Gå til innhold
Hundesonen.no

Myter om hunderaser

Mirai

Recommended Posts

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels ;) (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afgansk mynde er den eneste hunderasen som er bevist dummere enn andre, derfor går de ikke an å dressere.

I finland er det flere afghanere som går AG og noen som går LP... Desverre har jeg også hørt det om afghanere, til og med hørt det fra noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som myten var om Timotei shampooen: Alle hunder med hvitt på blir grønne i pelsen av Greenies ;)

Basenjien er like dum som afganeren, de delte sisteplassen. Her er det ingen hjemme selv om skallen ikke er for trang :P

I den samme "forskningen" var Basenjien på topp innen problemløsning og selv ulven måtte gi tapt :barfy:

*Mops må ikke skjennes på for da spretter øynene ut av skrekk.

*Alle hvite hunder er døve og blinde. Hvis ikke, har de genfeil. (eller er resultat av genfeil eks snowboxer og hvit gjeterhund)

*Schaeferen skulle dødd ut, fordi "alle" får hjelp under paring. De er egentlig ikke i stand til å formere seg uten menneskelig inngripen.

Kommer ikke på flere i farta jeg, men kjenner igjen mange av de som sto her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlige raser avgir faktisk færre allergener enn dem som ikke er det. Det har bl.a å gjøre med hvor mye fett det er i pelsen og hvor mye hudavfall de avgir, som igjen er nært knyttet til røytefrekvensen. Mange tror at den eneste forskjellen på allergivennlige og ikke allergivenlige raser ligger i hvor ofte hundene blir badet. Hadde det vært så enkelt kunne vi allergikere skaffe oss en hvilken som helst rase og bare bade den ofte. Det hadde vært helt supert, men sånn er det desverre ikke...

Har du noe dokumentajon på dette? Er veldig interessert i dette, siden jeg selv er allergisk, og har lest en del om temaet. Men har hittill ikke funnet det dokumentert at de har ferre allergener enn andre hunder. Har lest at curly-hester har færre allergener er vanlige hester. Men har ikke funnet dette noe sted om hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra

Har nok ikke så mye med at dem er feige, vil jeg tro.. Men jeg har forresten selv opplevd at det kom en schäfer fra ingenstedshen, og angrepet Sico. Blir litt satt ut der man står :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

:barfy: *ler godt*

Men det med røde cockere tror jeg det er noe i. Lånte en rasebok på biblioteket en gang der det stod resultater fra en sånn undersøkelse, at røde cockere generelt var mer aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies om røde eller ensfargede cockere og andre raser og en spesiell egenskap, for eksempel aggressivitet, er gjerne en komplisert sannhet:

La oss si at hannhunden Max er en flott hannhund som på kort tid blir brukt mye i avl. Han har en farge som er dominant.

Etter hvert som valpene vokser opp, oppdager man at flere av dem har et uønsket gemytt - og alle har samme farge som faren! Kan man lite genetikk, er det selvfølgelig nærliggende å si at røde hunder har gemyttproblemer. Men i virkeligheten viser det seg at Max var en hanhund som ikke tålte andre hannhunder, men var så godt utstillingstrent at han fungerte i ringen. Man så ham ellers bare liggende i buret, uten å tenke noe over det. Han arvet videre sitt dårlige gemytt, i tillegg til å ha et dominant fargegen.

Men hannhunden er jo fremdeles flott, så hans barn brukes. Kanskje foretar man søskenbarnparringer og på andre måter sørger for at han ligger flere steder i stamtavla. Og flere av de røde hundene får gemyttproblemer. Jammen trist, med den fargen...

Vet ikke om dette ble forståelig, men det var en forklaring jeg fikk på et kynologikurs. Det er ikke fargen i seg selv som gir egenskaper, men den er dominant og blir en fellesnevner blant de med avvikende gemytt. Og som fellesnevner blir den også syndebukk.

Nå var fargen et eksempel, jeg vet ikke hvor dominant rødt er. Men prinsippet stemmer.

Blodhunden skal jo for eksempel ha så store ører og så mye panneskinn, slik at den søker bedre. Når den går spor, vil ørene og skinne legge seg som ei hette og beskytte nesen mot andre neser. Historien er altså mye mer trolig denn at en hannhund var en eksellent sporhund, og hadde tilfeldigvis noe større ører og noe mer panneskinn enn rasefrendene. Så i kombinasjon med at han ble brukt mye i avl og at valper (også de som ikke var i slekt med denne) med mye skinn og ører ble prioritert i avl og spor, har rasen utviklet seg slik.

Det er interessant med slike fordommer om raser, eller om hunder generelt. Jeg blir trist av mange av dem, for eksempel at ei tispe har godt av et valpekull. Avl burde ha noe dypere hensikt enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen myter om SnowBoxere:

Det er en genfeil at den er hvit.. :rolleyes: Det hvite er jo virkelig en del av boxerens naturlige farge..

Pga at den er hvit, er den også aggressiv og ute av kontroll..Hallo? Aggressiv pga pelsfarge?? :)

De er albino.. Not :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Det var det faktisk en hundetrener som sa til meg engang når jeg trente Elwira :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de heller slåss ass... Det er uaktuelt. Da funker det bedre å hive kaldt vann på dem..

Hvor skal du få kaldt vann fra da?

