Gå til innhold
Hundesonen.no

Testikler


Trultemor

Recommended Posts

Hei!

Valpen min på 9 uker har bare fått den ene testiklen enda.Vet det kan gå opp til ett år før han får den andre...Men hva om ha ikke får den andre?

Bør jeg være beskymret,eller er dette helt normalt,og at den andre kommer på plass.

For kommer ikke den kan han jo verken parres eller være i utstilling.

Noen med like erfaringer?Og hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde i hvertfall ikke begynt å uroe meg hvis valpen kun er 9 uker. Når den nærmer seg 3-4 mndr ville jeg startet med uroen, men likevel holdt håpet oppe til den var nærmere året.

Men ja, som du sier - med kun en testikkel er utstilling meningsløst (får bare en 0.premie), og raseavl er ikke lov. Men hvis man ser realistisk på det kan den jo utvikle feil bitt også - og da er også disse to karriærene i stor fare. Eller at han får en totalt utypisk haleføring, pelsstruktur, han kan skade seg så han ikke kan bevege seg rent, etc, etc..

Skal man ha en avls-/utstillingshund MÅ man kjøpe en voksen hund, eller i alle fall nesten voksen. Alt annet er bare "heldig om det går bra".

De to hundene jeg har erfaring med som hadde testikkelmangel resulterte i at den ene fikk aldri ned sin, og den andre fikk det i 8-9 mndr alder.

Men det går sikkert bra med din lille gutt, skal du se! Plutselig ved 3 mndrs vaksinen er begge testiklene der, og da kan man stryke det av uroe-seg-for-listen sin.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akitahann fikk ikke begge testiklene ned i pungen før han var 6 mnd. Han ble så vant til at jeg gikk og knepte og undersøkte at da vi var på en utstilling og dommeren skulle ta på ham, så seig han ned i spagat slik at hun kom godt til :icon_redface: "Dette har han gjort før ja", sa dommeren tørt.

Jeg ville ikke bekymret meg når hunden er så ung som nå nei. Ta tiden til hjelp så ordner det seg nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...