Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville dere gjort dersom noen stjal layouten deres?

tuppetroll

Recommended Posts

Jeg ville kontaktet personen som tok den og fortelle akkurat hva jeg syntes om det og fortalt at jeg hadde copyright på den..

Er det noen som har tatt din? i såfall hva er URL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hva ville dere gjort hvis noen åpenbart har stjålet layoutideen din? Relativt irriterende!
Tja, sendt vedkommende en mail og fortalt at det var dårlig gjort?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke henge ut noen, så akkurat nå er det mer et retorisk spørsmål; hva ville du gjort?

Har kontaktet vedkommende, og h*n innrømte i et offentlig fora at h*n hadde fått ideen fra min side, men ble sur på meg fordi jeg ble sur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva den personen hadde stjålet?

Nå var jeg inne på hjemmesiden din. Jeg hadde reagert hvis personen hadde akkurat den samme design. I ditt tilfelle et rektangel m/buet kanter + bakgrunnsfarge. Altså hvis personen hadde hatt det+ identisk de fargene du har, hadde jeg sendt en mail til personen.

Men er det snakk om feks at en person hadde tatt bilder på sin side med tape på (som du har), og har en blå bakgrunn (ikke samme blå farge, eller lik layout) hadde ikke jeg brydd meg. Jeg mener det er barnslig å pirke på slike små ting...

Nå tok jeg www.tuppetroll.com sin layout som eksempel. Du har jo laget så mange layouter, så jeg er ikke helt sikker hvilken du sikter til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva den personen hadde stjålet?

Nå var jeg inne på hjemmesiden din. Jeg hadde reagert hvis personen hadde akkurat den samme design. I ditt tilfelle et rektangel m/buet kanter + bakgrunnsfarge. Altså hvis personen hadde hatt det+ identisk de fargene du har, hadde jeg sendt en mail til personen.

Men er det snakk om feks at en person hadde tatt bilder på sin side med tape på (som du har), og har en blå bakgrunn (ikke samme blå farge, eller lik layout) hadde ikke jeg brydd meg. Jeg mener det er barnslig å pirke på slike små ting...

Nå tok jeg www.tuppetroll.com sin layout som eksempel. Du har jo laget så mange layouter, så jeg er ikke helt sikker hvilken du sikter til :D

Jeg mener faktisk at når personen åpenbart stjeler en layoutide med samme grafikk som meg, kaller jeg det stjeling. Du kan kalle det barnslig alt du vil, men det er faktisk ikke lov - og man kan hvertfall ikke kalle seg kreativ webdesigner da ; da er man ikke annet enn en plagiator!!

Men akkurat nå har jeg sagt at det er et retorisk spørsmål og lurte på hva du hadde gjort hvis du hadde sett at noen hadde stjålet layouten din - ikke forsvar av den som har gjort det, slik du har gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk at når personen åpenbart stjeler en layoutide med samme grafikk som meg, kaller jeg det stjeling. Du kan kalle det barnslig alt du vil, men det er faktisk ikke lov - og man kan hvertfall ikke kalle seg kreativ webdesigner da ; da er man ikke annet enn en plagiator!!

Men akkurat nå har jeg sagt at det er et retorisk spørsmål og lurte på hva du hadde gjort hvis du hadde sett at noen hadde stjålet layouten din - ikke forsvar av den som har gjort det, slik du har gjort her.

Jeg forsvarer ingen :D Jeg forteller bare det jeg mener. Jeg vet ikke hva som ble stjålet fra siden din, hvis du vil fortelle det, kan du jo det. Men jeg har da ikke forsvart noen, da jeg ikke en gang vel hvem han/hun er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å få denne hjemmesiden da? Eller vil du helst ikke legge ut hjemmesiden for å henge ut vedkomne?

Hun ville jo ikke henge ut denne personen. Det forstår jeg :D Er jo ikke så kjekt hvis det feks er ein så er på hundesonen som folk vet hvem er ;) Hun kan heller beskrive hva personen hadde gjort, så er det lettere for oss å forstå også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ville jo ikke henge ut denne personen. Det forstår jeg :D Er jo ikke så kjekt hvis det feks er ein så er på hundesonen som folk vet hvem er :P Hun kan heller beskrive hva personen hadde gjort, så er det lettere for oss å forstå også ;)

Ja, jeg og fortstår jo at hun ikke vil det. Hehe.. Og hun spurte jo hva vi ville ha gjort, men er litt vanskelig å svare når jeg ikke vet hva hva og i hvor stor grad det er stjålet hvis du skjønner hva jeg mener. Men kan skjønne at du Helene er irriteret - og spesielt hvis vedkomne har innrømmet og ha stjålet ideen det fra din side. Først og fremst ville jeg vel sendt mail til vedkomne og spurt hvorfor h*n gjorde og hvorfor de ikke kontaktet deg og spurte/snakket med deg før de tok seg til rette.