Det går det jo bare ann å bruke når du er hjemme, med mindre du går rundt med en bøtte med vann i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Her var det mange rare utsagn hentet langt borte fra den virkelige verden, og noen som faktisk har et poeng...

Det er ikke direkte den røde fargen som gjorde cockere aggressive, men det er et faktum at røde cockere har vært mer plaget med dårlig gemytt enn de andre fargene.

Og ja, generelt har pitbullen lavere bitesperre en gjennomsnittshunden.

Fuglehunder er ikke spesielt dumme, men de er kanskje vanskeligere å dressere enn en border collie eller labrador? Det samme gjelder vel afganeren også. Den ikke kjent for å være spesielt smart, så den trenger kanskje lengre tid på å lære enn gjennomsnittshunden men den kan da lære...

og det er større sannsynlinghet for at en beagle tar seg en tur i skogen alene enn en cocker.

hvit boxer og hvit gjeterhund skyldes "genfeil", men det gjør rød boxer og sadlet schæfer også...

Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame. Denne var morsom, men jeg vil faktisk påstå at det i større grad gjelder shar pei.

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening. Dette var en av de morsomste syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

Dummeste jeg har hørt :D

Papillon hanner tisser vel som alle andre hannhunder :P:P

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Miko kan sitt, lærte han "stå" først, så "sitt" når han kunne det.

Ikke noe problem, han setter seg aldri i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

haha, må le av noe av det altså "Fordi de avlet bort hjernen på de" Kan noen vise meg resultatet av den?

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Hmm, mine hunder kan begge deler, er de kanskje avlet feil på?

Nei uff, er det mulig å si så mye rart?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vell det utsagnet tror jeg faktisk på for jeg har hatt en del med rasen tidligere og jeg har frem til nå fremdeles ikke sett en Schæfer som sloss med en annen hund hoppe i den andre hunden forfra(bortsett fra en schæfer men den var ikke helt god i hodet).

Har selv sluppet løs hunder med schæfere og har de begynt å sloss så har det alltid vært schæferen som gikk i den andre hunden bakfra. Til og med min egen hund har det skjedd med.

Faren til småen slapp vi løs med en schæfer og alt gikk helt greit ikke noe knurring eller antydninger til knuffing før min hannhund gikk vekk i fra schæferen for å gå å bæsje. For da fant schæferen det for godt å løp bort og regelrett løfete min gammle hannhund(11 år) opp etter ryggen og ja den gikk i min hund bakfra og det endte med at min hun kom seg løs å løp rett til bilen igjen og nektet å komme tilbake(etter det hatet han schæfere).

Fant noe bittsår over ryggen hans etter en uke, fant ikke noe før skorvene var begynt å falle av for han hadde så mye pels :P (og tro meg vi leitet mye etter så, til og med eierne til schæferen sjekket lille gammlefar og ingene av oss fant noe blodspor).

har også sett lignende tilfeller flere ganger...

(hadde jeg skrevet noe lignende hadde jeg hatt hele schæfergjengen på hundesonen :P og hvis jeg skriver en personlig mening generaliserer jeg visst rasen... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

Det har jeg faktisk sett flere tilfeller av (unghunder), men "schäfereksperter" beroliget meg med at dette var helt normalt og at beina rettet seg ut etter hvert. Stakkers dyr!

Dette med at mopsens øyne kan dette ut kommer av at for omkring 50 år siden var det noen som avlet mopser med så utstående øyne at de hadde lett for å poppe ut.

Vil også tilføye at den forrige schäfertispen min som aldri har angrepet noen eller noe i hele sitt liv ble angrepet bakfra av en rasende pekingeser hannhund som bet seg fast i hasen hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Denne signerer jeg. Alle fuglehunder jeg har møtt har vært smådumme og vimsete. :D

Det er det dummeste jeg har hørt! :) Å skjære alle fuglehunder under en kam på den måten er for det første helt IDIOTISK.. For det andre er det så mange forskjellige typer fuglehunder...

IW:

Bare av nysgjerrighet, hvor fant du alle disse syke utsagnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Kiara er 3/4 shæfer, så la jeg mest merke til disse:

Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

- Hehe, det hørtes jo bare dumt ut, ikke sant?

Schäfere spiser små babyer

- Jøss, hvordan kunne vi tenke på å få Kiara når vi hadde liten baby da???

Han er enda ikke spist opp, snart 1 år etter... :D

Fuglehunder er dumme.

- Vel, ES mannen hadde, var vel egentlig det. Eneste bikkja som uprovosert løp rett i veggen, for gøy..

Men han var et unntak da.

- Hvorfor kommer da Kiara å hopper på meg forfra da når vi leker? (Fundere)

Schäferen klarer ikke å rette opp beina når den går. Den kryper når den går fordi den er avlet feil.

- Da må det være noe alvorlig feil med hunden vår... Hun går fint hun.....

Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

- Den var bare slem...

Du kan ikke ha hundevalper i nærheten av Rottweiler eller Dobermann tisper, for da spiser de dem opp.

- Hvordan har da disse rasene overlevd?

Schäfere er gale og stresset pga. innavel

- Javel? De jeg har møtt virker da helt normale.

Dersom en Tispe en gang har hatt ett blandings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!

- NÆÆÆ... Sier du det?? :D

Hehe, var mange dumme myter der ja...

Tror virkelig folk på dette lengre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...