Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i "tenårene"

_aussie_

Recommended Posts

Virker som hun er usikker på andre hunder, og derfor utreagerer hun. Gjør som Ida sa, og hold deg på avstand hun mestrer. Belønn henne masse når hun ikke utreagerer med andre hunder i nærheten! Etterhvert som hun mestrer det kan du minske avstanden, og øke avstanden igjen hvis hun ikke mestrer det... Gjør henne trygg på andre hunder, og la henne kun omgås trygge hunder som du kjenner godt. Jeg ville faktisk ha droppet kursene om det fører til at hun må være så tett innpå andre hunder at hun utreagerer igjen... For hver gang hun utreagerer forsterkes atferden/redselen bare enda mer!

Min hund har kommet i 2 årskrisen nå og jeg holder på å bli gal. Nesten så kveler henne noen ganger. Hun gjør ALT for å få oppmerksomhet hele tiden, og har glemt alt av regler. Gleder meg til dette er over, for jeg orker snart ikke mer.

Tviler på at hunden din "trosser" "reglene" med vitende vilje. Og tror heller ikke det har noe med alderen på hunden din å gjøre, eller "pubertet", "kriseperiode" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Virker som hun er usikker på andre hunder, og derfor utreagerer hun. Gjør som Ida sa, og hold deg på avstand hun mestrer. Belønn henne masse når hun ikke utreagerer med andre hunder i nærheten! Etterhvert som hun mestrer det kan du minske avstanden, og øke avstanden igjen hvis hun ikke mestrer det... Gjør henne trygg på andre hunder, og la henne kun omgås trygge hunder som du kjenner godt. Jeg ville faktisk ha droppet kursene om det fører til at hun må være så tett innpå andre hunder at hun utreagerer igjen... For hver gang hun utreagerer forsterkes atferden/redselen bare enda mer!

Tviler på at hunden din "trosser" "reglene" med vitende vilje. Og tror heller ikke det har noe med alderen på hunden din å gjøre, eller "pubertet", "kriseperiode" osv..

å droppe å gå på kurs er kjempe dumt. Man kan jo bare holde hunden unna andre hunder. Treningskurs er jo ikke til for at hundene skal leke med hverandre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å droppe å gå på kurs er kjempe dumt. Man kan jo bare holde hunden unna andre hunder. Treningskurs er jo ikke til for at hundene skal leke med hverandre egentlig.

Selvsagt kan man holde hunden borte fra andre hunder inntil hunden takler å være så nærmt andre hunder! Og jeg vet at kurs ikke er til for at hunder skal leke sammen, men på kurs er hunder i nærheten av hverandre, og hvis det fører til at Luna utreagerer av usikkerhet, så syns jeg det er grunn nok til å droppe kurset inntil hunden er trygg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man holde hunden borte fra andre hunder inntil hunden takler å være så nærmt andre hunder! Og jeg vet at kurs ikke er til for at hunder skal leke sammen, men på kurs er hunder i nærheten av hverandre, og hvis det fører til at Luna utreagerer av usikkerhet, så syns jeg det er grunn nok til å droppe kurset inntil hunden er trygg nok.

hunden trenger ikke å være i nærheten av andre hunder i det hele tatt med mindre det er et -hilse på andre hunder kurs- Så kan man droppe fellesøvelsene om nødvendig.

Jeg har sjelden min hund med andre hunder når jeg er på kurs hvertfall :) Hva er vitsen? Det går ann å legge hunden i bilen mens det ikke er praktiske øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden trenger ikke å være i nærheten av andre hunder i det hele tatt med mindre det er et -hilse på andre hunder kurs- Så kan man droppe fellesøvelsene om nødvendig.

Jeg har sjelden min hund med andre hunder når jeg er på kurs hvertfall :) Hva er vitsen? Det går ann å legge hunden i bilen mens det ikke er praktiske øvelser.

