Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite energi


Gronnis

Recommended Posts

Jeg har ganske lenge hatt lite energi, hvorfor vet jeg ikke. Jeg sover bra, spiser bra osv. Har også vært hos lege og tatt blodprøver, men jeg hadde ikke mangler på noe sa de.

Så jeg lurer på om det er noe tilskudd jeg kan ta for å få mer energi? Har planer om å begynne med lydighet med Raja, men det er ikke enkelt å trene når jeg alltid er trøtt, og ikke har energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerimax og ginseng kan gi deg energi. Kan også være lurt å ta et kostilskudd med vitaminer, siden mangel av det kan gi slapphet. Men hør på helsekosten! De har somregel råd. Du sier jo at du sover og spiser bra, så da er det nok ikke det. Drikk mye veske og få frisk luft. mosjon kan også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært slapp i det i det sisste, Sover,spiser osv gjør eg som vanlig, men ikke mye energi i meg nei :) Det er ikke så veldig gøy å være slapp heller da.

Men håper det ordner seg for deg da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lenge hatt lite energi, hvorfor vet jeg ikke. Jeg sover bra, spiser bra osv. Har også vært hos lege og tatt blodprøver, men jeg hadde ikke mangler på noe sa de.

Så jeg lurer på om det er noe tilskudd jeg kan ta for å få mer energi? Har planer om å begynne med lydighet med Raja, men det er ikke enkelt å trene når jeg alltid er trøtt, og ikke har energi.

Jeg er også sliten. Men jeg tør ikke ta blodprøve, så jeg orker ikke klage til noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

HeHe..Skjekk dere..(Kristina og Lisa)

Det samme skjedde med meg, og når jeg for til legen fikk jeg beskjeden: kyssesyken..

Kjipt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe..Skjekk dere..(Kristina og Lisa)

Det samme skjedde med meg, og når jeg for til legen fikk jeg beskjeden: kyssesyken..

Kjipt.. :)

Nei, har nesten hatt kyssesjuken tidligere. Og da blir man vell dårligere?

Jeg bare sover mye jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lenge hatt lite energi, hvorfor vet jeg ikke. Jeg sover bra, spiser bra osv. Har også vært hos lege og tatt blodprøver, men jeg hadde ikke mangler på noe sa de.

Så jeg lurer på om det er noe tilskudd jeg kan ta for å få mer energi? Har planer om å begynne med lydighet med Raja, men det er ikke enkelt å trene når jeg alltid er trøtt, og ikke har energi.

Kan det være allergi?

Jeg sliter selv nå, men vet at det er våren og pollen som gjør meg sånn. Har vært å fått resept på medisiner i dag, så jeg satser på rask bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde kyssesyken merket jeg ikke noe til den i det hele tatt. Var hos legen for å sjekke meg hos noe helt annet og da de tok blodprøver fikk de ikke ting til å stemme så ble flere blodprøver og plutselig var jeg sykemeldt i 14 dager. Fikk vite at jeg hadde kyssesyken og burde følt meg veldig syk men jeg hadde egentlig hatt det helt ok.

En av mine x'er lå dog rett ut i nesten 9 uker og trodde hun skulle dø. Er veldig inviduelt hvor sterkt man får det og hvordan man reagerer på det.

Men det positive er at det er som vannkopper du får det kun 1 gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at du har ME? Jeg har hatt det i 1,5 år. De finner det ikke ut på blodprøver.. Så jeg måtte til sverige for å finne det ut.

Kanskje du kjenner deg igjen med noe av dette?:

Hovedtrekkene ved ME, som helt klart reduserer aktivitetsnivået med minst 50%, er:

Akutt begynnelse (80% av tilfellene) som vanligvis følger en infeksjonsepisode (for eksempel en influensalignende sykdom, mage - tarminfeksjon, halsbetennelse, virus på balansenerven, myocarditt eller en spesiell infeksjon som for eksempel vannkopper eller kyssesyke).

En unik form for muskeltrettbarhet hvor det, selv etter en mindre anstrengelse, kan gå en lang periode før muskelstyrken er gjenopprettet. Smerter i musklene og muskelrykninger kan være tilstede.

