Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener hunden aktivt


Renate A

Recommended Posts

Må være heldig med de jeg kjenner skjønner jeg :)

Men da skjønner jeg ikke logikken..Ville nå tro at en hund i god fysisk form og med god utholdenhet ville gjøre det bedre i agility og lydighet enn en som aldri var utenfor apellplass? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være heldig med de jeg kjenner skjønner jeg :)

Men da skjønner jeg ikke logikken..Ville nå tro at en hund i god fysisk form og med god utholdenhet ville gjøre det bedre i agility og lydighet enn en som aldri var utenfor apellplass? :o

Ja, det er jeg helt enig i...

Men det nytter ikke å gi råd til dem som vet best, så det holder ihvertfall jeg meg unna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig vekk folk som trener hundene sine i LP og Agility at det å gå tur med hunden sin i skogen er "bortkastet" "de blir jo ikke slitne av det" får jeg ofte høre.

Jeg har veldig lyst til å høre grunnene, også kan jeg kanskje komme med grunner for HVORFOR etterpå.

Så får kanskje mange seg en stor overraskelse. :)

Kan nok ikke hjelpe deg med ønsket om grunner til ikke å gå tur. Tur i ulendt terreng er viktig for å trene balanse som er viktig i agility. Vi trener gjerne litt både det ene og det andre mens vi går tur, vi. Det er veldig lurt. Ikke minst er det lurt for meg å røre på meg. Tenker ikke så mye på å bygge muskler og sånt. Da hadde jeg vel gått i helsestudio og tatt med meg bikkja :o . Men det er jo en grei bonus å ikke være en pingle! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så går jeg alltid tur med bikkja, greit nok at dem blir fortere sliten av å drive med LP / Agility trening & søk osv. Men da vil den ikke trene musklene på samme måte som i en skog. Og vill sansynligvis legge på seg, vil jeg tro da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes ut som de du har snakket med har funnet seg "fine" unnskyldninger til å ikke gå tur i skogen jeg.. :)

Jeg tror de er i mindretall da, kjenner mange aktive hundefolk i agility og lydighet og alle går tur i skogen eller sørger i det minste for at hunden får fysisk mosjon på andre måter. Det er liten tvil om at hvis en hund skal fungere mentalt så må den også være i god fysisk form.

Når det er sagt så blir ikke mine hunder særlig slitne av tur i skogen heller, jeg blir sliten lenge før dem! Prøver ikke engang å slite dem ut med tur, det hadde jeg ikke klart allikvel. En av de få gangene Bris har blitt litt sliten av en tur var nå i vinter da vi hadde gått to timer i 70 cm dypsnø! Da var hun bittelitt sliten mens jeg holdt på å omkomme! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man SLITE ut hundene på død og liv? Mener da at både trening og tur skal være hyggelig, interessant og givende - for både meg og bikkja. De "må" da ikke ligge stuptrøtte og "daue" etter en tur- eller treningsøkt?

Trenger man å "slite" ut hunden, så har man vel EGENTLIG en hund som ikke klarer å roe seg - og da er DET problemet, og ikke turens lengde eller hva slags mental trening man legger ned i det. Og det er det viktig å skille mellom.... og ikke "normalisere".

Jeg har en hund som aldri blir sliten, men som er fullstendig rolig og fin inne, har vært det alltid. Flott brukshund, flott innehund, flott turhund. Den er utrolig bra til å VENTE, da maser den ikke. For meg er det lik en hensiktsmessig brukshund, for den bruker ikke opp energien sin på tull..... og hun kunne nok vært en arbeidshund som kunne jobbet hele dagen.

Nå har jeg kuttet ut trening og konkurranse en god stund, og hunden er like lykkelig - ikke minst på lange turer, ikke bare lange som i lengde, men av varighet. Sitter jeg stille og hundene er løse, så pusler de litt rundt - de snuser og ordner, leker litt med hverandre, eller bare gjør ingenting, annet enn å sitte og stirre utover. Jeg slenger ut noen kongler i høyt gress som de kan lete etter, eller de må apportere ting fra vannet, og det er de riktig så tilfredse med.

Tenker tilbake, og innser at det blir mer tur nå enn da jeg også trente aktivt. For i helgene var man i sving i bruks hele dagen, to dager til ende, og det ble mye bil- og trestammesitting på hundene. Å gå tur da, etter sju timers aktivitet i skauen, det ble ikke det helt store. Og i ukedagene trente man kanskje to ganger, og med full jobb pluss et par timers hundetrening, da ble det heller ikke tur. Så det ble mange dager uten "ordentlig" tur, det... Og slik jeg kjenner det idag, vil jeg ikke tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1-2 timer i skogen med Pito å ofte jeg kan. Og hun blir sliten av det. For hun har med nesa i bakken en over. Hun løper aldri på tur, hun snuser og snuser og snuser og snuser. Så hun er helt kjørt når vi kommer hjem igjen. Men hun går ofte mange timer tur i skogen uten problemer med da er hun som sagt sliten pga all snusingen.