Kursene jeg har vært på har alltid hundene passert hverandre mange ganger i løpet av kurset. Og det er ikke alltid det er så stor plass på kurs, slik at man ikke kan gå unna om man vil. Og man kan heller ikke forvente at alle skal plassere hunden sin i bilen når du trener. Og det er ofte trening i fellesskap i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursene jeg har vært på har alltid hundene passert hverandre mange ganger i løpet av kurset. Og det er ikke alltid det er så stor plass på kurs, slik at man ikke kan gå unna om man vil. Og man kan heller ikke forvente at alle skal plassere hunden sin i bilen når du trener. Og det er ofte trening i fellesskap i tillegg.

Ja, men da kan man sørge for å gå på kurs hvor det er litt plass så man kan stå litt unna de andre hundene :) og deretter legge hunden i et bur med teppe over litt unna ellers :) Så kan man ta fellesøvelsene som f.eks fellesdekk med at man står unna de andre på fellesdekken. Men man er jo fortsatt med :) Så kan man øke kontakten med andre hunder senere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da kan man sørge for å gå på kurs hvor det er litt plass så man kan stå litt unna de andre hundene :) og deretter legge hunden i et bur med teppe over litt unna ellers :) Så kan man ta fellesøvelsene som f.eks fellesdekk med at man står unna de andre på fellesdekken. Men man er jo fortsatt med :P Så kan man øke kontakten med andre hunder senere. :P

Nå vet ikke jeg hvor kort avstand Luna "mestrer", men i fellesøvelsene blir det litt slit om man hele tiden skal holde hundens oppmerksomhet (om det er det som trengs for at hun ikke skal reagere) og holde seg langt unna de andre. Og når man trener alene, så kan man som sagt ikke forvente at alle andre hunder ligger i bur i bilen. Det er heller ikke så ofte jeg vet om det er stor plass eller liten plass å trene på når jeg melder meg på kurs... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Labbis her, dersom det er kurs hvor hunden kommer i situasjoner den vil utagere, så ville jeg holdt meg vekk. Evt. gjort som Vicky sier og puttet henne i bur og stengt henne vekk på en måte. Det er jo som Labbis sier, hvert eneste utfall hun gjør forsterker adferden, og hun kommer til å gjøre det igjen neste gangen hun får sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor kort avstand Luna "mestrer", men i fellesøvelsene blir det litt slit om man hele tiden skal holde hundens oppmerksomhet (om det er det som trengs for at hun ikke skal reagere) og holde seg langt unna de andre. Og når man trener alene, så kan man som sagt ikke forvente at alle andre hunder ligger i bur i bilen. Det er heller ikke så ofte jeg vet om det er stor plass eller liten plass å trene på når jeg melder meg på kurs... :)

Der jeg er på kurs er det kjempegod plass :) Anbefaler ikke å slutte å gå på kurs. Og jeg vet om mange som har hundene sine i bilen utenom det praktiske.

Jeg er enig med Labbis her, dersom det er kurs hvor hunden kommer i situasjoner den vil utagere, så ville jeg holdt meg vekk. Evt. gjort som Vicky sier og puttet henne i bur og stengt henne vekk på en måte. Det er jo som Labbis sier, hvert eneste utfall hun gjør forsterker adferden, og hun kommer til å gjøre det igjen neste gangen hun får sjansen.

Jeg mener ikke det Labbis sier er veldig feil om det er en hund som alltid flyr på andre. Men jeg tror ikke Luna er så ille når hun er på laaaang avstand. Det er vel som Lise sa, når hun ser en annen hund i øynene. Og sånne situasjoner kan unngås ved å holde litt avstand på fellesøvelser.

Det er utrolig kjekt å ha hunden et annet sted. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som skal ha hundene oppi hverandre utenom det praktiske. Da er det bare å holde avstand fra andre, og nærme seg sakte etter man er trent en del sånn.

De fleste kurs tillater at man kan stå på avstand under det praktiske om man ønsker :)

og litt off topic: jeg syns helt ærlig det er mye bedre å ha hunden for seg selv når den ikke trenes på kurs, også kan man hente en treningsgira hund tilbake når det praktiske begynner. Også holder man avstand og tar alle situasjoner rolig. Jeg vet jeg har sagt det før, men sier det igjen: Det som er ALLER viktigs er at eier er rooolig. For er eier nervøs eller usikker blir hunden også det. Hundene merker kjempegodt om vi er stressa eller redde, osv.

