Gå til innhold
Hundesonen.no

Posting av misshandlede dyr


Kristina

Recommended Posts

Hvorfor poster man linker med masse bilder av misshandlede dyr?

Alle veit at det finnes dyremisshandling, alle syns synd på misshandlede dyr. Men man trenger vell ikke å se bilder av det?

De eneste kommentarene er 'ååå stakkars dyr', eller noe i den duren. Men hjelper det de misshandlede dyrene å ha sympati for de?

Hvor mange av flertallet her inne faktisk gjør noe for å hindre misshandling?

Slutt å whin om det, gjør noe i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser bilder av det så får man ofte et større perspektiv over hvor gale det faktisk er.

Jeg personlig har aldri sett et mishandlet dyr "live".

Men jeg er enig med deg at man skulle vært mye flinkere til å gjøre noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet å se det da?

Er man for feig til å vedkjenne at det finnes?Orker ikke se...

Eller er man for opptatt med sitt eget til å kunne skjenke de stakkars noen tanker?

Ikke vet jeg..denne tråden er egentlig like meningsløs som mishandling i seg selv,eller trådene og de grusomme bildene som omhandler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor poster man linker med masse bilder av misshandlede dyr?

Alle veit at det finnes dyremisshandling, alle syns synd på misshandlede dyr. Men man trenger vell ikke å se bilder av det?

De eneste kommentarene er 'ååå stakkars dyr', eller noe i den duren. Men hjelper det de misshandlede dyrene å ha sympati for de?

Hvor mange av flertallet her inne faktisk gjør noe for å hindre misshandling?

Slutt å whin om det, gjør noe i stedet!

Jeg sier meg enig med deg.

Folk er veldig flinke til og sitte og si: huff så vondt,osv.. Men få gidder og gjøre noe med det. i mange tilfeller er slike bilder glemt etter et par minutter. Man finner noe annet og lese om for det er for vondt og tenke på dise dyrene.

Vel,jeg for min del jobber for tiden med en dyremishandlingssak i nabokommunen min. (Jeg og et par-tre til). Og det ser ut til at det kan ordne seg.. ;)

For og si det rett ut: Lett på ræva og hjelp til. Ikke sitt der og syt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit jeg... Da får vi se hvordan denne verden er egentlig. Selvfølgelig trenger det ikke å komme med bilder av alt gale i denne verden.. men ting som er sikklig alvorlig er helt ok ;)

men hvorfor skal vi se på bildene? får å føle oss dårlige som er av rasen mennesker?

Får man bedre samvittighet av å si 'åå stakkars dyr, jeg blir så sint!!!!!!!!!!111111111 :P:(:P:(:P'?

Bør man ikke gjøre noe i stedet for å whine over bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor skal vi se på bildene? får å føle oss dårlige som er av rasen mennesker?

Får man bedre samvittighet av å si 'åå stakkars dyr, jeg blir så sint!!!!!!!!!!111111111 ;);):P:(:P'?

Bør man ikke gjøre noe i stedet for å whine over bilder?

Kanskje noe får lyst å gjøre noe for å forebygge misshandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, man burde gjøre mer enn å skrive hvor synd det er på dyrene på nettet.

Men vi burde også se på bildene(ikke alle selvfølgelig) for å bli opplyst om hva som skjer på pelsfarmer, hvordan burhøns har det, hvordan produksjonshøns/kyllinger og broilere har det og hvordan kjøttindustrien foregår.

Hvis man viser bildene til andre får kanskje også de lyst til å hjelpe, som Crizpo sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot å se på bilder, hjelper også til, men ved å poste sånne bilder kan man som sagt få se hva som egentlig skjer her i verden, og det er bedre at de kommenterer " stakkars dyr" Enn å ikke gjøre noen ting.. Ved å ha sett de bildene kan det kanskje i framtiden hjelpe så dem kan hjelpe andre dyr, Ikke alle har muligheten til å hjelpe så mye som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget. Så altfor mange sier "å stakkars dyr" blabla, men gjør ikke annet enn å si nettopp de setningene. Hjelper det dyrene, i grunn? Eller å mase om hvor mye boss det er i naturen, uten å gjøre noe annet med det (og kanskje kaste litt boss selv til og med)! Eller si "stakkars høner som bor i trange som "tvinges" til å verpe minst 1 egg i døgnet", og så fortsette å kjøpe egg fra slike høns. Eller klage over hvordan Gilde behandler dyrene og fortsette å spise mat fra Gilde, eller ikke gjøre noe med det! Listen er lang.

