Gå til innhold
Hundesonen.no

Myter om hunderaser


Mirai

Recommended Posts

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels ;) (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afgansk mynde er den eneste hunderasen som er bevist dummere enn andre, derfor går de ikke an å dressere.

____________________________

I finland er det flere afghanere som går AG og noen som går LP... Desverre har jeg også hørt det om afghanere, til og med hørt det fra noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som myten var om Timotei shampooen: Alle hunder med hvitt på blir grønne i pelsen av Greenies ;)

Basenjien er like dum som afganeren, de delte sisteplassen. Her er det ingen hjemme selv om skallen ikke er for trang :P

I den samme "forskningen" var Basenjien på topp innen problemløsning og selv ulven måtte gi tapt :barfy:

*Mops må ikke skjennes på for da spretter øynene ut av skrekk.

*Alle hvite hunder er døve og blinde. Hvis ikke, har de genfeil. (eller er resultat av genfeil eks snowboxer og hvit gjeterhund)

*Schaeferen skulle dødd ut, fordi "alle" får hjelp under paring. De er egentlig ikke i stand til å formere seg uten menneskelig inngripen.

Kommer ikke på flere i farta jeg, men kjenner igjen mange av de som sto her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlige raser avgir faktisk færre allergener enn dem som ikke er det. Det har bl.a å gjøre med hvor mye fett det er i pelsen og hvor mye hudavfall de avgir, som igjen er nært knyttet til røytefrekvensen. Mange tror at den eneste forskjellen på allergivennlige og ikke allergivenlige raser ligger i hvor ofte hundene blir badet. Hadde det vært så enkelt kunne vi allergikere skaffe oss en hvilken som helst rase og bare bade den ofte. Det hadde vært helt supert, men sånn er det desverre ikke...

Har du noe dokumentajon på dette? Er veldig interessert i dette, siden jeg selv er allergisk, og har lest en del om temaet. Men har hittill ikke funnet det dokumentert at de har ferre allergener enn andre hunder. Har lest at curly-hester har færre allergener er vanlige hester. Men har ikke funnet dette noe sted om hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra

Har nok ikke så mye med at dem er feige, vil jeg tro.. Men jeg har forresten selv opplevd at det kom en schäfer fra ingenstedshen, og angrepet Sico. Blir litt satt ut der man står :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

:barfy: *ler godt*

Men det med røde cockere tror jeg det er noe i. Lånte en rasebok på biblioteket en gang der det stod resultater fra en sånn undersøkelse, at røde cockere generelt var mer aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies om røde eller ensfargede cockere og andre raser og en spesiell egenskap, for eksempel aggressivitet, er gjerne en komplisert sannhet:

La oss si at hannhunden Max er en flott hannhund som på kort tid blir brukt mye i avl. Han har en farge som er dominant.

Etter hvert som valpene vokser opp, oppdager man at flere av dem har et uønsket gemytt - og alle har samme farge som faren! Kan man lite genetikk, er det selvfølgelig nærliggende å si at røde hunder har gemyttproblemer. Men i virkeligheten viser det seg at Max var en hanhund som ikke tålte andre hannhunder, men var så godt utstillingstrent at han fungerte i ringen. Man så ham ellers bare liggende i buret, uten å tenke noe over det. Han arvet videre sitt dårlige gemytt, i tillegg til å ha et dominant fargegen.

Men hannhunden er jo fremdeles flott, så hans barn brukes. Kanskje foretar man søskenbarnparringer og på andre måter sørger for at han ligger flere steder i stamtavla. Og flere av de røde hundene får gemyttproblemer. Jammen trist, med den fargen...

Vet ikke om dette ble forståelig, men det var en forklaring jeg fikk på et kynologikurs. Det er ikke fargen i seg selv som gir egenskaper, men den er dominant og blir en fellesnevner blant de med avvikende gemytt. Og som fellesnevner blir den også syndebukk.

Nå var fargen et eksempel, jeg vet ikke hvor dominant rødt er. Men prinsippet stemmer.

Blodhunden skal jo for eksempel ha så store ører og så mye panneskinn, slik at den søker bedre. Når den går spor, vil ørene og skinne legge seg som ei hette og beskytte nesen mot andre neser. Historien er altså mye mer trolig denn at en hannhund var en eksellent sporhund, og hadde tilfeldigvis noe større ører og noe mer panneskinn enn rasefrendene. Så i kombinasjon med at han ble brukt mye i avl og at valper (også de som ikke var i slekt med denne) med mye skinn og ører ble prioritert i avl og spor, har rasen utviklet seg slik.