Og ikke slutt å kurse! Det er kjempegod læring, og både du og Luna har godt av å trene med instruktører og andre hundefolk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt man skal ha hundene oppi hverandre? Jeg har aldri sett en trening der folk skal klenge seg sammen med hundene sine hvertfall :)

Men om hun skal på et kurs og ikke vet på forhånd hvordan treningsplassen er, så burde hun hvertfall finne ut av dette, eller ta med et lukket bur.

Jeg ville hvertfall ikke tatt sjansen på å ha henne i nærheten av andre. Veldig kjedelig om hun skulle klare å bite noen, uansett om det er hormonene som gjør henne heit. Det kan bli vanskeligere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt man skal ha hundene oppi hverandre? Jeg har aldri sett en trening der folk skal klenge seg sammen med hundene sine hvertfall :)

Men om hun skal på et kurs og ikke vet på forhånd hvordan treningsplassen er, så burde hun hvertfall finne ut av dette, eller ta med et lukket bur.

Jeg ville hvertfall ikke tatt sjansen på å ha henne i nærheten av andre. Veldig kjedelig om hun skulle klare å bite noen, uansett om det er hormonene som gjør henne heit. Det kan bli vanskeligere senere.

Tro meg, det har jeg sett mange steder. Hunder som går løse, flyr på hverandre, stresser, og hunder som eier glemmer å sette i bånd osvv.... osv..

Det ville jeg spurt instruktør om isåfall :)

Jeg har aldri opplevd å være på et kurs hvor man ikke kan få stå på avstand om man ønsker. Såppass bør man kunne tilrettelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kurset nå til helgen der kommer det en haug av hunder som jeg vet om, for det er generalforsamlinga med aussieklubben, men jeg synes det er dumt å droppe det vis jeg ikke kan få tilbake pengene. Dette er et agility nybegynner kurs. Den største ulempen her er at det kommer mange andre hunder. Jeg synes selv det virker som Luna skal beskytte meg, for jeg får jo nesten ikke klappet andre hunder uten at hun reagerer negatvit. For eks vis hun leker med søstera si ute her uten noen av oss til stedet går det veldig bra, men med engang noen av oss kommer begynner hun å vokte og nappe etter den andre hunden, og da ender det som regel i en liten kamp. Et annet eks er at jeg stod å klappet Luna, så kom Tella gående forbi, Luna fløy på før jeg engang rakk å blunke, det endte med at Luna fikk et sår over øyet. Jeg er så lei at hun må være sånn mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke snakk om at hun skal bli tvunget til å sitte sammenklemt med andre hunder :rolleyes: det er i tilfelle hunden kommer i en situasjon som hadde vært uheldig for den!

PS: Skal du svare på flere innlegg av gangen kan du trykke "Siter"knappen som er i bunnen av de innleggene du vil svare på, og så trykke på "Skriv Svar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kurset nå til helgen der kommer det en haug av hunder som jeg vet om, for det er generalforsamlinga med aussieklubben, men jeg synes det er dumt å droppe det vis jeg ikke kan få tilbake pengene. Dette er et agility nybegynner kurs. Den største ulempen her er at det kommer mange andre hunder. Jeg synes selv det virker som Luna skal beskytte meg, for jeg får jo nesten ikke klappet andre hunder uten at hun reagerer negatvit. For eks vis hun leker med søstera si ute her uten noen av oss til stedet går det veldig bra, men med engang noen av oss kommer begynner hun å vokte og nappe etter den andre hunden, og da ender det som regel i en liten kamp. Et annet eks er at jeg stod å klappet Luna, så kom Tella gående forbi, Luna fløy på før jeg engang rakk å blunke, det endte med at Luna fikk et sår over øyet. Jeg er så lei at hun må være sånn mot andre hunder.

