Gå til innhold
Hundesonen.no

Klasse 1 lydighet


fidelio

Recommended Posts

Hei. Jeg har, i ett anfall av vilt overmot, meldt hugo på sin første lydighetskonkurranse.. For ett år siden kom han på andreplass i rekruttklassen, men om det var vårt talent, eller det at de fleste andre fikk en null eller to det skal vi ikke si for mye om.. :)

Ihvertfall, vi tenkte å ta det som trening, hugo elsker å bli kost i ansiktet, og har brukt det mye som belønning, så det at vi ikke kan bruke kong eller godbit er ikke det verste for oss. Vi har lov og belønne litt i pausene ikkesant?

Fellesdekken er den eneste øvelsen jeg føler meg relativt sikker på, har hugo først lagt seg ned så har han lagt seg liksom.. Men vi har bare kosetrent! Har hatt ett lite ønske om sølvmerket etter vi tok bronsemerket, men ellers så er jeg fornøyd med å ha en kosehund som er snill og grei og ikke drar i båndet. Vi har i det siste året trent litt med brukshundgruppa, litt rundering og søk, men lite lydighet.

Så, til spørsmålene; Hugo står i utgangsstilling, har hørt at det er greit, men sitten er så skjeiv som den kan bli, og etter stå under marsj må han sitte, er det ikke sånn?

Har det mye å si? Altså, hvor mye skal til for å stryke?

Dekken er saaakte, mye hund å legge ned, men han begynner rett etter kommando. Innkalling går som regel fort og gæli ute, inne tar han det mer i travetempo, men er det ute skal man ikke se bort fra at han i sin iver kræsjer inn i meg, legger meg i bakken, og stiller seg ved siden av magen min. Går det for lang tid fra han kommer til jeg roser han skal man heller ikke se bort fra at han gjør en liten ekstrarunde eller dekker for å få opp tempoet litt.

Dekk under marsj utføres sånn at vi går, jeg stopper, sier dekk, og går videre. Er det lov i klasse 1?

Fri under marsj går greit, men noen ganger havner han opp til en halvmeter bak meg. Vi har skjelden blikkkontakt når vi går, men han vet hvor jeg er.

Jeg kvadruppelkommanderer alt når jeg er nervøs, men skal prøve å holde meg i skinnene. Kan man stille med votter og håndjern på en sommerutstilling? (Jeg fingerkommanderer..)

Og til store stygge: Hinderet! Hønemor som jeg er har jeg nektet hugo å hoppe høye hinder før han er voksen. Han elsker hinderet, men vet ikke hvor mye han elsker det store... Kan jeg be om å senke det? Skal prøve å få øvd på hinder før konkurransen, men er litt redd det..

Ellers er jeg hypernervøs, er det lov å stille lydighet bare som trening? (mest trening for meg egentlig..) Kommer dommeren til å bli sint eller le av oss? (mest redd for at han blir sint) Jeg skjønner at jeg ikke kan be publikum snu seg andre veien, men er det mye drittsnakking hvis noen kommer som egentlig ikke kan tingene? Og hva om han bryter fellesdekken? blir alle sinte på meg da?

Litt livredd nå, konkurransen er 10 og 11 juni i tromsø.

EDIT: Dommeren er Ingolf Bjerkan, noen som kjenner til han? Han dømmer begge dager. Er han snill?

Meldte på begge dager, siden jeg fant det sannsynlig at vi kommer til å feige ut minst en av dagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet vekk litt*

Ellers er jeg hypernervøs, er det lov å stille lydighet bare som trening? (mest trening for meg egentlig..) Kommer dommeren til å bli sint eller le av oss? (mest redd for at han blir sint) Jeg skjønner at jeg ikke kan be publikum snu seg andre veien, men er det mye drittsnakking hvis noen kommer som egentlig ikke kan tingene? Og hva om han bryter fellesdekken? blir alle sinte på meg da?

Litt livredd nå, konkurransen er 10 og 11 juni i tromsø.

EDIT: Dommeren er Ingolf Bjerkan, noen som kjenner til han? Han dømmer begge dager. Er han snill?

Meldte på begge dager, siden jeg fant det sannsynlig at vi kommer til å feige ut minst en av dagene..

