opp noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med hund fra før, så jeg vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med, men jeg tror ikke jeg enten skal bruke klikker eller Nordenstam (enten det ene eller det andre liksom).

Blir nok en slags blanding, godbit og ros til belønning, tålmodighet, straff hvis nødvendig (men ikke ofte om det kan unngås, som hadde vært det beste), ja og prøve å gjøre det beste for hunden sånn at den føler seg trygg og lykkelig :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker litt herfra og litt derfra... :) . Men jeg prøver som hovedsak å belønne alt som er bra og overse det som ikke er det!!! Hvordan man trener inn ting er veldig forskjellig. Der må man rett og slett bli kjent med sin egen hund!! Vi trener litt klikker fordi jeg ser at hun synest det er gøyt, men jeg vil ikke trene alt med klikker for hva gjør jeg når jeg ikke finner den? (rotekopp som jeg er) Vil at hunden skal skjønne det som er lettest for både meg og henne... Rett og slett et godt samspill mellom hund og eier der man forstår hverandre.... Dette ble lllitt rotete, men håper du forsto litt av hva jeg mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer litt wesminster og Kristina. Hva gjør dere his hunden hopper opp på kjøkkenbenken og begynner å spise av noe godt som står der? Overser den til den er mett? Bare lurer altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med hund fra før, så jeg vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med, men jeg tror ikke jeg enten skal bruke klikker eller Nordenstam (enten det ene eller det andre liksom).  

Blir nok en slags blanding, godbit og ros til belønning, tålmodighet, straff hvis nødvendig (men ikke ofte om det kan unngås, som hadde vært det beste), ja og prøve å gjøre det beste for hunden sånn at den føler seg trygg og lykkelig :wink:  :wink:

Tror nok jeg må joine deg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv forsterkning og negativ straff bruker jeg. :)

Jeg bruker ikke klikker, men "klikker" på en måte med stemmen i form av mye stemme bruk som "bra" "veeente" "nei!!" "full fart" osv.

Nå er chicka en ganske så oppdragen hund som ikke gjør så mye ugang, men gjør hun noe så sier jeg i fra med en gang med et kraftig "NEI!!!!", det er ikke noe utpreget "snillisme" her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer litt wesminster og Kristina. Hva gjør dere his hunden hopper opp på kjøkkenbenken og begynner å spise av noe godt som står der? Overser den til den er mett? Bare lurer altså :)

Hvis Tinka står med forlabbene på kjøkkenbenken og jeg kommer inn på kjøkkenet hopper hun automatisk ned av seg selv. Da rydder jeg bare bort på benken og tørker av der hvor hun stod.

Ellers så forebygger vi, ved å følge med på henne hvis hun rusler litt rundt i huset, rope på henne når hun går innpå kjøkkenet og ved å aldri sette fra oss mat på bord og benker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Tinka står med forlabbene på kjøkkenbenken og jeg kommer inn på kjøkkenet hopper hun automatisk ned av seg selv. Da rydder jeg bare bort på benken og tørker av der hvor hun stod.

Ellers så forebygger vi, ved å følge med på henne hvis hun rusler litt rundt i huset, rope på henne når hun går innpå kjøkkenet og ved å aldri sette fra oss mat på bord og benker.

Men hvordan har hun lært det da? Hvordan vet hun at det er galt hvis du aldri har lært henne det? Er det en medfødt respons??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg bare på hvordan hun skjønner helt av seg selv at hun skal hoppe ned, når hun aldri har fått beskjed om at det ikke er lov....!?!?!?!

Og hva gjør du hvis hun plutselig løper ut i veien og det kommer en bil? Brøler du ikke NEI da eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg bare på hvordan hun skjønner helt av seg selv at hun skal hoppe ned, når hun aldri har fått beskjed om at det ikke er lov....!?!?!?!

Og hva gjør du hvis hun plutselig løper ut i veien og det kommer en bil? Brøler du ikke NEI da eller...?

Første spørsmålet: Har ikke trent som jeg gjør nå hele Tinkas liv. Jeg har også vært forvirra førstegangs hundeeier som bruker alle råd man får. Begynte å skifte metode for omtrent et år siden. Men vi har aldri tatt henne hardere på å hoppe opp på kjøkkenbenken enn å si "nei". Mulig de "neiene" sitter igjen ennå, men tror egentlig hun skjønner at vi ikke akkurat oppmuntrer henne til å stjele mat.

Andre spørsmålet: Hvis hun går løs og løper ut i veien, og det kommer en bil så hadde jeg antageligvis fått panikk og hylt både kom, nei, og endel uforståelige ting. Men nå er ikke det akkurat en hverdagssituasjon for meg - og det får vi da håpe at det ikke er for andre hundeeiere heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da drar jeg henne ned av benken.

og selfølgelig, i en nødsituasjon, så venter man ikke til hunden slutter med det den gjør før man klikker. Da gjør man noe annet, ikke sant. Har også en periode sagt NEI! når hu var liten, men jeg fant fort ut at det ikke funker når hu ikke får noe konsekvens av det. Så jeg har sluttet med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men da skjønner jeg. For jeg vil kalle det bortimot umulig å aldri bruke negativ forsterking. Hunden må jo få sjansen til å lære hva som er rett og galt. Og når en uønsket atferd er selvforsterkende, så må man nødvendigvis lære hunden at det ikke er lov, på en annen måte enn å overse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig for kastrering dersom det gir hunden et bedre liv = Dyrevelferd  
    • Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
    • Jeg har en hannhund på 3,5 år. Han var tidlig (1 år) veldig stresset,peip,sov ikke, dro seg ut av seler/åpnet dører for å stikke av, jokket på ting. Så han ble kjemisk kastrert da han var litt 14 måneder. Dette funket kjempe bra! Vi fikk en rolig hund, uten piping, stressing, sov om natten, stakk ikke av og sluttet å jokke. For 6 måneder siden valgte vi å ikke kjemisk kastrere han, for å sjekke hvordan han var i væremåte nå. Nå, 6 måneder etter er han superstresset, piper og ynker seg, og blitt yppete og hissig mot hannhunder, noe vi aldri har sett før! Han har også behybtå dominere leken. Han har pr nå ikke fått sjangs til å stikke av, men jeg stoler heller ikke på han. Væremåten er helt forandret.  Kommer dette av at vi sluttet med kjemisk tro? Burde vi bare bestille kastrering? Vet vi burde, og skal, snakke med veterinæren vår, men måtte bare lufte ting nå, høre om dere har hatt noen lignende tilfeller..?? Hilsen frustrert eier, og hund!
    • Går an å tørke av hunden, samt ha et teppe i sofaen feks. La hunden få velge selv om den vil ligge i sin egen seng, eller på sofaen med menneskene. Det er vel det minste man kan gjøre for denne skapningen som er i vårt fangenskap, totalt prisgitt oss.. så mye trist hundehold.
    • Takk for innspill, men jeg tror hunden min kommer til å ha et fullverdig og helt fint liv selv om den ikke får være i sofaen når den er våt og skitten. Jeg ville heller ikke latt en et barn som nettopp hadde rullet seg i gjørme eller bæsjet på seg sette seg rett ned i sofaen i stua (da bør jeg kanskje heller aldri ha barn?). Jeg tror at en hund som får ligge i sin egen seng i stua, midt i mellom alle menneskene den er glad i, har det veldig fint og føler seg som en del av flokken. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...