hvis du mener det er veeeeldig mange hunder der ville jeg ventet til et kurs hvor det kommer litt færre :) Som sagt, forhør deg med kursleder/instruktør på forhånd :) Det er også behageligere å være på kurs med få deltagere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du mener det er veeeeldig mange hunder der ville jeg ventet til et kurs hvor det kommer litt færre :) Som sagt, forhør deg med kursleder/instruktør på forhånd :) Det er også behageligere å være på kurs med få deltagere :)

Jepp, dessuten er det ingen stor fare om jeg går glipp av dette kurset, det er et agility kurs neste helg igjen, der det ikke er fult så mange hunder :P For det er bare et lite helgekurs med noen få påmeldte. Det burde vel være en bra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dessuten er det ingen stor fare om jeg går glipp av dette kurset, det er et agility kurs neste helg igjen, der det ikke er fult så mange hunder :) For det er bare et lite helgekurs med noen få påmeldte. Det burde vel være en bra start.

Kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette er ikke noen morsom tid - særlig ikke hvis du ikke var helt forberedt på det. Enten fordi du - som mange - ikke kan nok om ulike tidsrom i yngre hunders liv (og at det kan svinge ganske MYE i dem, noe jeg skulle ønske oppdretterne kunne informere bedre om, siden jeg treffer mange som er like fortvilt og nærmest litt overrasket som deg, særlig når det har gått kjempebra i hundens første år) ELLER fordi du kanskje har fått en hund som ikke er slik du forventet en aussie skal være (kanskje hun er lettstresset, for eksempel?).

Jeg hadde faktisk prøvd å unngått kurs, siden jeg får litt inntrykk av at du leser hunden din litt feil? Vet ikke om jeg gjør deg urett, men det som du skriver om at hun "beskytter" deg, og nekter å la deg hilse på andre hunder. Det er IKKE beskyttelse, på noen som helst måte, men en tegn på usikkerhet - som du ikke har tatt signalene på i tide, og klart å dempe eller få vekk. Jeg kjenner endel som har gått i samme fella, og det blir veldig vanskelig når hunden er blitt stor - men tendensene har ofte ligget der hele tiden.

Går du kurs, det er mye hunder rundt der, og du har litt "feil fortegn" på måten du leser henne på, kan du kanskje risikere å gjøre noe som ikke er så bra. Og en annen ting: Har du en følsom hund, slik aussiene jeg kjenner er, så kan du risikere at hun assosierer noe negativt med hele greia "kurs" - som du kan få med på kjøpet når selve hovedproblemet er over!

Jeg hadde gjort EN ting: Funnet en dyktig hundetrener, og bruke pengene du har tenkt å bruke på kurs og på konkurransestart på å få enkelttrening/konsultasjon hos en slik trener!!!!!!

Du har høye mål, har en aktiv hundegjeng rundt deg, og det kan være lett å bli litt... irritert/lei seg/skuffet, når ikke alt går som du hadde gledet deg til å gjøre. Er drømmen en hyggelig hund som du kan ha med i vennegjengen, ta med på trening og treff, så blir det ikke det samme når du må stå alene 100 meter unna, eller hele tiden passe på at hun ikke bjeffer eller utagerer. Og det merker hunden din...

Men tenk på at hunden din har det MYE verre enn deg :) Hun er ikke noe monster, hun er en usikker sjel som sikkert synes livet er veldig, veldig komplisert nå. Jo mer forståelse du lærer deg å ha, jo bedre - det betyr imidlertid ikke at du skal "unnskylde" adferden. Men heller at du prøver å finne deg så god hjelp som mulig, så dette ikke blir noe varig mønster. Ting roer seg nok etterhvert, men det er synd om det skulle skje en episode som gjør at du eller hunden får en negativ erfaring dere tar med videre.