Kognitiv funksjonsforstyrrelse (for eksempel problemer med konsentrasjon, hukommelse, holde på oppmerksomheten, blande ord) fører til en frustrerende manglende evne til å opprettholde normal intellektuell aktivitet.

En tydelig svingende alvorlighetsgrad av symptomer selv i løpet av en dag.

Pasienten er ikke nødvendigvis "trette hele tiden", men føler seg SYKE

mesteparten av tiden.

Forverring eller tilbakefall forårsaket av for stor fysisk eller mental aktivitet

i forhold til den enkeltes kapasitet.

En sterk tendens til å bli kronisk.

--------------------------------------------------------------------------------

Andre medfølgende symptomer som vil støtte diagnosen er:Autonom overaktivitet (for eksempel hjertebank, hyppig vannlating). Influensalignende følelse som kommer og går, sammen med sår hals

og ømme lymfekjertler, spesielt på halsen og i nakken.

Forstyrrelse i temperaturreguleringen inkludert nattesvette og kalde

hender og føtter. Noen pasienter har lav feber eller fryser.

Vandrende leddsmerter uten hevelse eller rødhet.

Søvnforstyrrelser, spesielt øket søvnbehov i den tidlige fasen av sykdommen.

De fleste føler seg ikke uthvilt selv etter en lang natts søvn.

Mange har problemer med å sove.

Klumsete med finmotoriske oppgaver og svimmelhet som ofte er verre i mørket.

Hodepine av en ny type, mønster eller alvorlighetsgrad.

Sanseforstyrrelser - abnorme fornemmelser forskjellige steder på kroppen, øresus, lys- og lydoverfølsomhet.

Alkoholintoleranse - et veldig vanlig trekk.

Følelsesmessig "kortluntet".

Atypisk depresjon, dvs. følelse av skyld, manglende lyst og selvmordstanker,

er ganske uvanlig. Derimot kan det oppstå en følelse av forvirring

og at man ikke er "seg selv".

Øket tendens til tarmforstyrrelser (matintoleranser).

Noen pasienter beskriver synsforstyrrelser.

Kopiert fra Norges M.E. Forening

Jeg har ikke alt dette.. Det er veldig forskjellig fra person til person :icon_redface:

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre, jeg synes det er helt ok å snakke om ;) Det er flere som har det, som har det i mange år for de finner det ikke ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Crizpo: Jeg oppfører meg som den beskrivelsen jo.. :icon_redface:

føler meg syk/trett hele tiden

Har ofte omme muskeler

Vondt i ledd uten hovelse og merker

osv osv

Dessuten så har jeg vanskelig for å sove på kvelden...

Men i den siste uka nå så har jeg sovet hver ettermiddag altås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crizpo: Jeg oppfører meg som den beskrivelsen jo.. ;)

føler meg syk/trett hele tiden

Har ofte omme muskeler

Vondt i ledd uten hovelse og merker

osv osv

Dessuten så har jeg vanskelig for å sove på kvelden...

Men i den siste uka nå så har jeg sovet hver ettermiddag altås...

Ja, det kan godt hende du har det. Jeg blir også sliten hvis jeg må tenke mye. Feks når jeg skulle ha prøve på skolen så øvde jeg dagen før, og ble syk på prøve dagen. Jeg ble også syk hvis jeg pressa meg i gym timen (var i veldig god form før jeg ble syk) :icon_redface:

Har du det slik? Eller hvordan merker du at du blir sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, det kan godt hende du har det. Jeg blir også sliten hvis jeg må tenke mye. Feks når jeg skulle ha prøve på skolen så øvde jeg dagen før, og ble syk på prøve dagen. Jeg ble også syk hvis jeg pressa meg i gym timen (var i veldig god form før jeg ble syk) :icon_redface:

Har du det slik? Eller hvordan merker du at du blir sliten?

Jeg og blir sliten av å tenke mye..På tentamen måtte jeg ta mange pauser, fordi jeg ble sliten, slapp og trøtt..Klarte ikke og tenke klart...

