Gå til innhold
Hundesonen.no

Sying


Kristina

Recommended Posts

Jeg driver å syr en topp.

Den har en framdel og en bakdel som jeg skal sy sammen. Den skal sitte forholdsvis stramt, gjevnt over hele. Men så er det ikke stretch stoff, så jeg må sy på glidelås på den ene siden.

Jeg klarer ikke sy sammen de to delene, fordi den blir så slækk på magen, men stram over puppa. Og jeg må klippe inn litt i sidene så den blir smalere, men jeg veit ikke hvor mye eller hvor jeg skal klippe inn.

Og det er ikke så lett å drive å måle på seg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lage fasong på toppen da, dumma. Lettest mulig blir det kanskje om du tar en topp som sitter sånn som du vil ha den, og tegner av på stoffet hvordan fasongen er, og klipper etter det. Så syr du sammen, fester på glidelås og vips så er du ferdig. Da må det vel bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lage fasong på toppen da, dumma. Lettest mulig blir det kanskje om du tar en topp som sitter sånn som du vil ha den, og tegner av på stoffet hvordan fasongen er, og klipper etter det. Så syr du sammen, fester på glidelås og vips så er du ferdig. Da må det vel bli bra?

JAMMEN klæsdhFJØEØJ!!!

Jeg klarer ikke lage fasong på den, jeg har ingen topper som sitter sånn som jeg vil den skal sitte, tror jeg...

Det er fan ikke lett å sy sammen.

Har lagt tskjorte en gang, en firkanta en, så stor som et laken.

Tror jeg skal klippe meg burka i stedet :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poncho? Klippe hull til hodet midt på. Ellers er vel det beste å sy etter en topp du liker, Kristina.

:barfy::P:P

Den var god.

Nei jeg er ikke flink til å sy men det med å klippe etter en topp du liker formen på hørtes ikke helt dum ut nei.(mor min har sydd 3 bunader og er kjempeflink, men det hjelper jo lite her da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger å få se resultatet av denne "heimstell" økten arrangert av Kristina!

(kanskje du skal ta kontakt med Espen og høre om du kan få sy topper til Hundesone-shoppen? :barfy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellau.

Hvis du skal sy deg en topp av et stoff uten stretch, så må du figursy den helt hvis den skal sitte fint, á la korsett. (Ser ikke helt for meg hva slag stoff du syr den av, men.) Da blir det helt klart ikke fint om du bare tar to biter og syr dem sammen. Man kan vel ha alt fra 0 til 50 cm i forskjell på midjemål og brystmål, alt etter hvor heldig man er. :barfy:

Jeg har to tips. Enten kan du finne en topp du liker i et stoff uten stretch (er toppen i stretch-stoff blir du sannsynligvis skikkelig skuffet om du prøver å sy den av et uten stretch), og klippe mønster etter denne, eller så kjøper du deg et mønster du liker. Mange ganger inneholder mønstrene på sånne enkle ting flere mønstre, og da kan du jo øke utvide sortementet ditt! ;)

Lykke til! Hadde vært artig å se bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din super pyse!!!!! :barfy:

pft. prøv sjæl a.

jeg innså at jeg aldri ville egne meg som syerske, inget å gjøre med det.

Holder meg til å gå i klær her etter, ikke sy dem.

Men jeg kan jo prøve poncho som vips sa, virker ikke så alt for vansklig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig lett å strikke noe da. F.eks. legge opp en del masker på en rundpinne og strikke rundt og rund og rundt en stund, før du legger av, også strikker du to smale remmer/stropper og syr på, og vips så har du strikka deg en topp. Det er ikke så vanskelig å strikke vest heller, og kan du først strikke vest så er det ikke så komplisert å strikke genser eller t-skjorte heller. Skjørt burde heller ikke være for vanskelig, men det tar jo en stund da.

Skjerf, luer, hansker, votter og sjal er jo fort gjort å strikke. Så du trenger ikke å sy for å produsere klær selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...