Gå til innhold
Hundesonen.no

Gordonsetter og vekt..

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Her på malvik/hundhammeren er det utrolig mye gordon setter. Noen få ser sterke og fine ut, men mesteparten har jeg inntrykk av at er fryktelig tynne. Så en på butikken nå netopp, jeg kunne telle ribbeina på den altså! Den var tynnere over ryggen enn katten min nermest! ( ok, litt drøyt..) Helt forferdelig å se! Hadde lyst til ågå bort til eieren og spørre om hunden var syk, om den faktisk ble foret osv, men de dro før jeg rakk det. Helt erlig, jeg trudde det var en salukivalp før jeg så det var en GS, og det sier en god del! :wub:

Er det "normalt" for GS`en og være sykelig tynn? Er det kjent innen rasen at de har vansker med å lagre kroppsfett eller noe?

Vet ikke om de hundene her blir brukt til jakt eller ikke, men det er forferdelig trist å se på..

Skrevet

Min GS var titt og ofte tynn.. VELDIG tynn. De bruker jo masse energi denne gjengen, så enkelte ganger er de bare tynne! :wub: Iallefall var min GS og flere jeg kjenner til sånn.

Skrevet

I gamle dager pleide det å stå i hundebøkene at gordon setteren var den største og tyngste setter-rasen. Det stemmer i hvert fall ikke i dag. Har hørt at en del av de rett og slett er matvegrere. Pent er det ikke, det skal være sikkert og visst.

Skrevet

Det stemmer i hvert fall ikke i dag. Har hørt at en del av de rett og slett er matvegrere.

Det var venninnen min sin forrige gs så til de grader.. Noe så tynt å lite, og han spiste ingenting. Ikke en gang brødskive med leverpostei var noe populært. Hun prøvde våtfor av forskjellig slag men nei, han spiste fortsatt så godt som ingenting. Tilslutt så pleide vi å ha Buster på samme rom som han når han fikk mat, for da spiste han på trass. Og selvsagt ble det spredd rykter om at hun mishandlet han. Hun har vært heldigere med gordon setteren hun har nå, han spiser alt.

Men det er visst veldig vanlig at gs er tynne, og at de er matnektere, som f.eks venninnen min sin hund.

Har hørt flere som har plagdes med å gå gordon setterne til å legge på seg. De kunne fore de med all slags tørrfor, våtfor, matrester og hundesnop uten at de la på seg et gram.

På en setter som er i jaktform er det visst positivt visst man kan skimte (ikke direkte se, men skimte) de to bakerste ribbeinene.

Skrevet

Har hørt at en del av de rett og slett er matvegrere.

Min åt alt.. Bortsett fra Oskjell! :wub: Men han var tynn selv om han åt mye...

Skrevet

Hei,

Jeg har Engelsk setter, neste samme som GS. Min jenta er tynn og kunne se litt ribbe. Jeg var ganske sjokk da vi overta henne. :P Var hos dyrlege for noe dager siden ang øyebetennelse. Spurte jeg legen om jenta min var nornale og syntes det er for tynn, legen sier at alle ES og GS er så tynn fordi de er "hyperaktiver" og bruker så mye energi at fettlagring ikke rakk.. Så legen sagt at jenta min er i gode form og er engelig ikke så tynn som jeg syntes.. Så nå vet jeg at alt er iorden og ikke noe fare med det så lenger jenta min spise så mye og godt.. :icon_redface:

Mvh Marianne og Liza

Skrevet

Er mange tynne settere ute og går ja. Selv liker jeg dem litt kraftigere :icon_redface: Min IS hann veier ca 28-30 kg, men det er jo en del hanner som veier ca 20 kg... De skal for all del være ikke være feit, men er jo greit med litt kjøtt på kroppen også :P Tror det er et vanlig "problem" at setterne ikke legger så lett på seg når de er i så mye aktivitet som de er...

Guest Christine
Skrevet

Er mange tynne settere ute og går ja. Selv liker jeg dem litt kraftigere :icon_redface: Min IS hann veier ca 28-30 kg, men det er jo en del hanner som veier ca 20 kg... De skal for all del være ikke være feit, men er jo greit med litt kjøtt på kroppen også :P Tror det er et vanlig "problem" at setterne ikke legger så lett på seg når de er i så mye aktivitet som de er...

Ja, det er en enorm forskjell på enkelte settere...

Milo er mellom 20-21 kg en plass :P

Og han er ENORMT kresen i matveien..

IS'en til en annen nabo er så utrolig lita, lett og spinkel...

Hu blir ikke tykkere..(Med mindre hun skal ha valper :P)

Jeg og Stine så en GS i marka i går, og den var ENORMT stor og kraftig...

Så kommer vi til noen borti gata hær da, som er sånn akuratt passe. Løper vi lengre bort kommer vi til ei siltynn ei..Det varierer så veldig...

Og etter jakta..DA er de tynn da..

Skrevet

Hvis man ikke ser eller skimter ribbeina i det hele tatt på en stående fuglhund med enten kort pels eller glatt pels (kan være vanskeligere å se på strihåret eller hunder med mer krøll i pelsen), så er hunden særs overvektig.

Dette er snakk om løpsmaskiner - de skal ikke ha et fettlag rundt kroppen som skjuler ribbben og slikt - da har de ett overskuddslager av fett som ikke hører hjemme på disse hundene, og de vil være for tunge i kroppen til å fungere optimalt på jakt osv.

mvh

HeliX - som synes det er trist å se alle de overvektige fuglhundene som faktisk finnes her i landet...

Guest Christine
Skrevet

Nå kom jeg på en ting..Kan ikke si hvem eller hvor da men..

Hunden til ei jeg vet av, hu er så utrolig tykk. Hunden er serdeles rund, og bruker mer enn minutter på å gå en strekning på under 20 meter...

Hun lider av overvekt, og jeg får vondt av å se hun..

Hun kan ikke akurratt bli brukt på jakt..

Skrevet

Nå som jaktsesongen nettopp har vært så er mange av GS tynne, i jakta så bruker de opp energien på å jakte og når de endelig får mat så bruker de heller energien på å sove enn å spise, derfor er mange GS veldig tynne på denne tida men vil begynne å ta seg opp igjen i løpet av våen/sommeren :angry:

Skrevet

Godt å høre at det er naturlige årsaker og ikke vanskjøttsel osv. Vet jo at settere ikke skal være direkte feite, men trudde de skulle ha mer enn at de ser ut som salukier..så mer av ribbeina på den setteren enn jeg har sett på salukier også da men :angry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...