Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med kreft gis bort

Betty

Recommended Posts

Skrevet

"C har kreft med spredning til lungene. Kreften er stabil, siste kontroll hos veterinær for ca. en måned siden viste ingen særlig forverring.

Vi leter derfor etter en barmhjertig sjel som kan ta seg denne eldre schäferen den tiden hun har igjen. C er per dags dato i rimelig god form"

Hva syns dere?

Endret av Mod: har anonymisert litt og fjernet link.

Skrevet

Jeg tror den blir vanskelig og få ut i et hjem. Hvem vil vel knytte seg til en hund som de har på lånt tid?

Syntes også kanskje det var feil og ta den inn igjen i et stressende kennelmiljø med den sykdommen som alt har spredd seg.

I tilegg til at hun er overvektig også så ville det muligens ha vært bedre for henne å få slippe? Sjangsen for at hun kommer ut i et hjem er vel ikke akkurat stor. Hadde det vært min hund og jeg viste at den hadde kreft som hadde spredd seg til lungene og at hun var overvektig i tilegg ville ikke kennel vært noe alternativ. Da ville jeg heller latt den slippe smerter eller ikke.Det er jo en såpass gammel dame også så vi kan jo håpe hun har levd et rikt liv. Den slags omplasserings syntes jeg veldig lite om

Skrevet

Jeg hadde nok alldrig ville ha den da med tanke på at den har kreft osv. Jeg blir fort glad i dyr da og hadde blitt ganske deppa om den hadde død av kreft. Sikker noen der ute som vil ha den da, men jeg hadde nok ikke ville dette. Men lykke til hverfall :icon_redface:

Skrevet

Jeg håper stakkars hunden blir avlivet. Hun har hatt et langt liv og nå synes jeg hun kan få en verdig avsluttning på det(slipper å plages med å være syk)

Skrevet

veldig enig med Nina. Men det er faktisk en del hundefolk som tar til seg slike gamle og syke hunder, for å gi dem et godt liv den siste stunden.

Det er jo mye som spiller inn i en slik avgjørelse, for det første har de jo hunden på lånt tid som sagt, og det er enorme utgifter med en slik hund...

Skrevet

veldig enig med Nina. Men det er faktisk en del hundefolk som tar til seg slike gamle og syke hunder, for å gi dem et godt liv den siste stunden.

Det er jo mye som spiller inn i en slik avgjørelse, for det første har de jo hunden på lånt tid som sagt, og det er enorme utgifter med en slik hund...

Hvis du kan gi et hjem til Coyra skal du vite at alle veterinærutlegg og andre utgifter vil bli dekket av foreningen.

Utgiftsmessig så blir ikke belastningen så stor alt med at foreningen tar det på seg. Men det kan ikke være enkelt å ta til seg en hund som lever på så lånt tid, og der fremtidsbildet ikke er lovende. Og alt med at kreften har spredt seg så er det vel bare et tidsspørsmål før den sprer seg mer... Tror det hadde vært bedre om denne hunden fikk slippe mer.

Skrevet

Har på følelesen at de gjør dette for å slippe eventuelle utgifter med medisinering og slikt jeg altså.

Tror nokk hunden hadde fått det ti ganger bedre om de avliver i stedet for omplasere hvis den er så syk altså.

Skrevet

Hmmm.. Da jeg leste den annonsen og ikke minst så at alle utgifter vil bli dekket, så må jeg være ærlig å si at jeg tenkte at hun kanskje kunne få bo her og få det bra frem til hun må få slippe. Spørsmålet er hvor lang tid det er snakk om osv.

Så hadde det ikke vært for at alt er så utrolig usikkert med meg og de nærmeste månedene så kunne jeg absolutt vurdert å gi den hunden en verdig siste tid i livet sitt.

Skrevet

Jeg syns, i likhet med de fleste her, at hunden burde få slippe. Hun har hatt et langt liv, og er kreftsyk og overvektig. Jeg tror nok det beste vil være å la henne få slippe, før hun får flere plager som følge av sykdommen og overvekten.

Skrevet

Tror dere ikke at veterinæren hadde anbefalt avliving om hunden ikke kunne leve med både kreft og overvekt?

Det kommer jo ann på om vetrinæren vet at hunden forsøkes flyttet og da...

Det som gjer det litt "vanskelig" er jo at kreften har begynt å spre seg, og er kommet til lungene.

Skrevet

Hvorfor ikke ta seg av hunden sin den siste tiden den har igjen??

Hvis de hadde beholt den hadde det vært bedre, men det er tross alt en ganske stor belastnign for en hund å skifte eier, og da i tilegg en syk hund som ikke har lenge igjen...

Skrevet

Hmmm.. Da jeg leste den annonsen og ikke minst så at alle utgifter vil bli dekket, så må jeg være ærlig å si at jeg tenkte at hun kanskje kunne få bo her og få det bra frem til hun må få slippe. Spørsmålet er hvor lang tid det er snakk om osv.

Så hadde det ikke vært for at alt er så utrolig usikkert med meg og de nærmeste månedene så kunne jeg absolutt vurdert å gi den hunden en verdig siste tid i livet sitt.

Enig med deg.

Jeg tenkte det samme. Bakdelen er at jeg har ei tispe fra før og det spørs hvordan disse to ville gå sammen. Også deler jeg jo hus med min mor som ikke er intr i en hund til.

HAdde jeg bodd alene ville jeg nok seriøst tenkt på og ta til meg denne hunden og gi henne et godt hjem.

Guest Christine
Skrevet

Faren til Milo ble satt bort til noen venner av eierene en uke før han skulle avlives, pga kreft :)

De syns han fortjente å bo alene en periode, hvor han kunne gjøre litt som han ville...

Han var en kjempe herlig hund, og det var synd at han døde :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...