Gå til innhold
Hundesonen.no

Gordonsetter og vekt..


MarieR

Recommended Posts

Her på malvik/hundhammeren er det utrolig mye gordon setter. Noen få ser sterke og fine ut, men mesteparten har jeg inntrykk av at er fryktelig tynne. Så en på butikken nå netopp, jeg kunne telle ribbeina på den altså! Den var tynnere over ryggen enn katten min nermest! ( ok, litt drøyt..) Helt forferdelig å se! Hadde lyst til ågå bort til eieren og spørre om hunden var syk, om den faktisk ble foret osv, men de dro før jeg rakk det. Helt erlig, jeg trudde det var en salukivalp før jeg så det var en GS, og det sier en god del! :wub:

Er det "normalt" for GS`en og være sykelig tynn? Er det kjent innen rasen at de har vansker med å lagre kroppsfett eller noe?

Vet ikke om de hundene her blir brukt til jakt eller ikke, men det er forferdelig trist å se på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min GS var titt og ofte tynn.. VELDIG tynn. De bruker jo masse energi denne gjengen, så enkelte ganger er de bare tynne! :wub: Iallefall var min GS og flere jeg kjenner til sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager pleide det å stå i hundebøkene at gordon setteren var den største og tyngste setter-rasen. Det stemmer i hvert fall ikke i dag. Har hørt at en del av de rett og slett er matvegrere. Pent er det ikke, det skal være sikkert og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer i hvert fall ikke i dag. Har hørt at en del av de rett og slett er matvegrere.

Det var venninnen min sin forrige gs så til de grader.. Noe så tynt å lite, og han spiste ingenting. Ikke en gang brødskive med leverpostei var noe populært. Hun prøvde våtfor av forskjellig slag men nei, han spiste fortsatt så godt som ingenting. Tilslutt så pleide vi å ha Buster på samme rom som han når han fikk mat, for da spiste han på trass. Og selvsagt ble det spredd rykter om at hun mishandlet han. Hun har vært heldigere med gordon setteren hun har nå, han spiser alt.

Men det er visst veldig vanlig at gs er tynne, og at de er matnektere, som f.eks venninnen min sin hund.

Har hørt flere som har plagdes med å gå gordon setterne til å legge på seg. De kunne fore de med all slags tørrfor, våtfor, matrester og hundesnop uten at de la på seg et gram.

På en setter som er i jaktform er det visst positivt visst man kan skimte (ikke direkte se, men skimte) de to bakerste ribbeinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har Engelsk setter, neste samme som GS. Min jenta er tynn og kunne se litt ribbe. Jeg var ganske sjokk da vi overta henne. :P Var hos dyrlege for noe dager siden ang øyebetennelse. Spurte jeg legen om jenta min var nornale og syntes det er for tynn, legen sier at alle ES og GS er så tynn fordi de er "hyperaktiver" og bruker så mye energi at fettlagring ikke rakk.. Så legen sagt at jenta min er i gode form og er engelig ikke så tynn som jeg syntes.. Så nå vet jeg at alt er iorden og ikke noe fare med det så lenger jenta min spise så mye og godt.. :icon_redface:

Mvh Marianne og Liza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange tynne settere ute og går ja. Selv liker jeg dem litt kraftigere :icon_redface: Min IS hann veier ca 28-30 kg, men det er jo en del hanner som veier ca 20 kg... De skal for all del være ikke være feit, men er jo greit med litt kjøtt på kroppen også :P Tror det er et vanlig "problem" at setterne ikke legger så lett på seg når de er i så mye aktivitet som de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er mange tynne settere ute og går ja. Selv liker jeg dem litt kraftigere :icon_redface: Min IS hann veier ca 28-30 kg, men det er jo en del hanner som veier ca 20 kg... De skal for all del være ikke være feit, men er jo greit med litt kjøtt på kroppen også :P Tror det er et vanlig "problem" at setterne ikke legger så lett på seg når de er i så mye aktivitet som de er...

Ja, det er en enorm forskjell på enkelte settere...

Milo er mellom 20-21 kg en plass :P

Og han er ENORMT kresen i matveien..

IS'en til en annen nabo er så utrolig lita, lett og spinkel...

Hu blir ikke tykkere..(Med mindre hun skal ha valper :P)

Jeg og Stine så en GS i marka i går, og den var ENORMT stor og kraftig...

Så kommer vi til noen borti gata hær da, som er sånn akuratt passe. Løper vi lengre bort kommer vi til ei siltynn ei..Det varierer så veldig...

Og etter jakta..DA er de tynn da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ser eller skimter ribbeina i det hele tatt på en stående fuglhund med enten kort pels eller glatt pels (kan være vanskeligere å se på strihåret eller hunder med mer krøll i pelsen), så er hunden særs overvektig.

Dette er snakk om løpsmaskiner - de skal ikke ha et fettlag rundt kroppen som skjuler ribbben og slikt - da har de ett overskuddslager av fett som ikke hører hjemme på disse hundene, og de vil være for tunge i kroppen til å fungere optimalt på jakt osv.

mvh

HeliX - som synes det er trist å se alle de overvektige fuglhundene som faktisk finnes her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nå kom jeg på en ting..Kan ikke si hvem eller hvor da men..

Hunden til ei jeg vet av, hu er så utrolig tykk. Hunden er serdeles rund, og bruker mer enn minutter på å gå en strekning på under 20 meter...

Hun lider av overvekt, og jeg får vondt av å se hun..

Hun kan ikke akurratt bli brukt på jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jaktsesongen nettopp har vært så er mange av GS tynne, i jakta så bruker de opp energien på å jakte og når de endelig får mat så bruker de heller energien på å sove enn å spise, derfor er mange GS veldig tynne på denne tida men vil begynne å ta seg opp igjen i løpet av våen/sommeren :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er naturlige årsaker og ikke vanskjøttsel osv. Vet jo at settere ikke skal være direkte feite, men trudde de skulle ha mer enn at de ser ut som salukier..så mer av ribbeina på den setteren enn jeg har sett på salukier også da men :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...