Pito blir veldig fort mentalt sliten. Hvis vi er på agility (hvor det er masse nye intrykk hver gang), hundetreff i byn osv så er hun KJØRT når vi kommer hjem. hvis jeg hadde begynt å trene med henne da hadde jeg bare plaget henne, vi hadde ikke fått så mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito er jo den kuleste lille hunden jeg har sett tror jeg også er hun heldig og har en mamma som skjønner seg på det at små hunder også trenger trening.

MEN det jeg skal frem til er at man trenger ikke nødvendigvis måtte gå i skogen for å slite ut hunden, men for å hjelpe kroppen med å stabilisere muskler, sener og skjellett, samt mentale roen.

Ok, noen fungere ikke i skogen, blir stresset av det, men det blir som Jeanette sier, man må venne hunden til det.

----litt om min erfaring:

Chicka elsker å gå i skogen, der "leser hun avisen" (genialt uttrykk) til flere forskjellige dyre arter, hun løper rundt trær, balanserer på stier og hopper over små hindre.

-når Chicka ble skadet så sa vetten at jeg skulle være glad for at hunden min var godt og "allsidig" muskulert, for da ville hun komme seg fortere etter skaden.

Og det var sant, nå 4mnd etter skaden er hun nesten rehablitert og lever et lykkelig liv.

Hun hadde heldigvis bygget opp støttemuskler som kunne ta over når den jobbende musklen ble skadet.

-------

Kroppen får jobbe på en mer naturlig måte i skogen og man får en sterkere hund som vil ha det bedre med treningen på feks en Agility bane når den har alle støtte musklene i orden også.

-ofte er det sånn at man ikke får jobbet så mye med støttemusklene når hunden gjør mye ensidig arbeid (og iallefall ikke de innerste støttemusklene), da blir den arbeidende musklen sliten og hunden får en skade.

En hund har ikke godt av å bli trent så mye ensidig og samtidig ikke få lov til å jobbe på sin naturlige måte, å få hunden til å jobbe på sin naturlige måte og få den til å bruke hele kroppen er bankers i skogen. :)

Hvor mange strekker hunden ut etter trening feks?

Og hvor mange setter en varm hun rett inn i en bil og kjører hjem?

Brrr..stakkars musklatur... <_<

Jeg tror vi har blitt veldig trene, trene, trene og skal ha en sliten hund som ikke maser, men tenker vi på hva som er bra for hunden og dens kropp oppi alt dette?

Noen av hundene våre blir trent nesten på høyden av en idrettsutdøver, og vi vet hvor stort støtte apparat en mennesklig indrettsutdøver har til å se etter kroppen sin, både når det gjelder fysikk, ernæring og mentalt.

Alt dette trenger hunden også for å oppnå et bra resultat på banen og samtidig ha en god kropp å bo i.

Jeg lager ikke denne tråden for å være belærende, men for å få opp et lys for mange om hvor viktig kroppen til hunden er for at vi skal få gode resultater, fungerer ikke kroppen og er den ikke god så kan man også glemme gode resultater.

For uten en god kropp så kan man også glemme at hunden er ajour i det mentale også.

Hunden trenger pusterom i treningen (som heldigvis de fleste her på sonen får, man blir jo litt knyttet til hundene og menneskene her inne), den trenger å få være kun HUND, når hunden får være kun hund så bygger den selvtillit, får en avslappet kroppsholdning (det dannes da et antistress hormon i kroppen blabla bla) og en mental psyke som gjør hunden glad og lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener aktivt og mener bestemt at en hund ikke kan yte sitt beste uten fysisk god kondisjon. God kondisjon = god mental utenholdenhet. Så derfor lufter jeg mine hunder 1-2 timer daglig, gjerne da i skogen så de får beveget seg over stokker og stein, snørekjører, svømmer og sykler med dem. Ja takk til muskuløse, veltrimmede hunder. Som bonus for tur, får man igjen en variert muskelmasse, som igjen kan komme til nytte uannsett gren man er i. For all del, jeg traver ikke ute i flere timer, bare slik at jeg vet de har fått sin mengde med fysisk mosjon. Klart det også blir fridager, hvor jeg ikke får luftet like godt.