Jeg tror hvis du finner god hjelp, som kan se konkret på det du sliter med nå - selv om det ikke er noe "stort" problem, så vil du lære mye. Ja, mye går over av seg selv, men det er også andre ting som IKKE går over. Så hvorfor ikke gjøre noe du og hunden i beste fall kan ha stort utbytte av, i "verste" fall kanskje "bare" gir deg mer kunnskap :)

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har høye mål, har en aktiv hundegjeng rundt deg, og det kan være lett å bli litt... irritert/lei seg/skuffet, når ikke alt går som du hadde gledet deg til å gjøre. Er drømmen en hyggelig hund som du kan ha med i vennegjengen, ta med på trening og treff, så blir det ikke det samme når du må stå alene 100 meter unna, eller hele tiden passe på at hun ikke bjeffer eller utagerer. Og det merker hunden din...

så tar man det gradvis når den skal få være nærmere da. Det er ikke sånn at man plasserer hunden laaangt vekk og der sitter den på livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette er ikke noen morsom tid - særlig ikke hvis du ikke var helt forberedt på det. Enten fordi du - som mange - ikke kan nok om ulike tidsrom i yngre hunders liv (og at det kan svinge ganske MYE i dem, noe jeg skulle ønske oppdretterne kunne informere bedre om, siden jeg treffer mange som er like fortvilt og nærmest litt overrasket som deg, særlig når det har gått kjempebra i hundens første år) ELLER fordi du kanskje har fått en hund som ikke er slik du forventet en aussie skal være (kanskje hun er lettstresset, for eksempel?).

Jeg hadde faktisk prøvd å unngått kurs, siden jeg får litt inntrykk av at du leser hunden din litt feil? Vet ikke om jeg gjør deg urett, men det som du skriver om at hun "beskytter" deg, og nekter å la deg hilse på andre hunder. Det er IKKE beskyttelse, på noen som helst måte, men en tegn på usikkerhet - som du ikke har tatt signalene på i tide, og klart å dempe eller få vekk. Jeg kjenner endel som har gått i samme fella, og det blir veldig vanskelig når hunden er blitt stor - men tendensene har ofte ligget der hele tiden.

Går du kurs, det er mye hunder rundt der, og du har litt "feil fortegn" på måten du leser henne på, kan du kanskje risikere å gjøre noe som ikke er så bra. Og en annen ting: Har du en følsom hund, slik aussiene jeg kjenner er, så kan du risikere at hun assosierer noe negativt med hele greia "kurs" - som du kan få med på kjøpet når selve hovedproblemet er over!

Jeg hadde gjort EN ting: Funnet en dyktig hundetrener, og bruke pengene du har tenkt å bruke på kurs og på konkurransestart på å få enkelttrening/konsultasjon hos en slik trener!!!!!!

Men tenk på at hunden din har det MYE verre enn deg :) Hun er ikke noe monster, hun er en usikker sjel som sikkert synes livet er veldig, veldig komplisert nå. Jo mer forståelse du lærer deg å ha, jo bedre - det betyr imidlertid ikke at du skal "unnskylde" adferden. Men heller at du prøver å finne deg så god hjelp som mulig, så dette ikke blir noe varig mønster. Ting roer seg nok etterhvert, men det er synd om det skulle skje en episode som gjør at du eller hunden får en negativ erfaring dere tar med videre.

Jeg tror hvis du finner god hjelp, som kan se konkret på det du sliter med nå - selv om det ikke er noe "stort" problem, så vil du lære mye. Ja, mye går over av seg selv, men det er også andre ting som IKKE går over. Så hvorfor ikke gjøre noe du og hunden i beste fall kan ha stort utbytte av, i "verste" fall kanskje "bare" gir deg mer kunnskap :)

Håper det ordner seg!

Ok, takk for langt og utfyllende svar :)

En ting jeg lurer på er, hvorfor blir hun alltid sånn når vi er i nærheten? hun klarer jo å leke fint med andre hunder alene.

Ett problem jeg også har er at jeg blir så nervøs når det kommer en annen hund, og det merker jo Luna så det blir jo ikke så veldig mye bedere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hunden din merker det - hun er av gjeterhundslekt, og jeg kan sverge på at de noen ganger vet hva du tenker på FØR du rekker å tenke det :)

Og så går det noen ganger så fort rundt for dem, at det blir misforståelser. Du er redd når du treffer andre hunder, hun merker det, hun tror hun må hjelpe deg, utagerer i sann flokkfølelse, du blir reddere neste gang dere treffer hund.

