Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphunder


Emilie

Recommended Posts

I Sverige er det heller ikke samme hysteriske mas om båndtvang heller. De har ikke vårt "enkelt for bonden"-system med hundretusener av sauer som slippes løs uten tilsyn.

Det har heller ikke Storbritannia vel - der går dyrene inngjerdet, i et annet brukssystem. Men nåde den hund som kommer innenfor gjerdet der sammen med dyrene.

Men hundeeiere uten kontroll over hundene er fremdeles en kjepphest - synes det er flere ulydige bikkjer nå enn før, selv om antall hundeskoler er mangedoblet og folk går på kurs og på kurs.

Og det er disse ukontrollerte hundene som gjør det "lett" for hundehatere å mase om båndtvang - fordi de er så synlige, som i Oslo, her politikere og styrende folk bor. Samme prinsipp som med amstaff/pitbull-saken: De var veldig synlige i Oslo, derfor ble det lett å dra i gang skremselet, selv om det langt fra var noen tilsvarende miljøer rundt om i landet. Pitbullforbudet i 1991 ble frontet av en hunderedd Kristin Halvorsen, som var redd for ungene sine og alt det der - fordi hun bodde på Østkanten.

Så noen uoppdragne bybikkjer kan gjøre atskillig mer skade enn eierne kanskje tror... der de ikke klarer å kalle dem inn.

Det er instruktører ved hundeskoler som har sagt at "hadde folk valgt seg rett hund og rett rase hadde ikke vi hatt noe å gjøre". Og så ser man det... gang på gang: Digre mastiffer som er ulydige som fy. Utagerende schäfere som jager skiløper i parken mens eier pistrer fy og ikke engang gidder å løpe etter. Ikke-jegere som skaffer seg jakthunder, eller enda verre: Vestkantjegere som trimmer fuglehunden i parken gjennom å la den jage fritt rundt. Folk som liker utseendet på en rase og bare hører det de VIL høre når det gjelder det som er inni skolten på hunden. Eller de som skal redde problemhunder, uten helt å ha kapasiteten til å endre ting.

Nei, langt fra alle hunder burde gå løs som gjør det. Men mange av dem kunne gått mer løs og vært til mindre bry/skade, dersom eierne hadde visst mer om det de driver med.

Andre land ordner seg på andre vis, uten å være så styrete - og uten våre rasespesifikke forbudslover og alskens tull. Og det lever da nusselige små dyreunger der også, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

I Sverige er det heller ikke samme hysteriske mas om båndtvang heller. De har ikke vårt "enkelt for bonden"-system med hundretusener av sauer som slippes løs uten tilsyn.

Det har heller ikke Storbritannia vel - der går dyrene inngjerdet, i et annet brukssystem. Men nåde den hund som kommer innenfor gjerdet der sammen med dyrene.

Men hundeeiere uten kontroll over hundene er fremdeles en kjepphest - synes det er flere ulydige bikkjer nå enn før, selv om antall hundeskoler er mangedoblet og folk går på kurs og på kurs.

Og det er disse ukontrollerte hundene som gjør det "lett" for hundehatere å mase om båndtvang - fordi de er så synlige, som i Oslo, her politikere og styrende folk bor. Samme prinsipp som med amstaff/pitbull-saken: De var veldig synlige i Oslo, derfor ble det lett å dra i gang skremselet, selv om det langt fra var noen tilsvarende miljøer rundt om i landet. Pitbullforbudet i 1991 ble frontet av en hunderedd Kristin Halvorsen, som var redd for ungene sine og alt det der - fordi hun bodde på Østkanten.

Så noen uoppdragne bybikkjer kan gjøre atskillig mer skade enn eierne kanskje tror... der de ikke klarer å kalle dem inn.

Det er instruktører ved hundeskoler som har sagt at "hadde folk valgt seg rett hund og rett rase hadde ikke vi hatt noe å gjøre". Og så ser man det... gang på gang: Digre mastiffer som er ulydige som fy. Utagerende schäfere som jager skiløper i parken mens eier pistrer fy og ikke engang gidder å løpe etter. Ikke-jegere som skaffer seg jakthunder, eller enda verre: Vestkantjegere som trimmer fuglehunden i parken gjennom å la den jage fritt rundt. Folk som liker utseendet på en rase og bare hører det de VIL høre når det gjelder det som er inni skolten på hunden. Eller de som skal redde problemhunder, uten helt å ha kapasiteten til å endre ting.

