Gå til innhold
Hundesonen.no

Pubertet eller har jeg et problem?


Lizzie

Recommended Posts

Lotta er nå blitt ti måneder og jeg vet at dette kan være en "trøblete" periode. Problemet er at Lotta fortsatt lekebiter, særlig på sønnen vår og andre barn. Hun kan også gjøre det på oss når hun er oppspilt. Helt fra hun kom i hus åtte uker gammel har vi vært obs på bitehemming; vi har klynket, snudd ryggen til og tatt time - out. Problemet har vel vært at åtteåringen vår ikke har vært så flink til å følge dette. Lotta har alltid bitt etter sokkene hans, og jeg forstår at det er vanskelig å stå rolig i ro med ryggen til når en krokodille biter seg fast i sokkene! Som oftest må jeg fjerne henne eller rope høyt nei for at hun slipper. Dette hjelper i ca. 10 sekunder.... :rolleyes:

Hun er snart voksen og bør vite at hun ikke skal bruke tennene; vi har i allefall gjort vårt beste for å lære henne dette. Noen som har noen gode råd?

En annen ting som vi har jobbet med hele tiden er stjeling. Hun forsyner seg med akkurat det hun vil ha av sko, sokker, leker osv. Jeg har aldri løpt etter henne eller gjort noe stort nummer ut av dette. I begynnelsen erstattet jeg tingene med hennes leker, nå sier jeg nei og slipp, da slipper hun. Jeg er ganske sikker på at hun vet at mors tøfler er hellige, allikevel tar hun de så fort hun får sjansen :wub:

Merker at jeg er litt lei nå, synes jeg ser liten fremgang på mange områder.

Må ellers si at hun er en utrolig glad og herlig hund, men bitingen begynner å bli et problem.

Håper noen har noe fornuftig å dele med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter hun så det gjør vondt, eller er det bare liksombiting? Pippin liksombiter når vi lekeslåss, men det er ikke noe problem for oss. Hvis Lotta biter så det gjør vondt er det nok på høy tid å sette inn en storoffensiv. Når jeg sier NEI! så hundeørene flagrer, så stopper Pippin opp med det gale han gjør. Poenget er å være 100% konsekvent, og ikke la det være noen som helst tvil om hva du mener om biting. Åtteåringen signaliserer vel temmelig tydelig han også, hva han mener om å bli bitt. Jeg synes det er litt rart at det ikke virker hvis dere sier tydelig fra og er konsekvent...

Stjeling og stjeling er to forskjellige ting her i huset. Pippin har sluttet for lenge siden å stjele slikt som han vil ha men vet at han ikke får (mat fra kjøkkenbenken etc), derimot kan han stjele sko, skjerf og slikt som han vet skaper lek og spetakkel! Jeg bryr meg rett og slett ikke så mye om det! Sko og andre ting som jeg ikke vil at han skal bite i har jeg plassert sånn at han ikke får tak i det, men tøflene mine bærer preg av at vi er noen store unger, både Pippin og jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at sønnen din og hans venner forstår alvoret i å være rolige rundt hunden og at de gjør det dere vet er riktig, for å få slutt på bitingen!

Fibi var livredd barn da vi fikk henne, og min elleveåring har gjort en kjempejobb for å hjelpe henne til å kunne omgås både henne og venninnene hennes uten hopping og biting og annen truende tulleatferd. Hun var "offeret" i familien, noe de yngste ofte blir!

Jeg vet ikke nok om deres hund, eller deres sønns atferd rundt hunden til å si noe sikkert, men grensen mellom lekebiting og skremmende/vond biting, er ikke alltid lett å definere. Derfor: Ingen biting!

Ingen herjing eller styring med eller rundt hunden fra barna, heller. Det er feil å korrigere hunden for atferd som man legger opp til selv.

Jeg har ingen problemer med å irrettesette ungene hos oss, hvis de på noen som helst måte setter Fibis tålmodighet på prøve (eller min :D ). Det er heller ikke lov¨å "trene" bare for å vise seg for vennene sine! Hunden er et levende vesen og skal behandles med respekt som alle vi andre i familien!

Må føye på litt.

Dette er til din sønn på åtte:

Kan du gå barbeint inne en stund, så de fristende sokkene ikke er der? Det er ganske gøy for hunden at du skriker og løper og vifter med armene (for noe av dette gjør du kanskje når hun biter?), så selvom mamma kjefter på hunden, er det ganske fristende å gjøre det igjen. Hunder er ganske dumme (eller ikke så kloke), så de finner ofte på litt teite ting for å få oppmerksomhet.

Akkurat som med barn, er det viktig at hunden får oppmerksomhet, men helst når den gjør lure ting, ikke sant? Derfor er det fint hvis du kan trene litt lydighet med henne som "sitt" og "dekk" og kontakt (gi henne en godbit når hun ser på deg) og sånne ting.

Det er også viktig å trene mye ro og det er kjempelett. Da kan du jo bare sitte og klappe henne og rose henne for å være rolig, mens du ser på TV!

Det er mange her på hundesonen som er kjempeflinke med hunder, så det er bare å spørre om lure ting man kan gjøre, så er det sikkert noen som svarer!

Lykke til :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting til når det gjelder tøysete hundetenåringer: Passe mye mosjon og hjernetrim gjør det ofte lettere. Unghunder som kjeder seg kan finne på å være vrange bare for å få litt action! Dette tipset fikk jeg da Pippin var i den vanskeligste alderen. Da begynte vi å gå litt mer utfordrende turer, gjennom skog og mark og ned i fjæra, la inn lek og trening. Det ble slutt på å daffe den samme ruta gjennom villastrøket her hver dag. Jeg vet ikke om det var det som gjorde det, men jeg synes puberteten gikk ganske pent for seg her i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for svar :D

I etterkant av dette innlegget har jeg begynt på kurs og har dermed fått litt svar derfra også.

Instruktøren mener at Lotta rett og slett er FOR glad og entusiastisk. Dvs. når åtteåringen kommer

inn i samme rom som henne så blir hun så glad at hun nærmest mister kontrollen over seg selv. Hun hopper

og biter av glede og oppspilthet. Hun må dermed lære å kontrollere gleden sin, både med hjelp fra oss

men og med hjelp av tid og modenhet (heldigvis). Vi herjer ikke med Lotta inne. Hun leker alene eller vi leker rolig/trener. Dette fordi vi har ønsket en hund som skal være rolig inne.

Føler meg litt bedre nå, det er jo ikke så ille å ha en hund som er alt for lykkelig glad heller da ;)

Ida; åtteåringen skal få lese innlegget ditt i dag, det synes han nok er stas så takk for det!

Heidi; tror nok jeg skal kapitulere i forhold til stjelingen ja...Vi får heller jobbe mer med apportering sånn at hun i det minste kommer til meg med alt tyvegodset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...