Gå til innhold
Hundesonen.no

Bull Terrier

mushi

Recommended Posts

Siden jeg var liten jente og fikk med meg at det fantes mer enn en hunderase har bull terrieren ligge langt inne i hjertet mitt. Er min absolutte yndlinghund. Det ser nå ut som at jeg kommer til å gå for en knøtthund, og ikke en bull, og jeg har lyst til å revurdere valget mitt en siste gang så jeg ikke driter meg ut, og finner ut i etterkant at jeg kunne ha hatt en bull..

Har noen erfaringer med bull terrieren? Tenkte mest på staheten og mosjonering, men alt er kjempebra. Er jo ikke norgest mest populære hund. Jeg har sett hunden "live" to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er et par sånne på hundeklubben,mor og datter..de e rhelt utrolig søte og snille..har fallt helt for dme jeg..men kan desverre ikke så mye om rasen sånn sett da,vet abre at jeg liker dem hehe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kjempeherlige, men sære. Jeg tror det er de rareste skapningene jeg har møtt! Både på godt og vondt. Du bør være veldig hundekyndig for å ta på deg en slik hund, for her snakker jeg stahet og mye aktivitet. Det er mye jobb med den gjennomsnittlige bull terrier for å få den lydig. Likevel har jeg hørt om bull terriere som går LP, og det er godt gjort. Du bør også vite mye om hundens atferd, for bull terrieren er tøff i leken og blir lett tirra. Hvis det er din første hund du skal skaffe deg nå, så vil jeg anbefale deg å vente litt med bullen. Jeg synes ikke de er førstegangshunder. Bedre å heller skaffe seg en når du har fått mer erfaring, og kan få mer ut av bullen din :D Når det er sagt er jeg ikke i tvil om at du en gang blir fornøyd med denne rare skapningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over hvor sta og vanskelig den er ja. Og dette blir min første hund. Egentlig synes jeg den vanlige bullen blir litt for stor for meg, så jeg har nå etter intens leting, funnet mailadressen til valpeformidler av mini-bull. Tror neppe jeg får noe svar. Aldri noen som gidder å svare meg på sånt.

Bullen og jeg vil passe perfekt sammen, og jeg gleder meg veldig til jeg er klar for en!

Sitter her å tenker for meg selv, at hvis jeg finner en snill opdretter av en mini-bull så kan jeg ha den, men det er jo samme bikkja bare mindre. Det er ikke akkurat noe lettere å ha en sånn, bare mer praktisk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gjøre litt mer enn å sende en mail, hvis du skal få noen seriøse svar - på sjeldne raser er det selgers marked, og de liker nok best folk som tar seg litt mer bry med å komme i kontakt. Ring dem, etter å ha sjekket litt rundt om rasen. Du bor i Tønsberg, det betyr at du kan komme deg litt rundt på hundeutstillinger i Østlandsområdet - å møte folk, se hundene deres, sånt er viktig.

Det arrangeres bullterriertreff, dit bør du også dra - uansett variant du liker. Da kan du snakke med folk som EIER rasen også, og høre om deres erfaringer. Ingenting slår det å treffe folk "live", da får du også "vist deg frem", noe du før eller siden må gjøre :D

Størrelse er ikke alt. Synes du en vanlig bullterrier blir for stor, så er ikke "bare" det noe argument for å gå ned i størrelse - oppdrettere av små, men barske hunder vil, iallfall i min erfaring, gjerne ha folk som er forberedt på at dette kan være STORE hunder på sin måte. Jeg har en liten hund selv, men hadde neppe fått så godt resultat som det er blitt hadde det ikke vært for at jeg har erfaring fra andre, og større, hunder - fordi jeg anser ham som en stor hund mentalt, og har gjort ting ut fra det.

Det jeg hadde lurt litt på, er dette med din hundekunnskap. Jeg har sett noen ferske bullterriereiere, som nå - som hunden er blitt fem måneder gammel - må BÆRE den vekk, fordi den bare stritter imot. Praktfull hund, den ville blitt perfekt i hendene på noen med erfaring, men det aner meg at disse går mot festlige tider... de tar ikke rasen nok på alvor, samtidig som de OGSÅ tar det for alvorlig at "bullterriere er sta" og ikke heller prøver å trene den.

Du bør uten tvil ha tispe, for å si det sånn - og du bør finne bra kurs nær deg, som kan gi deg passende hjelp til trening av en bullterrier uansett størrelse. Kjente en som hadde bullterrier som førstegangshund, fikk hannhund - og etter å ha slept den rundt i ødemarka, den var kranglete, nå sverger til tisper. De kan gå løs og hygger seg i parker og overalt og er jevnt veldig trivelige.

Ja, det er sjarmerende hunder - men det kan bli veldig usjarmerende med en hund hvis du ikke får den til. Men jeg skjønner at du er fascinert. Som sagt: Finn noen som eier rasen, hør med dem om deres hverdag, ikke bare les om hundene på nett. Ting kan fremstå nokså annerledes i virkeligheten :P

Og så ER det vel i alle raser litt ulike linjer, også mentalt. Bør du også finne ut av... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Regner ikke med at det blir bull på meg på mange år enda. Det skal være hund nr to og jeg er bare 19 år og har god tid. Jeg må også begynne å bole litt, siden jeg er jente og i atpåtil ganske pingle.

Alt du sier har jeg planer om, men ikke før jeg skal ha meg en til, og først må jeg jo finne meg nr en. Jeg tror nok jeg kommer til å ende opp med en lundehund og siden den også er litt "sær" får jeg litt trening i den. ;) Har det med å bare like de merklige hundene.

Men bare vent! Bullen skal nok bli min en dag! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...