Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering ved funn

millemonk

Recommended Posts

Jeg driver med litt kong-søk for moro skyld med hunden min, som en start. Mulig blir det enten bruks, redning eller forsvaret senere, så jeg vil gjerne gjøre det riktig fra starten av.

Vel, når jeg gjemmer kongen inni skuffen, og han finner den - så begynner han å krafse med beinet. Hvordan lærer man inn alternativ atferd her, f.eks. hals? Eller dekk, for den saks skyld.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUKK, jeg blir av og til litt oppgitt over meg selv. Skriver før jeg tenker.

Hovedspørsmålet her bør jo være om jeg trenger tenke på dette enda i det hele tatt!

Hei!

Nei, dette trenger du ikke tenke på nå. Hvis du begynner å trener bruks der du enten trenger halsmelding eller bringkobbelmelding, så vil og må du ( og alle andre..) ha hjelp av figuranter.

Hvis du vil gjemme leker/godbiter inne, så kan du jo det, eller ute i gresset.

Søk er uansett godt for hunden ; ) Men jeg ville ha lagt leken slik at han kunne nå den, ikke slik at han måtte markere, siden du ikke vet hvilken markeringsform du skal velge.

Men det er jo noe du kan "trene" på hvis du tenker på bruks senere.

Det ene er å finne en forsterker/belønning eller to som hunden vil "gå gjennom ild og vann for". Denne leken skal kun brukes ved belønning, ikke ligge rundt hjemme.

Du kan trene lydighet, spesiellt apportering og innkalling, det kreves også i bruks/redning.

Du kan miljøtrene. Dvs oppsøk plasser med mye bråk, mye folk, ta bussen, osv.. Alt i passe doser til din hund. Så ut som hunden din var voksen ? Voksne tåler jo mer av slikt enn valper, men vær obs hvis han/hun er usikker i noen miljø. Da må du gradvis tilvenning til.

Og jo tidlig du kommer med i miljøet, jo bedre er det. Oppsøk miljøene du tenker på og se hva de driver med og spør om råd til hva du kan trene, og hvorfor ikke begynne treningen med en gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Edith! (Synger du like bra? ;) )

Vi har trent mye godbitsøk, hvor jeg hiver ut godbiter på et lite område. Bli imidlertid litt lei av det samme hele tiden, så jeg prøver litt andre varianter - andre forslag mottas med takk...

Han er litt over året nå, så vi burde helt klart begynt å trene hvis vi skal inn i et miljø - men jeg har ikke tilgang til bil, og da er det veldig vanskelig. Derfor trener vi lydighet nå, men jeg vil gjerne legge til rette for at han kan prøve seg litt om det skulle bli aktuelt senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi leker samboersøk når vi er i skogen, det er ganske morsomt.. Du og hunden blir igjen og ser en annen vei, mens en mamma eller samboer løper inn i skogen og gjemmer seg. Vi startet i en øde skog, og med korte avstander, og nå kan vi gå og lete i byen en time etter vår kjære har gått. Men vi gjør det bare for gøy da.. Blodspor er også morsomt, vi hadde ett lite problem når det var vår kjære som la ut sporet siden elsklingen gikk etter hans lukt, men begynte med fremmede og ryttere som sprutet litt blod mens de red tur. Også gøy, for både oss og hunden, siden vi gjerne ikke vet hvor vi skal og hugo får bestemme helt selv.

Dette var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men vi synes også det ble litt kjedelig med godbitsøk, og synes dette er mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...