Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Ok, men hva hvis hundene sleiker i seg oljen under stell?

Jeg bruker en god del eteriske oljer og vet at dette er sterke saker. Lavendeloljen kan riktignok brukes ufortynnet på huden, men den er vel ikke særlig bra å innta ufortynnet?

Har du forresten merket andre virkninger av å bruke lavendelolje på hundene? For eksempel at de blir mer avslappet eller mer energisk av det?

Nå har jeg bare dryppet i nakke området, eller gnidd dråpene i mine egne hender for så å gni dem på ryggen til hunden. Ingen av mine hunder har slikket på dråpene. Men for en hund som eventuelt slikker i seg dette så vet jeg ikke noe om bieffektene av dette. Men jeg vil heller ikke tro det er noe særlig skadelig med tanke på at hunden eventuelt vil få svært små mengder i seg.

Når det kommer til andre virkninger så har jeg selv brukt lavendelolje på en av mine gamle hunder. Det var en relativt stresset Cocker, på grunn av en skade i foten kunne hun ikke være med på jakt en periode noesom gjorde henne enda mer stresset. Etter at vi begynte med flått kuren med lavendel olje roet hun seg betraktelig ned.

De hundene jeg har i dag merker jeg ingen forskjell på. Så det er nok ganske individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar!

Jeg hr til nå prøvd lavendelolje og en slags mygg- og flåttserviett (opprinnelig til menneske) på mine hunder. Lavendeloljen så ut til å funke bra, men den glemte jeg å ta med meg på hytta så da var det liten hjelp i den likevel. Servietten funka overhodet ikke...

Jeg har nå bestilt hvitløkspulver sammen med maten fra Olivers så det blir det neste som skal testes ut.

I tillegg har jeg brukt en hjemmelaget myggspray basert på eteriske oljer på oss mennesker i årevis. Den skal i år også testes på bikkjene. Så får vi se om ikke vi klarer å holde krypa unna. Her om dagen fant jeg den største flåtten jeg noengang har sett i nakken på Kahn. Den var på størrelse med en klinkekule. Skjønner ikke at den kan ha fått vokse seg så stor uten at jeg har sett den før. Skikkelig ekkelt var det. Jeg måtte tilkalle en som ikke får brekninger av insekter til å fjerne den...

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Er det sant at flått foretrekker lyse hunder? Her er det uten tvil den lyse som får mest flått, men det kan jo skyldes pelsen også? Han har huskypels mens de to mørke har glatt dobbis og boxerpels.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Det er lurt å bruke flåttpinsett/penn eller andre ting som er spesielt laget for å fjerne flått, for det er da man har størst sjanse til å få med hele flåtten, uten å trykke på kroppen.

Ta tak i forkroppen, så nær huden som mulig, og vri rundt (retning spiller ingen rolle). Det kan være nødvendig å vri flere runder, men flåtten slipper taket til slutt. Brenn flåtten med en lighter, så er du sikker på at den er borte for godt.

For å unngå borreliose er det viktig å fjerne flått så fort som mulig (det sies at faren oppstår når flåtten sitter på i mer enn 24 timer), ikke klemme på kroppen til flåtten, og selvfølgelig unngå at flått setter seg på hunden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...