Gå til innhold
Hundesonen.no

statskirka


Kristina

Recommended Posts

Utmelding av Den norske kirke skjer ved henvendelse til kirkebokføreren på bostedet eller til Kirkerådet (Den norske kirkes medlemsregister). Kirkerådet skal videresende henvendelsen til kirkebokføreren på bostedet.

Den som melder seg ut av Den norske kirke, skal gi følgende opplysninger:

- fullt navn,

- bostedsadresse,

- fødselsnummer (11 siffer),

- navn og fødselsnummer på eventuelle barn under 15 år dersom utmeldingen får virkning for disse,

- sted og dato for dåp dersom det er mulig å opplyse om dette.)

Utmeldingen skal være underskrevet og datert av den som melder seg ut.

Dersom den som melder seg ut, ikke er registrert i Den norske kirkes medlemsregister, må vedkommende dokumentere medlemskapet med dåps- eller innmeldingsattest.

Når man har meddelt krav om utmelding, skal man etter en tid motta attest fra kirkebokføreren om at man er utmeldt av Den norske kirke.

Sakset fra www.kirken.no. :barfy:

Edit: Human-Etisk Forbund har utarbeidet et eget skjema for utmelding: Bokmål og Nynorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvert eneste år melder statskirka deg automatisk inn igjen med mindre du står registrert i en annen menighet, HEF, andre religioner eller lignende. :rolleyes:

Dette gjør de for å få mer i statsstøtte.

Jeg tror jeg meldte meg ut no sånt som 4-5 ganger jeg.. før jeg i ren frustrasjon fikk onkelen til mannen min til å ringe dem. Han er leder i HEF... så de ble det stille gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at man må betale 'kirkeskatt' selv om man ikke er medlem av statskirken? Jeg forsto det slik ifølge en del informasjon som står på humanetisk forbunds side. Men det sto skrevet på en rar måte så jeg ble lettere forvirret :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kirkeskatt i norge.

Ja det er det jeg og har trodd, derav anførselstegnene, men det var noe som stod på humanetisk forbud sine sider ( et av lokallagene) som forvirret meg en god del.

"Kirkeskatt

Fra 1982 har Human-Etisk Forbund fått lovfestet rett til tilskudd fra stat og kommune, med et beløp pr. medlem som tilsvarer kostnadene til statskirken pr. borger. Ingen kan få sin "kirkeskatt" tilbakebetalt til seg selv, men ved å melde seg inn i Human- Etisk Forbund får altså forbundet tilført disse midler (150 - 200 kroner pr. medlem). Dette tilskuddet gis også for medlemmenes barn under 15 år. Ordningen gjelder bare for human-etikere som er utmeldt av statskirken. "

Det var det som gjorde meg forvirret skjønner du :unsure: . Er dette bare vås, misforstår jeg de, eller er dette bare foreldet ? Jeg holder en knapp på at jeg misforstår, er ikke så uvanlig det :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra kirken.no

"Økonomisk har kirkemedlemskapet ingen personlige følger. Det er ikke egen kirkeskatt i Norge. Alle registrerte tros- og livssynssamfunn mottar støtte pr. medlem fra stat og kommune tilsvarende bevilgningene til Den norske kirke pr. medlem.

"

eh, skjønte det ikke helt selv jeg. Men kirka får jo betalt av staten pr medlem den har. Kanskje det er det de mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge ved en kopi av fødselsattesten din..det måtte i hvertfall jeg.Kirkeskatten betaler vi sammen med den andre skatten så vidt jeg har skjønt? Det er vel de pengene kirken får statstøtte av?Jeg meldte meg ut for snart 10 år siden og er fortsatt medlem <_< Litt greit og for da fikk jeg mulightene til å være fadder for nevøen og niesen min. Ikke at jeg er så fryktrelig opptatt av å gi de kristne verdier når sant skal sies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke faktisk...jeg har bare gitt opp hele greia og gidder ikke gjøre noe mer med det.Jeg har ikke lyst til å være endel av noe organisert livssyn og da det tydligvis ikke er mulig i norge så kan jeg like gjerne stå som medlem av statskirken.Nå har det jo også vært en endring i mye av det som gjorde at jeg meldte meg ut for 10-11 år siden, så da ble det ikke så viktig for meg lenger.Mulig de har gjort om på reglene og at du forblir utmeldt og for alt jeg vet :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...