Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan går det med treningen for tiden?

Guest Vicky

Hvordan går det med LP`n/Agilityen for tiden?  

11 stemmer

1. 1.

• Dårlig....
      2
    • Utrolig bra!!
      0
    • Det går fremover
      5
    • Helt fantastisk! Er så stolt av hunden min!
      3
    • Nå i det siste har hunden vært helt umulig....
      1

Recommended Posts

Guest Vicky

Er det noe dere holder på med for tiden? Er det noe dere sliter med? Er det noe dere strever med Er det noe som går ekstremt bra? Er det noe som går helt fantastisk bra? Har dere noen artige opplevelser fra treningen? Fortell!

Hadde vært artig å hørt hvordan det går med hver og ens trening. Kanskje vi kan gi hverandre noen trenongs tips og råd, hvis det trengs.

Det jeg tror vi alle har til felles er at vi er utrolig stolte av hundene våre, og vi vil det beste for dem! ;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare liten, så jeg har ikke begynt med no særlig trening ennå.. Men det jeg gjør går bra da ;) Har endelig begynt å få dreisen på renslighetstreninga også!

Men Vicky, hvorfor vil du ikke svare mer konkret på hvordan du trener hunden din? Hvis du synes den metoden er best, så må du vel ha lyst til at andre også skal bruke den? Eller er du redd at de skal slå deg i LP-ringen...? Bare lurer jeg ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har begynt å roe seg litt (før løpetida hadde hun en periode hvor hun konstant hoppet opp og nappet hvis det ikke skjedde noe). Innkallinga er vel så som så siden hun har gått i bånd i to uker nå, men tror egentlig hun er ganske flink på det fremdeles. Hun var det før hun fikk løpetida i alle fall (sånn var det før forrige løpetid også - vi var akkurat inne i en utrolig god fase med innkallingstreninga, også kom løpetida...).

Driver å trener inn en kommando for lang bli - altså ligg og bli over mange minutter (målet er en halvtimes tid eller noe sånt), men det er ikke så lett siden Tinka er skikkelig ivrig når vi trener, så når hun tilbyr et dekk ligger hun bare maks et par sekunder for hun er opp igjen og tilbyr noe annet. Men vi skal vel få klikket fram en lang bli til slutt også, regner jeg med.

Ellers småterper vi på bronsemerkeøvelsene, men det telles jo ikke helt når Tinka går i bånd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers småterper vi på bronsemerkeøvelsene, men det telles jo ikke helt når Tinka går i bånd da...

Hva går egentlig disse bronsemerkeøvelsene ut på? Og hvordan får man dem? Må bare spørre litt jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for bronsemerket ligger innepå nkk.no (http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/files/Lydighet/lp_regler_2005.pdf ).

Man kan ta et bronsemerkekurs med avsluttende bronsemerkeprøve hvor man får bevis på at man har klart å tatt bronsemerket. Foreløpig har ikke Tinka og jeg gått kurs, men vi trener på øvelsene allikevel. Har litt lyst til å gå kurs til høsten tror jeg.

Linken lenger over forklarer vel egentlig ganske mye, men du må bare spørre mer hvis det er noe du lurer på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sliter med å finne en belønning som er bra nok :roll:

Har du prøvd snor med ball i enden? Utrolig hvor effektivt det er. Får fram ekte treningsglede synes jeg. Før gikk jeg alltid med godbiter i lomma på tur, men nå er det nok med snorballen i hånda/lomma. Men en ting må legges til; Tinka har ikke gått løs mens jeg bare har brukt ball som belønning fordi jeg bare har gjort det de siste to ukene, og da har hun bare gått i bånd da... Men kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd snor med ball i enden? Utrolig hvor effektivt det er. Får fram ekte treningsglede synes jeg. Før gikk jeg alltid med godbiter i lomma på tur, men nå er det nok med snorballen i hånda/lomma. Men en ting må legges til; Tinka har ikke gått løs mens jeg bare har brukt ball som belønning fordi jeg bare har gjort det de siste to ukene, og da har hun bare gått i bånd da... Men kan jo være verdt et forsøk?

jepp, skal prøve. Men vi har ikke noe slippkommando :roll: og hu blir så utrolig gæærn. Hehe, men hu syns det er gøy da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

lilleariel

Hei! Beklager at jeg ikke har fått svart. Har hatt mye eksamens forberedelser, også er jeg desverre blitt syk. men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan ;)

Her er litt om Skolen: (kopiert fra www.nordenstam.no)

Norges fremste ekspertise på hund og hundeatferd

Nordenstam Hundeskole ble etablert i 1975, og har hatt nær 14.000 hundeeiere på kurs. I tillegg har hundeskolens instruktører i 30 år drevet systemtrening av hunder med spesielle behov for lydighetstrening.

