Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepstrent?

Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har ei blandingstispe på 4 år, hun er ganske voktende og beskyttende av seg. Foreløpig har det begrenset seg til at hun varsler da det kommer folk,knurrer på de hun ikke liker(går så unna),altså har det ikke vært noe problem.

En kveld jeg var alene hjemme hørte jeg katten min i krangel med en annen katt. Jeg går ut sammen med hunden min og skal jage vekk katten. Hunden har ikke jaget katter før.

jeg går ut,både jeg og hunden ser den andre kattn og jeg sier: skhh.. (sånn skarp lyd man pleier og si da man skal skremme vekk katten:P)

Og dermed løper hunden min etter katten. Noe hun ikke har gjort før.

Her en dag skulle en venn av meg "klappe" til meg i hode,sånn på tull. Hunden lå ved bena mine og da min bekjente "slår" lager jeg en "skrike" lyd,ikke høyt. Men dermed hører jeg hunden knurrer. Hun ligger stille,men likevel.

Så i dag prøvde jeg og lage denne lyden jeg lagde for og få vekk katten uten at det var noe og skremme vekk denne gangen,dermed spretter hunden opp,knurrer,reiser bust og løper litt rundt i huset her.

Dette er forsåvidt ikke noe problem men jeg føler det kan være en fordel og vite hva hun gjør hvis hun faktisk får tak i en katt f.esk som jeg lager denne lyden mot. Jeg tenkte derfor og få en venn til og stå rundt hushjørnet med en leke/ser ut som et pinnsvin),bundet i en tråd. Så skal jeg lage denne lyden igjen og se hva hun gjør,om hun gjør noe. Noen meninger om dette??

Jeg mener det er lurt og vite hvordan min hund reagerer på forskjellige situasjoner. Men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg ville ekspremitert med slike alvorlige ting på egenhånd.

Er nok bedre å få testet hunden av noen folk med litt peiling da som faktisk kan tyde atferden til hunden din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din "svarer" jo bare på det DU gjør. DU prøver å jage vekk katten, hun hjelper deg. DU skriker "om hjelp" når vennen din tuller, hunden sier fra.

Er det en schäferblanding, så vil disse tingene ligge godt oppe i dagen. Særlig hvis du ikke har helt styringen på hunden. Har du en hund som vokter, så må DU ta stort ansvar - på å dempe voktingen, på å ikke sette den i situasjoner den lærer negative ting av, etc.

Er enig med Jeanette H, IKKE test ut dette selv - dette kan du ikke nok om, og tenk om du gjorde ting verre... Er du interessert i å lære mer om hunden, og du ser den har noen betenkelige sider, så dra og test den for eksempel hos Terje Østlie eller lignende. Han kan gi deg noen gode råd om å håndtere hunden sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo oppfører seg ganske likt som det du beskriver. Før bodde vi i ett hus med ekstremt mange katter i nabolaget. Når min kjære prøvde å jage dem vekk hjalp jo hugo til, så til slutt har vi en hund som jager katter hvis vi freser mot dem. Synes det er greit siden han ikke jager katter uten kommandoen, og jager bare ut av hagen eller til vi roper på han. Hvis jeg og heljar krangler eller lekesloss så vil han imellom og fikse, er det noen litt mer ukjent for hugo som hopper på oss går han fortere imellom. men han merker om jeg er redd eller synes det er gøy, og går som regel bare rolig imellom og slikker ansiktene våre. Jeg er ikke i tvil om at hvis en fremmed hadde angrepet meg og jeg hadde blitt redd så hadde han gått hardere imellom, men siden jeg ikke har for vane å henge rundt med fremmede voldtektsmenn så er det egentlig greit for meg.. Er det andre folk som krangler så venter han på om jeg går imellom, eller om vi ikke bryr oss om det.

Har egentlig puttet det i boksen for normal hundeadferd jeg, flokkdyr hjelper hverandre der de kan.. Oppmuntrer jo ikke til det, men gidder ikke kjefte når han går imellom for å sjekke at alt er bra. (Han gjør forresten det samme på hundeslagsmål, går imellom og slikker bråkebøttas ansikt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...