Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens alder


belgerac

Recommended Posts

Sitter og glaner på et program her på NRK nå. Hvorfor er det slik at Pingviner kan bli opp mot 40 år gamle, mens hundene våre, om de er riktig så heldige, kanskje rekker å bli 12-14 år gamle før de må takke pent for seg?

Skilpaddene er også veldig heldige (eller hva man skal kalle det...) De lever en menneskealder - ja, kanskje dobbelt så lenge.

En hund lever et begivenhetsrikt liv mot for en skilpadde og en pingvin (slik jeg ser det). De har et liv utover det rene forplantningsmessige og overlevelsesmessige, så hvorfor har de et så altfor kort liv?

Hva er det som gjør det "rettferdig" at en hund skal leve kortere enn f.eks en elefant som kan bli 60 år?

Tilmed kattene har lengre liv enn hundene, men likevel lever de kortere enn en skilpadde (til tross for ni liv)

Noen glupe tanker her på Sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lever jo et veldig begivenhetsfult liv, som regel. De lever i høyt tempo, og elsker å løpe. Kattene lever på sine egene premisser og er ofte veldig late :)

Mennesker lever jo som kjent lenger og lenger. Min tanke rundt dette er at vi får det bedre og bedre og trenger ikke å jobbe eller bevege oss like mye som vi trengte før. Derfor blir kroppen "oppbrukt" saktere, og vi lever lenger. Hjertet trenger jo ikke å jobbe like hardt og mye som tidligere, hvis vi kan slappe av mer. En person som er veldig stressa hele livet blir jo sliten og hjertet jobber hardere og fortere enn en person som ikke stresser mye eller slapper av mye av livet.

En skilpadde er jo ikke akkurat kjent for å stresse, hunder er mer aktive enn en skilpadde og en katt, og hjertet jobber jo da hardere. Store raser lever ofte kortere enn de små rasene, min teori der er at hjertet hos de store rasene må jobbe ekstra hardt for å få pumpa blod rundt om i kroppen..

Konklusjon: Jo mindre hjertet må jobbe, jo lenger lever tingen som eier det.

Mulig dette er helt feil, men det er nå mine tanker rundt emnet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressante tanker om levetid, Lou-Dan :)

Har selv tenkt litt på dette med at hundene, sett i den store sammenhengen er laget for et hektisk, men akk så kort liv. Rovdyr som de er, liksom. Men er dette det komplette svaret? Så kjedelig... <_<

Dette er en filosofisk tråd altså. La gjerne fantasien få råde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lever jo et veldig begivenhetsfult liv, som regel. De lever i høyt tempo, og elsker å løpe. Kattene lever på sine egene premisser og er ofte veldig late :)

Mennesker lever jo som kjent lenger og lenger. Min tanke rundt dette er at vi får det bedre og bedre og trenger ikke å jobbe eller bevege oss like mye som vi trengte før. Derfor blir kroppen "oppbrukt" saktere, og vi lever lenger. Hjertet trenger jo ikke å jobbe like hardt og mye som tidligere, hvis vi kan slappe av mer. En person som er veldig stressa hele livet blir jo sliten og hjertet jobber hardere og fortere enn en person som ikke stresser mye eller slapper av mye av livet.

En skilpadde er jo ikke akkurat kjent for å stresse, hunder er mer aktive enn en skilpadde og en katt, og hjertet jobber jo da hardere. Store raser lever ofte kortere enn de små rasene, min teori der er at hjertet hos de store rasene må jobbe ekstra hardt for å få pumpa blod rundt om i kroppen..

Konklusjon: Jo mindre hjertet må jobbe, jo lenger lever tingen som eier det.

Mulig dette er helt feil, men det er nå mine tanker rundt emnet.. :D

:):) må le litt der jeg. Det er lit vel tullete det du skriver for en elefant lever i ca 80 år eller mer og den er jo stor. Og små hunder er MYE mer aktive en store hunder og hjertet slår fortere på små en på store. Men det jeg undrer meg over er at mennesker lever lenger og lenger pga. medisinbruk og legene. Men hva med hundene kommer de også til å leve lenger og lenger?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):) må le litt der jeg. Det er lit vel tullete det du skriver for en elefant lever i ca 80 år eller mer og den er jo stor. Og små hunder er MYE mer aktive en store hunder og hjertet slår fortere på små en på store. Men det jeg undrer meg over er at mennesker lever lenger og lenger pga. medisinbruk og legene. Men hva med hundene kommer de også til å leve lenger og lenger?? :unsure:

Elefantene har store hjerter og de lever veldig bedaglige liv. De tar ting med ro, og har ingen naturlige fiender, med mindre de er elfant unger. Da er det kun STORE krokodiller og løveflokker som kan ta de.