Nei, langt fra alle hunder burde gå løs som gjør det. Men mange av dem kunne gått mer løs og vært til mindre bry/skade, dersom eierne hadde visst mer om det de driver med.

Andre land ordner seg på andre vis, uten å være så styrete - og uten våre rasespesifikke forbudslover og alskens tull. Og det lever da nusselige små dyreunger der også, hva?

:D:P:P:P

Jeg er så enig så enig. Og jeg synes det er skremmende hvor mange regler og lover det er i norge og fler skall det bli uten at befolkningen har noe de skulle ha sagt mot det. Ja ja

History is about to repeat it self..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor avle videre på en hund som ble avlet til kamp?

Det er jo ikke så mange av dem som brukes til kamp lenger, regner jeg med. Det er vel oppdrettere som også jobber for å få frem et godt gemytt og en trivelig hund!

Blir som å si at man ikke skal avle på IW det, fordi den ble brukt til å jage ulv og nå trenger vi det ikke mer.. Allikevel er jo rasen kjempetrivelig og en flott familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er jo ikke så mange av dem som brukes til kamp lenger, regner jeg med. Det er vel oppdrettere som også jobber for å få frem et godt gemytt og en trivelig hund!

Blir som å si at man ikke skal avle på IW det, fordi den ble brukt til å jage ulv og nå trenger vi det ikke mer.. Allikevel er jo rasen kjempetrivelig og en flott familiehund.

jeg personlig ville aldri avlet videre på noe som noen mente å avle til å drepe. Men det er meg da. Selvfølgelig er f.eks Amstaffen en trivelig hund selv om den har en bakgrunn som kamphund. MEN hvorfor skal vi bygge videre på noe som var ment å avles til en drapsmaskin? Er da mange flotte andre raser. Er sikker på at alle kan finne seg noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en drøss av raser som tidligere har vært veldig skarpe pga. bruksegenskaper de trengte før i tiden, men som nå har blitt avlet mildere.

Jeg ville heller si at raser med "naturlige" defekter som utpoppende øyne, grove underbitt og flate ansikter trenger mer dødshjelp enn en rase som ikke idag blir brukt til å drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det finnes en drøss av raser som tidligere har vært veldig skarpe pga. bruksegenskaper de trengte før i tiden, men som nå har blitt avlet mildere.

Jeg ville heller si at raser med "naturlige" defekter som utpoppende øyne, grove underbitt og flate ansikter trenger mer dødshjelp enn en rase som ikke idag blir brukt til å drepe.

hvorfor avle på noen av delene? hvorfor ikke avle på friske, sunne hunder som ikke ble avlet til kamp eller til å drepe? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korfor avle på gjeterhunder når de ikke skal gjete lenger? Korfor avle på noe i det hele tatt om de ikke blir brukt til det de var ment for i gamle dager?

Min liker hannhunder ellers er han det perfekte hunden for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Korfor avle på gjeterhunder når de ikke skal gjete lenger? Korfor avle på noe i det hele tatt om de ikke blir brukt til det de var ment for i gamle dager?

men hvorfor skaffer man seg en GJETERHUND når man ikke skal gjete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor skaffer man seg en GJETERHUND når man ikke skal gjete?

Aussien og BC er jo yppelige agility og lydighetshunder. Er jo ikke alle som har plass til sauer hunden kan gjete. Tror neppe gjeterhunder som blir brukt aktivt til noe annet enn å gjete lider akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Aussien og BC er jo yppelige agility og lydighetshunder. Er jo ikke alle som har plass til sauer hunden kan gjete. Tror neppe gjeterhunder som blir brukt aktivt til noe annet enn å gjete lider akkurat

nei, ikke nødvendigvis. Men gjeterhunder burde hovedsakelig brukes til gjeting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, ikke nødvendigvis. Men gjeterhunder burde hovedsakelig brukes til gjeting. ;)

Gjeter hunden din sauer ofte? Hvis ikke du har masse sauer hjemme og trener ofte på dette, blir det litt "feil" og si at kamphunder "bare" kan brukes til kamp, noe de absolutt ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor avle på noen av delene? hvorfor ikke avle på friske, sunne hunder som ikke ble avlet til kamp eller til å drepe?

