Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny dyrevernslov snart?

Sirup

Recommended Posts

Et forslag til ny dyrevernslov skal snart legges frem på høring. Kanskje ser vi en gang i nærmeste fremtid en ny dyrevernslov her til lands:

http://odin.dep.no/lmd/norsk/tema/dyr/nyhe...042/dok-bn.html

På TV2s tekst-tv står det at den skal gi Mattilsynet rett til å gå inn mot dyremisbruk uten å måtte gå om domstolene. Er dere fornøyd med en slik eventuell skjerpelse av loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag til ny dyrevernslov skal snart legges frem på høring. Kanskje ser vi en gang i nærmeste fremtid en ny dyrevernslov her til lands:

http://odin.dep.no/lmd/norsk/tema/dyr/nyhe...042/dok-bn.html

På TV2s tekst-tv står det at den skal gi Mattilsynet rett til å gå inn mot dyremisbruk uten å måtte gå om domstolene. Er dere fornøyd med en slik eventuell skjerpelse av loven?

Tja - både ja og nei.

Akkurat dette er et vanskelig tema, og har veldig mange grånyanser som fort blir glemt.

Idag har jo et problem vært at det tar alt for lang tid og er alt for vanskelig å få gjort noe med dyremisbruk - det virker som det rett og slett blir nedprioritert, kanskje nettopp fordi det er tidkrevende og ofte uten resultat.

Å ta "snarveien" utenom domstol virker i første øyekast som en riktig løsning, men det vil komme til å bli endel utfordringer om en slik lov blir vedtatt, og garantert endel feilaktige avgjørelser.

Det er jo Mattilsynet som jobber med nettopp dette, og om de skulle få en slik rett til å gå inn og gjøre noe uten å gå om domstolene, må det stilles mye sterkere krav til dem. Jeg vet at det enkelte plasser i vårt langstrakte land sitter ansatte i Mattilsynet som ikke kan skjorta om dyr. Jeg vet også at det finnes masse småplasser hvor det lokale mattilsyn kanskje i all hovedsak er nabokona som kanskje er redd hunder, eller som irriterer seg over hundespor i skiløypa si, eller en sur gubbe som hater katter som pisser på eiendommen hans, eller som har angst for spesielle dyr...osv osv. Når vi ser at vi i Norge har fått enkelte raseforbud fremdrevet i all hovedsak av et statsråd som er redd hunder generelt, så vil jeg være bra sikker på at urettferdige avgjørelser vil komme til å bli tatt på lokalt plan innimellom. Hva da, om ikke en domstol behandler saken først?

Vanskelig å finne noe fasitsvar på dette i mine øyne ihvertfall - jeg mener at om de skulle foreta avgjørelser uten dom, så bør det ihvertfall være krav om de måtte ha støtte fra en veterinær - som ikke var tilknyttet mattilsynet - før vedtak ble gjennomført. Ett eller annet form for sikkerthetsnett må det ihvertfall være for å unngå "dyre-justismord" i tiden fremover, mener jeg.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernalliansen ønsket seg i sin tid mer sentraliserte dyreverns"nemnder", der nettopp ikke nabokona eller -gubben satt - og som innehadde formell kompetanse på både dyrehelse og -adferd - for mange veterinærer er ikke mer ekspert på adferd enn en vanlig hundeeier, kanskje mindre iblant... hvis det er snakk om "kuveterinærer".

Det store problemet er vel at mange slike saker under NÅVÆRENDE system bare henlegges, anmeldelsene kommer aldri til retten. Og jeg tror, dessverre, det er minst like mye snakk om bønder som vanskjøtter dyra sine, som det er "hundesaker". De sistnevnte er det jo enda stillere om...

Det som Dyrevernalliansen også ønsket seg, var et sentralt register over folk som var fradømt retten til dyr. Rakk ikke å lese linken, men står det noe om det der? For problemet sånn det er idag er jo at det bare er for vedkommende å flytte til en annen kommune og begynne på'n igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...For problemet sånn det er idag er jo at det bare er for vedkommende å flytte til en annen kommune og begynne på'n igjen...

Akkurat den der kjenner jeg godt til: sitter i Dyrvernsnemda selv og har vært oppi en meget vanskelig sak angående hest. Dyreeieren flyttet til til vårt nedslagsfelt da det begynte å bli hett for h*n på hjemstedet, og så måtte vi begynne fra børjan av. Var ingenting å bygge videre på - men saken måtte gå fra starten av. Og når vi da til slutt fatter vedtak om å både slakte og omplassere hestene, så flytter bare vedkommende - igjen. Og nå er det en annen Dyrevernsnemnd som må starte all over again. Selv om de er blitt informert av oss, så følger ikke saken automatisk videre til neste ledd.

Sånn sett kan dyrevernsaker fortsette i det uendelige, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...