Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering ved funn

millemonk

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver med litt kong-søk for moro skyld med hunden min, som en start. Mulig blir det enten bruks, redning eller forsvaret senere, så jeg vil gjerne gjøre det riktig fra starten av.

Vel, når jeg gjemmer kongen inni skuffen, og han finner den - så begynner han å krafse med beinet. Hvordan lærer man inn alternativ atferd her, f.eks. hals? Eller dekk, for den saks skyld.

Noen tips?

Skrevet

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Skrevet

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Hei!

Nei, dette trenger du ikke tenke på nå. Hvis du begynner å trener bruks der du enten trenger halsmelding eller bringkobbelmelding, så vil og må du ( og alle andre..) ha hjelp av figuranter.

Hvis du vil gjemme leker/godbiter inne, så kan du jo det, eller ute i gresset.

Søk er uansett godt for hunden ; ) Men jeg ville ha lagt leken slik at han kunne nå den, ikke slik at han måtte markere, siden du ikke vet hvilken markeringsform du skal velge.

Men det er jo noe du kan "trene" på hvis du tenker på bruks senere.

Det ene er å finne en forsterker/belønning eller to som hunden vil "gå gjennom ild og vann for". Denne leken skal kun brukes ved belønning, ikke ligge rundt hjemme.

Du kan trene lydighet, spesiellt apportering og innkalling, det kreves også i bruks/redning.

Du kan miljøtrene. Dvs oppsøk plasser med mye bråk, mye folk, ta bussen, osv.. Alt i passe doser til din hund. Så ut som hunden din var voksen ? Voksne tåler jo mer av slikt enn valper, men vær obs hvis han/hun er usikker i noen miljø. Da må du gradvis tilvenning til.

Og jo tidlig du kommer med i miljøet, jo bedre er det. Oppsøk miljøene du tenker på og se hva de driver med og spør om råd til hva du kan trene, og hvorfor ikke begynne treningen med en gang ?

Skrevet

Hei Edith! (Synger du like bra? ;) )

Vi har trent mye godbitsøk, hvor jeg hiver ut godbiter på et lite område. Bli imidlertid litt lei av det samme hele tiden, så jeg prøver litt andre varianter - andre forslag mottas med takk...

Han er litt over året nå, så vi burde helt klart begynt å trene hvis vi skal inn i et miljø - men jeg har ikke tilgang til bil, og da er det veldig vanskelig. Derfor trener vi lydighet nå, men jeg vil gjerne legge til rette for at han kan prøve seg litt om det skulle bli aktuelt senere en gang.

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi leker samboersøk når vi er i skogen, det er ganske morsomt.. Du og hunden blir igjen og ser en annen vei, mens en mamma eller samboer løper inn i skogen og gjemmer seg. Vi startet i en øde skog, og med korte avstander, og nå kan vi gå og lete i byen en time etter vår kjære har gått. Men vi gjør det bare for gøy da.. Blodspor er også morsomt, vi hadde ett lite problem når det var vår kjære som la ut sporet siden elsklingen gikk etter hans lukt, men begynte med fremmede og ryttere som sprutet litt blod mens de red tur. Også gøy, for både oss og hunden, siden vi gjerne ikke vet hvor vi skal og hugo får bestemme helt selv.

Dette var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men vi synes også det ble litt kjedelig med godbitsøk, og synes dette er mye morsommere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...