Gå til innhold
Hundesonen.no

Rådyr og hund


Breeze

Recommended Posts

Fikk så lyst til å dele dette med noen :P

Vi har rådyr boende i skogen like ved huset mitt, og hver kveld går de ut på enga for å beite. Hundene syntes det er greit om de holder seg på andre siden av enga, men i det siste har rådyrene trukket nærmere. Igår var de rundt 50-100 meter unna, og hundene holdt en dugelig konsert.

Nå ikveld når jeg skulle ha ut hundene etter kveldsmat, så stod rådyrene bare 30 meter unna. Tamara satte i en voldsom bjeffing. Tenkte jeg skulle prøve å avlede henne og satt meg sammen med henne og ga signal om at hun skulle sitte ved siden av meg. Et frustrert pip og så satt hun der. Rådyrene tittet litt engstelig opp, men fortsatte etterhvert å beite. Jeg begynte å klø Tamara litt bak ørene og merket at hun slappet av. Etter ca. 10 min. gikk jeg inn og hentet Zoot og forklarte ham at rådyrene er "mamma sine" (altså noe han ikke skal bry seg med), et dypt sukk var svaret jeg fikk før han tuslet avgårde uten å bry seg mer med rådyrene. Nå står de der 30 meter unna og beiter, mens hundene faktisk holder tyst.

Egentlig burde jeg forte meg å ta de inn nå da, før jeg ødelegger hele historien min her *ler*.

En riktig god kveld til alle her på hundesonen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde noen faste gjester her i vinter vi og! Og de likte ikke Joy noe særlig! Ho fløy på verandadøra og gneldra værre enn det ho gjorde i Tønsberg! :P

Neida.. Men de pene dyra krevde minst en gang med opp og hysje på Joy i løpet av natta! ..Glad snøen er borte og de har funnet mat andre steder jeg! :P

Edit: God kveld til deg og! :wub: Håper du får mer glede av rådyra enn det vi gjorde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde noen faste gjester her i vinter vi og! Og de likte ikke Joy noe særlig! Ho fløy på verandadøra og gneldra værre enn det ho gjorde i Tønsberg! :P

Neida.. Men de pene dyra krevde minst en gang med opp og hysje på Joy i løpet av natta! ..Glad snøen er borte og de har funnet mat andre steder jeg! :P

Edit: God kveld til deg og! :wub: Håper du får mer glede av rådyra enn det vi gjorde :P

Men Camilla da, Joy var jo så flink i Tønsberg hun :P Jeg la ihvertfall ikke merke til noe annet.

Det verste er når jeg kommer hjem fra tur, med begge hundene festet i magebelte og 4 meter strikkline, og så runder vi en av øyene på jordet, og opps der står det flust med rådyr.... Magaplask *ler*

Skjønner at du ikke syntes det var noe særlig med bjeffing på natta da, har heldigvis sluppet det så langt.

Tenker meg at du var bittelitt stolt da ja! :P

Jeg vet at jeg hadde vært det iallefall!

Ha en fin kveld du og! Kos deg med rådyrene!

Sitter her og er mest forundret :P

Og så kan jeg høre på Grand Prix uten "koring" i bakgrunnen.... :P

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Camilla da, Joy var jo så flink i Tønsberg hun :P Jeg la ihvertfall ikke merke til noe annet.

Det verste er når jeg kommer hjem fra tur, med begge hundene festet i magebelte og 4 meter strikkline, og så runder vi en av øyene på jordet, og opps der står det flust med rådyr.... Magaplask *ler*

Skjønner at du ikke syntes det var noe særlig med bjeffing på natta da, har heldigvis sluppet det så langt.

Hehe, Joy var så flink i Tønsberg ho atte! Jeg er kjempestolt! :wub: Utenom den pipinga hennes da.. Men herligheten.. Det kunne ha vært 10000000 ganger værre!

Hehe, jeg ser det for meg; magaplask rett ned i en stoor søledam eller noe! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flott når hunden reagerer slik.

Aiwa kan jeg fint kalle inn om vi tilfeldighvis skulle få hjort opp i hagen når jeg lufter dem, men har jeg Tinka løs så er jeg stygt redd for at hun løper etter for hun skal jo på død og liv hilse på alt og alle hun ser.

Mens Småen aldri blir luftet løs i hagen lengre for hun har funnet ut at barneskolen er et gøyt sted å løpe ned til og vi har ikke inngjerdet hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flott når hunden reagerer slik.

Aiwa kan jeg fint kalle inn om vi tilfeldighvis skulle få hjort opp i hagen når jeg lufter dem, men har jeg Tinka løs så er jeg stygt redd for at hun løper etter for hun skal jo på død og liv hilse på alt og alle hun ser.

Mens Småen aldri blir luftet løs i hagen lengre for hun har funnet ut at barneskolen er et gøyt sted å løpe ned til og vi har ikke inngjerdet hage.

Tror nok at det er hilse på som er den viktikste motivasjonen for mine også, eller skal jeg heller si inspisere :wub: Fint at du har en du kan kalle inn også i slike tilfeller, det tyder jo på at inkallingen sitter godt.

Loke: Kan ikke du ta deg en tur hit og fortelle Loke at rådyr ikke er noe å bry seg med? Please?? Så flinke hunder du har

Tviler på at Loke hadde hørt noe mer på meg enn deg da :P Lykke til med Loke og rådyr treningen :P

Zoot er vanligvis veldig flink, og bjeffer ikke unødvendig. Men Tamara er lettere "antennelig" og setter i med en konsert så fort hun ser noe utenom det vanlige. Når hun starter, så drar hun med seg Zoot. Så får jeg henne til å roe seg ned så er mye gjort. Å rope ut å be henne tie er som å snakke til veggen, så det ser ut som det å være ute med henne er det som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det er hilse på som er den viktikste motivasjonen for mine også, eller skal jeg heller si inspisere Fint at du har en du kan kalle inn også i slike tilfeller, det tyder jo på at inkallingen sitter godt.

Ja jeg kan love deg at det er deilig at den innkallingen sitter etter å ha truffet hjort i hagen 4-5 ganger nå og Aiwa alltid løs og det faktum at hun kun 2 ganger har løpt etter dem og begge gangene har bråstoppet på ordet Nei! og kommet tilbake på kommandoen Kom Hit!.

Jeg er glad det bare har skjedd med henne for de to små(har heldighvis vært i bånd når hjorten har kommet opp her) tror jeg nokk ikke hadde reagert så godt på komandoene (forde om innkallingen også sitter hos dem, men tror ikke den sitter så godt som på den store og jeg har ingen planer om å teste det heller) og hadde vell heller løpt etter de dyrene enn å komme til mor ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...