I tillegg TIPPER nå jeg (vet jo ikke om det stemmer, men det er en "klassiker", så jeg tar sjansen på å gjette) at hun SELV OGSÅ er usikker på andre hunder. Når hun er alene, så velger hun å oppføre seg på en måte som gjør at det ikke blir tull. Når du er nær henne, så får hun litt støtte.

Hunder er flokkdyr, og de endrer seg VOLDSOMT etter hvem de er sammen med. En bekjents hund blir mye mer kjekkas og mye mer lyd i når den går sammen med sine to nærmeste hundevenner, som begge er ganske frimodige og uredde.

Da er det litt sånn "du og jeg, Emil" - hunden har liksom med "støttegruppen" sin på tur, og oppfører seg tilsvarende mer kjekt. Alene på tur med eier er denne hunden atskillig mer forsiktig i forhold til andre hunder.... smarte dyret.

Når du er i nærheten, så TØR kanskje vesla di å gjøre mer med den lille usikkerheten hun har, fordi hun tror hun har hjelp og støtte i deg? Jeg har alltid hatt flere hunder, og de hjelper hverandre i 95 prosent av tilfellene - man står samlet mot resten av verden :) Uansett hvor urimelig det er, og uansett om den som støtter aldri ville funnet på noe lignende aleine.

Usikre hunder kan ofte velge "vokting" av gjenstander eller eier som en mental krykke.

Jeg snakket med en som hadde et lignende problem, hun gikk til en god adferdskonsulent, og klarte å jobbe med seg selv - og sine reaksjoner. Men samtidig med det trenger du hjelp av noen som ser hva hunden din EGENTLIG gjør når hun treffer andre, ukjente hunder - så du lærer deg hva du kan forvente, hva du kan klare å gjøre noe med, og hva du bør unngå.

Ofte er det små nyanser som skal til. Men fordi disse gjeterhundene er så følsomme for eierne sine, så kan det lett gå i ball der.

Jeg tror ikke du har noe kjempeproblem, og jeg tror mye vil bli bedre. Men du er også fersk hundeeier, det kan virke som om dere er litt uenige, du og far din, så hvorfor ikke være føre var? Altfor mange kommer mye seinere til adferdskonsulenter enn det som bra er, fordi de venter og venter - og håper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, vi kunne gjerne gått til adferdskonsulent vi. Men problemet er jo om jeg får lov av foreldrene mine, noe jeg burde før problemene med Luna bare utvikler seg enda mer i feil retning! Jeg er på nippet til å gi opp hele hunden, selv om hun har det vanskelig hun å. Jeg har snakket så mye med pappa om det og han legger hele skylden over på meg. Jeg vet snart ikke lenger hva jeg skal gjøre, for det virker ikke som noe er bra nok for han. Noen ganger har jeg bare lyst å selge Luna til noen som klarer å takle hun bedere enn meg. Jeg virker vel utrolig dum nå, men jeg har jo gjort alt, hun er blitt sosialisert sammen med andre hunder og mennesker, vært med i byn, vært med på stevner, vært med på valpekurs++ Hva kan jeg ha gjort galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, vi kunne gjerne gått til adferdskonsulent vi. Men problemet er jo om jeg får lov av foreldrene mine, noe jeg burde før problemene med Luna bare utvikler seg enda mer i feil retning! Jeg er på nippet til å gi opp hele hunden, selv om hun har det vanskelig hun å. Jeg har snakket så mye med pappa om det og han legger hele skylden over på meg. Jeg vet snart ikke lenger hva jeg skal gjøre, for det virker ikke som noe er bra nok for han. Noen ganger har jeg bare lyst å selge Luna til noen som klarer å takle hun bedere enn meg. Jeg virker vel utrolig dum nå, men jeg har jo gjort alt, hun er blitt sosialisert sammen med andre hunder og mennesker, vært med i byn, vært med på stevner, vært med på valpekurs++ Hva kan jeg ha gjort galt?