Nordenstams Hundeskole regnes i dag som Norges ledende autoritet på hund.

Det er gjennom årene blitt utviklet pedagogiske modeller som er spesielt tilpasset målgruppen. Læringen ved Nordenstams Hundeskole fører derfor fram til uvanlig raske resultater for hund og eier.

Noen av Nordenstams erfaringer finner du i noen av Norges mest leste hundebøker: "Du er Sjefen", "Du og Hunden", brevkurset "På Plass", godkjent av Kirke- og Undervisningsdepartementet ved Brevskolerådet, og boken "Full Kontroll", som er solgt i et samlet opplag på 70.000.

De senere år har Nordenstam vært benyttet som foredragsholder på Instruktørkursene til Hundetjenesten ved Politiets Høgskole.

Så kan jeg si litt: (Må legge til at Boken "FULL KONTROLL" rett og slett er en hver hunde eiers bibel, men husk at denne boken skal forstås!)

En hver hund ønsker seg en leder. En som vet hva som er riktig, en som er konsekvent, en som er til å stole på. Hvis ikke hunden får en leder vil den selv prøve å ta over. Den vil da se at flokken står i fare, og da vil den prøve å "ordne opp" selv. Nordenstams trenings metode er veldig individuell. Ikke alt passer for alle, derfor er det viktig å tilrettelegge en IOP(individuell opplæringsplan) før treningen begynner. Du som leder må være flink til å fortelle hunden hva som er bra, og hva som ikke er det.

Da jeg startet treningen med min aussie for 4 år siden hadde jeg laget klar en nøye IPO. Forutsigbarhet er viktig når en skal trene. Hunden trenger å vite hvor den har deg hen, sånn at dere kan ha et godt samarbeid. Jeg brukte null godbiter frem til hunden kunne alle øvelsene i klasse 1, 2, 3 og elite. Jeg ville ha en hund som gav meg all kontakt, ikke til godbiten. Vi trente masse kontakt, og som belønning brukte jeg ros, kos og leke. Husk at man aldri skal hive leka, men dra med hunden sånn at du opprettholder kontakten. Du må være flink til å rose når hunden først gjør noe bra. DU må virkelig fortelle hunden at det den gjorde var fantastisk. Bruk hele kroppspråket og stemmen. Når hunden gjør noe dårlig må du klare å si nei! Hvis man har en veldig dominant hund, som jeg har kan det hende man må ta den litt. Men husk at du aldri ALDRI skal ta hunden lenge. Raskt og konsekvent. Deretter skal du rose. Siden jeg var så flink til å være konsekvent, trenger jeg nå aldri å ta hunden. Hun vet så godt hvor hun har meg hen at hun trenger ikke å lage noe caramba. Vi har hverandres tillit, et samarbeid mellom hund og leder.

Når man skal bruke Nordenstams trenings metode må man være flink til å studere ulvens natur og mentalitet, for det er tross alt ulvens nære slektning vi tar med i stua. Vi må lære mye om ulvens rangordninger. Helt fra valpekassa begynte jeg med IOP`n for å lære mest mulig. Allerede etter 4 uker med valpene visste vi hva slags type hund Vicky var, og ville bli. Forutsigbarhet er verdt gull. Man må kjenne og stole på sin hund. Jeg bruker nå litt godbiter, dette er fordi jeg er så sikker på kontakten at det ikke gjør noe om jeg tar med godbit. Man skal vite at kontakten er ekte, før man begynner med sånne hjelpemiddler. Det jeg pleier å si på kurs er at man skal ikke gjøre seg selv til foringsautomat. Man skal være den lederen hunden ønsker seg.

Samarbeid og tillit er alt.

Hvis det er noe du lurer p¨å kan du bare spørre. Spør hvis det er trening, eller andre ting. Jeg svarer på alt ;)

Du lurer på om jeg er redd for å få konkurenter. Svaret er at jeg syns det er flott med konkuranse!! Siden klikker ble moderne er det sjelden den samme konkuranse ånden og de gode resultatene i ringen, som før var. Syns det er morro å konkurrere med dem jeg trener sammen med, da blir det skikkelig god konkuranse. Syns det er flott at andre får gode resultater, og jobber med hundene sine. Et godt lederskap er alt. Det å være leder handler ikke om å være slem, men å være ærlig, og konsekvent. Godt lederskap= selvsikker og lykkellig hund. ;)

Bare å spørre hvis du vil jeg skal presisere noe. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden klikker ble moderne er det sjelden den samme konkuranse ånden og de gode resultatene i ringen, som før var.

