Gå til innhold
Hundesonen.no

kjekkas mot yngre og mindre hunder


Tonje

Recommended Posts

Ike har i det siste utviklet en heller mindre hyggelig side..Han kan være skikkelig bølle(som jeg har valgt å kalle det hittil),mot hunder som er yngre og mindre enn seg. Når vi møter andre hunder så logrer han,piper og er i det hele tatt veldig ivrig etter å leke/hilse. I forrige uke møtte vi en ung bichon hanne,og Ike var likedan som beskrevet over. begge hundene var i bånd da de møttes.Vi gikk et stykke sammen til et sted der de kunne gå løse. Men i det bichonen begynte å løpe,var det akkurat som om et jaktinstinkt våknet i Ike,og han ble intens i blikket og begynte å løpe etter og nafse på den lille.Han hoppet over han,gikk ned i lekestilling og nafset igjen når den begynte å løpe. Etter dette har jeg sett flere slike tendenser,der han begyner å bølle med de som er mindre og yngre enn seg. Større eller eldre hunder gjør han ikke sånn imot.

Noen som har opplevd eller sett lignende,som kanskje har teorier om hvorfor han gjør sånn? Synes det er fryktelig synd at han skal bli sånn,han som alltid har vært så grei og hyggelig med andre hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mynden er jo tidligere jakthund, men sikker på at dette er bøll, og ikke bare en av hans måter å leke på?

Men joda, jeg kjenenr igjenn dette fra greyhounden Ask var mye sammen med i budalen. spesielt den gammleste av dem jaget og naffset en del etter han, men da skal det sies at det antagelig var for å fortelle Ask at han ikke behøvde å tenke tanken på å klenge på henne mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er en av hans måter å leke på,for han gjør det jo ikke mot eldre og større hunder..da skal det herjes/brytes,og aller helst løpes mest mulig med den andre etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig "lek" - annet enn trening på ulike ferdigheter, fra jakt til å dominere andre hunder? At hunden din "leker" på én måte med noen hunder, og på en annen måte med andre hunder er jo ikke uvanlig... Vet ikke hvor gammel han er, men kanskje han nå synes at han kan tillate seg - tørre - å være litt ekkel iblant? At han føler behov for å trykke noen andre litt ned i støvlene? Hunder forandrer seg i adferd i mange år, også etter hva slags reaksjoner de får fra

Hunder er flokkdyr, og flokkdyr kan tidvis være ganske grusomme mot hverandre - de er ikke noen edle, "skal vi være snille mot hverandre"-skapninger. Hvis han mesteparten av tiden er hyggelig og grei, så vær fornøyd med det - og så får du stoppe ham når du ser hunder av en type du regner med han kan komme til å være småvemmelig mot.

Nå har nå mange mynder sin egen måte å "leke" med andre hunder på - det er ikke alle andre hunderaser som synes det er festlig med jaktlek, når de må være byttet :) Særlig hvis det er flere mynder sammen, så ser du ganske klart at de kan være riktig så heftige når de "leker" med andre :P

Ser det på en whippet vi lufter med iblant, kommer det mindre, yngre hunder - så er den ganske intens og herjete med dem, og bare de som ikke tør si fra.

Du er jo inne på det selv: Han TØR ikke vise denne adferden mot hunder som sier fra til ham, så greia blir å prøve å få ham til å skjønne at DU ikke vil at han skal gjøre sånn. Du kan rose det hyggelige, og kalle ham vekk/ta ham i bånd hver gang han viser noen andre tendenser. Vet ikke om det hjelper, eller om du også må prøve å få snakket til ham i gjerningsøyeblikket. Snakk med andre whippetfolk, dette er nokså rasespesifikt på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min liker ikke små hunder..

Derimot store hunder kan han leke med og de går det som regel helt fint å hilse på.

Han har derimot hatt noen sure ikke-møter med småhunder.

Kan jo være noe han har opplevd når han var yngre, for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nok litt i baret med Fibi i vinter. Hun lekte kjempefint med to hvalper flere ganger i uka og jeg lot dem bare drive på, mens vi gikk en liten runde sammen, sånn en times tid. Disse hvalpene ble jo større og etter hvert skulle de "settes på plass" og det kunne virke ganske voldsomt. Jeg hadde ikke noe stort behov for å se hvordan dette ville gå til slutt, så jeg sluttet rett og slett å gå tur sammen med disse. De mente at hundene hadde så godt av å leke med andre hunder og ble så gode og slitne av det. Jeg har vel andre måter å få hunden sliten på, hvis det er noe poeng og hadde ikke noe behov for å "ta" min hund, fordi leken ble for voldsom for de andre hundeeierne. Nå har jeg fått tenkt meg om litt og sett Fibi i lek med andre hunder og tror at hun rett og slett begynner å bli voksen. Etter litt jaging og bryting er hun igrunnen fornøyd og begynner å snuse og grave litt etter mus og sånt. Samspillet tar en roligere form. Derfor stopper jeg nå leken etter noen minutter, ved å kalle henne inn og vi kan gå rolig videre. Hun er for ung til å være oppdrager for yngre hunder og for stor til å gidde å leke i timesvis. Ser jeg at hun prøver å tøffe seg, er det slutt på leken før den har begynt. Det morsomste skal jo uansett være å være sammen med meg! Vet ikke om dette hjalp deg på noen måte, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...