Det er interessant med slike fordommer om raser, eller om hunder generelt. Jeg blir trist av mange av dem, for eksempel at ei tispe har godt av et valpekull. Avl burde ha noe dypere hensikt enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen myter om SnowBoxere:

Det er en genfeil at den er hvit.. :rolleyes: Det hvite er jo virkelig en del av boxerens naturlige farge..

Pga at den er hvit, er den også aggressiv og ute av kontroll..Hallo? Aggressiv pga pelsfarge?? :)

De er albino.. Not :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Det var det faktisk en hundetrener som sa til meg engang når jeg trente Elwira :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de heller slåss ass... Det er uaktuelt. Da funker det bedre å hive kaldt vann på dem..

Hvor skal du få kaldt vann fra da?

Det går det jo bare ann å bruke når du er hjemme, med mindre du går rundt med en bøtte med vann i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her var det mange rare utsagn hentet langt borte fra den virkelige verden, og noen som faktisk har et poeng...

Det er ikke direkte den røde fargen som gjorde cockere aggressive, men det er et faktum at røde cockere har vært mer plaget med dårlig gemytt enn de andre fargene.

Og ja, generelt har pitbullen lavere bitesperre en gjennomsnittshunden.

Fuglehunder er ikke spesielt dumme, men de er kanskje vanskeligere å dressere enn en border collie eller labrador? Det samme gjelder vel afganeren også. Den ikke kjent for å være spesielt smart, så den trenger kanskje lengre tid på å lære enn gjennomsnittshunden men den kan da lære...

og det er større sannsynlinghet for at en beagle tar seg en tur i skogen alene enn en cocker.

hvit boxer og hvit gjeterhund skyldes "genfeil", men det gjør rød boxer og sadlet schæfer også...

Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame. Denne var morsom, men jeg vil faktisk påstå at det i større grad gjelder shar pei.

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening. Dette var en av de morsomste syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

Dummeste jeg har hørt :D

Papillon hanner tisser vel som alle andre hannhunder :P:P

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Miko kan sitt, lærte han "stå" først, så "sitt" når han kunne det.

Ikke noe problem, han setter seg aldri i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

haha, må le av noe av det altså "Fordi de avlet bort hjernen på de" Kan noen vise meg resultatet av den?

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Hmm, mine hunder kan begge deler, er de kanskje avlet feil på?

Nei uff, er det mulig å si så mye rart?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels :P (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

har også sett lignende tilfeller flere ganger...

(hadde jeg skrevet noe lignende hadde jeg hatt hele schæfergjengen på hundesonen :P og hvis jeg skriver en personlig mening generaliserer jeg visst rasen... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

Det har jeg faktisk sett flere tilfeller av (unghunder), men "schäfereksperter" beroliget meg med at dette var helt normalt og at beina rettet seg ut etter hvert. Stakkers dyr!

Dette med at mopsens øyne kan dette ut kommer av at for omkring 50 år siden var det noen som avlet mopser med så utstående øyne at de hadde lett for å poppe ut.

Vil også tilføye at den forrige schäfertispen min som aldri har angrepet noen eller noe i hele sitt liv ble angrepet bakfra av en rasende pekingeser hannhund som bet seg fast i hasen hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Denne signerer jeg. Alle fuglehunder jeg har møtt har vært smådumme og vimsete. :D

Det er det dummeste jeg har hørt! :) Å skjære alle fuglehunder under en kam på den måten er for det første helt IDIOTISK.. For det andre er det så mange forskjellige typer fuglehunder...

IW:

Bare av nysgjerrighet, hvor fant du alle disse syke utsagnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Kiara er 3/4 shæfer, så la jeg mest merke til disse:

Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

- Hehe, det hørtes jo bare dumt ut, ikke sant?

Schäfere spiser små babyer

- Jøss, hvordan kunne vi tenke på å få Kiara når vi hadde liten baby da???

Han er enda ikke spist opp, snart 1 år etter... :D

Fuglehunder er dumme.

- Vel, ES mannen hadde, var vel egentlig det. Eneste bikkja som uprovosert løp rett i veggen, for gøy..

Men han var et unntak da.

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

- Hvorfor kommer da Kiara å hopper på meg forfra da når vi leker? (Fundere)

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

- Da må det være noe alvorlig feil med hunden vår... Hun går fint hun.....

Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

- Den var bare slem...

Du kan ikke ha hundevalper i nærheten av Rottweiler eller Dobermann tisper, for da spiser de dem opp.

- Hvordan har da disse rasene overlevd?

Schäfere er gale og stresset pga. innavel

- Javel? De jeg har møtt virker da helt normale.

Dersom en Tispe en gang har hatt ett blandings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!

- NÆÆÆ... Sier du det?? :D

Hehe, var mange dumme myter der ja...

Tror virkelig folk på dette lengre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...