Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper som tisser med ett bakben opp !

Yuna

Recommended Posts

Yuna tisser hver eneste gang med et bakben opp, enten det er på en stolpe eller bare rett på gresset. Noe som gjør at folk antar at hun er hannhund ;)

Dette er sikkert et tegn på høy selvtillit, dominanse eller markering av revi, eller alle tre ting! Er sikkert vanlig for noen tisper å gjøre, men har aldri selv møtt noen som har samme tendensen!

Er sikkert andre her med tispe som deler min forundring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka tisser med bakfoten løftet, Småen gjør det litt når hun løper, Aiwa har aldri gjort det.

Tinka er gjerne en smule dominant med tanke på at hvis de to andre tisser så skal hun på død og liv altid tisse over, men noe aggresiv mot andre tisper er hun så absolutt ikke ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla prøver, men det er visst ikke så lett. Det ser utrolig dumt ut når hun setter seg og strever med å holde det ene benet over bakken.

Hun er ikke dominant og underkaster seg for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er veldig dominant tispe, hun tisser med det ene bak benet opp som en hannhund og hun kan finne på å markere på stolper også. ;)

Hun har også noen ganger tendens til å ville knurre og sparke over der hun tisser/markerer, men det får hun ikke gjøre så jeg av leder hun fra den adferden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tispe som løfter beinet og markerer. Hun er ikke dominant, men hun skulle nok gjerne ønsket hun var det.. Komplisert greie, for hun har gått fra å være under i rang, til å være eldste tispa og høyere i rang.. Minsten driver (forhåpentligvis) å får løpetid, og om hun tisser, må Dinersen tisse over.. Men jeg ser ikke på henne som en dominant tispe allikevel, til det er hun for myk og "underkastende" om hun møter ei tispe som er mer dominant.. Hun er bare en wannabe som prøver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila driver også med det der.. Ser jo helt dust ut der hun løfter beinet, hun løfter heldigvis bare det ene da.. ;) Hun har prøvd noen ganger å sparke bakut og knurre men hver gang har hun fått en pinne eller noe annet opp i magen så hun har hylt så hun sluttet kjapt med det...! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men har bestandig tenkt at de tispene som "tisser høyest" er wannabe dominant.. Frøkna mi er fryktelig selvsikker på/i alt, og i settergjengen hjemme er hun øverste i flokken. Hun tisser med alle bena plantet i bakken, mens de andre prøver å tisse med ett eller flere bakbein opp. Siden jeg ikke har studert denne atferden så vet jeg ikke, men er bare det jeg bestandig har trodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuna tisser hver eneste gang med et bakben opp, enten det er på en stolpe eller bare rett på gresset. Noe som gjør at folk antar at hun er hannhund :barfy:

Dette er sikkert et tegn på høy selvtillit, dominanse eller markering av revi, eller alle tre ting! Er sikkert vanlig for noen tisper å gjøre, men har aldri selv møtt noen som har samme tendensen!

Er sikkert andre her med tispe som deler min forundring ?

Skal det ikke være likestilling i dag da ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...