Gå til innhold
Hundesonen.no

Sying

Kristina

Recommended Posts

Jeg driver å syr en topp.

Den har en framdel og en bakdel som jeg skal sy sammen. Den skal sitte forholdsvis stramt, gjevnt over hele. Men så er det ikke stretch stoff, så jeg må sy på glidelås på den ene siden.

Jeg klarer ikke sy sammen de to delene, fordi den blir så slækk på magen, men stram over puppa. Og jeg må klippe inn litt i sidene så den blir smalere, men jeg veit ikke hvor mye eller hvor jeg skal klippe inn.

Og det er ikke så lett å drive å måle på seg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lage fasong på toppen da, dumma. Lettest mulig blir det kanskje om du tar en topp som sitter sånn som du vil ha den, og tegner av på stoffet hvordan fasongen er, og klipper etter det. Så syr du sammen, fester på glidelås og vips så er du ferdig. Da må det vel bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lage fasong på toppen da, dumma. Lettest mulig blir det kanskje om du tar en topp som sitter sånn som du vil ha den, og tegner av på stoffet hvordan fasongen er, og klipper etter det. Så syr du sammen, fester på glidelås og vips så er du ferdig. Da må det vel bli bra?

JAMMEN klæsdhFJØEØJ!!!

Jeg klarer ikke lage fasong på den, jeg har ingen topper som sitter sånn som jeg vil den skal sitte, tror jeg...

Det er fan ikke lett å sy sammen.

Har lagt tskjorte en gang, en firkanta en, så stor som et laken.

Tror jeg skal klippe meg burka i stedet :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poncho? Klippe hull til hodet midt på. Ellers er vel det beste å sy etter en topp du liker, Kristina.

:barfy::P:P

Den var god.

Nei jeg er ikke flink til å sy men det med å klippe etter en topp du liker formen på hørtes ikke helt dum ut nei.(mor min har sydd 3 bunader og er kjempeflink, men det hjelper jo lite her da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger å få se resultatet av denne "heimstell" økten arrangert av Kristina!

(kanskje du skal ta kontakt med Espen og høre om du kan få sy topper til Hundesone-shoppen? :barfy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellau.

Hvis du skal sy deg en topp av et stoff uten stretch, så må du figursy den helt hvis den skal sitte fint, á la korsett. (Ser ikke helt for meg hva slag stoff du syr den av, men.) Da blir det helt klart ikke fint om du bare tar to biter og syr dem sammen. Man kan vel ha alt fra 0 til 50 cm i forskjell på midjemål og brystmål, alt etter hvor heldig man er. :barfy:

Jeg har to tips. Enten kan du finne en topp du liker i et stoff uten stretch (er toppen i stretch-stoff blir du sannsynligvis skikkelig skuffet om du prøver å sy den av et uten stretch), og klippe mønster etter denne, eller så kjøper du deg et mønster du liker. Mange ganger inneholder mønstrene på sånne enkle ting flere mønstre, og da kan du jo øke utvide sortementet ditt! ;)

Lykke til! Hadde vært artig å se bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din super pyse!!!!! :barfy:

pft. prøv sjæl a.

jeg innså at jeg aldri ville egne meg som syerske, inget å gjøre med det.

Holder meg til å gå i klær her etter, ikke sy dem.

Men jeg kan jo prøve poncho som vips sa, virker ikke så alt for vansklig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig lett å strikke noe da. F.eks. legge opp en del masker på en rundpinne og strikke rundt og rund og rundt en stund, før du legger av, også strikker du to smale remmer/stropper og syr på, og vips så har du strikka deg en topp. Det er ikke så vanskelig å strikke vest heller, og kan du først strikke vest så er det ikke så komplisert å strikke genser eller t-skjorte heller. Skjørt burde heller ikke være for vanskelig, men det tar jo en stund da.

Skjerf, luer, hansker, votter og sjal er jo fort gjort å strikke. Så du trenger ikke å sy for å produsere klær selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...