Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering ved funn

millemonk

Recommended Posts

Jeg driver med litt kong-søk for moro skyld med hunden min, som en start. Mulig blir det enten bruks, redning eller forsvaret senere, så jeg vil gjerne gjøre det riktig fra starten av.

Vel, når jeg gjemmer kongen inni skuffen, og han finner den - så begynner han å krafse med beinet. Hvordan lærer man inn alternativ atferd her, f.eks. hals? Eller dekk, for den saks skyld.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Hei!

Nei, dette trenger du ikke tenke på nå. Hvis du begynner å trener bruks der du enten trenger halsmelding eller bringkobbelmelding, så vil og må du ( og alle andre..) ha hjelp av figuranter.

Hvis du vil gjemme leker/godbiter inne, så kan du jo det, eller ute i gresset.

Søk er uansett godt for hunden ; ) Men jeg ville ha lagt leken slik at han kunne nå den, ikke slik at han måtte markere, siden du ikke vet hvilken markeringsform du skal velge.

Men det er jo noe du kan "trene" på hvis du tenker på bruks senere.

Det ene er å finne en forsterker/belønning eller to som hunden vil "gå gjennom ild og vann for". Denne leken skal kun brukes ved belønning, ikke ligge rundt hjemme.

Du kan trene lydighet, spesiellt apportering og innkalling, det kreves også i bruks/redning.

Du kan miljøtrene. Dvs oppsøk plasser med mye bråk, mye folk, ta bussen, osv.. Alt i passe doser til din hund. Så ut som hunden din var voksen ? Voksne tåler jo mer av slikt enn valper, men vær obs hvis han/hun er usikker i noen miljø. Da må du gradvis tilvenning til.

Og jo tidlig du kommer med i miljøet, jo bedre er det. Oppsøk miljøene du tenker på og se hva de driver med og spør om råd til hva du kan trene, og hvorfor ikke begynne treningen med en gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Edith! (Synger du like bra? ;) )

Vi har trent mye godbitsøk, hvor jeg hiver ut godbiter på et lite område. Bli imidlertid litt lei av det samme hele tiden, så jeg prøver litt andre varianter - andre forslag mottas med takk...

Han er litt over året nå, så vi burde helt klart begynt å trene hvis vi skal inn i et miljø - men jeg har ikke tilgang til bil, og da er det veldig vanskelig. Derfor trener vi lydighet nå, men jeg vil gjerne legge til rette for at han kan prøve seg litt om det skulle bli aktuelt senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi leker samboersøk når vi er i skogen, det er ganske morsomt.. Du og hunden blir igjen og ser en annen vei, mens en mamma eller samboer løper inn i skogen og gjemmer seg. Vi startet i en øde skog, og med korte avstander, og nå kan vi gå og lete i byen en time etter vår kjære har gått. Men vi gjør det bare for gøy da.. Blodspor er også morsomt, vi hadde ett lite problem når det var vår kjære som la ut sporet siden elsklingen gikk etter hans lukt, men begynte med fremmede og ryttere som sprutet litt blod mens de red tur. Også gøy, for både oss og hunden, siden vi gjerne ikke vet hvor vi skal og hugo får bestemme helt selv.

Dette var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men vi synes også det ble litt kjedelig med godbitsøk, og synes dette er mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...