Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering ved funn

millemonk

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver med litt kong-søk for moro skyld med hunden min, som en start. Mulig blir det enten bruks, redning eller forsvaret senere, så jeg vil gjerne gjøre det riktig fra starten av.

Vel, når jeg gjemmer kongen inni skuffen, og han finner den - så begynner han å krafse med beinet. Hvordan lærer man inn alternativ atferd her, f.eks. hals? Eller dekk, for den saks skyld.

Noen tips?

Skrevet

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Skrevet

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Hei!

Nei, dette trenger du ikke tenke på nå. Hvis du begynner å trener bruks der du enten trenger halsmelding eller bringkobbelmelding, så vil og må du ( og alle andre..) ha hjelp av figuranter.

Hvis du vil gjemme leker/godbiter inne, så kan du jo det, eller ute i gresset.

Søk er uansett godt for hunden ; ) Men jeg ville ha lagt leken slik at han kunne nå den, ikke slik at han måtte markere, siden du ikke vet hvilken markeringsform du skal velge.

Men det er jo noe du kan "trene" på hvis du tenker på bruks senere.

Det ene er å finne en forsterker/belønning eller to som hunden vil "gå gjennom ild og vann for". Denne leken skal kun brukes ved belønning, ikke ligge rundt hjemme.

Du kan trene lydighet, spesiellt apportering og innkalling, det kreves også i bruks/redning.

Du kan miljøtrene. Dvs oppsøk plasser med mye bråk, mye folk, ta bussen, osv.. Alt i passe doser til din hund. Så ut som hunden din var voksen ? Voksne tåler jo mer av slikt enn valper, men vær obs hvis han/hun er usikker i noen miljø. Da må du gradvis tilvenning til.

Og jo tidlig du kommer med i miljøet, jo bedre er det. Oppsøk miljøene du tenker på og se hva de driver med og spør om råd til hva du kan trene, og hvorfor ikke begynne treningen med en gang ?

Skrevet

Hei Edith! (Synger du like bra? ;) )

Vi har trent mye godbitsøk, hvor jeg hiver ut godbiter på et lite område. Bli imidlertid litt lei av det samme hele tiden, så jeg prøver litt andre varianter - andre forslag mottas med takk...

Han er litt over året nå, så vi burde helt klart begynt å trene hvis vi skal inn i et miljø - men jeg har ikke tilgang til bil, og da er det veldig vanskelig. Derfor trener vi lydighet nå, men jeg vil gjerne legge til rette for at han kan prøve seg litt om det skulle bli aktuelt senere en gang.

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi leker samboersøk når vi er i skogen, det er ganske morsomt.. Du og hunden blir igjen og ser en annen vei, mens en mamma eller samboer løper inn i skogen og gjemmer seg. Vi startet i en øde skog, og med korte avstander, og nå kan vi gå og lete i byen en time etter vår kjære har gått. Men vi gjør det bare for gøy da.. Blodspor er også morsomt, vi hadde ett lite problem når det var vår kjære som la ut sporet siden elsklingen gikk etter hans lukt, men begynte med fremmede og ryttere som sprutet litt blod mens de red tur. Også gøy, for både oss og hunden, siden vi gjerne ikke vet hvor vi skal og hugo får bestemme helt selv.

Dette var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men vi synes også det ble litt kjedelig med godbitsøk, og synes dette er mye morsommere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...