Gå til innhold
Hundesonen.no

Myter om hunderaser

Mirai

Recommended Posts

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels ;) (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afgansk mynde er den eneste hunderasen som er bevist dummere enn andre, derfor går de ikke an å dressere.

I finland er det flere afghanere som går AG og noen som går LP... Desverre har jeg også hørt det om afghanere, til og med hørt det fra noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som myten var om Timotei shampooen: Alle hunder med hvitt på blir grønne i pelsen av Greenies ;)

Basenjien er like dum som afganeren, de delte sisteplassen. Her er det ingen hjemme selv om skallen ikke er for trang :P

I den samme "forskningen" var Basenjien på topp innen problemløsning og selv ulven måtte gi tapt :barfy:

*Mops må ikke skjennes på for da spretter øynene ut av skrekk.

*Alle hvite hunder er døve og blinde. Hvis ikke, har de genfeil. (eller er resultat av genfeil eks snowboxer og hvit gjeterhund)

*Schaeferen skulle dødd ut, fordi "alle" får hjelp under paring. De er egentlig ikke i stand til å formere seg uten menneskelig inngripen.

Kommer ikke på flere i farta jeg, men kjenner igjen mange av de som sto her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlige raser avgir faktisk færre allergener enn dem som ikke er det. Det har bl.a å gjøre med hvor mye fett det er i pelsen og hvor mye hudavfall de avgir, som igjen er nært knyttet til røytefrekvensen. Mange tror at den eneste forskjellen på allergivennlige og ikke allergivenlige raser ligger i hvor ofte hundene blir badet. Hadde det vært så enkelt kunne vi allergikere skaffe oss en hvilken som helst rase og bare bade den ofte. Det hadde vært helt supert, men sånn er det desverre ikke...

Har du noe dokumentajon på dette? Er veldig interessert i dette, siden jeg selv er allergisk, og har lest en del om temaet. Men har hittill ikke funnet det dokumentert at de har ferre allergener enn andre hunder. Har lest at curly-hester har færre allergener er vanlige hester. Men har ikke funnet dette noe sted om hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra

Har nok ikke så mye med at dem er feige, vil jeg tro.. Men jeg har forresten selv opplevd at det kom en schäfer fra ingenstedshen, og angrepet Sico. Blir litt satt ut der man står :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

:barfy: *ler godt*

Men det med røde cockere tror jeg det er noe i. Lånte en rasebok på biblioteket en gang der det stod resultater fra en sånn undersøkelse, at røde cockere generelt var mer aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies om røde eller ensfargede cockere og andre raser og en spesiell egenskap, for eksempel aggressivitet, er gjerne en komplisert sannhet:

La oss si at hannhunden Max er en flott hannhund som på kort tid blir brukt mye i avl. Han har en farge som er dominant.

Etter hvert som valpene vokser opp, oppdager man at flere av dem har et uønsket gemytt - og alle har samme farge som faren! Kan man lite genetikk, er det selvfølgelig nærliggende å si at røde hunder har gemyttproblemer. Men i virkeligheten viser det seg at Max var en hanhund som ikke tålte andre hannhunder, men var så godt utstillingstrent at han fungerte i ringen. Man så ham ellers bare liggende i buret, uten å tenke noe over det. Han arvet videre sitt dårlige gemytt, i tillegg til å ha et dominant fargegen.

Men hannhunden er jo fremdeles flott, så hans barn brukes. Kanskje foretar man søskenbarnparringer og på andre måter sørger for at han ligger flere steder i stamtavla. Og flere av de røde hundene får gemyttproblemer. Jammen trist, med den fargen...

Vet ikke om dette ble forståelig, men det var en forklaring jeg fikk på et kynologikurs. Det er ikke fargen i seg selv som gir egenskaper, men den er dominant og blir en fellesnevner blant de med avvikende gemytt. Og som fellesnevner blir den også syndebukk.

Nå var fargen et eksempel, jeg vet ikke hvor dominant rødt er. Men prinsippet stemmer.

Blodhunden skal jo for eksempel ha så store ører og så mye panneskinn, slik at den søker bedre. Når den går spor, vil ørene og skinne legge seg som ei hette og beskytte nesen mot andre neser. Historien er altså mye mer trolig denn at en hannhund var en eksellent sporhund, og hadde tilfeldigvis noe større ører og noe mer panneskinn enn rasefrendene. Så i kombinasjon med at han ble brukt mye i avl og at valper (også de som ikke var i slekt med denne) med mye skinn og ører ble prioritert i avl og spor, har rasen utviklet seg slik.

