Gå til innhold
Hundesonen.no

Egg fra frittgående høner eller økologiske egg?

Nenya

Recommended Posts

jeg tviler på at de hønene som er såkaldt frittgående ikke har det hakket bedre enn de som står i bur. De trenger gjerne ikke stå i bur men de har ikke større areal å gå på fordeom.

Motbevis meg gjerne :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske er best da reglene for hvor stort hønen skal ha det er strengere på økologisk dvs de har bedre plass å bevege seg på. Skal se om jeg finner forskjellen på størrelsene så får du se og vurdere selv :icon_redface:

Hovedkriteriene er at hønene skal fores med mat som ikke er sprøytet eller gjødslet med kunstgjødsel, og gjødselen som brukes skal komme fra andre økologiske dyr. I tillegg så har de regler om minimum utegang, noe jeg er usikker på om vanlige "frittgående" høns har (litt lenge siden jeg har hatt landbruk nå så hukommelsen er litt rusten :wub: )

Edit Den beste linken jeg fant til nå som forklarer forskjellen, men vet om et par bedre men kommer ikke på adressene nå ;)Dyrebeskyttelsen avd drammen og omland

Edit 2: her står det veldig kort om økologiske egg norgarden.no

en link til gronnhverdag.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har i flere år nå kjøpt egg fra frittgående høner men nå går jeg over til økologiske egg. Det var jo en ganske stor forskjell på hvordan hønene lever og det er antakelig ikke bare jeg som ikke visste forskjellen. På Rimi her hos meg har de begge variantene og begge står merket med bedre dyrevelferd.

Heretter blir det KUN økologiske hos meg.

PS Har i lengre tid kjøpt melk fra økologiske kuer, så jeg håper de også har det tilsvarende bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i lengre tid kjøpt melk fra økologiske kuer, så jeg håper de også har det tilsvarende bedre.

Vel det første jeg kommer på er at de har gjennomsnittlig bedre jurhelse enn vanlige kyr ;) .

Nettside for økologisk landbruk Anbefaler å lese her inne. Økologisk landbruk er veldig interessant syns jeg. Synd skolen jeg gikk på la ned linjen samme året som jeg søkte. Vi var ikke mange nok rettighetssøkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...