Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP !

nette90

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har skaffet meg en dalmantiner, skal hente den om en uke. Men nå begynner stefaren min å prate piss... Han sier att dalmantineren blir fort hissig og da må vi avlive den. Han sa også det att hvis hunden knurra en gang til han så skulle han skyte den..! hva skal jeg gjøre!!! jeg har lixom ønsket meg egen dalmantiner i over ti år! også får jeg bare høre sånnt piss om den! Er det sant!? blir de fort hissige?? De som vet mye, kan ittje de sende på mail om åssen dalmantineren er!? må vite det...

:):)

Skrevet

Dalmatinere blir ikke fortere hissig enn andre hunder.

Dalmatinere er kjent for å være godmodige og bra familiehunder.

Men kan være litt for aktive for de fleste..

Men er egentligt ingenting negativt å si om en dalmatiner.

Utenom at døvhet kan forekomme..

Så tror ikke det blir noe problem med en Dalmatiner.. :)

Har en far som er litt lignende stefaren din. (han liker ikke hunden min)

Guest Vicky
Skrevet

Dalmanitneren er en nokså egenrådig og bestemt hund, men den er verken hissig eller aggressiv:) det går nok bra skal du se! lykke til og gratulerer med valp! :)

Skrevet
Dalmanitneren er en nokså egenrådig og bestemt hund, men den er verken hissig eller aggressiv:) det går nok bra skal du se! lykke til og gratulerer med valp! :)

Fleste hunder e egenrådige.. Så vil ikje sei at den hunden e annerledes en andre hunder.. Men er en bra familie hund så lenge den får nok mosjon.

:) Men Gratulerer med ny valp ja.. :)

Skrevet

Det heter dalmatiner, ikke dalmantiner :)

En rase som er kjempeflott familiehund, men ganske aktiv. Viktig å stimulere den både fysisk og mentalt, slik at du slipper å få en stresset hund. Den har lett for å få kløe og flass, men det finnes masse produkter du kan tilsette i maten eller rett i pelsen slik at du holder dette i sjakk! Lykke til med valp :)

Skrevet

Det var en som hadde en ulykke med en dalmatiner her inne og det skjedde det faren din sa .... (avlivinga, ikke skytinga!!)

Det er litt dumt - hadde lyst på en sånn som liten, men det var jo på grunn av 101 dalmatinere :roll:

Tanta til mora mi har en ... så søt, da =D> :)

Skrevet
Det var en som hadde en ulykke med en dalmatiner her inne og det skjedde det faren din sa .... (avlivinga, ikke skytinga!!)

Det er litt dumt - hadde lyst på en sånn som liten, men det var jo på grunn av 101 dalmatinere :roll:  

Tanta til mora mi har en ... så søt, da =D>  :)

De motte jo ikke avlive den pga aggresivitet..

Den var bare mer krevende enn det hadde trodd også skulle de

flytte til en leilighet.. (som ikke egner seg til en dalmatiner)

Også klarte de ikke finne nytt hjem til den innen de flyttet.

Eller snakker vi om to forskjellige ting?

Skrevet

De motte jo ikke avlive den pga aggresivitet..

Den var bare mer krevende enn det hadde trodd også skulle de

flytte til en leilighet.. (som ikke egner seg til en dalmatiner)

Også klarte de ikke finne nytt hjem til den innen de flyttet.

Eller snakker vi om to forskjellige ting?

Nei, ikke aggresivitet, men aktivitet og for mye tid - ja, vi snakker om det samme :):wink:

Skrevet

Hvis jeg skulle si min mening her, uten og tråkke noen på tæerne. Så mener jeg at hvis din stefar har den holdning til hunden før i endda har fått den, synes jeg egentlig ikke dere skulle skaffe dere hund. Når man venterpå og få en ny valp i huset, burde man gå og glede seg og tænke på alle de positive ting som den skal lære og så videre. Men det inntrykket får jeg ikke her. For meg lyder det som om din stefar ikke har lyst på hund.

Ville ventet med og få hund til du er flyttet hjemmefra, så du ikke hele tiden skal gå og tænke på hva din stefar nå synes..

Skrevet

Dalmatinere er ikke hissige av deg. Men det trenger MASSE aktivitet! Både mentalt og fysisk!

De er ganske "vimsete" av seg og ikke akkurat verdens beste hunder og lære opp til forskjellige ting.

Men aggressive er de ikke. Men de kan være litt voldsomme.

Men hvorfor i all VERDEN skaffer du deg hund når stefaren din går med slike tanker? Hvis ikke familien din er 100% innstillt på å få hund så vil det aldri gå!

Skrevet

Burde du ikke lese om rasen og finne ut hvordan den er (være mye hos oppdretter, eller møte andre med denne rasen) før du skaffer deg den!

For meg så virker det som om du ikke kan så alt for mye om rasen og hvordan de oppfører seg...... Noe man må være ganske sikker på før hunden kommer i hus!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...