Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjukkas på fire

henrikke

Recommended Posts

Jeg syns overvektige dyr generelt er grusomt å se. Dyra får ikke tatt et valg i den situasjonen i det hele tatt.. Selvfølgelig kan en hund bli litt tykk på sine eldre dager, men hunder i sin beste alder som vralter rundt syns jeg er motbydelig (jada, enkelte går vel på medisiner osv, men det er ikke de jeg snakker om).

Enhver hundeeier burde plikte seg til å sette seg inn i fòring ordentlig slik at hundene får rett mat og holder en god vekt. Jeg syns det er bedre med litt tynne hunder enn tjukke hunder (og nei, ikke så tynne som f.eks azawakh osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns overvektige dyr generelt er grusomt å se. Dyra får ikke tatt et valg i den situasjonen i det hele tatt.. Selvfølgelig kan en hund bli litt tykk på sine eldre dager, men hunder i sin beste alder som vralter rundt syns jeg er motbydelig (jada, enkelte går vel på medisiner osv, men det er ikke de jeg snakker om).

Enhver hundeeier burde plikte seg til å sette seg inn i fòring ordentlig slik at hundene får rett mat og holder en god vekt. Jeg syns det er bedre med litt tynne hunder enn tjukke hunder (og nei, ikke så tynne som f.eks azawakh osv).

signerer den jeg IW...

er sikkert enkelte som er det uten at de kan noe for det.. men uansett da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har et par kilo for mye, hun var på slakekur når hun skadet seg og pga at hun måtte være i ro så lenge så gikk hun opp to kg...men vi jobber med å få de to kiloene ned.

Sånne kjempe tykke hunder syntes jeg ikke er pent eller snillt gjort av eier, heller ikke hunder som er tynne og har dårlig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, renate, det er heller ikke noe pent med for tynne hunder heller ( av de rasene som ikke skal være så kjempe tynne altså)

Men det var ikke for å forsvare at Chicka har noen kg for mye, men det er ikke bra å se en tynn hund med matt pels og øyne som ikke glinser heller.

Jeg har sett en wippet med 5kg for mye, og det var ikke et vakket syn,de skal jo være tynne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var ikke for å forsvare at Chicka har noen kg for mye, men det er ikke bra å se en tynn hund med matt pels og øyne som ikke glinser heller.

Jeg har sett en wippet med 5kg for mye, og det var ikke et vakket syn,de skal jo være tynne. :D

det var ikke sånn ment... ser nå at det var litt feil formulert...

skjønner jo at du ikke har overfora voffen din... tok det ikke som at du forsvarte henne :D ingen som kan noe for at hunden blir syk,og ikke kan være like aktiv som alltid, men må spise seg mett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke sånn ment... ser nå at det var litt feil formulert...

skjønner jo at du ikke har overfora voffen din... tok det ikke som at du forsvarte henne :D ingen som kan noe for at hunden blir syk,og ikke kan være like aktiv som alltid, men må spise seg mett :D

Jeg missforstod ikke deg...bare jeg som formulerer meg litt dumt...sitter her med feber og lunger som ikke vil fungere for meg, så jeg roter litt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missforstod ikke deg...bare jeg som formulerer meg litt dumt...sitter her med feber og lunger som ikke vil fungere for meg, så jeg roter litt... :D

ok :D fikk meg litt forvirret her nå :D

hehe...

går i rus om dagen jeg... valp valp valp valp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hunder som er skikkelig overvektige og feite er dyremishandling. Fælt med en hund som ikke klarer å leve et normalt liv fordi eieren vil være "snill" å gi hunden kjøttpølser, koteletter og wienerbrød hver dag til bikkja. Desverre er det mange som ikke skjønner at det er galt, for de vil jo bare være snille. Men det er ikke snillt å ha la hunden puste og pese av å gå opp trappen utenfor huset. Synd folk ikke ser det.. :D Er spesiellt eldre som gjør det legger jeg merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hunder som er skikkelig overvektige og feite er dyremishandling. Fælt med en hund som ikke klarer å leve et normalt liv fordi eieren vil være "snill" å gi hunden kjøttpølser, koteletter og wienerbrød hver dag til bikkja. Desverre er det mange som ikke skjønner at det er galt, for de vil jo bare være snille. Men det er ikke snillt å ha la hunden puste og pese av å gå opp trappen utenfor huset. Synd folk ikke ser det.. :D Er spesiellt eldre som gjør det legger jeg merke til.

det kan jeg skrive under på...

ei eldre dama som bor her i horten har en sort korthåra dacsh eller noe, og jeg tuller ikke, den er så feit at man nesten ikke ser beina på den...

når hu går så vagger hu bortover, og klarer ikke å løpe i det hele tatt... blir lei meg når jeg ser den hunden, og hu dama forer den FEM ganger om dagen... og masse godis... jaja... stakars voffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jeg skrive under på...

ei eldre dama som bor her i horten har en sort korthåra dacsh eller noe, og jeg tuller ikke, den er så feit at man nesten ikke ser beina på den...

når hu går så vagger hu bortover, og klarer ikke å løpe i det hele tatt... blir lei meg når jeg ser den hunden, og hu dama forer den FEM ganger om dagen... og masse godis... jaja... stakars voffen

Hi hi har en sånn nabo Dachs vi også..men strihåret.