Det er interessant med slike fordommer om raser, eller om hunder generelt. Jeg blir trist av mange av dem, for eksempel at ei tispe har godt av et valpekull. Avl burde ha noe dypere hensikt enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen myter om SnowBoxere:

Det er en genfeil at den er hvit.. :rolleyes: Det hvite er jo virkelig en del av boxerens naturlige farge..

Pga at den er hvit, er den også aggressiv og ute av kontroll..Hallo? Aggressiv pga pelsfarge?? :)

De er albino.. Not :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Det var det faktisk en hundetrener som sa til meg engang når jeg trente Elwira :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de heller slåss ass... Det er uaktuelt. Da funker det bedre å hive kaldt vann på dem..

Hvor skal du få kaldt vann fra da?

Det går det jo bare ann å bruke når du er hjemme, med mindre du går rundt med en bøtte med vann i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Her var det mange rare utsagn hentet langt borte fra den virkelige verden, og noen som faktisk har et poeng...

Det er ikke direkte den røde fargen som gjorde cockere aggressive, men det er et faktum at røde cockere har vært mer plaget med dårlig gemytt enn de andre fargene.

Og ja, generelt har pitbullen lavere bitesperre en gjennomsnittshunden.

Fuglehunder er ikke spesielt dumme, men de er kanskje vanskeligere å dressere enn en border collie eller labrador? Det samme gjelder vel afganeren også. Den ikke kjent for å være spesielt smart, så den trenger kanskje lengre tid på å lære enn gjennomsnittshunden men den kan da lære...

og det er større sannsynlinghet for at en beagle tar seg en tur i skogen alene enn en cocker.

hvit boxer og hvit gjeterhund skyldes "genfeil", men det gjør rød boxer og sadlet schæfer også...

Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame. Denne var morsom, men jeg vil faktisk påstå at det i større grad gjelder shar pei.

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening. Dette var en av de morsomste syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

Dummeste jeg har hørt :D

Papillon hanner tisser vel som alle andre hannhunder :P:P

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Miko kan sitt, lærte han "stå" først, så "sitt" når han kunne det.

Ikke noe problem, han setter seg aldri i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

haha, må le av noe av det altså "Fordi de avlet bort hjernen på de" Kan noen vise meg resultatet av den?

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Hmm, mine hunder kan begge deler, er de kanskje avlet feil på?

Nei uff, er det mulig å si så mye rart?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels :P (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

har også sett lignende tilfeller flere ganger...

(hadde jeg skrevet noe lignende hadde jeg hatt hele schæfergjengen på hundesonen :P og hvis jeg skriver en personlig mening generaliserer jeg visst rasen... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

Det har jeg faktisk sett flere tilfeller av (unghunder), men "schäfereksperter" beroliget meg med at dette var helt normalt og at beina rettet seg ut etter hvert. Stakkers dyr!

Dette med at mopsens øyne kan dette ut kommer av at for omkring 50 år siden var det noen som avlet mopser med så utstående øyne at de hadde lett for å poppe ut.

Vil også tilføye at den forrige schäfertispen min som aldri har angrepet noen eller noe i hele sitt liv ble angrepet bakfra av en rasende pekingeser hannhund som bet seg fast i hasen hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Denne signerer jeg. Alle fuglehunder jeg har møtt har vært smådumme og vimsete. :D

Det er det dummeste jeg har hørt! :) Å skjære alle fuglehunder under en kam på den måten er for det første helt IDIOTISK.. For det andre er det så mange forskjellige typer fuglehunder...

IW:

Bare av nysgjerrighet, hvor fant du alle disse syke utsagnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Kiara er 3/4 shæfer, så la jeg mest merke til disse:

Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

- Hehe, det hørtes jo bare dumt ut, ikke sant?

Schäfere spiser små babyer

- Jøss, hvordan kunne vi tenke på å få Kiara når vi hadde liten baby da???

Han er enda ikke spist opp, snart 1 år etter... :D

Fuglehunder er dumme.

- Vel, ES mannen hadde, var vel egentlig det. Eneste bikkja som uprovosert løp rett i veggen, for gøy..

Men han var et unntak da.

- Hvorfor kommer da Kiara å hopper på meg forfra da når vi leker? (Fundere)

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

- Da må det være noe alvorlig feil med hunden vår... Hun går fint hun.....

Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

- Den var bare slem...

Du kan ikke ha hundevalper i nærheten av Rottweiler eller Dobermann tisper, for da spiser de dem opp.

- Hvordan har da disse rasene overlevd?

Schäfere er gale og stresset pga. innavel

- Javel? De jeg har møtt virker da helt normale.

Dersom en Tispe en gang har hatt ett blandings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!

- NÆÆÆ... Sier du det?? :D

Hehe, var mange dumme myter der ja...

Tror virkelig folk på dette lengre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...