Gå til innhold
Hundesonen.no

Fokus på eier etter godbit

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen. Altså:

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig) -

Tinka tar ned hodet mens hun tygger/svelger godbiten -

hun drøyer et par sekunder og kommer helt ut av posisjon før hun ser opp på meg og finner riktig posisjon igjen -

og samme greia repeteres etter neste gang hun belønnes.

Særlig effektivt blir det jo ikke, når vi sløser bort så mye tid på å komme i gang og gå fot igjen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å holde fokus på meg hele tiden? Det er vanskelig å belønne henne før hun får tatt ned hodet, siden det må bli i det hundredelssekundet etter at hun har fått godbiten - og så presis veit jeg ikke om jeg klarer å være. Dessuten driver hun jo allerede og knasker på en godbit da...

Skrevet

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen. Altså:

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig)...

Du kan jo prøve å kun gi henne godbit når hun fokuserer på deg. Kanskje prøve med bittesmå godbiter, da bruker hun ikke så lang tid på hver.

Skrevet

Selvsagt gir jeg henne kun godbit når hun fokuserer på meg. Jeg sier bra når hun går fint, hun fortsetter å se opp på meg til jeg gir henne godbiten, hun tar ned hodet og tygger godbiten.

Jeg sitter her og brekker opp doko-godbiter i mindre biter og skal ta en økt i morra med fri v/foten og se om Tinka raskere får fokuset på meg etter belønning.

Guest Vicky
Skrevet

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig) -

Tinka tar ned hodet mens hun tygger/svelger godbiten -

hun drøyer et par sekunder og kommer helt ut av posisjon før hun ser opp på meg og finner riktig posisjon igjen -

og samme greia repeteres etter neste gang hun belønnes.

Særlig effektivt blir det jo ikke, når vi sløser bort så mye tid på å komme i gang og gå fot igjen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å holde fokus på meg hele tiden? Det er vanskelig å belønne henne før hun får tatt ned hodet, siden det må bli i det hundredelssekundet etter at hun har fått godbiten - og så presis veit jeg ikke om jeg klarer å være. Dessuten driver hun jo allerede og knasker på en godbit da...

Hva med å gi henne godbiten akkurat på rett moment og stoppe helt opp, Og så gå rett på igjen når hun ser på deg og du lar henne gå igjen? La henne være den som ber om å jobbe :( Etter hvert kan du forlenge tiden mellom hver gang du belønner :( Altså at du krever mer.

Skrevet

Når jeg har trent "fri ved foten" så har jeg latt hunden gå ved siden av meg med konsekvent blikkontakt hele tiden. Godbitene (fint hakkede pølsebiter) jeg slipper ned til henne bare "innhalerer" hun så jeg trenger ikke å tenke på at vi må stoppe eller at hun avbryter blikkontakten.

Guest Vicky
Skrevet

Er ikke alle hunder som er sånn. Noen liker å kjenne smaken skikkelig før de svelger. :( hehe

Skrevet

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen.

Dersom jeg forstår deg riktig, så vil du at hun skal se på deg også når du belønner? Hvorfor? Er ikke øvelsen over og du har belønnet det hun gjorde riktig? Det gjør ikke noe at hun trenger litt tid på å fokusere på oppgaven, så lenge hun konsentrerer seg så lenge hun er under kommando. Vent heller til du ser hun er klar før du kommanderer på nytt og belønn henne for kontakt. Kanskje hun bare må svelge først ;-)

Skrevet

Er ikke alle hunder som er sånn. Noen liker å kjenne smaken skikkelig før de svelger. :( hehe

Vet det. Jeg er veldig heldig sånn sett :(

Skrevet

Emilie og Astrid: Hun er labrador og sluker det meste som fins. Derfor er nok jeg skjemt bort litt også og hun bryr seg overhodet ikke om jeg bruker de samme godbitene så og si hver dag... Og derfor har jeg falt inn i den vanen at jeg bruker doko på nesten hver tur og hver trening. Jeg får prøve å hakke opp pølser i små biter og se om det kanskje hjelper.

Dersom jeg forstår deg riktig, så vil du at hun skal se på deg også når du belønner? Hvorfor? Er ikke øvelsen over og du har belønnet det hun gjorde riktig? Det gjør ikke noe at hun trenger litt tid på å fokusere på oppgaven, så lenge hun konsentrerer seg så lenge hun er under kommando. Vent heller til du ser hun er klar før du kommanderer på nytt og belønn henne for kontakt. Kanskje hun bare må svelge først ;-)

Jeg vil ikke nødvendigvis at hun skal se på meg mens hun spiser godbiten sin. Jeg er fullt klar over at når bra (eller klikkerlyden hos andre klikkertrenere) har kommet er øvelsen over - da har hunden gjort det som kreves for å få belønning. Poenget er at jeg syns hun bruker for lang tid fra hun er ferdig med godbiten til hun har kommet tilbake i posisjon igjen, så det blir lite effektivt og lite flyt i treninga. :(

Jeg har forresten ikke lagt på kommando på å gå fot enda, fordi jeg ikke syns hun går helt bra nok.

Tinka er crossoverhund og vi er i prosessen med å lære inn alle øvelsene på nytt, og denne gangen vil jeg være sikker på at det er bra før jeg legger på kommando.

Guest Vicky
Skrevet
Emilie og Astrid: Hun er labrador og sluker det meste som fins. Derfor er nok jeg skjemt bort litt ogs� og hun bryr seg overhodet ikke om jeg bruker de samme godbitene s� og si hver dag... Og derfor har jeg falt inn i den vanen at jeg bruker doko p� nesten hver tur og hver trening. Jeg f�r pr�ve � hakke opp p�lser i sm� biter og se om det kanskje hjelper.

ja, det er lurt Ingvild. Øk sakte men sikkert lengden mellom hver gang hun får godbit. Det jeg gjør er å kjøpe noen som er gode, samtidig som de er lette å dele opp så hunden bruker mindre tid på å tygge. Etter hvert vil hun nok bli raskere med å komme seg på plass igjen. Når du har økt litt på lengden, og godbiten blir litt sjeldnere og mer verdifull :(

Skrevet

Jeg ville faktisk ikke brydd meg så mye om at hun ikke fort kommer tilbake til posisjon siden du ikke legger på kommando. Hadde du hatt en border collie, så hadde det kanskje gått fortere. Kanskje hun også synes øvelsen er kjedelig? Det genererer jo ikke akkurat fart det heller :(

Dersom du har et generelt "problem" med intensiteten, så kan det jo hende du er nødt til å ta en titt på forsterkeren. Kan det være at intensiteten øker dersom du bruker ball i stedet? Jeg har selv erfart hvor viktig riktig forsterker er, og jeg fikk meg en liten AHA-opplevelse på forrige hund da jeg gikk fra godbiter til leke som forsterker og oppdaget at jeg trengte færre repetisjoner og at intensiteten økte betraktelig.

Skrevet

Det jeg gjør av og til er at jeg klikker og bare går videre mens jeg gir godbiten. Da spiser hun den mens hun går. Hun ser ikke opp på meg mens hun spiser, men med en gang hun er ferdig.

Guest Vicky
Skrevet

beklager den stygge skriften på innlegget mitt. Det er noe tull med macene på skolen..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...