Denne damen er blitt syk så jeg tenkte jeg skulle være snill og spørre om jeg skulle ta med hunden hennes på tur sammen Chicka en gang i blandt.

Da ble hun nesten sur og sa at hun klarte da å mosjonere sin egen hund..-huff jeg som bare skulle være snill siden hun er syk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi har en sånn nabo Dachs vi også..men strihåret.

Denne damen er blitt syk så jeg tenkte jeg skulle være snill og spørre om jeg skulle ta med hunden hennes på tur sammen Chicka en gang i blandt.

Da ble hun nesten sur og sa at hun klarte da å mosjonere sin egen hund..-huff jeg som bare skulle være snill siden hun er syk. :D

sånn dame hadde gått meg på nervene... :D hadde blitt sinna...

hu dama her er vel 60 - 70 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og så dachs da. Det er jo enda viktigere at de holder en grei og lav vekt pga ryggen. Nei kraftig overvektige og feite hunder syns jeg er dyremishandling. Misforstått snillisme som kan få fatale følger for en hund som ikke akkurat klarer å holde match vekt på egen hånd.

Mamma har alltid hatt lyst på hund (labrador) men hun skaffer seg ikke en bl. annet fordi hun er redd for at den har kommet til å blitt overforet og overvektig ( det er jo selvsagt andre ting som spiller inn å, men dette er en av grunnene). Buster legger nesten alltid på seg litt når vi er der over lengre tid. Å noen morgener så har hun foret han, men aldri med hans egen mat men matrester, kjøtt og mye "godsaker". Men jeg syns det er greit fordi vi slet en stund med at Buster var for tynn etter problemer med et for. Men jeg følger alltid med hva han får og slikt og doserer tørrforet etter det :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mild form for dyremishandling ja. Eg kan gjerne godta at noen hunder er en smule overvektige men at de er virkelig sliter med vekten da er det ren dyremishandling. Selv liker eg de godt trent med fin muskulatur og lite fett på kroppen. En veldig overvektig hund vil ha større sjangser for å skade benbygniung ved lek og more det vil jo man ikke skal skje med vofsen.

Dette er DYREMISHANDLING til de grader!! :Dhttp://video.google.com/videoplay?docid=19...fat+dog&pl=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mild form for dyremishandling ja. Eg kan gjerne godta at noen hunder er en smule overvektige men at de er virkelig sliter med vekten da er det ren dyremishandling. Selv liker eg de godt trent med fin muskulatur og lite fett på kroppen. En veldig overvektig hund vil ha større sjangser for å skade benbygniung ved lek og more det vil jo man ikke skal skje med vofsen.

Dette er DYREMISHANDLING til de grader!! :Dhttp://video.google.com/videoplay?docid=19...fat+dog&pl=true

det der var jo som å se den som bor her i horten, bare den her er sort <_<

ja skjønner meg ikke på sånne folk som ikke skjønner at det der blir for dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkkars.

Eierene må se at dette ikke er bra, magen til en hund skal ikke disse i bakken.

Det ser ut som den har store problemer med å bevege seg også, det burde kanskje være et tegn på at hunden veier et par kg for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en indirekte dyremishandling også i det at det FORKORTER hundens levetid fra kortere til helt VESENTLIG lengde... alt etter graden av overvekt. Både hundens konstruksjon - skjelett, muskler - og indre organer vil bli merbelastet.

Så de "snille" eierne som overfôrer hundene sine, bidrar også til at egen såkalt "høyt elsket" hund dør tidligere!

Men selv svært moderat overvekt kan gi utslag... i form av belastningslidelser som gjør at hunden blir redusert før/mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle nabo hadde en smellfeit labrador, og klarte å beskylde oss for at vi overtrente gamle hunden min.. Da var jeg lettere gretten. Her har hun en hund som knapt kan gå, og mener det er grusomt at vi går avsted med hunden og ikke kommer tilbake på flere timer.. Men noen folk er bare dumme, og når hunden lider av stupiditeten til eieren så er det dyremishandling.

Nå har jeg jo en rase som helst skal være litt stor, og sliter litt med å få lille elsklingen til å legge seg ut. Møter innimellom folk som synes han er lubben, men da trøster jeg meg med at de ikke kan mye om hund. Skal begynne på råforing nå, tredve kilo til så er han perfekt! Men det skal være muskler da, ikke fett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tenkte på det, for jeg så en smellfeit cavalier i byen idag. Stakkars hund tenkte jeg bare, der den vralta bak eieren og subba magen i bakken (overdrev en smule nå, men den var seriøst trill rund)...

Hva som er verst av fedme og undervekt er jeg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verst da, synes dere?

Undervektige hunder/tynne eller overvektige hunder/tykke?

Jeg synes for min del det er verre og se på en radmager hund, og synes mer synd på den enn en feit en. Selv om det selvfølgelig er veldig synd på de feite også.

Jeg syntes det er like fælt egentlig.

En hund i riktig hold kan man også se feil på, dvs matt pels og lite glans i øynene, det er også ille. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...