Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kan dette bli eiers feil?


henrikke

Recommended Posts

Men jeg er enig i at det er provoserende: at et dyr blir avlivet fordi eier overlater hundene til noen som ikke har kontroll på dem!

Hundene lever jo i beste velgående. At rådyret måtte bøte med livet grunnet ubetenksomme mennesker er såklart trist, men det er jo akkurat det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene lever jo i beste velgående. At rådyret måtte bøte med livet grunnet ubetenksomme mennesker er såklart trist, men det er jo akkurat det som står i artikkelen.

men kan ikke hundene krefes avlivet om noen ønsker dete? jamfør båndtvang slov og grunneiere og slikt??

Nå er bambi ikke noen sau som eies av noen, men hva er forskell når man snakker om gjentagelsesfare og slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene lever jo i beste velgående. At rådyret måtte bøte med livet grunnet ubetenksomme mennesker er såklart trist, men det er jo akkurat det som står i artikkelen.

Ja, det var rådyret jeg mente. Og for meg er det provoserende at rådyret måtte dø fordi eier har overlatt hundene til noen som ikke har kontroll. Det er IKKE provoserende for meg at eier her blir satt som ansvarlig.

Det var det jeg mente. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan ikke hundene krefes avlivet om noen ønsker det?

Det er vel dette juristen skal se på. Det går jo ene og alene utover eier som har vist lite ansvar i så tilfelle.

Ja, det var rådyret jeg mente. Og for meg er det provoserende at rådyret måtte dø fordi eier har overlatt hundene til noen som ikke har kontroll. Det er IKKE provoserende for meg at eier her blir satt som ansvarlig.

Det var det jeg mente. ;)

Da er vi helt enige :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen står det at eier har overlatt dyrene til andre. Eier burde da være sikker på at disse "andre" kan ta seg av dem og kontrollere dem.

Men du har rett, kanskje er vi litt raske til å si at eier er uansvarlig. Men selv om det er et uhell, enten det nå var eiers feil, eller de som passet hundene, så blir svaret det samme: eier er ansvarlig for det hundene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at den artikkelen var helt OK, jeg. Selvfølgelig er det eieren som er ansvarlig for hundene sine, selv om noen andre passet dem akkurat da det skjedde. Det betyr ikke at eieren er uansvarlig, og det står det vel heller ikke noe sted i artikkelen? Det står bare at det er hennes ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at eier blir holdt ansvarlig for dette. Det er vel alltid eiers ansvar når ens dyr gjør noe galt. Dersom politijuristen bestemmer seg for å straffe eier, blir det helt sikkert mest sannsynlig snakk om bøtelegging av eieren, ikke avlivning av dennes hunder...

Litt OT:

En gang skulle jeg ridende flytte en hest fra et sted til et annet, sammen med en annen jente. Vi måtte ri i "tettbebodd" strøk. Den andre jenta's hest skvatt plutselig, og dunket siden inn i en parkert bil. Det var eieren av hesten som måtte betale for bulken på bilen selv om det ikke var hun som red. Helt naturlig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er vrang, treig eller begge deler : hvordan kan eier så bastant bli påstås å være lite ansvarlig. De kan jo ha smettet ut døra ved et uhell..

Kan vel ikke se at det noen sted står at eier var lite ansvarlig, det sto vel bare at eier var ansvarlig for skadene hundene hadde gjort..?

Enig i at det er trist at det blir så mye "styr" for at hundene ved en glipp har klart å smette ut døra, men det er jo sånn de fleste ulykker med hund skjer og noen bør jo ta ansvaret, selv om det ikke var "meningen" liksom.

At det var andre her som passet på hundene synes jeg ikke fraskriver eier ansvaret, men det burde vel kanskje bli en delt skyld eller noe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er vrang, treig eller begge deler : hvordan kan eier så bastant bli påstås å være lite ansvarlig. De kan jo ha smettet ut døra ved et uhell..

Det er eiers ansvar og holde skikk på hunden/e sin/e, i hvertfall nå når det er båndtvang.

Syntes syndt på rådyret jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er vrang, treig eller begge deler : hvordan kan eier så bastant bli påstås å være lite ansvarlig. De kan jo ha smettet ut døra ved et uhell..

Enig me deg jeg!

Og ikke for å være vrang, men om jeg da satt bort hunden min hos noen bekjente, og hunden klarte f.eks å få opp døra (noe han klarer), og man er så uheldig at et rådyr må avlives, så er det ikke eiers feil, og hundene bør heller ikke avlives.

Men dette er kjære vakre Norge..

OT:

Jeg spør meg selv, hvordan var det før vi mennesker begynte å bry seg?!

Men nå blir jo ulvene avlivd pga de dreper mat (som de trenger å ha for å leve), og hvem var her først? Sauebøndene eller ulvene?

Men tilbake til saken: DETTE KAN FAKTISK SKJE ALLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig me deg jeg!

Og ikke for å være vrang, men om jeg da satt bort hunden min hos noen bekjente, og hunden klarte f.eks å få opp døra (noe han klarer), og man er så uheldig at et rådyr må avlives, så er det ikke eiers feil, og hundene bør heller ikke avlives.

Men dette er kjære vakre Norge..

OT:

Jeg spør meg selv, hvordan var det før vi mennesker begynte å bry seg?!

Men nå blir jo ulvene avlivd pga de dreper mat (som de trenger å ha for å leve), og hvem var her først? Sauebøndene eller ulvene?

Men tilbake til saken: DETTE KAN FAKTISK SKJE ALLE!

Ja det kan skje alle, men som hunde eiere så har vi det ansvaret om at man skal passe på hunden sin og når det er båndtvang så skal de gå i bånd.

Det å samenligne hunder og ulver syntes jeg blir for søkt, det er to forskjellige debatter, ulven er vill og de MÅ ha mat, hunden er tam og får mat av oss mennesker og har ikke lov til å drepe for mat.

Hadde hunden blirr beregnet som et vill dyr så hadde den også kunne drepe.

Jeg syntes det er for jæ*** det de gjør med ulven, men om folk ikke klarer å passe på hundene sine og hundene dreper vilt, ja da får de ha det så godt, for sånt SKAL det komme konsekvenser ut av.

Ikke bare "ops!! det har skjedd kun en gang", hvor mange hunder er det i Norge?? Og hvis alle sulle ha sånne tabbe kvoter så hadde nok vilt livet i Norge blitt mer truet, for om noen folk slipper å ta ansvar så gjør de gjerne det, det er ikke alle som er like ansvarsfulle.

Det er pga disse menneskene vi også har en så streng hundelov, så vi menneskene kan takke oss selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare mener det at skal jeg bli straffet og bikja avlivd om vi hadde glemt å låse døra, og bikja klarte å rømme.? Uhell kan faktisk skje. Og Ja bikja mi får fort opp døra. Skal jeg ha på bånd inne også da?

Syns vi hundeeiere bør få områder hvor vi kan slippe hundene våres, om di må holdes i bånd hele året. (ble nesten hele året i år). Og hvordan skal jeg få trent innkalling, og fri ved foten ute (om jeg er usikker på om han stikker eller ikke?) Ja jeg vet jeg kan bruke langline, og jeg bruker det en del, Men når den dagen kommer at jeg faktisk tar av langlina, for jeg føler meg trygg, Men så stikker`n.!

Hvordan er det på stevne områder? Stevner blir ofte holdt utendørs, og det er ofte skog og sånt i nærheten. Hva om hunder stikker der da? Eller MÅ man være 100% på at hunden ikke stikker for å melde seg på en f.eks klasse 1.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...