Alle sunne, friske hunder er faktisk avlet for å drepe: dette er rovdyr. Bare sjekk inni gapet på nusken, og du vil få se et perfekt (håper jeg) sett med tenner utviklet med det formål å rive og slite byttedyr i stykker, å dele opp ben og kjøtt og skinn til passelige svelgebiter.

De hundene som er avlet til kamp mot andre hunder, har det aberet i følge noen, at de lettere og oftere utvikler hundeaggresjon.

Om dette er sant, vet jeg ikke, jeg kan ikke nok om hund til å mene noe om det.

Fordelen med kamphunder er at de i likhet med andre hunderaser som er avlet for å være tøffe, har sterk psyke. Sammenligne gjerne med engelsk setter, collie el. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Alle sunne, friske hunder er faktisk avlet for å drepe: dette er rovdyr. Bare sjekk inni gapet på nusken, og du vil få se et perfekt (håper jeg) sett med tenner utviklet med det formål å rive og slite byttedyr i stykker, å dele opp ben og kjøtt og skinn til passelige svelgebiter.

De hundene som er avlet til kamp mot andre hunder, har det aberet i følge noen, at de lettere og oftere utvikler hundeaggresjon.

Om dette er sant, vet jeg ikke, jeg kan ikke nok om hund til å mene noe om det.

Fordelen med kamphunder er at de i likhet med andre hunderaser som er avlet for å være tøffe, har sterk psyke. Sammenligne gjerne med engelsk setter, collie el. l.

hunder som går i kamp med andre hunder sånn som de gjorde(og gjør i disse dager) er fordi de er redde hunder som ikke har annet valg. Nervøse og redde hunder. Og jeg syns man kan la være å avle videre på en hund som noen mente å avle frem til en drapsmaskin. Men det er MIN mening. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal avle videre på akkurat en kamphund. Det finnes mange andre hunderaser. Og ja, de er kanskje ikke som amstaffen, og andre. MEN jeg er helt sikker på at de fleste likevel kan finne seg en passende type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang møtt en godlynt amstaff og sett hvordan den oppfører seg? Du er veldig flink til å dømme rasen i hvert fall, har bare god erfaring med amstaffer, helt fantastiske hunder ;) Border collie f. eks. derimot er mye mer ustødig og lunefull i gemyttet ut i fra det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder som går i kamp med andre hunder sånn som de gjorde(og gjør i disse dager) er fordi de er redde hunder som ikke har annet valg. Nervøse og redde hunder. Og jeg syns man kan la være å avle videre på en hund som noen mente å avle frem til en drapsmaskin. Men det er MIN mening. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal avle videre på akkurat en kamphund. Det finnes mange andre hunderaser. Og ja, de er kanskje ikke som amstaffen, og andre. MEN jeg er helt sikker på at de fleste likevel kan finne seg en passende type.

Ja, hvorfor har vi hunder i det hele tatt? De er jo opprinnelig ulver!! Det er svært få hunder som blir brukt til deres opprinnelige bruksegenskaper, og hvordan har vi fått bruksegenskaper på hunder? Jo, gjennom selektiv avl. Og de kamphundrasene som er i avl av seriøse oppdrettere blir selektert for å kunne fungere som selskapshunder/treningskamerater, akkurat som tidligere gjeterhunder nå blir brukt til agility eller liknende.

Når det er sagt, har du noensinne virkelig satt deg inn i hvordan kamphundrasene faktisk er? For det første er de hvertfall ikke redde! En god Amstaff eller Staff f.eks. skal være uredde og modige (står til og med i rasestandarden). Alle kan selvfølgelig ikke være det, men det er avvik i alle raser. En annen ting er at Amstaff og staff som ble brukt til kamp ble avlet til å være ubegrenset glad i mennesker, for det var ikke særlig heldig at hunden angrep sin eier. Og denne kjærlighet til mennesker sitter dypt i de aller fleste.

Og hvem er på toppen på mange bitestatestikker over alvorlige bitt tatt av etologer rundt om i verden? Det er hvertfall ikke amstaff eller staff eller Cane Corso eller you name it!

