Gå til innhold
Hundesonen.no

Så dere SOS hundehjelpen idag?

~Marlene~

Recommended Posts

Jeg reagerte mest på at paret tok inn på hotell for å ha seg litt kos jeg! :D

Det går jo ikke an å være så hjelpeløs at de ikke klarer selv å tenke ut disse løsningene som Victoria kom med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg. jeg reagrte på at hun ga hunden hvitløk.. selvom det var lite reagerte jeg :D

er det ikke giftig for hunder da?

Jo, det stemmer at det er giftig, men da må du opp i mye større mengder. I små mengder skal det visstnok kunne gjøre hunden mindre attraktiv for flåtten. (Løk er mye verre, og bør absolutt ikke gies)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende å se, jeg.. At "normalt oppegående" folk faktisk lar tingene gå så langt som det der (og andre programmer med Victoria Stillwell) - man må ju lure på om de er helt vel bevarte.

Tenk om dette hadde vært en stor hund, da? Avlivet når han var 5 mndr pga udugelige eiere. Synes folk bør skamme seg, jeg - å ha så lite peilig på dyr man har skaffet seg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Yorkshire terrier.

Edit:

Her står det litt om den episoden.

Så det du hviste meg her og jeg må bare si (som york eier og snart oppdretter med en god del erfaring fra york) Det der er typisk york. Det er derfor jeg absolutt ikke anbefaler denne rasen som første gangshund da akkurat denne oppførslen er veldig lett å oppnå (selvfølgelig ikke i de ekstreme og ikke mating på bordet og den slags men liksom det med biting forsvar osv). York er en veldig vanskelig rase å holde på med liksom en ekstrem utagave av jack russel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: ja de kjøpte seg en til yorkie etter victoria hadde trent yorkien dems

Tuller du??? Jammen, altså, eh... hmm... nå vet jeg ikke helt hva jeg skal si... Kanskje jeg hadde skjønt tankegangen deres litt bedre hvis jeg hadde sett episoden. Men burde de ikke ha ventet litt eller noe?

eller kanskje ikke fått seg en ny hund i det hele tatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men dette har jeg funnet vedr hvitløk, og har derfor sluttet å gi min hund det.

"Det er ulike meninger om hvorvidt hvitløk kan være skadelig for hunder. Enkelte forskere mener at hvitløk påvirker hundens blodplater og røde blodlegemer og fraråder å gi hunder hvitløk. Andre mener at hvitløk har positive effekter og anbefaler det til hund. Mange veterinærer ser ut til å mene at hvitløk i små mengder neppe er skadelig, mens noen mener at hunder ikke kan kvitte seg med stoffer i hvitløk, at de dermed akkumuleres og kan være farlige også i små doser. Noen mener at hvitløk ikke bør gis til hunder med anemi og heller ikke til små valper"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke noe særlig ut det du sier om hvitløk. Tro om det gjelder fersk hvitløk eller om det også gjelder hvitløkskapsler.

Jeg gir mine hvitløkskapsler hver dag mot flått. Har en viss/ganske god effekt.

Så over til Hundehjelpen. Satt og så på det meste av programmet og kom i tanke på alle de jeg kjenner med hund. Ikke alle er like egnet og ikke alle vil ha en "ordentlig hund". Noen skaper de værste "monster" av sine søte små og vil ha det slik. Så blir hunden voksen og det kommer ut av kontroll og disse menneskene forstår ikke at det er de selv som har skapt slike "udyr".

Så man trenger ikke se på TV-Norge for å finne slike hundeeiere. Det er nok av de her hjemme, dessverre.

Men heldighvis er de ikke i flertall i verfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så denne epiosoden og jeg ble helt sjokka! dette er jo ekstremt! skjønner ikke hva de tenker på jeg... de må jo forstå at dette ikke er vanlig hundeoppdragelse! eller mangelen på oppdragelse! :)

og at de kjøpte en hund til er jo galskap! de burde ihvertfall latt det går litt mer tid, og komme skikkelig inn i rutinene først! forundrer meg ikke om de trenger et besøk til av Victoria etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

hu dama var jo ett humbugg da:D herregud, jeg hadde skilt meg hadde jeg vært han, for en oppførsel på henne!

sigmort : tror du mente dagens reprise, med teddy pompom?

det er en annen tråd, nåvel, blås i det...

Uansett : hunder skal ikke opdras som små barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...