Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Ok, men hva hvis hundene sleiker i seg oljen under stell?

Jeg bruker en god del eteriske oljer og vet at dette er sterke saker. Lavendeloljen kan riktignok brukes ufortynnet på huden, men den er vel ikke særlig bra å innta ufortynnet?

Har du forresten merket andre virkninger av å bruke lavendelolje på hundene? For eksempel at de blir mer avslappet eller mer energisk av det?

Nå har jeg bare dryppet i nakke området, eller gnidd dråpene i mine egne hender for så å gni dem på ryggen til hunden. Ingen av mine hunder har slikket på dråpene. Men for en hund som eventuelt slikker i seg dette så vet jeg ikke noe om bieffektene av dette. Men jeg vil heller ikke tro det er noe særlig skadelig med tanke på at hunden eventuelt vil få svært små mengder i seg.

Når det kommer til andre virkninger så har jeg selv brukt lavendelolje på en av mine gamle hunder. Det var en relativt stresset Cocker, på grunn av en skade i foten kunne hun ikke være med på jakt en periode noesom gjorde henne enda mer stresset. Etter at vi begynte med flått kuren med lavendel olje roet hun seg betraktelig ned.

De hundene jeg har i dag merker jeg ingen forskjell på. Så det er nok ganske individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar!

Jeg hr til nå prøvd lavendelolje og en slags mygg- og flåttserviett (opprinnelig til menneske) på mine hunder. Lavendeloljen så ut til å funke bra, men den glemte jeg å ta med meg på hytta så da var det liten hjelp i den likevel. Servietten funka overhodet ikke...

Jeg har nå bestilt hvitløkspulver sammen med maten fra Olivers så det blir det neste som skal testes ut.

I tillegg har jeg brukt en hjemmelaget myggspray basert på eteriske oljer på oss mennesker i årevis. Den skal i år også testes på bikkjene. Så får vi se om ikke vi klarer å holde krypa unna. Her om dagen fant jeg den største flåtten jeg noengang har sett i nakken på Kahn. Den var på størrelse med en klinkekule. Skjønner ikke at den kan ha fått vokse seg så stor uten at jeg har sett den før. Skikkelig ekkelt var det. Jeg måtte tilkalle en som ikke får brekninger av insekter til å fjerne den...

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Er det sant at flått foretrekker lyse hunder? Her er det uten tvil den lyse som får mest flått, men det kan jo skyldes pelsen også? Han har huskypels mens de to mørke har glatt dobbis og boxerpels.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par andre ting også. Hva synes dere er best å fjerne flåtten med? Jeg har brukt pinsett (nekter å ta på dem!) og min kjære klyper dem av med litt dopapir.

Lurer også på om det er noe man kan gjøre forebyggende mot denne skumle ekle flåttsykdommen hundene kan få? Noen som vet?

Det er lurt å bruke flåttpinsett/penn eller andre ting som er spesielt laget for å fjerne flått, for det er da man har størst sjanse til å få med hele flåtten, uten å trykke på kroppen.

Ta tak i forkroppen, så nær huden som mulig, og vri rundt (retning spiller ingen rolle). Det kan være nødvendig å vri flere runder, men flåtten slipper taket til slutt. Brenn flåtten med en lighter, så er du sikker på at den er borte for godt.

For å unngå borreliose er det viktig å fjerne flått så fort som mulig (det sies at faren oppstår når flåtten sitter på i mer enn 24 timer), ikke klemme på kroppen til flåtten, og selvfølgelig unngå at flått setter seg på hunden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...