Er ikke du egentlig litt for ung til å si det? Eller konkurrerte du som femåring også? :wink:

Jeg brukte null godbiter frem til hunden kunne alle øvelsene i klasse 1, 2, 3 og elite.

Du må være flink til å rose når hunden først gjør noe bra. DU må virkelig fortelle hunden at det den gjorde var fantastisk. Bruk hele kroppspråket og stemmen.

Når hunden gjør noe dårlig må du klare å si nei! Hvis man har en veldig dominant hund, som jeg har kan det hende man må ta den litt. Men husk at du aldri ALDRI skal ta hunden lenge.

Siden jeg var så flink til å være konsekvent, trenger jeg nå aldri å ta hunden.

Okei, så du begynte først å gi godbiter etter at hunden din kunne øvelsene til alle lydighetsklassene. Hvor gammel var hun da?

Og hvis du nå ikke trenger å ta henne lenger - hvos gammel var hun sist du tok henne?

Hvordan tok du henne?

Det første som slår meg, det er at hunden får ikke så veldig mye inntrykk av hva som liksom skjer. Hvis du - slik jeg tolker det - bare sier et nei når hun gjør noe feil, og bare roser med stemmen når hunden gjør noe bra, får ikke hunden så veldig mye veiledning på hva som er riktig og galt. H*n får heller ikke noe mye motivasjon til å jobbe for deg hvis et klapp på hodet og et par rosende ord er det h*n får for å gjøre noe bra. Altså må grunnen til at hunden gjør noe bra for deg komme i den andre enden, d.v.s at neiet du gir antageligvis ikke bare er et lett nei, og at det du tok henne for før var egentlig ganske kraftig. Mulig jeg tar feil, og jeg rakker ikke ned på verken deg eller ditt hundehold, jeg stiller meg kritisk til at det kan funke å gi hunden så vage signaler om det gode og/eller det dårlige.

En hver hund ønsker seg en leder. En som vet hva som er riktig, en som er konsekvent, en som er til å stole på. Hvis ikke hunden får en leder vil den selv prøve å ta over. Den vil da se at flokken står i fare, og da vil den prøve å "ordne opp" selv.

Vi må lære mye om ulvens rangordninger.

Har sagt det før, men sier det igjen, uten å gå så alt for mye innpå det: Lederskap og rangstiger er tull og unnskyldninger. Hunden gjør noe for å oppnå en fordel eller for å unngå noe dårlig! Hunden har ikke noe behov for en alpha-hanne (eller alpha-matmor for den saks skyld) som leder fordi hunden har alt den trenger. Det er mer enn nok mat til den, det er ingen som konkurrerer om maten, og hunden har alt den trenger av varme, kjærlighet og psykisk og fysisk stimulans. Den trenger ikke noen leder til å bestemme sånn over seg, for den har alt den trenger allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Er ikke du egentlig litt for ung til å si det? Eller konkurrerte du som femåring også?

Nei det gjorde jeg nok ikke men jeg har sett min familie og venner(alle jeg trener sammen med er i 60 årene) i aksjon i "gamledager". Det var virkelige resultater det!

Okei, så du begynte først å gi godbiter etter at hunden din kunne øvelsene til alle lydighetsklassene. Hvor gammel var hun da?

Og hvis du nå ikke trenger å ta henne lenger - hvos gammel var hun sist du tok henne?

Hvordan tok du henne?

Hun var 1-2 år. Jeg tok tak i nakken, tok henne rakst inntill meg og sa "NEI". kraftig. Dette var akkurat riktig dose, som gjorde at hun aldri gjorde det samme igjen ;)

Det første som slår meg, det er at hunden får ikke så veldig mye inntrykk av hva som liksom skjer. Hvis du - slik jeg tolker det - bare sier et nei når hun gjør noe feil, og bare roser med stemmen når hunden gjør noe bra, får ikke hunden så veldig mye veiledning på hva som er riktig og galt. H*n får heller ikke noe mye motivasjon til å jobbe for deg hvis et klapp på hodet og et par rosende ord er det h*n får for å gjøre noe bra. Altså må grunnen til at hunden gjør noe bra for deg komme i den andre enden, d.v.s at neiet du gir antageligvis ikke bare er et lett nei, og at det du tok henne for før var egentlig ganske kraftig. Mulig jeg tar feil, og jeg rakker ikke ned på verken deg eller ditt hundehold, jeg stiller meg kritisk til at det kan funke å gi hunden så vage signaler om det gode og/eller det dårlige.