I gym timene blir jeg plutselig slapp, og må ha pause. I fysisken i dag løp jeg som bare det, men til slutt klarte jeg ikke og løpe mer, fordi jeg ble tung i hodet, bena armene osv...

Formen min synker hele tiden, for å si det sånn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ha ME, men du kan jo si hva du syns etter beskrivelsen av hvordan jeg har det:

Det jeg husker er at det begynte med at jeg ble veldig sliten og fikk hodepine (hadde svak hodepine hele dagen). Etterhvert ble jeg mer sliten og fikk sterkere hodepine. Slik var det i noen mnd før andre problemer begynte. Jeg fikk etterhvert vondt i skuldrene/nakken. Her begynte det også midlt, og ble værre og værre, og noen ganger måtte jeg bare legge meg nedpå for jeg klarte ikke å sitte skikkelig (gjorde så vondt). For en stund siden (ikke så lenge siden), begynte jeg å få et problem til - vondt i øyene. Kunne nesten ikke lese noe/sitte på pc/ se på tv uten at det gjør veldig vondt og jeg ble så svimmel av at jeg hadde vondt at jeg måtte bare ofte ligge meg ned og lukke øyene i 30 minutter. Nå veksler det mellom alle disse fire tingene. Jeg har aldri energi og i tilleg har jeg vondt i skuldrene, hodet og øyene (veksler også mellom hvor jeg har mest vondt, i dag gjør det mest vondt i øyene, så jeg kommer nok ikke til å sitte så mye lenger her nå. Noen dager har jeg mest vondt i skuldrene, og noen dager mest vondt i øyene)

Jeg kan kanskje klare å konsentrere meg de 30 første minuttene på skolen, men etter det er jeg helt kjørt. Det jeg leser glemmer jeg og må lese det om og om igjen. Klarer ikke å konsentrere meg (jo mer jeg prøver jo mer sliten og vondt i hodet får jeg). Karakterene er heller ikke noe å skryte av.

Jeg slipper også å gjøre lekser for tiden pga. mitt problem. Jeg klarer bare ikke.

Ikke så gøy å ha det slik når alle andre klarer seg fint på skolen med oppgaver og hjemme med lekser.

Har vært hos optiker for å sjekke øyne, hos lege for å ta blodprøve og vanlig helsesjekk med mål av blodtrykk osv. og alt var greit med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det er det du har. Alle har dette forskjellig. Mange reagerer feks på sterkt lys. Jeg kan ikke ha tent lys i stua hvis det er hal mørkt, da blir jeg sliten.

Dårlig hukommelse får du også. Jeg husker ingenting. Man kan si noe til meg, og 2 min etter på er det glemt.

Jeg kan heller ikke lese i en bok feks, da blander bare bokstavene seg helt. Pluss at jeg blir sliten av det.

Jeg synes det er vanskelig å forklare hvorfor dette skjer, men har klippet ut en artikkel som er fra klinikken jeg var på:

Dr. Erik H. Bergström AB bildades 1972 då Erik Bergström, Doctor of Acupuncture återvände till Sverige med familjen från Skottland.

Det var då den första kliniken för alternativ behandling i Sverige och intresset var enormt. Efter några år, trots många gånger fantastiska resultat, med akupunktur som enda behandling så fanns det alltid en liten grupp patienter som inte ”svarade” på akupunkturen. Erik Bergström kom då i kontakt med Medicine Professor Sigfrid Rilling i Stuttgart som hade ett samarbete med ett laboratorium som utförde helblodsanalyser på de viktigaste spårämnena som förekommer i kroppen. Erik Bergström hade en idé att eftersom metaller är elektriskt ledande och att akupunktur har med kroppens signalsystem att göra, kanske de som inte kände effekt av akupunktur var oförmogna att göra det p.g.a. en obalans i mineralinnehållet i kroppen.

Han började således 1976 med helblodsanalyser som skickades till Tyskland för analysering enligt atomabsorbtionsfotospektrometri. De obalanser som hittades rättades till med speciellt framtagna preparat och många gånger visade det sig att efter mineralkorringering behövdes ofta ingen annan behandling. Till exempel lider man av järnbrist och är trött så hjälper knappast akupunktur då måste man ha järntillskott. Det samma gäller alla de andra livsviktiga ämnen som skall finnas hos oss i specifika mängder.

