Gå til innhold
Hundesonen.no

Fokus på eier etter godbit


Ingvild

Recommended Posts

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen. Altså:

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig) -

Tinka tar ned hodet mens hun tygger/svelger godbiten -

hun drøyer et par sekunder og kommer helt ut av posisjon før hun ser opp på meg og finner riktig posisjon igjen -

og samme greia repeteres etter neste gang hun belønnes.

Særlig effektivt blir det jo ikke, når vi sløser bort så mye tid på å komme i gang og gå fot igjen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å holde fokus på meg hele tiden? Det er vanskelig å belønne henne før hun får tatt ned hodet, siden det må bli i det hundredelssekundet etter at hun har fått godbiten - og så presis veit jeg ikke om jeg klarer å være. Dessuten driver hun jo allerede og knasker på en godbit da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen. Altså:

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig)...

Du kan jo prøve å kun gi henne godbit når hun fokuserer på deg. Kanskje prøve med bittesmå godbiter, da bruker hun ikke så lang tid på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir jeg henne kun godbit når hun fokuserer på meg. Jeg sier bra når hun går fint, hun fortsetter å se opp på meg til jeg gir henne godbiten, hun tar ned hodet og tygger godbiten.

Jeg sitter her og brekker opp doko-godbiter i mindre biter og skal ta en økt i morra med fri v/foten og se om Tinka raskere får fokuset på meg etter belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen. Altså:

Tinka går fint -

jeg sier bra og fisker fram en godbit som jeg gir henne med venstrehånda (men ikke på hennes venstre side, jeg gir den på en måte i den posisjonen hodet hennes er når hun går fot, altså på skrått opp liksom, ikke at det egentlig er så veldig vesentlig) -

Tinka tar ned hodet mens hun tygger/svelger godbiten -

hun drøyer et par sekunder og kommer helt ut av posisjon før hun ser opp på meg og finner riktig posisjon igjen -

og samme greia repeteres etter neste gang hun belønnes.

Særlig effektivt blir det jo ikke, når vi sløser bort så mye tid på å komme i gang og gå fot igjen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å holde fokus på meg hele tiden? Det er vanskelig å belønne henne før hun får tatt ned hodet, siden det må bli i det hundredelssekundet etter at hun har fått godbiten - og så presis veit jeg ikke om jeg klarer å være. Dessuten driver hun jo allerede og knasker på en godbit da...

Hva med å gi henne godbiten akkurat på rett moment og stoppe helt opp, Og så gå rett på igjen når hun ser på deg og du lar henne gå igjen? La henne være den som ber om å jobbe :( Etter hvert kan du forlenge tiden mellom hver gang du belønner :( Altså at du krever mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har trent "fri ved foten" så har jeg latt hunden gå ved siden av meg med konsekvent blikkontakt hele tiden. Godbitene (fint hakkede pølsebiter) jeg slipper ned til henne bare "innhalerer" hun så jeg trenger ikke å tenke på at vi må stoppe eller at hun avbryter blikkontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg har belønnet Tinka når hun går fot, bruker hun et par sekunder før hun ser opp på meg igjen.

Dersom jeg forstår deg riktig, så vil du at hun skal se på deg også når du belønner? Hvorfor? Er ikke øvelsen over og du har belønnet det hun gjorde riktig? Det gjør ikke noe at hun trenger litt tid på å fokusere på oppgaven, så lenge hun konsentrerer seg så lenge hun er under kommando. Vent heller til du ser hun er klar før du kommanderer på nytt og belønn henne for kontakt. Kanskje hun bare må svelge først ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie og Astrid: Hun er labrador og sluker det meste som fins. Derfor er nok jeg skjemt bort litt også og hun bryr seg overhodet ikke om jeg bruker de samme godbitene så og si hver dag... Og derfor har jeg falt inn i den vanen at jeg bruker doko på nesten hver tur og hver trening. Jeg får prøve å hakke opp pølser i små biter og se om det kanskje hjelper.

Dersom jeg forstår deg riktig, så vil du at hun skal se på deg også når du belønner? Hvorfor? Er ikke øvelsen over og du har belønnet det hun gjorde riktig? Det gjør ikke noe at hun trenger litt tid på å fokusere på oppgaven, så lenge hun konsentrerer seg så lenge hun er under kommando. Vent heller til du ser hun er klar før du kommanderer på nytt og belønn henne for kontakt. Kanskje hun bare må svelge først ;-)

Jeg vil ikke nødvendigvis at hun skal se på meg mens hun spiser godbiten sin. Jeg er fullt klar over at når bra (eller klikkerlyden hos andre klikkertrenere) har kommet er øvelsen over - da har hunden gjort det som kreves for å få belønning. Poenget er at jeg syns hun bruker for lang tid fra hun er ferdig med godbiten til hun har kommet tilbake i posisjon igjen, så det blir lite effektivt og lite flyt i treninga. :(

Jeg har forresten ikke lagt på kommando på å gå fot enda, fordi jeg ikke syns hun går helt bra nok.

Tinka er crossoverhund og vi er i prosessen med å lære inn alle øvelsene på nytt, og denne gangen vil jeg være sikker på at det er bra før jeg legger på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Emilie og Astrid: Hun er labrador og sluker det meste som fins. Derfor er nok jeg skjemt bort litt ogs� og hun bryr seg overhodet ikke om jeg bruker de samme godbitene s� og si hver dag... Og derfor har jeg falt inn i den vanen at jeg bruker doko p� nesten hver tur og hver trening. Jeg f�r pr�ve � hakke opp p�lser i sm� biter og se om det kanskje hjelper.

ja, det er lurt Ingvild. Øk sakte men sikkert lengden mellom hver gang hun får godbit. Det jeg gjør er å kjøpe noen som er gode, samtidig som de er lette å dele opp så hunden bruker mindre tid på å tygge. Etter hvert vil hun nok bli raskere med å komme seg på plass igjen. Når du har økt litt på lengden, og godbiten blir litt sjeldnere og mer verdifull :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk ikke brydd meg så mye om at hun ikke fort kommer tilbake til posisjon siden du ikke legger på kommando. Hadde du hatt en border collie, så hadde det kanskje gått fortere. Kanskje hun også synes øvelsen er kjedelig? Det genererer jo ikke akkurat fart det heller :(

Dersom du har et generelt "problem" med intensiteten, så kan det jo hende du er nødt til å ta en titt på forsterkeren. Kan det være at intensiteten øker dersom du bruker ball i stedet? Jeg har selv erfart hvor viktig riktig forsterker er, og jeg fikk meg en liten AHA-opplevelse på forrige hund da jeg gikk fra godbiter til leke som forsterker og oppdaget at jeg trengte færre repetisjoner og at intensiteten økte betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør av og til er at jeg klikker og bare går videre mens jeg gir godbiten. Da spiser hun den mens hun går. Hun ser ikke opp på meg mens hun spiser, men med en gang hun er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...