Det er lov til å stille som trening ja! Kos er lov om det ikke blir for mye av det. Dommer kommer IKKE til å bli sint eller le av deg! I de lavere klassene er det alltid flere som er debutanter og de er helt sikkert like "redde" som deg. Det er også helt sikkert de som kan finne på å være ufine, men de hører du ikke. De er ikke verd å ofre en tanke. Ingen blir sure om han bryter fellesen. Går han derimot bort til en annen for å bølle kan folk bli litt sure forståelig nok. Om han bare forstyrrer den andre, får den andre en sjangs til. Jeg gikk en kl 2 jeg, uten å fullføre en eneste øvelse. Sikkert til enorm iritasjon for dommer, men jeg har jo betalt for at dommeren skal stå der :D En ting til, dommeren skal ta hensyn til rase, det står i regelverket!

Utgangstilling: Så lenge du sier i fra, så er det helt greit. Husk å si i fra! Hvordan det virker på stå under marsj, er jeg jammen ikke sikker på, men regner med at de avslutter fra ståen din. Det e rjo tross alt din utgangstilling

Dekk fra holdt: Slik du gjør den er riktig :)

Innkallingen: Jeg ville lagt på en dobbelt komando jeg. Bedre å få to poeng trekk enn en null.

Fri v. fot: Han kan gå der han vil :) Du kommer nok til å få trekk for at han henger. At han ikke har kontakt hele tiden har ingenting å si.

Håndjern er ikke lov *ler* Prøv å stopp komanderingene dine :)

Hinder; Ville nok ha trent litt mer på det. Slik at du har en mulighet om dommeren ikke vil senke det. Han er jo en stor kar, Fidelioen.

Bjerkan er en trivlig kar å gå for :D Husk at de som dømmer kl 1 er trivlige dommere. De "strenge" må dømme opp i klassene.

En ting jeg har lært meg som har slitt med enorme nerver før konkuranse, er å tenke at jeg faktisk har betalt for å gå i den ringen i 10 minutter, det er min hobby og hva alle andre måtte mene om min prestasjon er overhodet ikke mitt problem. Det krever en del hjernevasking for å få det inn i hodet. Som en anbefaling fra en tidligere nervøs er å bestemme deg for en øvelse. Den ene øvelsen skal gå bra, resten får bare gå som det går. Sitt også ved ringen å se på de som går før deg, så du ser hvordan dommeren har lagt opp programmet, da blir du også litt mer sikker på hva som skal skje og hvor. En annen ting som er lurt, er å si i fra til dommer at du er skrekklig nervøs. Om han tar hensyn er en annen sak, men du har sagt i fra. Husk også å erkjenne at du er nervøs og det er faktisk helt normalt! Sist men ikke minst, prøv å ikke fokuser (erkjenne og fokusere er to forskjellige ting) på nervene dine. Ikke prat om dem og unngå å tenk på dem (du verden så enkelt å si da!), finn på noe annet å gjøre om de dukker opp. Dette kommer til å gå strålende. Du skal ut å gjøre noe du i utgangspunktet synes er artig... Ingen kommer til å ta deg, eller slenge dritt etter deg, ingen dommer vil si noe stygt og du kommer ikke til dø. Så livredd trenger du ikke å være. Og du... prøv å tenk at du skal legge opp denne konkuransen for at Fidelio skal ha en positiv erfaring. Og for all del tenk på at ALLE har vært der du er nå en gang, og de aller fleste hadde nær døden opplevelse før start. ogogogog Du har din hund, han er den han er og jeg synes du er kjempeflink som skal gå med han i konkuranse!

Masse masse lykke til! Og kom med oppdatering om hvordan det har gått.

Edit: Gå inn her å les reglene for lp kl1. Her står også dommer anvisninger og andre regler. Les dette å gjør deg kjent med regelverket. Det er med på å trygge deg i situasjonen :D

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linken og oppmuntring, men leste på reglene at vi ikke har lov til å trekke oss? :)

Han har aldri brutt en fellesdekk, ikke engang når hele resten av hundeklubben løp etter en fugl og måtte hoppe over hugo for å få tak i den. :) Han har heller aldri bøllet på en hund, men det stopper jo ikke meg for å bli hysterisk over "tenk om han bryter fellesdekken og banker alle hunder i nærheten og bytter personlighet og osv..."

Det var dekk under marsj jeg mente..