Og hvem er du til å fortelle meg at jeg sikkert finner en annen rase som er like bra som en kamphundrase? Jeg har vært borti mange raser og staffen og amstaffen er de jeg liker aller best! Ingen over, ingen ved siden av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, hvorfor har vi hunder i det hele tatt? De er jo opprinnelig ulver! Det er svært få hunder som blir brukt til deres opprinnelige bruksegenskaper, og hvordan har vi fått bruksegenskaper på hunder? Jo, gjennom selektiv avl. Og de kamphundrasene som er i avl av seriøse oppdrettere blir selektert for å kunne fungere som selskapshunder/treningskamerater, akkurat som tidligere gjeterhunder nå blir brukt til agility eller liknende.

Når det er sagt, har du noensinne virkelig satt deg inn i hvordan kamphundrasene faktisk er? For det første er de hvertfall ikke redde! En god Amstaff eller Staff f.eks. skal være uredde og modige (står til og med i rasestandarden). Alle kan selvfølgelig ikke være det, men det er avvik i alle raser. En annen ting er at Amstaff og staff som ble brukt til kamp ble avlet til å være ubegrenset glad i mennesker, for det var ikke særlig heldig at hunden angrep sin eier. Og denne kjærlighet til mennesker sitter dypt i de aller fleste.

Og hvem er på toppen på mange bitestatestikker over alvorlige bitt tatt av etologer rundt om i verden? Det er hvertfall ikke amstaff eller staff eller Cane Corso eller you name it!

Og hvem er du til å fortelle meg at jeg sikkert finner en annen rase som er like bra som en kamphundrase? Jeg har vært borti mange raser og staffen og amstaffen er de jeg liker aller best! Ingen over, ingen ved siden av!

ja, hunder er ulver. Men ulver er heller ikke avlet til kamp. Jeg mener ikke at amstaff f.eks er en dårlig hund. Tvert imot! De kan og er helt garantert skikkelig gode hunder hvis de havner hos rett eier! missforstå meg ikke. Jeg kjenner flere med verdens herligste amstaffer, og jeg kunne ikke tenke meg å si at de ikke har livets rett. Dette er selvsagt flotte hunder! Men jeg har litt imot å avle videre på noe som noen mente å avle til å drepe og gå i kamp. Jeg mener at vi har utrolig mange raser med andre baktanker ved avlen, som man heller kan velge. Men det kan hende at raseforbud er litt langt å gå, men den har lett for å havne i feil hender pga sin fortid. See? Og se på kroppen til f.eks en pitbull så ser du at den kroppen var ikke avlet for å gjete sauer eller rypejakt.

Har du noen gang møtt en godlynt amstaff og sett hvordan den oppfører seg? Du er veldig flink til å dømme rasen i hvert fall, har bare god erfaring med amstaffer, helt fantastiske hunder biggrin.gif Border collie f. eks. derimot er mye mer ustødig og lunefull i gemyttet ut i fra det jeg har erfart.

Ja, alle amstaffene jeg har møtt har oppført seg eksemplariske og har vært og er kjempeflotte hunder. Du ser ikke poenget mitt. Og jeg dømmer ikke rasen, men jeg sier at vi vet hva noen tidligere mente å avle den til.

Du har kanskje en annen opplevelse av bc ja. Jeg har ikke dårlig erfaring med noen av rasene! Men jeg har klare meninger og tanker som er imot å viderebygge de tankene til dem som ønsket å avle hunder til kamp.

Og en spurte i et innlegg hvorfor vi har hund. Jo, det er flere forskjellige grunner. Jeg har trening som hovedgrunn, noen har kosehund, og det finnes desverre folk som ønsker mindre hyggelige ting med sitt hundehold.. desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle amstaffene jeg har møtt har oppført seg eksemplariske og har vært og er kjempeflotte hunder. Du ser ikke poenget mitt. Og jeg dømmer ikke rasen, men jeg sier at vi vet hva noen tidligere mente å avle den til.

Du har kanskje en annen opplevelse av bc ja. Jeg har ikke dårlig erfaring med noen av rasene! Men jeg har klare meninger og tanker som er imot å viderebygge de tankene til dem som ønsket å avle hunder til kamp.

