Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lagre sider i php?

SD

Recommended Posts

Skrevet

Holder på å redigere ei hjemmeside, men den den er laget i php og jeg vet ikke hvordan man gjør dette. Er bare vant med FrontPage. Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

min påstand : php er ikke noe man starter med uten videre...

har lenge lest om php, men skjønner fortsatt ikke en dritt...

Er det Mambo/joomla side kan jeg hjelpe deg litt med admin panelet, men er det selvskrevet php så har jeg ikke sjans...

Guest Vicky
Skrevet

min påstand : php er ikke noe man starter med uten videre...

har lenge lest om php, men skjønner fortsatt ikke en dritt...

Er det Mambo/joomla side kan jeg hjelpe deg litt med admin panelet, men er det selvskrevet php så har jeg ikke sjans...

samme her... er nok ikke noe jeg ville prøvd meg på først...

Skrevet

Holder på å redigere ei hjemmeside, men den den er laget i php og jeg vet ikke hvordan man gjør dette. Er bare vant med FrontPage. Noen som kan hjelpe meg?

Bruker du FrontPage til å redigere nå også, eller skal du bruke et annet program?

En php-fil inneholder som regel både html og php. Skal du bare redigere html-delen(e) eller også php-delen(e)?

Skrevet

Ja, jo. Men har litt problem med å finne et slikt program der man redigerer. Noen forslag? Dessuten skal jeg legge til bilder og nye linker, sider og diverse. Men holder på å lære meg litt nå :angry:

Skrevet

Ja, jo.

Til at du har fått passord.?

Da er det bare å logge inn å skrive om artiklene, adminpanelet bruker å ha en teksteditor av noe slag...

Trenger ikke å dra ting inn i Dreamwaver el., litt av poenget med å ha innlogging på siden...

Skrevet

Til at du har fått passord.?

Da er det bare å logge inn å skrive om artiklene, adminpanelet bruker å ha en teksteditor av noe slag...

Trenger ikke å dra ting inn i Dreamwaver el., litt av poenget med å ha innlogging på siden...

jeg tror det er en ganske statisk php-side, men jeg skal ikke si det for sikkert.

Skrevet

Jeg har funnet en løsning på problemet mitt, eneste jeg sliter med nå er å legge inn bilder. Kanskje veldig dumt spm, men kan man bruke all-slags html koder og script når man lagrer det i php?

Skrevet

men kan man bruke all-slags html koder og script når man lagrer det i php?

Ja, regner med det. Vanlig HTML og javascript burde i hvertfall ikke være noe problem.

Skrevet

(...) kan man bruke all-slags html koder og script når man lagrer det i php?

Jepp, det kan du. PHP er en måte å lage dynamiske sider. Det kan dreie seg om å gjenta helt enkle små tekstbiter fra side til side, som menyer (disse kan skrives i _en_ fil, _en_ gang, og inkluderes i alle filene som brukes dem. Ved endring forandrer man kun en fil.)

Du kan bruke html og javascript og alt mulig du ønsker i en php-side.

Alt som er innenfor php-taggene vil kjøres på serveren, som genererer en side som ser ut som vanlig html ved nærmere undersøkelse.

(Du har sikkert sett det i koden på sidene dine, det finnes ikke noen php-kommandoer der.)

Det som kommer ut i nettleseren, er ren html og evt. scriptspråk, som javascript, vb- m. m.

Står du fast kan du sende meg en melding :P

Skrevet

Der lærte jeg mye nytt på engang. Tusen takk for hjelpen Caramella :icon_redface: Skal ikke se bort i fra at jeg sender en melding, hehe :lol:

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...