Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Ok, men hva hvis hundene sleiker i seg oljen under stell?

Jeg bruker en god del eteriske oljer og vet at dette er sterke saker. Lavendeloljen kan riktignok brukes ufortynnet på huden, men den er vel ikke særlig bra å innta ufortynnet?

Har du forresten merket andre virkninger av å bruke lavendelolje på hundene? For eksempel at de blir mer avslappet eller mer energisk av det?

Nå har jeg bare dryppet i nakke området, eller gnidd dråpene i mine egne hender for så å gni dem på ryggen til hunden. Ingen av mine hunder har slikket på dråpene. Men for en hund som eventuelt slikker i seg dette så vet jeg ikke noe om bieffektene av dette. Men jeg vil heller ikke tro det er noe særlig skadelig med tanke på at hunden eventuelt vil få svært små mengder i seg.

Når det kommer til andre virkninger så har jeg selv brukt lavendelolje på en av mine gamle hunder. Det var en relativt stresset Cocker, på grunn av en skade i foten kunne hun ikke være med på jakt en periode noesom gjorde henne enda mer stresset. Etter at vi begynte med flått kuren med lavendel olje roet hun seg betraktelig ned.

De hundene jeg har i dag merker jeg ingen forskjell på. Så det er nok ganske individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar!

Jeg hr til nå prøvd lavendelolje og en slags mygg- og flåttserviett (opprinnelig til menneske) på mine hunder. Lavendeloljen så ut til å funke bra, men den glemte jeg å ta med meg på hytta så da var det liten hjelp i den likevel. Servietten funka overhodet ikke...

Jeg har nå bestilt hvitløkspulver sammen med maten fra Olivers så det blir det neste som skal testes ut.

I tillegg har jeg brukt en hjemmelaget myggspray basert på eteriske oljer på oss mennesker i årevis. Den skal i år også testes på bikkjene. Så får vi se om ikke vi klarer å holde krypa unna. Her om dagen fant jeg den største flåtten jeg noengang har sett i nakken på Kahn. Den var på størrelse med en klinkekule. Skjønner ikke at den kan ha fått vokse seg så stor uten at jeg har sett den før. Skikkelig ekkelt var det. Jeg måtte tilkalle en som ikke får brekninger av insekter til å fjerne den...

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Er det sant at flått foretrekker lyse hunder? Her er det uten tvil den lyse som får mest flått, men det kan jo skyldes pelsen også? Han har huskypels mens de to mørke har glatt dobbis og boxerpels.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Det er lurt å bruke flåttpinsett/penn eller andre ting som er spesielt laget for å fjerne flått, for det er da man har størst sjanse til å få med hele flåtten, uten å trykke på kroppen.

Ta tak i forkroppen, så nær huden som mulig, og vri rundt (retning spiller ingen rolle). Det kan være nødvendig å vri flere runder, men flåtten slipper taket til slutt. Brenn flåtten med en lighter, så er du sikker på at den er borte for godt.

For å unngå borreliose er det viktig å fjerne flått så fort som mulig (det sies at faren oppstår når flåtten sitter på i mer enn 24 timer), ikke klemme på kroppen til flåtten, og selvfølgelig unngå at flått setter seg på hunden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig for kastrering dersom det gir hunden et bedre liv = Dyrevelferd  
    • Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
    • Jeg har en hannhund på 3,5 år. Han var tidlig (1 år) veldig stresset,peip,sov ikke, dro seg ut av seler/åpnet dører for å stikke av, jokket på ting. Så han ble kjemisk kastrert da han var litt 14 måneder. Dette funket kjempe bra! Vi fikk en rolig hund, uten piping, stressing, sov om natten, stakk ikke av og sluttet å jokke. For 6 måneder siden valgte vi å ikke kjemisk kastrere han, for å sjekke hvordan han var i væremåte nå. Nå, 6 måneder etter er han superstresset, piper og ynker seg, og blitt yppete og hissig mot hannhunder, noe vi aldri har sett før! Han har også behybtå dominere leken. Han har pr nå ikke fått sjangs til å stikke av, men jeg stoler heller ikke på han. Væremåten er helt forandret.  Kommer dette av at vi sluttet med kjemisk tro? Burde vi bare bestille kastrering? Vet vi burde, og skal, snakke med veterinæren vår, men måtte bare lufte ting nå, høre om dere har hatt noen lignende tilfeller..?? Hilsen frustrert eier, og hund!
    • Går an å tørke av hunden, samt ha et teppe i sofaen feks. La hunden få velge selv om den vil ligge i sin egen seng, eller på sofaen med menneskene. Det er vel det minste man kan gjøre for denne skapningen som er i vårt fangenskap, totalt prisgitt oss.. så mye trist hundehold.
    • Takk for innspill, men jeg tror hunden min kommer til å ha et fullverdig og helt fint liv selv om den ikke får være i sofaen når den er våt og skitten. Jeg ville heller ikke latt en et barn som nettopp hadde rullet seg i gjørme eller bæsjet på seg sette seg rett ned i sofaen i stua (da bør jeg kanskje heller aldri ha barn?). Jeg tror at en hund som får ligge i sin egen seng i stua, midt i mellom alle menneskene den er glad i, har det veldig fint og føler seg som en del av flokken. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...