Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har lest disse bøkene?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Har bare lest Kontaktkontraktet, og den kan anbefales på det varmeste.

Det er ikke en klikkerbok (selv om bruk av klikker så vidt blir nevnt i et kapittel eller to), og handler ikke så mye om "dressur".

Den handler derimot mye om ulike måter man kan bedre kontakten med hunden på i stedet for å komme i konflikt med den. Veldig bra bok, full av sånne aha-øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Rasekunnskap

Har boken og ble litt skuffet når jeg leste den. Den er meget overfladisk og tar for seg grupper av hunder eks: apporterene som en gruppe støtende fuglehunder som en gruppe osv

Helt ok om du skal holde kurs og skal ha en kjapp innføring i grupper du ikke har peiling på. Men litt for overfladisk etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekunnskap:

En lettlest, liten bok som går litt i dybden på hva som ligger i hundene i de forskjellige rasegruppene. Men det er jo selvfølgelig en grense for hvor mye man får stappet inn av kunnskap på 100sider. Men helt klart en fin bok å ha i bokhylla og lese for de som vil lære litt mer om bakgrunnen til de forskjellige rasene uten å måtte lese leksikon tykke rasebøker.

Kontaktkontraktet:

For meg som har bokhyller fulle av hunde/ulvebøker og går instruktørskole og studerer psykologi så var ikke dette den mest dype boka. Men jeg vil absolutt anbefale den. Synes den var bra og den tar for seg veldig mye på en måte jeg liker hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg ble litt skuffet over kontaktkontrakten, i motsettning til nesten "alle" andre. For å kunne gjöre mange av de "övelsene" som blir foreslått synes jeg det krevs at du enten har en valp (da funker det sikkert bra...) eller en hund som du allerede har rimelig bra kontakt med. Har forsökt endel de siste 3 mnd med diverse "triks" som blir foreslått med min unghund, men det funker ikke så veldig bra. Ser self at mye av det kan väre min feil, men endog...

Jeg kan liksom ikke leke "indianer-övelsen" (gjemme seg for hunden) fordi det krever at den er lös, og når han er lös, og ofte ellers, er jeg det desidert minst intressante han vet. Han er over alle hauger för han merker at han ikke kan se meg, noe som ikke er helt heldig (särlig nå i båndtvangs-tider)...

Comic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns begge var ok. Lettleste (rasekunnskap er vel knapt en bok, mer et hefte med perm rundt?), overfladiske og basic, men ok. Jeg forventet i grunnen også mer av Kontaktkontrakten.

ARGON: har du planer om å bruke psykostudiet til å jobbe med hund? banana Spør fordi jeg enda ikke har møtt noen eller hørt om noen i Norge. (Har selv gått embeds/profesjonstudiet i Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns begge var ok. Lettleste (rasekunnskap er vel knapt en bok, mer et hefte med perm rundt?), overfladiske og basic, men ok. Jeg forventet i grunnen også mer av Kontaktkontrakten.

ARGON: har du planer om å bruke psykostudiet til å jobbe med hund? banana Spør fordi jeg enda ikke har møtt noen eller hørt om noen i Norge. (Har selv gått embeds/profesjonstudiet i Oslo)

Ehm... jeg vil vel si jeg på en måte bruker det nå alt. Går hundeinstruktørskole og der har jeg god nytte av psykologistudiet. Begge disse studiene styrker/utdyper hverandre.

Først og fremst er psykologi/pedagogikk studiet beregnet til at jeg skal jobbe med barn når jeg er ferdig om 2 år, men hvis jeg begynner å jobbe mer med hunder så er det jo umulig å ikke bruke det jeg har lært der også. Mennesker og hunder er jo begge pattedyr og flokkdyr, og har samme type utviklingslære osv. samme Primære adferder, stressrelaterte faktorer, helse, klassisk betinging, operant betinging, forsterkninger osv osv...

Har du forresten ikke hørt om noen i norge som bruker "menneske" studier (f.eks psykologi) i arbeid med hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Rasekunnskap var veldig bra. Den er kort, konsis og går ikke så veldig i dybden, men den gir en kjapp oversikt og en kort og konsis innføring i bakgrunn og litt facts om de forskjellige rasene og gruppene. Så kan man heller kjøpe seg bøker med mer spesialkunnskap om de hunderasene man interesserer seg mer for. Kjekt å få litt oppdatering om de rasene man vet lite om, men har du lest deg opp på en rase vil neppe "Rasekunnskap" komme med så mye nytt - det er mer enn oversikt og kan ikke sammenlignes med de store "hundeleksikonene". Kort, basic, lettlest og sammenfattet info, litt om det meste men ikke mye om noe.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Jostein Matre er den jeg kommer på.... en dyktig fyr.

