Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkus

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Kan jeg få lov til å være litt usmakelig her - er egentlig ikke sikker på om jeg er enig i det jeg skal si selv, men here goes:

De fleste dyrene som er på sirkus, i dyrehager o.l er jo faktisk født og avlet i fangenskap - ville det virkelig være så mye bedre for dem å slippe ut i jungelen igjen? Man har jo gjort forsøk på dette med å sette "temmede" dyr tilbake i vill tilstand igjen og det ender som regel med at de dør relativt raskt fordi de ikke er kapable til å finne føde og vann, og forsvare seg selv.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er tragisk at lommeboka gjør at folk fyker ut i jungelen og skiller elefantmødre fra sine barn i ekte tragisk "start-på-disney-film-stil", men ville disse sirkusdyrene hatt det noe bedre på savannen? Jeg bare spør..

Du har en poeng der ja, om de hadde sluppet et dyr som hadde vært i fangen skap hele livet, tviler jeg på at det hadde greid seg noe særligt ettepå. Da de er vant til å bli matet osv av mennesker.

Skrevet

Det samme kan man jo si om pelsdyr..men er det at en blårev ikke klarer seg ute i naturen et godt nok argument til å å holde de fanget i små bur av hønsenetting et helt liv? Det er ingen som snakker om å kjøre til savannen og slippe dumbo ut hos noen nye "venner"..

Skrevet

Det samme kan man jo si om pelsdyr..men er det at en blårev ikke klarer seg ute i naturen et godt nok argument til å å holde de fanget i små bur av hønsenetting et helt liv? Det er ingen som snakker om å kjøre til savannen og slippe dumbo ut hos noen nye "venner"..

Neida, du har forsåvidt et argument der - det er jo ingenting som tilsier at de ikke skal ha greie levevilkår når de først er født inn i en uverdig livssituasjon. Poenget mitt er vel delvis at jeg tror at når de ikke kjenner noe annet liv enn sirkuset så lengter de heller ikke til savannen, og på en eller annen grunn får jeg mer vondt i hjerterota av å se blårev i en kvadratmeters store bur enn ved å tenke på en elefant som lever sine dager i et sirkus...

Skrevet

Jeg tror det har mye med hvordan vi fra barndommen av ble presentert for de "glade" sirkusdyrene..

Selene som "elsket" å leke med badeballene og elefantene som "danset" i fortellingene fra barnebøker.Dyretragediene kommer ikke så klart frem.Dette er ikke dyr som er skapt til å være fanget i en boks mesteparten av dagen for så å bli pisket rundt i manesjen.Uansett om de er født inn i det eller ei..

Skrevet

Dyretragediene kommer ikke så klart frem.Dette er ikke dyr som er skapt til å være fanget i en boks mesteparten av dagen for så å bli pisket rundt i manesjen.Uansett om de er født inn i det eller ei..

Det har jeg da heller aldri sagt, mitt poeng var bare at det er nok bedre for "sirkus-avlede" dyr å bli i sirkuset enn å sette dem ut i villmarken. Når det er sagt er det helt sikkert mye som kunne vært bedret i levevilkårene til disse sirkusdyrene, og jeg skjønner ikke menneskene som står bak det - tror de er blant disse menneskene som ser på dyr som ting, ikke levende vesener.

Skrevet

Det har jeg da heller aldri sagt, mitt poeng var bare at det er nok bedre for "sirkus-avlede" dyr å bli i sirkuset enn å sette dem ut i villmarken.

Skjønte det da:P Men jeg tviler helt ærlig på at det er mulig å gi de dyrene et verdig liv og samtidig holde liv i næringen på en måte.. Men en død elefant er ingen ulykkelig elefant..og så finnes det jo dyrehager som tar inn pensjonerte sirkusdyr..

Skrevet

Hva slags sirkus er det dere har vært på - med pingviner?? Hva kan man få disse til å gjøre, da?

Er selvsagt helt enig med de fleste her - klart at dyr ikke har noe godt av å bli brukt kun som underholdning, og ikke noen tvil om at man får ikke en elefant, kamel eller forsåvidt en hest til å gjøre slike ting KUN ved bruk av klikker..

Men hunder tror jeg nok kunne klare et slikt liv ganske bra. Være sammen med eier/trener hele tiden, riktigknok må de jobbe endel - men det gjør jo LP/AG, slede-, fugle-hunder etc også - mange ganger i uken.

Løver, isbjørner og slikt har vi ikke her i landet (heldigvis), men det gjør det selvsagt ikke bedre for de som lever en sirkus-tilværelse.

Susanne

Skrevet

Selv om dyrene er født i fangenskap (og det er jo ille nok), så syns jeg de fortjener et bedre liv enn å bli brukt som underholdning. Det er klart at alt som står i hodet på folka er penger. Jeg har vært bak sirkus før, og sett hvordan hestene hadde det. 5 hester presset sammen i et stålbur, med litt høy i hjørnene. Gjett om de var stresset :rolleyes:

Skrevet

Det er en mellomting mellom å være sirkuselefant og vandre rundt som et helt vilt dyr i Afrika eller India.

Sirkus har jeg ikke vært på siden barneskolen - da fikk vi gratisbilletter til Merano hvert år. Jeg syns det er helt feil måte å behandle dyr på. Greit nok med pudlene som får bo i campingvogna til eiern sin, en helt annen sak er elefantene, hestene og de andre dyrene som blir sperret inne i trange innhegninger (sp) og ikke akkurat klikkertrenes for å si det på den måten. Jeg sier overhodet ikke at man skal sende elefantene til Sahara, men det er jo helt klart bedre for dem å bo i store innhegninger med grønt gress under beina, et vann, trær osv enn å leve sirkuslivet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...