Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkus


Benedicte

Recommended Posts

Kan jeg få lov til å være litt usmakelig her - er egentlig ikke sikker på om jeg er enig i det jeg skal si selv, men here goes:

De fleste dyrene som er på sirkus, i dyrehager o.l er jo faktisk født og avlet i fangenskap - ville det virkelig være så mye bedre for dem å slippe ut i jungelen igjen? Man har jo gjort forsøk på dette med å sette "temmede" dyr tilbake i vill tilstand igjen og det ender som regel med at de dør relativt raskt fordi de ikke er kapable til å finne føde og vann, og forsvare seg selv.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er tragisk at lommeboka gjør at folk fyker ut i jungelen og skiller elefantmødre fra sine barn i ekte tragisk "start-på-disney-film-stil", men ville disse sirkusdyrene hatt det noe bedre på savannen? Jeg bare spør..

Du har en poeng der ja, om de hadde sluppet et dyr som hadde vært i fangen skap hele livet, tviler jeg på at det hadde greid seg noe særligt ettepå. Da de er vant til å bli matet osv av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan man jo si om pelsdyr..men er det at en blårev ikke klarer seg ute i naturen et godt nok argument til å å holde de fanget i små bur av hønsenetting et helt liv? Det er ingen som snakker om å kjøre til savannen og slippe dumbo ut hos noen nye "venner"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan man jo si om pelsdyr..men er det at en blårev ikke klarer seg ute i naturen et godt nok argument til å å holde de fanget i små bur av hønsenetting et helt liv? Det er ingen som snakker om å kjøre til savannen og slippe dumbo ut hos noen nye "venner"..

Neida, du har forsåvidt et argument der - det er jo ingenting som tilsier at de ikke skal ha greie levevilkår når de først er født inn i en uverdig livssituasjon. Poenget mitt er vel delvis at jeg tror at når de ikke kjenner noe annet liv enn sirkuset så lengter de heller ikke til savannen, og på en eller annen grunn får jeg mer vondt i hjerterota av å se blårev i en kvadratmeters store bur enn ved å tenke på en elefant som lever sine dager i et sirkus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med hvordan vi fra barndommen av ble presentert for de "glade" sirkusdyrene..

Selene som "elsket" å leke med badeballene og elefantene som "danset" i fortellingene fra barnebøker.Dyretragediene kommer ikke så klart frem.Dette er ikke dyr som er skapt til å være fanget i en boks mesteparten av dagen for så å bli pisket rundt i manesjen.Uansett om de er født inn i det eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyretragediene kommer ikke så klart frem.Dette er ikke dyr som er skapt til å være fanget i en boks mesteparten av dagen for så å bli pisket rundt i manesjen.Uansett om de er født inn i det eller ei..

Det har jeg da heller aldri sagt, mitt poeng var bare at det er nok bedre for "sirkus-avlede" dyr å bli i sirkuset enn å sette dem ut i villmarken. Når det er sagt er det helt sikkert mye som kunne vært bedret i levevilkårene til disse sirkusdyrene, og jeg skjønner ikke menneskene som står bak det - tror de er blant disse menneskene som ser på dyr som ting, ikke levende vesener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg da heller aldri sagt, mitt poeng var bare at det er nok bedre for "sirkus-avlede" dyr å bli i sirkuset enn å sette dem ut i villmarken.

Skjønte det da:P Men jeg tviler helt ærlig på at det er mulig å gi de dyrene et verdig liv og samtidig holde liv i næringen på en måte.. Men en død elefant er ingen ulykkelig elefant..og så finnes det jo dyrehager som tar inn pensjonerte sirkusdyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sirkus er det dere har vært på - med pingviner?? Hva kan man få disse til å gjøre, da?

Er selvsagt helt enig med de fleste her - klart at dyr ikke har noe godt av å bli brukt kun som underholdning, og ikke noen tvil om at man får ikke en elefant, kamel eller forsåvidt en hest til å gjøre slike ting KUN ved bruk av klikker..

Men hunder tror jeg nok kunne klare et slikt liv ganske bra. Være sammen med eier/trener hele tiden, riktigknok må de jobbe endel - men det gjør jo LP/AG, slede-, fugle-hunder etc også - mange ganger i uken.

Løver, isbjørner og slikt har vi ikke her i landet (heldigvis), men det gjør det selvsagt ikke bedre for de som lever en sirkus-tilværelse.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dyrene er født i fangenskap (og det er jo ille nok), så syns jeg de fortjener et bedre liv enn å bli brukt som underholdning. Det er klart at alt som står i hodet på folka er penger. Jeg har vært bak sirkus før, og sett hvordan hestene hadde det. 5 hester presset sammen i et stålbur, med litt høy i hjørnene. Gjett om de var stresset :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mellomting mellom å være sirkuselefant og vandre rundt som et helt vilt dyr i Afrika eller India.

Sirkus har jeg ikke vært på siden barneskolen - da fikk vi gratisbilletter til Merano hvert år. Jeg syns det er helt feil måte å behandle dyr på. Greit nok med pudlene som får bo i campingvogna til eiern sin, en helt annen sak er elefantene, hestene og de andre dyrene som blir sperret inne i trange innhegninger (sp) og ikke akkurat klikkertrenes for å si det på den måten. Jeg sier overhodet ikke at man skal sende elefantene til Sahara, men det er jo helt klart bedre for dem å bo i store innhegninger med grønt gress under beina, et vann, trær osv enn å leve sirkuslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...