Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokteren

Guest Vicky

Recommended Posts

Det er kun den ene av hundene mine som har vokting i seg, og det er malamute/akita-mixen Aika. Hun vokter aldri overfor mennesker, men andre hunder bør holde seg langt unna matfatet hennes. De andre to i flokken er det vanligvis ikke noe problem med, men når hun er i pelsfelling eller løpetid så er hun litt mer opp og ned i humøret og kan slenge med leppa til de også. Eldstehunden min går i stor bue forbi henne da, mens Amigo driter idet og legger seg rett ned ved siden av matfatet og glor på henne. Litt slitsomt til tider, og dermed forsvinner maten raskt vekk dersom jeg oppdager at hun er i det hjørnet. For det vil jeg ikke ha noe av.

Dersom noen virkelig ville gjort meg noe ille, så er jeg overbevist om at hele gjengen hadde kommet løpende og lagt vedkommende i bakken (om enn bare for å slikke dem i ansiktet..) dersom jeg hadde ropt på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokte er ikke bare vokte - det er i min erfaring nærmest endel av språket til en hund.

Når eldste hunden her synes en valp er slitsom, så tar den en eller annen gjenstand - om det så bare er et løv - og legger seg til med å "vokte" det. Da får den fred fra valpen, som gjerne får med seg dette med bytterespekt - eventuelt en liten opplæring i det, men uten at den voksne hunden her trenger å være ubehagelig mot valpen. Da bruker den nærmest voktingen som et "redskap" i kommunikasjonen.

Den yngste, hannen, liker å vokte - det passer selvfølelsen hans. Det han eier, det eier han. Men også han "gjør det med hensikt" - det er en del av spillet.

Dem imellom kan de hygge seg endeløst med å vokte og ordne og styre, det er en del av den sosiale omgangen dem imellom.

Men det MÅ IKKE ta overhånd. Sjekk denne ut, kjempeinteressant - og det er altså da hjemmesiden til den kjente hundetreneren Karen Overall det er snakk om. Se bildene:http://dvm.adv100.com/dvm/article/articleDetail.jsp?id=143615

Der ser du bilder av hvordan forholdet mellom to hunder utvikler seg, og der er mye vokting involvert. Mye annet bra i artiklene her også, anbefales :P

Det jeg ser, særlig på den ene og på endel andre hunder vi kjenner, er at de tidvis også velger vokting av usikkerhet... at de tyr til vokting for å finne en "gjenkjennelig rolle", dersom de for eksempel er usikker på andre hunder litt mer generelt.

Jeg er veldig streng på det at INGEN hund får vokte MEG - verken når jeg har mat i lomma, står stille eller de vet jeg har leken deres. ALDRI! Ikke mot folk, ikke mot dyr. Det er veldig viktig, jeg har kjent hunder som har skambitt andre - fordi den voktingen der har tatt overhånd.

Turid Rugaas har blant annet i en artikkel omtalt hvordan man nærmest lærer/roser frem adferden om å "dele" - altså at det at det kommer en annen hund bort skal være = nå blir det ekstra hyggelig, da får BEGGE godbit. For langt å gjenta her, men det er verdt å passe på - siden andre hunder nå engang gjerne VIL komme bort til andre hunders eiere, når man går i parker og på hundetreff.

Det er lett å føle seg litt "smigret", at hunden er så glad i en at den gjerne vil "passe på", men det er egentlig ganske interessant å se på som et tegn på at det kan ligge noe usikkerhet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Mona vokter ikke over noe som helst, hverken for mennesker eller dyr :P Bortsett fra maten sin, for andre hunder, men det er vel naturlig. Hun er jo ikke vant til å dele den med noen. Mennesker kan selvfølgelig fint komme bort til skålen.

vokting er helt naturlig. Men ikke for alle raser. Tror ikke det er så mye vaktinnstinkt på mynder. Men på hyrde og gjeterhunder er det ofte en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vokting er helt naturlig. Men ikke for alle raser. Tror ikke det er så mye vaktinnstinkt på mynder. Men på hyrde og gjeterhunder er det ofte en del.

Nei, jeg vet jo det? Mynder er jo hetshunder (de fleste av dem hvertfall), ikke vokter- eller gjeterhunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vet jo hva slags type hund jeg kjøper meg, i likhet med andre oppegående mennesker :P Alle andre her har jo svart på om deres hund vokter, så jeg gjorde det jeg også.

Bare hørtes som du mente vokting utenom matskåla var uvanlig. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hørtes som du mente vokting utenom matskåla var uvanlig. hehe

Eneste jeg skrev var at hun ikke vokter på annet enn matskåla for andre hunder? Ikke hva som er normalt og unormalt for alle andre. For Mona er det normalt å passe på maten sin, men hun har ikke noe vokteforhold til noe annet, som leker, meg, klær, gårdsplassen eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, det er vel normalt for hunder at de ikke vil dele maten sin med alle andre hunder? Skjønner ikke hva det er du er ute etter jeg nå :P

nei nei, det bare hørtes ut som du mente at annen vokting enn det er unormalt. Men sånn var det jo ikke :P Så jeg vet ikke hva du er ute etter nå ... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei, det bare hørtes ut som du mente at annen vokting enn det er unormalt. Men sånn var det jo ikke :P Så jeg vet ikke hva du er ute etter nå ... hehe

For MONA ville det vært rart og unormalt å vokte på f.eks meg eller andre ting. Jeg er ikke ute etter noe. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg er den eneste du kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

For MONA ville det vært rart og unormalt å vokte på f.eks meg eller andre ting. Jeg er ikke ute etter noe. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg er den eneste du kommenterer.

hehehe, jeg kan godt kommentere andre jeg innlegg jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte småpikene mine, kan dere ikke ta det der pm? Er det rart dere har 6-7000 innlegg :P

God helg til begge to forresten!

Joda, neste gang kan du bare sende meg en PM Astrid, så trenger vi ikke gå OT i tråden :P

God helg til deg også, Maria :P

PS: Jeg får innleggene mine på andre måter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår vokter ingenting for andre hunder -det er jeg glad for og håper det holder slik når hun er voksen. Skjønt det kan forandre seg når valpen kommer :P

Eneste hun "vokter" er huset, med et gromt boff før hun legger seg igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo passer på huset han veldig beskyttende når det kommer folk på døra ja...Da er han snar med å gi beskjed ja.. Og om Gizmo har fått bein eller andre godiser og katte nermer seg , ja da gir han beskje den lille tassen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...