Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser

Kristina

Recommended Posts

Nei, alle dachser lider ikke, men det er en kjennsgjærning at mange av de gjør det pga den lange ryggen.Mange av de sliter med ryggproblemer og forkalkninger, men absolutt ikke alle.Akkurat som ikke alle Engelske Bulldoger må ta keisersnitt.Det finnes ingen praktisk grunn til at kroppen behøver å være såååå lang i forhold til beina, det er bare vi mennesker som liker å overdrive det litt.

Grunnen til at dachsen har lang rygg og korte bein er at den er avlet frem som en grevlinghund... altså en hihund, som går ned i hiet til grevlingen...den har to hudlag i halsen, som gjør at den kan vri seg rundt hvis grevlingen biter etter strupen... nå er det bare rådyr og hare den jakter på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn enig med de rasene som er nevnt, men pekigneser, er det fordi de har så inntrykt fjes eller?

En jeg kjenner driver oppdrett på pekingneser.

De har så vannvittig mye pels at de ligger på kjøle elementer hele sommeren og klarer ikke å gå tur. De har puste problemer, går og peser og grynter og harker hele tiden.

Er det et godt hundeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener med kunnskap er at selv om de avler på raser med mye hud,inntrykt ansikt osv så går det an å gjerne avle på dem med mye hud MEN som ikke er plaget med det! Selv om hunden har masse hud så betyr ikke det nødvendigvis at den har sykdommer osv, de kan fungere helt fint. Og dermed så kan man heller avle på slike hunder som er rasetypiske MEN friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...