En helblodsanalys är som det låter en analys på hela blodet inte enbart serum.

Numera kan en helblodsanalys även utföras i Sverige.

Nästa steg i klinikens utveckling kom när Professor Rilling började intressera sig för mörkfälts-mikroskopi, för att undersöka en droppe blod och utläsa hur det levande blodet arbetade. Se bilderna nedan.

klinik2.jpgklinik2e.jpg

Till vänster ser du den så kallade ”myntrulleformationen” vilket innebär att ytan på varje röd blodkropp blir starkt begränsad för upptag av syre och näring. ”Spindelnätet” mellan blodkropparna kallas fibrin och är en avfallsprodukt som inte är vattenlöslig. Urinsyrekristaller kan också upptäckas, dessa kan bl.a. orsaka ledbesvär om de finns i tillräckligt stora mängder.

Papain är ett ämne som har förmåga att bryta sönder de klibbande ämnen som klistrar samman blodkropparna. Det ges i en kur i kombination med mycket vatten - efterkontrollen visar enligt högra bilden en 100%-ig yta på varje röd blodkropp för syre-näringsupptag.

Det har hävdats att vi i detta i-land knappast kan få brister i mineralbalansen, men ponera att blodets upptagnings yta har varit starkt begränsad i många år ?Erik Bergström trodde på kopplingen.

Erik Bergström gick bort 1993 men hans fru Ruth och dotter Sandra driver verksamheten vidare med Helblodsanalyser och Mörkfältsmikroskopi. Dessa har Sandra arbetat med nu i 15 år.

Hvis du øsnker å vite mer er dette hjemmesiden: http://www.erik-bergstrom.se/

De vet veldig lite om denne sjukdommen i Norge, så det er lite hjelp å få her. Selv har jeg gått på medesiner siden februar (natur medesin), og begynner å merke bedringer :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg kan heller ikke lese i en bok feks, da blander bare bokstavene seg helt. Pluss at jeg blir sliten av det."

Dette skjer også med meg, men ikke alltid. Er det vanlig?

Det er vanlig når du har ME ja :icon_redface: Jeg har også sjekket øynene mine, men det er ingenting gale med de ;) Tror kanskje det blir slik pga av blodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er slik at det ikke alltid er sånn, men ofte. Neon ganger går det ganske greit. Er det vanlig?

Det er vanlig når du har ME ja :icon_redface: Jeg har også sjekket øynene mine, men det er ingenting gale med de ;) Tror kanskje det blir slik pga av blodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er slik at det ikke alltid er sånn, men ofte. Neon ganger går det ganske greit. Er det vanlig?

Ja, det gått gå opp og ned hele tiden. Jeg fikk det høsten 2004. Da var jeg ganske dårlig. Ble veldig sliten hvis jeg måtte gjøre mye på skolen. Fra jul til sommer hadde jeg 40 fraværs dager. Da var jeg kun hjemme de dagene jeg var kjempe dårlig. Så var jeg bra hele sommeren. Om høsten kom det tilbake igjen. Men jeg hadde hele tiden bra og mindre bra dager. Nå siden februar så har jeg gått på natur medisin som har gjort at jeg blir mye dårligere før jeg blir bedre :icon_redface: Så nå har jeg liksom vært helt nede. Har kun vært på skolen 2 timer på 2 uker siden februar... Nå kjenner jeg heldigvis at jeg begynner å bli bedre.

Etter jeg har ligget så mye så har også jeg fått vondt i rygg og skuldre. Musklene mine er jo også veldig svake, pga at jeg ikke har fått beveget meg så mye. Derfor har jeg egen trener som kommer hjem å trener med meg, slik at jeg skal bli bedre ;) Så hvis du får denne diagnosen, så får du masse hjelp :wub: Det har i hvert fall jeg fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir veldig trøtt og sliten hvis man spiser tung mat med lite proteiner og vitaminer. Kanskje det er verdt et forsøk å prøve å spise mer grønt o.l? Vet ikke om det hjelper men *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...