En adferdskonsulent er aldri noen dårlig ide :) Ville ha satset på det Lise. Snakk med foreldrene dine og forklar hvor viktig det er for deg... Du er en flink hundeeier som tar ansvar Lise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, åssen kan dere si dette utifra det jeg har fortalt? Dere har jo aldri sett Luna sin oppførsel før, Når jeg tenker meg om så tror jeg det heller har noe med mangel på lederskap, hun er rett og slett litt tøff. Andre som har sett oss sier også dette, så.. Ja for når hun for eks biter i båndet, noe hun ofte gjør når hun blir litt heit, og jeg sier nei, så knurrer hun mot meg noen ganger, hva vil dere kalle dette?? Mangel på respekt kanskje?

Ei som har sett Luna i forskjellige situasjoner sa at hun tror ikke Luna helt har skjønt hvem av oss som egentlig skal bestemme, og hun er da så tøff at hun tar rollen selv. Å det skulle egentlig ikke forundre meg, for jeg var litt for snill mot Luna når hun var valp, og jeg var ikke så konsekvent som jeg burde vært! Luna flyr på andre hunder uten å blunke, store som små. Men når det er sagt så er det tisper hun er sånn mest mot.

Vi skal kanskje melde oss på privattimer hos Canis, så da får vi se hva dem sier B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, åssen kan dere si dette utifra det jeg har fortalt? Dere har jo aldri sett Luna sin oppførsel før, Når jeg tenker meg om så tror jeg det heller har noe med mangel på lederskap, hun er rett og slett litt tøff. Andre som har sett oss sier også dette, så.. Ja for når hun for eks biter i båndet, noe hun ofte gjør når hun blir litt heit, og jeg sier nei, så knurrer hun mot meg noen ganger, hva vil dere kalle dette?? Mangel på respekt kanskje?

Ei som har sett Luna i forskjellige situasjoner sa at hun tror ikke Luna helt har skjønt hvem av oss som egentlig skal bestemme, og hun er da så tøff at hun tar rollen selv. Å det skulle egentlig ikke forundre meg, for jeg var litt for snill mot Luna når hun var valp, og jeg var ikke så konsekvent som jeg burde vært! Luna flyr på andre hunder uten å blunke, store som små. Men når det er sagt så er det tisper hun er sånn mest mot.

Vi skal kanskje melde oss på privattimer hos Canis, så da får vi se hva dem sier B)

Jeg tror det er andre årsaker bak enn "mangel på lederskap", siden jeg ikke har særlig mye tro på det. At du må vise hvem som skal bestemme osv. At hun knurrer når du prøver å ta båndet fra henne kan jo rett og slett være fordi hun vil ha båndet for seg selv? Så årsaken som føres mest fornuftig ut i mine ører er at hun rett og slett er usikker. Så som dere har kommet fram til, privattimer hadde sikkert vært lønnsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har ikke Canis egne språk og passeringskurs? Det kan være lurt å ta et sånt.

Agility kan være ganske stressende for en lett antennelig hund. Sier ikke at du ikke skal gå på kurset, tvert i mot, men tren mye ro, pass på avstand til andre hunder, og ta den tiden du trenger på innlæring av øvelsene. Farten kan komme siden!

sånn helt personlig syns jeg all denne lekingen med andre hunder og hilsingen på alle man går forbi er en uting!

Vi trener passering ganske konsekvent nå. Jeg går da ikke bort og hilser på alle jeg møter, jeg heller. Det er bare litt vrient å gå pent forbi disse flexibåndbikkjene som svosj er helt innpå oss, før jeg rekker å si noe som helst. Rekker jeg å si at vi ikke skal hilse, sier gjerne flaxiføreren ok og så sier flexien svosj likevel. Knurr! :)

Bestemmer jeg at det er greit at hun hilser, skal hun ha utgangsstilling og "værsågod" først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...