Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvitløk


Gronnis

Recommended Posts

Dere som gir hvitløk til hundene deres, er dette egentlig forebyggende mot lus og flått? Så også på olivers at man skulle gi ca 2 fulle spiseskjeer med hvitløk til en hund på 10-20 kg, men det stod ikke om hvor ofte man skulle gi det, så det er også et spørsmål jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på en side som jeg dessverre glemte å notere ned...:

While garlic also contains the toxic ingredient thiosulphate, it seems that garlic is less toxic and large amounts would need to be eaten to cause illness.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk i store doser kan gi anemi hos hund, men da er det snakk om ca 5 gram eller mer hvitløk om dagen over lengre tid. Symptomer på "overdose" av hvitløk er løs mage og mye gass.

Små doser hvitløk er bra for immunforsvaret, og det sies at flått ikke liker lukten av hvitløk og heller ikke smaken av blodet til en hund som spiser hvitløk.

Min erfaring med hvitløk som flått middel er heller skral, men så bor jeg i den regionen av Norge hvor det er mest flått, vi har til og med flått i deler av hagen. :)

Jeg ser ikke bort i fra at hvitløks lukt og smak kan avskrekke flåtten litt, men ikke nok (for min hund)..

Du kan gi hvitløk relativt ofte ofte og i lengere perioder, men bare inntil 2 mnd av gangen, har jeg lært.

Legger ved en link om hvitløk og immunforsvar

http://www.canis.no/redirect.php?target=/e...de=eksp&start=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS OBS!!! På min boks fra Olivers står det at du skal bruke EN teskje med hvitløk pr 25kg...to spiseskjeer blir for mye, det er jo mer enn man gir en hest også. :)

Edit for å si at jeg har sett på Oliver.no og det står faktisk 2fulle spiseskjeer, det hadde jeg vært skeptisk til..ville tatt en tlf og hørt med dem, som sagt står det 1tsskje på boksen jeg har her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal man gi det da? Står ikke det på siden.

OBS OBS!!! På min boks fra Olivers står det at du skal bruke EN teskje med hvitløk pr 25kg...to spiseskjeer blir for mye, det er jo mer enn man gir en hest også. :)

Edit for å si at jeg har sett på Oliver.no og det står faktisk 2fulle spiseskjeer, det hadde jeg vært skeptisk til..ville tatt en tlf og hørt med dem, som sagt står det 1tsskje på boksen jeg har her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...