Og det er samme dommer på alle klassene. Er lettere hysterisk nå, vi skal jo trene litt, og hugo er grei på utstillinger. Meldte han på utstilling også, så må passe på at han ikke blir for sliten.

Off, nei, jeg angrer, men vi skal på ferie til alta, og tenkte at hvis jeg noen gang skulle tørre å starte han så skulle det vært ett sted vi ikke kjenner noen.. Og tiden passet og det var på veien, og JEG ANGRER VILT :)

Og hvor lett er det å stryke? hva skal til for å få null? er det vanlig å nulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tann visning er første øvelse? og så er det fellesdekk? Går man ikke ut av ringen mellom disse øvelsene, og er det ikke da lov å gi kackpot til hunden i form av upre godbuter eller ball etc? Er det vanlig at folk gjør dette eller er det ikke vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro :) alle kan gjøre feil, og ta det som en treningsøkt der du blir kommandert.

For å si det sånn så stakk rex i alle øvelsene uten bånd på bronsjemerkeprøven (vet det ikke blir det samme).

Men heter dekk fra holdt i kl 1, og det du gjør er helt riktig. dekk under marsj kommer først i kl2.

Hvordan går stå under marsj da?

En dommer kan nok ikke bli sur for at det ikke går supert. Man konkurrerer jo ofte for å lære mer. (man lærer av sine feil).

Du kan vel trekke deg, men da får du ikke pengene tilbake da. (si ifra om jeg sier feil nå)...

Sier bare lykke til. Og si senere hvordan det har gått da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tann visning er første øvelse? og så er det fellesdekk? Går man ikke ut av ringen mellom disse øvelsene, og er det ikke da lov å gi kackpot til hunden i form av upre godbuter eller ball etc? Er det vanlig at folk gjør dette eller er det ikke vanlig?

Mulig jeg misforsto deg litt nå, men en går ut etter fellesdekken, så da har man en mulighet til å belønne da. I resten av programmet, må man pent innenfor ringtauet.

Fidello: Du kan bryte når som helst i programmet. Om du velger å trekke deg fra konkuransen, så får du ikke pengene tilbake. Ingen som kan tvinge deg til start :) Skal du ha igjen pengene dine må du ha med deg en vet.attest.

Helt vanlig å nulle ja :) Gå inn på siden min du, og les under resultater så ser du en hel smultringfabrikk. Det skal likevel veldig mye til for å nulle i kl 1.

Jeg synes du skal reise opp på stevne plassen jeg. Se og føle på det, føles det greit, så start. Føles det ikke greit, bli sittende å bare se på. Tren litt og gå hjem. Ikke se på det som nederlag! Se på det som en forberedelse til neste stevne :)

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå under marsj går ganske greit, innimellom ett halvt steg frem etter kommando, men men..

På rekruttklassen fikk han vel 8 på nesten alle øvelser, 10 på tannvisning og 7 på innkalling. (litt treg)

Dommeren trakk for dobbelkommandoer i alle øvelser :)

Hadde ikke tenkt å kreve penger igjen for at jeg feiger ut, men så for meg gitter som steg ned fra himmelen, alarmer som gikk av, meg og hugo i bur som ble fraktet inn i ringen... Ingen skal beskylde meg for å ha livlig fantasi når jeg blir redd nei...

Vet ikke jeg, hugo er en snill hund, tror jeg må lære meg å stole på han..

Er det en fastsatt rekkefølge på øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå under marsj går ganske greit, innimellom ett halvt steg frem etter kommando, men men..

På rekruttklassen fikk han vel 8 på nesten alle øvelser, 10 på tannvisning og 7 på innkalling. (litt treg)

Dommeren trakk for dobbelkommandoer i alle øvelser :)

Hadde ikke tenkt å kreve penger igjen for at jeg feiger ut, men så for meg gitter som steg ned fra himmelen, alarmer som gikk av, meg og hugo i bur som ble fraktet inn i ringen... Ingen skal beskylde meg for å ha livlig fantasi når jeg blir redd nei...

Vet ikke jeg, hugo er en snill hund, tror jeg må lære meg å stole på han..

Er det en fastsatt rekkefølge på øvelser?

Fast rekkefølge, slik det står skrevet i reglene. Så bra som det gikk under bronsemerket, så ville jeg svelget en fryser med is og startet. Bronsemerket er ikke så veldig mye anderledes.

Hehe, fantasi er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...