Nei folkens, vær snille og titt innom

http://www.dyrsrettigheter.no/

http://www.dyrebeskyttelsen.no/

http://www.nu.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget. Så altfor mange sier "å stakkars dyr" blabla, men gjør ikke annet enn å si nettopp de setningene. Hjelper det dyrene, i grunn? Eller å mase om hvor mye boss det er i naturen, uten å gjøre noe annet med det (og kanskje kaste litt boss selv til og med)! Eller si "stakkars høner som bor i trange som "tvinges" til å verpe minst 1 egg i døgnet", og så fortsette å kjøpe egg fra slike høns. Eller klage over hvordan Gilde behandler dyrene og fortsette å spise mat fra Gilde, eller ikke gjøre noe med det! Listen er lang.

Nei folkens, vær snille og titt innom

http://www.dyrsrettigheter.no/

http://www.dyrebeskyttelsen.no/

http://www.nu.no/

Jo - men på den andre siden kan sånne bilder føre til at den "vanlige forbruker" velger bort egg fra burhøns, sminke testet på dyr, kjøpe jakker med fuskepels foran virkelig osv osv. Jeg mener - de som ikke er villige til å gå i demonstrasjoner eller delta i ekstreme aksjoner - men de kan bruke sin forbrukermakt ved å velge bort enkelte produkter. Jo flere som ser slike bilder - jo større sjanse for at flere velger anderledes når de handler. Og det er pengene som betyr noe tilslutt - sålenge noen fòrer en industri med mye penger gjennom å kjøpe produktene, vil produksjonen fortsette sålenge det er lovlig, uansett hva dyrebeskyttelsen sier - så forbrukermakt er en reell maktfaktor.

Det andre jeg reagerer på, er at man liksom ikke er "dyrevennlig" nok om man ikke støtter en av organisasjonene som jobber for dyrevern etc. Jeg ville aldri aldri aldri støttet noen av disse lavpannede organisasjonene som driter seg ut i media gang på gang. Feks ulovlige aksjoner mot pelsfarmere - joda, så slapp de fri en hel haug med bur-mink - slik at de fikk nyte friheten i norsk natur (og sulte saakte ihjel fordi de aldri har levd i frihet noensinne - dyrevennlig oh yes...) Eller når en gruppe 16-åringer i Natur og Ungdom (bosatt i Oslo, med kollektivtilbud tytende ut ørene av dem) står på tv og sier at vi bør ha dyrere drivstoff i Norge, slik at privatbillismen blir mindre, og stolt fremheve at selv kjører de ikke bil. At det opplagte faktum at de ikke er gammel nok til å kjøre bil, hopper de tilfeldigvis over. At folk i feks vest-finnmark IKKE har muligheten til å basere seg på kollektivtraffikk, vet de gjerne ikke. At nesten samtlige varer i Norge blir dyrere (pga at det meste fraktes på bil i ett eller annet ledd av transporten fra produsent til butikk) er ikke så farlig, (Pappa betaler uansett maten, og han har god råd) at arbeidsplasser går tapt er en bagatell (de går jo på skole selv). Eller GreenPeace - som gang på gang holder hallebaluja fordi noen strekker eller bryter noen lover - mens de selv gir beng i enhver lov under aksjoner - og skryter av det i media etterpå - en mer patetisk organisasjon skal man lete lenge etter. (Og at det er bakmenn i London som tjener fett med penger på organisasjonen, er det få som fremhever)