I små hunder har blodet kortere vei å reise. Det blir da mindre anstrengelser på hjertet og kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som kommer inn for lenge et dyr kan leve. Stoffskifte har mye å si, er det høyt, kan man se på det som en bil som ruser motoren til tanken er tom (det går fort og brutalt). En annen faktor er cellenes evne til å dele seg, forskerne tror hver celle kan dele seg et bestemt antall generasjoner. Så har vi sykdommer osv. som setter ned gjennomsnittlig levealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund lever et begivenhetsrikt liv mot for en skilpadde og en pingvin (slik jeg ser det). De har et liv utover det rene forplantningsmessige og overlevelsesmessige, så hvorfor har de et så altfor kort liv?

Hvorfor skulle en hund ha et mer begivenhetsrikt liv enn en skilpadde eller en pingvin? Tror ikke ville dyr akkurat sitter og tvinner tommeltotter :) . Og hvordan kan vi egentlig skille mellom hva som er et liv utover forplantning og overlevelse? Disse tingene er jo fullstendig flettet sammen i både dyr og menneskers adferd.

Det er ikke noe som er "rettferdig" eller ikke "rettferdig" i naturen. I naturen handler det mer om overlevelse for arten enn for individet. Evolusjonen har gjort det slik at hvis en art har et levesett som gjør det mer hensiktsmessig (for arten som helhet) å ha mange generasjoner på kort tid, så får også individene av den arten kortere levetid. Og lønner det seg for arten at individene lever lenger, så gjør de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lever jo et veldig begivenhetsfult liv, som regel. De lever i høyt tempo, og elsker å løpe. Kattene lever på sine egene premisser og er ofte veldig late :)

Mennesker lever jo som kjent lenger og lenger. Min tanke rundt dette er at vi får det bedre og bedre og trenger ikke å jobbe eller bevege oss like mye som vi trengte før. Derfor blir kroppen "oppbrukt" saktere, og vi lever lenger. Hjertet trenger jo ikke å jobbe like hardt og mye som tidligere, hvis vi kan slappe av mer. En person som er veldig stressa hele livet blir jo sliten og hjertet jobber hardere og fortere enn en person som ikke stresser mye eller slapper av mye av livet.

En skilpadde er jo ikke akkurat kjent for å stresse, hunder er mer aktive enn en skilpadde og en katt, og hjertet jobber jo da hardere. Store raser lever ofte kortere enn de små rasene, min teori der er at hjertet hos de store rasene må jobbe ekstra hardt for å få pumpa blod rundt om i kroppen..

Konklusjon: Jo mindre hjertet må jobbe, jo lenger lever tingen som eier det.

Mulig dette er helt feil, men det er nå mine tanker rundt emnet.. :D

Må si meg enig med deg der :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke rundt dette er at vi får det bedre og bedre og trenger ikke å jobbe eller bevege oss like mye som vi trengte før. Derfor blir kroppen "oppbrukt" saktere, og vi lever lenger. Hjertet trenger jo ikke å jobbe like hardt og mye som tidligere, hvis vi kan slappe av mer.

Er det ikke helt motsatt, da? Det at folk sitter mer stille gjør jo bare at de får dårligere immunforsvar, blir tjukkere og får hjerte- og karsykdommer, muskel- og leddplager. Kroppen og hjertet "brukes" ikke opp av fysisk aktivitet. Stress er selvfølgelig noe helt annet. Man kan bli kjempestressa av å sitte på et kontor hele dagen, og man kan føle seg behagelig sliten etter en lang tur i skogen.