folk tror forskjellig ;) for min hund er det nok belønning å bare se på henne åsi " SÅ DYKTIG DU ER!". Alle hunder er forskjellige, så belønning er individuelt. Man ser på hele hunden min at den oser av glede når jeg sier bra. Da hopper hun opp på meg, eller opp i armene mine og slikker i ansiktet. Min hund måtte tas ganske hardt som unghund, fordi hun er en velidg hard aussie med veldig sterke meninger. Nå er samarbeidet perfekt.

Har sagt det før, men sier det igjen, uten å gå så alt for mye innpå det: Lederskap og rangstiger er tull og unnskyldninger. Hunden gjør noe for å oppnå en fordel eller for å unngå noe dårlig! Hunden har ikke noe behov for en alpha-hanne (eller alpha-matmor for den saks skyld) som leder fordi hunden har alt den trenger. Det er mer enn nok mat til den, det er ingen som konkurrerer om maten, og hunden har alt den trenger av varme, kjærlighet og psykisk og fysisk stimulans. Den trenger ikke noen leder til å bestemme sånn over seg, for den har alt den trenger allikevel!

Dette er det du tror, men uten lederskap har man ikke mye. Man har godbiten da, men en gang finner hunden noe som er bedre enn det. Folk tror forskjellig, men ingen er gud og kan si at hunden tenker sånn og ¨sånn. Man må prøve å tolke så godt man kan. Som jeg har sagt før, og som jeg sier igjen, vi får se resultatene i ringen.

Hvis hunden ikke har leder, har den ingenting, mener jeg. Det er nok mange hunder her i verden som ønsker seg en. jaja... det viktigste er at DU og HUNDEN har det bra. Gjør det som bedrer deres livskvalitet. ;)

Husk at ingen er Gud og ingen kan si "sånn er det". Selv ikke Nordenstam som har hatt fantastiske resultater, lærer opp politiet, har hatt mange forfatterskap, har egen stor hundeskole i fler kommuner og mye mer kan si "sånn er det". Da syns jeg igrunn det er litt idiotisk å høre deg liksom si at sånn er det :x for det vet du ingen ting om... man kan bare tolke så godt en kan :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;) Begynte å lure på om du ikke ville svare skjønner du. Lykke til med eksamen og sånn, det er no pes.. Fikk nettopp 2 på muntlig eksamen i nyere historie jeg :S hehe.. Hater det faget.

Skal prøve å få lest denne boka 'Full Kontroll', fant den ikke på biblioteket, så må vel kjøpe den da. Uansett om jeg ikke blir helt frelst, så er jeg helt sikker på at jeg i alle fall kan plukke opp mye nyttig.

Lurte på en ting til. Om du kan beskrive hvordan du først lærte hunden sitt og dekk f.eks. og hvordan du "tar" hunden, hvis du blir nødt til det. Min hund er nemlig en veldig dominant type (var den tøffeste i et kull på seks), men hun er jo så liten, så må være forsiktig med henne. Jeg har selv vært nødt til å ta henne i nakkeskinnet et par ganger, når hun oppførte seg uakseptabelt. Får et slags anfall hvor hun blir helt rabiat og glefser vilt rundt seg. Merkelig liten skapning. Har blitt mye bedre i det siste da.

Og så var det det at jeg leste den boka Hundeskolen av Johan B Steen og Erik Wilsson (den het før 'i ulvemors sted') og lurte på om dette blir noe lignende som Nordenstam? Jeg synes i alle fall meget lite om denne boken. Den begynte ikke så verst, men sluttet verre enn verst ;) Når hunden ikke la seg kjapt nok slo han den over ryggen med en kjepp samtideg som han rykket den ned til marken. Dette er absolutt ikke noe for meg. Men jeg setter også grenser for min hund, selv om jeg ikke straffer den fysisk.

