Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility-->slalåm

Wanderlust

Recommended Posts

ja jeg tenkte på å lære rex slalåm. Og siden jeg kanskje skal prøve meg i agility senere så vil jeg ha det ordentlig inne, med riktig inngang (om det er hva jeg skal si). som er fra høyre.(??)

hvordan begynner man? Jeg har satt opp noen pinner med 60cm avstand mellom hver...

Fint om noen skriver hvordan man går frem, og ganske grundig (har litt vanskelig for å forstå) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil trene inn tenke selv slalom, kan du lokke hunden gjennom slalomen vha godbit og ta bort hjelpen sakte men sikkert. Det er slik de fleste hunder lærer slalomen, og det funker helt greit.

Riktig inngang er slik at hunden passerer den den første pinnen til venstre for seg, det bør du lære inn riktig fra første stund, du får vegring og må ta slalomen på nytt i agilitykonkuranser hvis hunden tar feil inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil trene inn tenke selv slalom, kan du lokke hunden gjennom slalomen vha godbit og ta bort hjelpen sakte men sikkert. Det er slik de fleste hunder lærer slalomen, og det funker helt greit.

Riktig inngang er slik at hunden passerer den den første pinnen til venstre for seg, det bør du lære inn riktig fra første stund, du får vegring og må ta slalomen på nytt i agilitykonkuranser hvis hunden tar feil inngang.

oki :) Men skal jeg lokke han gjennom hele slalåmen? Jeg prøvde litt istad og var nøye på at han kom inn riktig. og tilslutt kunne jeg peke på "inngangen" og da gikk han dit, også måtte jeg lokke han igjennom neste. osv osv. Syns det funket bra, men når legger man på kommando å sånt da?

Og hva slags kommandoer bruker du når du lærer det inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :) Men skal jeg lokke han gjennom hele slalåmen? Jeg prøvde litt istad og var nøye på at han kom inn riktig. og tilslutt kunne jeg peke på "inngangen" og da gikk han dit, også måtte jeg lokke han igjennom neste. osv osv. Syns det funket bra, men når legger man på kommando å sånt da?

Og hva slags kommandoer bruker du når du lærer det inn?

Jeg lærer ikke hunden noe kommando før den kan ta hele slalomen helt uten hjelp. Da sier jeg slalom rett før hunden går inn i slalomen, så skjønner den det snart ;)

Ellers bør du huske å være på begge sider fra starten av, slik at hunden lærer å ta slalomen uansett hvilken side du er på. Hvis du trener LP, kan det være lurt å gå ekstra mange høyreslalomer (slalomen er på din høyre side) siden hunden er vandt til å være på din venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer ikke hunden noe kommando før den kan ta hele slalomen helt uten hjelp. Da sier jeg slalom rett før hunden går inn i slalomen, så skjønner den det snart :P

Ellers bør du huske å være på begge sider fra starten av, slik at hunden lærer å ta slalomen uansett hvilken side du er på. Hvis du trener LP, kan det være lurt å gå ekstra mange høyreslalomer (slalomen er på din høyre side) siden hunden er vandt til å være på din venstre side.

Oki ;) takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...