Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Ok, men hva hvis hundene sleiker i seg oljen under stell?

Jeg bruker en god del eteriske oljer og vet at dette er sterke saker. Lavendeloljen kan riktignok brukes ufortynnet på huden, men den er vel ikke særlig bra å innta ufortynnet?

Har du forresten merket andre virkninger av å bruke lavendelolje på hundene? For eksempel at de blir mer avslappet eller mer energisk av det?

Nå har jeg bare dryppet i nakke området, eller gnidd dråpene i mine egne hender for så å gni dem på ryggen til hunden. Ingen av mine hunder har slikket på dråpene. Men for en hund som eventuelt slikker i seg dette så vet jeg ikke noe om bieffektene av dette. Men jeg vil heller ikke tro det er noe særlig skadelig med tanke på at hunden eventuelt vil få svært små mengder i seg.

Når det kommer til andre virkninger så har jeg selv brukt lavendelolje på en av mine gamle hunder. Det var en relativt stresset Cocker, på grunn av en skade i foten kunne hun ikke være med på jakt en periode noesom gjorde henne enda mer stresset. Etter at vi begynte med flått kuren med lavendel olje roet hun seg betraktelig ned.

De hundene jeg har i dag merker jeg ingen forskjell på. Så det er nok ganske individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar!

Jeg hr til nå prøvd lavendelolje og en slags mygg- og flåttserviett (opprinnelig til menneske) på mine hunder. Lavendeloljen så ut til å funke bra, men den glemte jeg å ta med meg på hytta så da var det liten hjelp i den likevel. Servietten funka overhodet ikke...

Jeg har nå bestilt hvitløkspulver sammen med maten fra Olivers så det blir det neste som skal testes ut.

I tillegg har jeg brukt en hjemmelaget myggspray basert på eteriske oljer på oss mennesker i årevis. Den skal i år også testes på bikkjene. Så får vi se om ikke vi klarer å holde krypa unna. Her om dagen fant jeg den største flåtten jeg noengang har sett i nakken på Kahn. Den var på størrelse med en klinkekule. Skjønner ikke at den kan ha fått vokse seg så stor uten at jeg har sett den før. Skikkelig ekkelt var det. Jeg måtte tilkalle en som ikke får brekninger av insekter til å fjerne den...

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Er det sant at flått foretrekker lyse hunder? Her er det uten tvil den lyse som får mest flått, men det kan jo skyldes pelsen også? Han har huskypels mens de to mørke har glatt dobbis og boxerpels.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Det er lurt å bruke flåttpinsett/penn eller andre ting som er spesielt laget for å fjerne flått, for det er da man har størst sjanse til å få med hele flåtten, uten å trykke på kroppen.

Ta tak i forkroppen, så nær huden som mulig, og vri rundt (retning spiller ingen rolle). Det kan være nødvendig å vri flere runder, men flåtten slipper taket til slutt. Brenn flåtten med en lighter, så er du sikker på at den er borte for godt.

For å unngå borreliose er det viktig å fjerne flått så fort som mulig (det sies at faren oppstår når flåtten sitter på i mer enn 24 timer), ikke klemme på kroppen til flåtten, og selvfølgelig unngå at flått setter seg på hunden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...