Per Jostein Matre er utdannet pedagog, cand. mag. og cand. polit, med hovedfag i sosialt arbeid fra Høgskolen i Oslo (HiO) i 1998. Fra 2005 begynner han en to - årig utdannelse i kognitiv terapi.

De siste årene har han arbeidet heltid med utviklingsarbeid, evaluering, veiledning, konsultasjon, undervisning, fagkyndig arbeid og som sakkyndig. Per Jostein har mer enn 20 års erfaring fra barne- og ungdomspsykiatri, barnevern, pedagogisk-psykologisk tjeneste og høgskoleundervisning.

De 12 siste årene har han arbeidet fast som lærer ved videreutdanning i veiledning ved HiO. Per Jostein har stått sentralt i utviklingen av en 60-studiepoengs videreutdanning innen analytisk praksis ved HiO. Han er godkjent veileder i Fellesorganisasjonen, seksjon for sosionomene, og har gjennomført den to-årige sakkyndigutdanningen i regi av Barne- og familiedepartementet. De siste fem årene har han også arbeidet internasjonalt i regi av FN i forbindelse med evaluering av mineryddingsvirksomhet og med den statlige bistandsorganisasjonen, Svenske Redningsverket, knyttet til deres internasjonale operasjoner.

Per-Jostein Matre, cand. polit., redaktør og forfatter av boken “Hund og menneske, - atferd, læring & samspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... jeg vil vel si jeg på en måte bruker det nå alt. Går hundeinstruktørskole og der har jeg god nytte av psykologistudiet. Begge disse studiene styrker/utdyper hverandre.

Først og fremst er psykologi/pedagogikk studiet beregnet til at jeg skal jobbe med barn når jeg er ferdig om 2 år, men hvis jeg begynner å jobbe mer med hunder så er det jo umulig å ikke bruke det jeg har lært der også. Mennesker og hunder er jo begge pattedyr og flokkdyr, og har samme type utviklingslære osv. samme Primære adferder, stressrelaterte faktorer, helse, klassisk betinging, operant betinging, forsterkninger osv osv...

Har du forresten ikke hørt om noen i norge som bruker "menneske" studier (f.eks psykologi) i arbeid med hunder?

Kult da. B) :D

Har hørt om flere/ mange i Usa, noen i Sverige, men ingen i Norge, bare som du/ dere skrev hovedfag med psykologi som del av cand.mag graden. (sammen med f.eks biologi eller pedagogikk eller irrelevante ting.) aldri rent psykologiløp (profesjonsstudiet, cand.psychol). Det er jo ekstremt nyttig og relevant, så jeg har lurt på hvorfor ikke flere bruker det. Særlig mtp. at gjennomsnittslønnen i Norge vel er ganske lik for hundetrenere vs terapeuter/forskere. :rolleyes: Og hund er jo mye morsommere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest rasekunnskap, men den skuffet meg, siden det var så overfladisk.. kan hende det bare er meg som syntes den var det, en ganske dårlig bok i mine øyne...

Tja - men er den ikke akkurat hva den lover - en kort, lettlest oversikt som ikke pløyer dypt inn i materien, men som gir en kort sammenfatning om rasene? Skal du ha noe som går mere spesifikt inn på raser, så bør du selvsagt over på både tykkere og mer "spesialiserte" bøker, men den er da bra som en oversikts-bok?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekunnskap (Agneta Geneborg, Åsa Ahlbom)

Kontaktkontraktet (Eva Bodfält)

Hva synes dere om dem? Spesielt den raseboka er jeg nysgjerrig på...

Og den andre boka, er det en slags klikkerbok?

Syns begge to er fine bøker, står i hyllen her og blir plukket fram ved ujevne mellomrom. Sistnevnte er svensk men relativt lettforståelig likevel. Uansett retning man trener så er den vel verdt å pløye gjennom!

Rasekunnskap er også lettlest, lettforståelig og gir en bra oversikt uten å gå grundig gjennom hver hunderase (det er jo heller ikke det den er ment for), bøker med raseoversikter finnes jo "alle veier". Burde vel egentlig vært et must for alle som tenker på å jobbe som feks instruktør på kurs med flere raser/grupper enn bare ens egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...