Jaja, det var nå litt av det jeg lurer på da. Siden jeg ikke har hatt hund før, så vil jeg gjerne lære om så mange "metoder" som mulig. Når det gjelder hest har jeg liksom funnet "min" metode, det var bare sånn WOW, dette vil jeg gjøre. Men det har altså ikke skjedd med hund ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før, og som jeg sier igjen, vi får se resultatene i ringen ;)

Som jeg har sagt før igjen: Vi møtes ikke i ringen fordi mine ambisjoner ikke ligger der. Så er det resultatene på min og din hund som teller så skulle man jo helt klart tro at positive metoder var rett og slett håpløse. Men det er de jo ikke i det hele tatt, for i så fall hadde jeg jo byttet. Jeg bruker det som fungerer best for meg og Tinka, og du bruker det som fungerer best for deg og Vicky.

Husk at ingen er Gud og ingen kan si "sånn er det".

Da syns jeg igrunn det er litt idiotisk å høre deg liksom si at sånn er det :wink: for det vet du ingen ting om...

Har sett deg skrive ganske så mange ganger at "det er sånn det er" - også sier du at det jeg skriver er idiotisk fordi jeg skriver det jeg mener? Jaja... Vi har tydeligvis forskjellige måter å tolke ting på, både når det gjelder hundetrening og måter å fremlegge det man mener på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Tusen takk for svar Begynte å lure på om du ikke ville svare skjønner du. Lykke til med eksamen og sånn, det er no pes.. Fikk nettopp 2 på muntlig eksamen i nyere historie jeg :S hehe.. Hater det faget. >

Tusen takk!! Gruer meg så jeg nesten dør... har hatt en veldig hard pugge og lese dag... får håpe på det beste imorra.. er ikke noe matte menneske. Hater faget, må jeg si... pleier ikke å si hate, for det er et veldig sterkt ord, men til matte kan jeg si det... hehe

<Skal prøve å få lest denne boka 'Full Kontroll', fant den ikke på biblioteket, så må vel kjøpe den da. Uansett om jeg ikke blir helt frelst, så er jeg helt sikker på at jeg i alle fall kan plukke opp mye nyttig.>

Ja, håper du liker den!! Selv om ikke alt er like nyttig går det ann å plukke ut det du liker ;) liker selv den boken veldig godt. står mye bra i den, selv om det ikke er alt jeg følger selv. tar ut det jeg syns passer til min hund.

<Lurte på en ting til. Om du kan beskrive hvordan du først lærte hunden sitt og dekk f.eks. og hvordan du "tar" hunden, hvis du blir nødt til det. Min hund er nemlig en veldig dominant type (var den tøffeste i et kull på seks), men hun er jo så liten, så må være forsiktig med henne. Jeg har selv vært nødt til å ta henne i nakkeskinnet et par ganger, når hun oppførte seg uakseptabelt. Får et slags anfall hvor hun blir helt rabiat og glefser vilt rundt seg. Merkelig liten skapning. Har blitt mye bedre i det siste da. >

hmmm, sitt og dekk lærte jeg inn veldig greit. Jeg satt på huk ved siden av hunden, så sa jeg "sitt", så satte jeg henne ned. En ting man må huske på er at man skal aldri si sitt to ganger. Da vender hunden seg til at den kan sette seg ned når den vil. Jeg var veldig nøye på at når jeg sa sitt var det sitt og ikke noe annet. Når jeg satte ned hunden roste jeg masse. Det skal være megapositivt å gjøre ting for deg. Belønn gjerne hunden med godbit, men ikke vis den før du har fått hunden til å sette seg, eller til du har satt den ned. Jeg ville ventet med godbit til hunden kan sette seg ned selv.. akkurat det mer opp til hver enkelt.

med dekk gjorde jeg det samme. Jeg la hunden forsiktig ned etter at jeg hadde sagt dekk. Når den/jeg hadde lagt den ned roste jeg masse, for dekk er en ganske trykkende kommando. Da må tross alt hunden legge seg ned og underkaste seg deg, så ros masse. det skal være positivt hos deg.