Jeg ser gang på gang idioti og korttenkthet som fremste egenskap på endel sånne organisasjoner - ja, de kan være ei viktig "vaktbikkje" for å sette fokus på overgrep mot dyr og natur, men samtidig presterer de stadig vekk å "glemme" at enhver større sak bestandig er mer sammensatt og kompleks enn hva den virker med første øyekast - og dermed driter de seg ut gang på gang. Jeg klarer ikke å sitte å få dårlig samvittighet - eller ta kritikk for at jeg ikke støtter slike organisasjoner. Ikke før jeg finner en organisasjon som jobber for dyrs rettigheter uten å glemme at bildet er mer komplekst, uten å glemme at det også finnes andre hensyn i verden, uten å glemme at lover skal følges, uten å glemme at å ha en presseansvarlig på 16 kan gi fatale utslag for organisasjonen, osv osv.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - men på den andre siden kan sånne bilder føre til at den "vanlige forbruker" velger bort egg fra burhøns, sminke testet på dyr, kjøpe jakker med fuskepels foran virkelig osv osv. Jeg mener - de som ikke er villige til å gå i demonstrasjoner eller delta i ekstreme aksjoner - men de kan bruke sin forbrukermakt ved å velge bort enkelte produkter. Jo flere som ser slike bilder - jo større sjanse for at flere velger anderledes når de handler. Og det er pengene som betyr noe tilslutt - sålenge noen fòrer en industri med mye penger gjennom å kjøpe produktene, vil produksjonen fortsette sålenge det er lovlig, uansett hva dyrebeskyttelsen sier - så forbrukermakt er en reell maktfaktor.

Jeg er enig i at bilder ikke skader, og det kan føre til at folk vil hjelpe mer. Men jeg syns det er altfor mange som klager over ting, uten å gjøre noe med det (eller til og med støtte organisasjoner som produserer pels, egg fra høner som bor i et lite bur osv), og unskyldningen er "det blir ikke MINDRE ille om kun jeg protesterer, så hvorfor skal jeg når ingen andre skal?". Skjønner?

Ellers er jeg enig med deg ang mange organisasjoner. Jeg syns ikke akkurat å la minken sulte ihjel er særlig dyrevenlig. Men det finnes også organisasjoner som fortjener støtten (og pengene), syns jeg. Jeg støtter gjerne NOAH i kampen mot Løken Gård, eller gjør mitt for å hindre folk i å dra på sirkus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at bilder ikke skader, og det kan føre til at folk vil hjelpe mer. Men jeg syns det er altfor mange som klager over ting, uten å gjøre noe med det (eller til og med støtte organisasjoner som produserer pels, egg fra høner som bor i et lite bur osv), og unskyldningen er "det blir ikke MINDRE ille om kun jeg protesterer, så hvorfor skal jeg når ingen andre skal?". Skjønner?

Joda, mange tenker sånn, men det virker som fler og fler blir litt mer bevisste i sine kjøpevalg - både med hensyn til helsemessige saker og etiske saker. Økologiske produkter, "godt forbrukervalg" (ala max havelaar), frittgående høns osv osv. Og tenk hvor mye man handler matvarer for i året - selv om bare min husholdning dropper leverandører med tvilsomt rykte, tenk hvor mange kroner de går glipp av...og så kanskje jeg klarer å påvirke noen venner til å tenke på samme måten - og så påvirker de noen venner av seg igjen osv osv. Det ruller fort kroner vekk fra de som missbruker produsentrollen på bekostning av dyr.

Ellers er jeg enig med deg ang mange organisasjoner. Jeg syns ikke akkurat å la minken sulte ihjel er særlig dyrevenlig. Men det finnes også organisasjoner som fortjener støtten (og pengene), syns jeg. Jeg støtter gjerne NOAH i kampen mot Løken Gård, eller gjør mitt for å hindre folk i å dra på sirkus...

Det er jeg enig i - jeg prøver å påvirke folk i min omgangskrets til å ha et bevisst forhold til slikt - feks gjennom å droppe sirkus-besøk (og nekter sirkusene å henge opp reklame på min arbeidsplass). Om flere er bevisste på hva de selv kan påvirke lokalt, så får det en konsekvens globalt også. Jeg er også veldig for "positive metoder" - som å påvirke barn positivt ved å vise dem gleden av å bruke naturen - og å oppføre seg slik i naturen at man kan glede seg over den neste gang også - som ved å ikke forsøple. Driver også med Geocaching - som er en gps-"lek" hvor man leter etter gjemte "skatter" (kalles cacher) i naturen. Dette drives med i over 200 land i verden, og de har noe de kaller "Cache in, trash out" som går ut på at man skal ta med søppel etter andre man finner på turen. Man legger ut logg på nettet, og om en skatt man har vært ved er forsøplet, så blir det rapportert - og ingen vil ha det på seg, for det er jo bare å lese i loggen hvem som var der sist - så folk blir mer bevisste på hva de gjør i naturen.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...