Og en spurte i et innlegg hvorfor vi har hund. Jo, det er flere forskjellige grunner. Jeg har trening som hovedgrunn, noen har kosehund, og det finnes desverre folk som ønsker mindre hyggelige ting med sitt hundehold.. desverre...

Det er jo tross alt nærmere 50 år siden amstaff og staff ble avlet for kamp. Siden det er rasene avlet for å få frem godt gemytt og som fungerende familiehunder. For svært mange har dette resultert i den perfekte familiehund som rett og slett er uerstattelig.

Og som du tidligere har sagt selv så har jo schäferen mistet alt den har av gjeterinstinkt, så hvordan kan du da si at kamphunder er og blir kamphunder med uhemmet kamplyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hunder er ulver. Men ulver er heller ikke avlet til kamp.

Ulver er kanskje ikke avlet til kamp, men de er meget effektive drapsmaskiner :) Og ingen raser har klart å avle dette helt bort, uansett hvor mye som er selektert.

Men jeg har litt imot å avle videre på noe som noen mente å avle til å drepe og gå i kamp. Jeg mener at vi har utrolig mange raser med andre baktanker ved avlen, som man heller kan velge. Men det kan hende at raseforbud er litt langt å gå, men den har lett for å havne i feil hender pga sin fortid. See? Og se på kroppen til f.eks en pitbull så ser du at den kroppen var ikke avlet for å gjete sauer eller rypejakt.

Okei, skjønner litt mer av hva du mener nå. Men tror du virkelig at ved å slutte å avle på amstaff ol. så vil ikke de kriminelle få tak i slike hunder? Da tror du grundig feil. Våpen og dop er jo totalt ulovlig, men de kriminelle klarer å skaffe seg det for det.

Og hvorfor er hunder som er avlet til å jakte fugler el. bedre enn en som er avlet til kamp for mange år siden? En kamphund blir ikke automatisk en kamphund pga gener, men må trenes opp til det. Det de derimot har, er vilje og mot, og det har blitt utnyttet. Men det kan også utnyttes til noe kjempepositivt! For det første er de ubegrenset glad i mennesker og spesielt barn. De har en høy smerteterskel som gjør at de ikke biter et menneske om den blir f.eks. tråkket på halen. De føler seg trua i veldig få situasjoner, fordi de er så trygge på seg selv, og selvstendige. Noen individer, spesielt hannhunder, blir lett tirra av andre hunder, men jeg har gang på gang sett at de bruker lyd og kropp istedet for tenner for å sette på plass, og så er det full lek igjen.

Men problematikken til useriøse hundeeiere er der jo. Men det er et problem som blir jobbet aktivt med hvertfall i staffe-oppdrettet. Strengere regler om avl og kjøp burde vært laget istedet for raseforbudet som ikke kommer til å virke til sin hensikt. Men det å fjerne hundene er ikke noe alternativ synes jeg, for de har så masse positive egenskaper som de har fra den gangen de faktisk var kamphunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

det som mange ikke tenker på at selv om de ikke får tak i en pitbull så har de 0 problem og gjøre selv den snilleste hund om til en værsing i bur og det er hva som kommer til og skje når pitbull/amstaff ikke er tilgjengelig. Synd og lese at folk faktisk enda har fordommer mot hunderaser da de heller bør vurdere enkelte invider, for oppdragelse har allt og si =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos kamphunder...

Advarsel - noen av bildene er ikke særlig vakre:

http://dog-training.bluehost.cz/degeneration/dogfighting.htm

http://dog-training.bluehost.cz/degeneration/numberone.htm

--

Per Olav

Kjenner jeg får helt vondt inni meg når jeg ser noen av de bildene. Skjønner ikke at folk kan avle opp hunder til å bli slik! Tenk også på de stakkars hundene som taper de slagsmålene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Kjenner jeg får helt vondt inni meg når jeg ser noen av de bildene. Skjønner ikke at folk kan avle opp hunder til å bli slik! Tenk også på de stakkars hundene som taper de slagsmålene ;)
Dersom du leser teksten framgår det at hundene ikke blir avlet til kamphunder men trent til det. Som det også framgår av teksten kan enhver hund av en gitt størrelse trenes til "kamphundsport" - for i visse land og miljøer er "hundekamping" regnet som sport.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...