Min hund var en meget dominant tispe med veldig sterke meninger. Dette så vi allerede i valpekassa. Hun var ganske hard, så moren måtte bruke mye tid på å holde kustus på henne. Vicky var veldig liten, så jeg lagde ikke mye styr. Hvis jeg ble nødt til å ta henne, tok jeg tak i nakkeskinnet og tok henne inntil meg og sa "nei!". Du må gjerne psyke deg opp sånn at neiet blir kraftgig og du ser litt sint ut. Men husk at du skal aldri ta hunden lenge. Ta den heller fort og hardt, og deretter ros masse. Når hundemoren tar valpene sine tar hun dem hardt og fort(man blir nesten redd hun skal skade den), også deretter slikker hun den forsiktig for å fortelle valpen at "nå er det greit". Når hunden blir <rabbiat og glefser> tar du bare tak i nakkeskinnet, tar henne mot deg og sier kraftig "nei!". Bare neiet kan man få til å høres strengt nok ut til at det holder. Det spørs litt hvor hard hunden din er i psyken... Min måtte jeg ta ganske hardt, for hun kunne til og med finne på å glefse tilbake etter at jeg hadde tatt tak i henne. Men nå er hun som en engel ;) Dette er også noe jeg tror kommer til å roe seg med tiden. Hunden din er jo tross alt i puberteten, så det er ikke så rart at hun kan være litt tullete iblant. Bare husk å være konsekvent med å ta henne eller si nei, og vær like konsekvent med rosen. den er like viktig.

<Og så var det det at jeg leste den boka Hundeskolen av Johan B Steen og Erik Wilsson (den het før 'i ulvemors sted') og lurte på om dette blir noe lignende som Nordenstam? Jeg synes i alle fall meget lite om denne boken. Den begynte ikke så verst, men sluttet verre enn verst Når hunden ikke la seg kjapt nok slo han den over ryggen med en kjepp samtideg som han rykket den ned til marken. Dette er absolutt ikke noe for meg. Men jeg setter også grenser for min hund, selv om jeg ikke straffer den fysisk.>

Denne boken syns jeg ikke noe om i det hele tatt... har lest den, og dette er hvertfall ikke lignende Nordenstam. Ingen hund fortjener å bli banket opp sånn... Denne boken syns jeg rett og slett er fæl... ;) men det er min mening da.

<Jaja, det var nå litt av det jeg lurer på da. Siden jeg ikke har hatt hund før, så vil jeg gjerne lære om så mange "metoder" som mulig. Når det gjelder hest har jeg liksom funnet "min" metode, det var bare sånn WOW, dette vil jeg gjøre. Men det har altså ikke skjedd med hund ennå.>

Kjempe flott at du vil sette deg inn i så mye som mulig!! :x husk at du trenger ikke å finne en metode som er perfekt for alle andre, du kan gjerne plukke ut det du liker fra forskjellige metoder :x Jeg selv liker å ta litt fra her og der, men det man må huske på er å ikke blande lærings prinsippene og teoriene. Det er det eneste, ellers kan du lage deg din egen metode å dressere hund :x vet om mange som driver med Nordenstam og andre metoder som f.eks bruker klikker til noen ting, også vet jeg om klikkere som bruker litt Nordenstam. Det finnes flere veier til samme mål. Husk at det som teller er at du og din hund har det morro og bra., og at dere får noe positivt ut av det. Lykke til!! Du høres ut som en flott hunde eier, som er villig til å sette seg inn i trenings metodene!!!

Ja, vi er nok forskjellige sånn. En ting jeg er sikker på at vi er enige i, er at vi må gjøre det som gjør oss og hundene våre mest lykkelige.

Må bare si at jeg tenker ikke bare på resultater, men på hundens ve og vel. Jeg er veldig glad for å ha en lykkelig og selvsikker hund, og jeg er sikker på at din også er det.

Lykke til med treningen videre, var ikke meningen å fornærme deg på noen måte. er glad for at din trenings metode passer bra for deg og din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok forskjellige sånn. En ting jeg er sikker på at vi er enige i, er at vi må gjøre det som gjør oss og hundene våre mest lykkelige ;)

Må bare si at jeg tenker ikke bare på resultater, men på hundens ve og vel. Jeg er veldig glad for å ha en lykkelig og selvsikker hund, og jeg er sikker på at din også er det ;)

Lykke til med treningen videre, var ikke meningen å fornærme deg på noen måte. ;) er glad for at din trenings metode passer bra for deg og din hund :x

Det har du helt rett i. Hunden min oser av lykke og selvsikkerhet og fungerer utmerket på min måte, akkurat som Nordenstam fungerer flott på deg og Vicky.

Ble aldeles ikke fornærmet, men jeg har en tendens til å hisse meg opp og engasjere meg i diskusjoner som ofte er helt "håpløse" (du skal høre meg i diskusjon med heimkunnskaplæreren hver onsdag om når friminuttet vårt begynner - hehe). Kan ikke noe for det, er bare sånn jeg er. :wink:

Men da er vi enige om en ting i alle fall; Jeg bruker min måte, og du bruker din, og vi blir nok aldri enige om hvilken metode som er best. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...