Noen som har hørt noen gode argumenter for å _ikke_ gå turer? Jeg har da hørt argumenter, men ingen som jeg kjøper. Hehe, ikke slitne av tur. Neivel, dem om det.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke denne tråden for å være belærende, men for å få opp et lys for mange om hvor viktig kroppen til hunden er for at vi skal få gode resultater, fungerer ikke kroppen og er den ikke god så kan man også glemme gode resultater.

For uten en god kropp så kan man også glemme at hunden er ajour i det mentale også.

Hunden trenger pusterom i treningen (som heldigvis de fleste her på sonen får, man blir jo litt knyttet til hundene og menneskene her inne), den trenger å få være kun HUND, når hunden får være kun hund så bygger den selvtillit, får en avslappet kroppsholdning (det dannes da et antistress hormon i kroppen blabla bla) og en mental psyke som gjør hunden glad og lykkelig.

Søren at jeg ikke ventet litt med å skrive da :) Du sier jo det jeg mener. Så hear hear. Det er utrolig viktig å ha en allsidig musklatur.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener aktivt og mener bestemt at en hund ikke kan yte sitt beste uten fysisk god kondisjon. God kondisjon = god mental utenholdenhet. Så derfor lufter jeg mine hunder 1-2 timer daglig, gjerne da i skogen så de får beveget seg over stokker og stein, snørekjører, svømmer og sykler med dem. Ja takk til muskuløse, veltrimmede hunder. Som bonus for tur, får man igjen en variert muskelmasse, som igjen kan komme til nytte uannsett gren man er i. For all del, jeg traver ikke ute i flere timer, bare slik at jeg vet de har fått sin mengde med fysisk mosjon. Klart det også blir fridager, hvor jeg ikke får luftet like godt.

Noen som har hørt noen gode argumenter for å _ikke_ gå turer? Jeg har da hørt argumenter, men ingen som jeg kjøper. Hehe, ikke slitne av tur. Neivel, dem om det.

Mvh

Margrete

Jeg har også hørt den at de ikke blir sliten av tur, men da har de jo missforstått helt..musklene har jo jobbet!!

Også har jeg hørt at det ikke er noe motiverende å gå tur..for hvem?? hund eller eier??

Jeg får så lyst til å slå meg i hodet og rive meg i håret av sånne kommentarer iallefall når man ser de flotte hunden som kan bli ødelagte og som lever kun et liv etter eiers ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man SLITE ut hundene på død og liv? Mener da at både trening og tur skal være hyggelig, interessant og givende - for både meg og bikkja. De "må" da ikke ligge stuptrøtte og "daue" etter en tur- eller treningsøkt?

Trenger man å "slite" ut hunden, så har man vel EGENTLIG en hund som ikke klarer å roe seg - og da er DET problemet, og ikke turens lengde eller hva slags mental trening man legger ned i det. Og det er det viktig å skille mellom.... og ikke "normalisere".

Akela, der sa du akkurat det jeg satt og tenkte på mens jeg leste gjennom denne tråden. Poenget er vel å ha en harmonisk hund, ikke nødvendigvis en sliten hund?

Jeg driver ikke aktivt med AG eller LP med hundene mine, men vi holder på med lydighetsøvelser og hjernetrim for moro skyld. Har gått noen kurs i lydighet tidligere, men ikke konkurrert. Hvor slitne hundene mine blir etter en tur kommer helt an på hva som har skjedd på turen, fremfor hvor eller hvor langt vi har gått. Etter en passe lang tur i skogen, hvor de har fått lov til å utforske omgivelsene, er de fornøyde og avslappede. De sover godt, men er ikke helt utslitte. Det samme hvis vi har vært ute i parken sammen med andre hunder. Og når vi går i skogen er det ikke for å bli slitne, men fordi det gjør godt for både psyken og fysikken.

Den ene hunden min var ganske propell da han var yngre. (Han er ikke helt typisk havanais av utseende og jeg pleide å fleipe med at han måtte være halvt border collie :) ) Han ble ikke sliten av søk eller lydighetstrening. Han hadde - og har - veldig godt av å få bruke hodet sitt, men hvis han ikke får brukt kroppen i fri utfoldelse er han ikke fornøyd.

Det viktigste er vel å finne den rette balansen mellom mental trening, morsjon og fri utfoldelse. Hvor mye hunden trenger av hva kommer an på rase og individ.

For meg høres det ikke ut som noe godt hundeliv å aldri oppleve noe annet enn trening og konkurranse. Hunder trenger å bare være hunder også, og skogen er vel et av de bedre stedene å "bare være hund".

En hund har ikke godt av å bli trent så mye ensidig og samtidig ikke få lov til å jobbe på sin naturlige måte, å få hunden til å jobbe på sin naturlige måte og få den til å bruke hele kroppen er bankers i skogen. :o

:P Fatter ikke at noen kan påstå noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...