Husk at de som er 90-100 år gamle nå, vokste opp i en tid hvor man var i mye mer fysisk aktivitet enn nå. Hvis vi sitter på rumpa foran tv'n eller pc'n hele dagen, spørs det om vi blir like gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...jeg har akkurat vært å rundert med ei herlig tervfrøken på 14 år som var like ivrig og glad som våre yngre hunder.Hun logret og gledet seg tydelig til å rundere.For de som ikke vet hva rundering er så er det ganske fysisk krevende for hunden, den skal løpe ut i skogen og søke etter mennesker som ligger gjemt.Lokeliten er slakt etter bare 2-3 slag og denne frøkna runderte ivrig flere slag både med funn og uten.Hun er grå i hele fjeset og noe stiv i bevegelsene, men spretten og glad allikevel. Hadde hun vært like sprek i en alder av 14 hvis han var en sofahund? Jeg tror ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en hund ha et mer begivenhetsrikt liv enn en skilpadde eller en pingvin? Tror ikke ville dyr akkurat sitter og tvinner tommeltotter :) . Og hvordan kan vi egentlig skille mellom hva som er et liv utover forplantning og overlevelse? Disse tingene er jo fullstendig flettet sammen i både dyr og menneskers adferd.

Vel, jeg syns ikke det henger på greip at en hund bare skal leve en brøkdel av et skilpaddeliv. Det ER dypt urettferdig, og jeg kan ikke se meningen at en skilpadde, hvis det viktigste i livet består i å ake seg rundt i sneglefart og tygge drøv, skal leve i 100 år. Og jeg tror sannelig at den ligger i dyp dvale i tre fjerdedeler livet i tillegg. Hvor er nytteverdien av å la et slikt dyr leve så lenge sett opp mot våre kjære firbente venner ?

Se forresten hva jeg fant beskrevet om skilpadda: "Skilpadden har en liten hjerne i forhold til kroppen. Sammen med den kraftig utviklede ryggmargen er den imidlertid fult tilstrekkelig til å sikre en velkoordinert og hensiktsmessig adferd. Forskning tyder likevel på at det er svært vanskelig å lære skilpadden noe. Dens adferdsmønster er urokkelig fastlagt, og ser ikke ut til å kunne forandres."

Nei, huffameien asså... 100 år på dette viset. Kjedelig og bortkastet spør du meg

Hvem kan vi sende protestbrev til? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns ikke det henger på greip at en hund bare skal leve en brøkdel av et skilpaddeliv. Det ER dypt urettferdig,

Ok, da :)

og jeg kan ikke se meningen at en skilpadde, hvis det viktigste i livet består i å ake seg rundt i sneglefart og tygge drøv, skal leve i 100 år. Og jeg tror sannelig at den ligger i dyp dvale i tre fjerdedeler livet i tillegg. Hvor er nytteverdien av å la et slikt dyr leve så lenge sett opp mot våre kjære firbente venner ?

En havskilpadde svømmer alltid tilbake til stranden der den ble klekket for å legge egg. Da kan den tilbakelegge en strekning på opptil 3000 km. Den kan dykke ned til 40m dyp for å finne mat. Jeg syns de er fascinerende, jeg. Nytteverdien? Tja... Ok, Jeg tror jeg foretrekker å ha hund :)

Hvem kan vi sende protestbrev til? ^_^

Hmmm... Jeg så en dokumentar hvor de forlenget livet til døgnfluer ved å fikse litt på genene. Kanskje de kunne fikse litt på Fido også... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arter lever jo også lenger pga forplantning. En mus som blir kjønnsmoden etter få uker, lever et hektisk og kort liv med mange avkom på kort tid. En elefant derimot går drektig i ca. 2 år og får som regel bare ett avkom om gangen som først blir voksen etter flere år. Det er da naturlig at en elefant lever lengre enn en mus ettersom den skal rekke å fø opp en del avkom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe som ble sagt på Animal Planet en gang. Alle pattedyr har i løpet av et liv like mange hjerteslag. Uansett art og størrelse.

spissmusa lever livet sitt på høygir, med høy puls og en vannvittig forbrenning, de må spise sin egen vekt flereganger for ikke å sulte ihjel.Spørsmålet er jo da om musa ikke oppplever tid annerledes enn f.eks mennesker?

Fluer oppfater jo våre bevegelser som ufattelig sirupsaktige..

Så, har hunder en annen tidsrytme enn oss? et hundeår er jo ikke 12 mnd?? :lol: :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...