Gå til innhold
Hundesonen.no

kjekkas mot yngre og mindre hunder

Tonje

Recommended Posts

Skrevet

Ike har i det siste utviklet en heller mindre hyggelig side..Han kan være skikkelig bølle(som jeg har valgt å kalle det hittil),mot hunder som er yngre og mindre enn seg. Når vi møter andre hunder så logrer han,piper og er i det hele tatt veldig ivrig etter å leke/hilse. I forrige uke møtte vi en ung bichon hanne,og Ike var likedan som beskrevet over. begge hundene var i bånd da de møttes.Vi gikk et stykke sammen til et sted der de kunne gå løse. Men i det bichonen begynte å løpe,var det akkurat som om et jaktinstinkt våknet i Ike,og han ble intens i blikket og begynte å løpe etter og nafse på den lille.Han hoppet over han,gikk ned i lekestilling og nafset igjen når den begynte å løpe. Etter dette har jeg sett flere slike tendenser,der han begyner å bølle med de som er mindre og yngre enn seg. Større eller eldre hunder gjør han ikke sånn imot.

Noen som har opplevd eller sett lignende,som kanskje har teorier om hvorfor han gjør sånn? Synes det er fryktelig synd at han skal bli sånn,han som alltid har vært så grei og hyggelig med andre hunder. :)

Skrevet

mynden er jo tidligere jakthund, men sikker på at dette er bøll, og ikke bare en av hans måter å leke på?

Men joda, jeg kjenenr igjenn dette fra greyhounden Ask var mye sammen med i budalen. spesielt den gammleste av dem jaget og naffset en del etter han, men da skal det sies at det antagelig var for å fortelle Ask at han ikke behøvde å tenke tanken på å klenge på henne mer :)

Skrevet

tror ikke det er en av hans måter å leke på,for han gjør det jo ikke mot eldre og større hunder..da skal det herjes/brytes,og aller helst løpes mest mulig med den andre etter seg.

Skrevet

Hva er egentlig "lek" - annet enn trening på ulike ferdigheter, fra jakt til å dominere andre hunder? At hunden din "leker" på én måte med noen hunder, og på en annen måte med andre hunder er jo ikke uvanlig... Vet ikke hvor gammel han er, men kanskje han nå synes at han kan tillate seg - tørre - å være litt ekkel iblant? At han føler behov for å trykke noen andre litt ned i støvlene? Hunder forandrer seg i adferd i mange år, også etter hva slags reaksjoner de får fra

Hunder er flokkdyr, og flokkdyr kan tidvis være ganske grusomme mot hverandre - de er ikke noen edle, "skal vi være snille mot hverandre"-skapninger. Hvis han mesteparten av tiden er hyggelig og grei, så vær fornøyd med det - og så får du stoppe ham når du ser hunder av en type du regner med han kan komme til å være småvemmelig mot.

Nå har nå mange mynder sin egen måte å "leke" med andre hunder på - det er ikke alle andre hunderaser som synes det er festlig med jaktlek, når de må være byttet :) Særlig hvis det er flere mynder sammen, så ser du ganske klart at de kan være riktig så heftige når de "leker" med andre :P

Ser det på en whippet vi lufter med iblant, kommer det mindre, yngre hunder - så er den ganske intens og herjete med dem, og bare de som ikke tør si fra.

Du er jo inne på det selv: Han TØR ikke vise denne adferden mot hunder som sier fra til ham, så greia blir å prøve å få ham til å skjønne at DU ikke vil at han skal gjøre sånn. Du kan rose det hyggelige, og kalle ham vekk/ta ham i bånd hver gang han viser noen andre tendenser. Vet ikke om det hjelper, eller om du også må prøve å få snakket til ham i gjerningsøyeblikket. Snakk med andre whippetfolk, dette er nokså rasespesifikt på sin måte.

Skrevet

Hunden min liker ikke små hunder..

Derimot store hunder kan han leke med og de går det som regel helt fint å hilse på.

Han har derimot hatt noen sure ikke-møter med småhunder.

Kan jo være noe han har opplevd når han var yngre, for alt jeg vet.

Skrevet

Hva er et "surt ikke-møte"?

feks. om det går noen på andre siden av veien.. Så vil han hilse, men når han ikke får hilse, da kan han bjeffe ;)

Skrevet

Jeg gikk nok litt i baret med Fibi i vinter. Hun lekte kjempefint med to hvalper flere ganger i uka og jeg lot dem bare drive på, mens vi gikk en liten runde sammen, sånn en times tid. Disse hvalpene ble jo større og etter hvert skulle de "settes på plass" og det kunne virke ganske voldsomt. Jeg hadde ikke noe stort behov for å se hvordan dette ville gå til slutt, så jeg sluttet rett og slett å gå tur sammen med disse. De mente at hundene hadde så godt av å leke med andre hunder og ble så gode og slitne av det. Jeg har vel andre måter å få hunden sliten på, hvis det er noe poeng og hadde ikke noe behov for å "ta" min hund, fordi leken ble for voldsom for de andre hundeeierne. Nå har jeg fått tenkt meg om litt og sett Fibi i lek med andre hunder og tror at hun rett og slett begynner å bli voksen. Etter litt jaging og bryting er hun igrunnen fornøyd og begynner å snuse og grave litt etter mus og sånt. Samspillet tar en roligere form. Derfor stopper jeg nå leken etter noen minutter, ved å kalle henne inn og vi kan gå rolig videre. Hun er for ung til å være oppdrager for yngre hunder og for stor til å gidde å leke i timesvis. Ser jeg at hun prøver å tøffe seg, er det slutt på leken før den har begynt. Det morsomste skal jo uansett være å være sammen med meg! Vet ikke om dette hjalp deg på noen måte, men..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
    • Hei! valpen vår på 14 uker har egentlig vært eksemplarisk, bortsett fra litt utfordringer på natt og med bur. Men nå har det virkelig blitt ekstremt mye biting. Vi fører dagbok og ser at det sammenheng mellom overstimulering og lite søvn som gjør at han får disse bite periodene. Det går ikke an å avlede han med gobiter, bein eller ignorering og vi må sette han i timeout for å roe han.    noen som har noen tips til å håndtere dette? Han biter oss til blods og sikter fast når han skal følges i timeout eller ut for å gå på do. Vi vet vi skal prøve å unngå overstimulering og at han må få mer søvn. Men enn så lenge har vi slitt litt med å få han til å roe seg alene på dag og kveldstid 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...