Er jo litt nysgjerrig på hvordan denne hjemmesiden ser ut og da vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg og fortstår jo at hun ikke vil det. Hehe.. Og hun spurte jo hva vi ville ha gjort, men er litt vanskelig å svare når jeg ikke vet hva hva og i hvor stor grad det er stjålet hvis du skjønner hva jeg mener. Men kan skjønne at du Helene er irriteret - og spesielt hvis vedkomne har innrømmet og ha stjålet ideen det fra din side. Først og fremst ville jeg vel sendt mail til vedkomne og spurt hvorfor h*n gjorde og hvorfor de ikke kontaktet deg og spurte/snakket med deg før de tok seg til rette.

Er jo litt nysgjerrig på hvordan denne hjemmesiden ser ut og da vettu :D

Jeg også er nygjerrig på hvordan den er..

Er enklere å svare når man ser hvor lik den er.. Men skjønner at du ikke vil henge ut noen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å henge ut vedkommende, og spør derfor mer på et retorisk grunnlag - da jeg lurer på hva du hadde gjort. Det er et gjennomgående problem at folk gjør dette.

Hva ville du gjort hvis din side, som du har brukt mye tid, kreativitet og innsats på å lage, hadde blitt kopiert ?

Forøvrig; Personen som kopierte layen min har nå endret noe på siden sin, etter min mening ikke nok, men gidder ikke å bruke mer energi på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Veel... det finns neppe en kopibeskyttet layout og de fleste webdesignere skjeler vel litt til hva andre gjør og ikke gjør. Noe tenker vel også at dersom jeg fikser litt her og litt der får jeg et *nesten* tilsvarende resultat og de fleste malene i ulike programmer er gjerne bygget over samme lest ...

Å kopiere rett opp og ned er kanskje forkastelig men neppe ulovlig og jeg er litt usikker på om man i det hele tatt får gjort noe med slikt. I proffessjonelle kretser ryktes det relativt fort hvem som er seriøs og hvem som ikke er det, - hos amatørene har det liksom ikke så stor betydning siden de ikke lever av å produsere websider.

Hva jeg hadde gjort: sagt fra og blitt ferdig med det. Hadde jeg vært proff og kjent hadde jeg kanskje lagt ut en URI på ei gruppe eller to...

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... det finns neppe en kopibeskyttet layout og de fleste webdesignere skjeler vel litt til hva andre gjør og ikke gjør. Noe tenker vel også at dersom jeg fikser litt her og litt der får jeg et *nesten* tilsvarende resultat og de fleste malene i ulike programmer er gjerne bygget over samme lest ...

Å kopiere rett opp og ned er kanskje forkastelig men neppe ulovlig og jeg er litt usikker på om man i det hele tatt får gjort noe med slikt. I proffessjonelle kretser ryktes det relativt fort hvem som er seriøs og hvem som ikke er det, - hos amatørene har det liksom ikke så stor betydning siden de ikke lever av å produsere websider.

Hva jeg hadde gjort: sagt fra og blitt ferdig med det. Hadde jeg vært proff og kjent hadde jeg kanskje lagt ut en URI på ei gruppe eller to...

--

Per Olav

Klar over det, men grrrr... forferdelig irriterende, likevel. Håper denne personen ikke gjør det samme igjen, og h*n har hos meg mistet all troverdighet som webdesigner.

En ting er å skjele til andre for inspirasjon, men nå snakker jeg om mer enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din frustrasjon for og si det sånn. Kanskje vedkomne synes hjemmesiden din var så knallbra at han ville ha den akkurat likedan og jukset til for å få den slik. Ikke at dette er noen unskyldning for det som er gjort eller at jeg forsvarer vedkomne. Ei heller at dette kanskje er noen trøst. Anyway, håper den personen skjønner at det h*n har gjort er lusent og kommer med en unnskyldning til deg og gjør om layouten sin.

De fleste (her inne i alle fall) vet jo at det er din layout og at noen har stjålet den fra deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
En ting er å skjele til andre for inspirasjon, men nå snakker jeg om mer enn det..
Jeg er klar over det, kjære deg :D

Selv om jeg bare er en glad amatør har jeg jobbet ganske mye med layoten og designet på sida mi, og jeg ville nok også bli sur og grinete om noen kopierte eller brukte gratis alle timene jeg har lagt ned for å få min vri på denne sida. Jeg ville nok også protestert til krampa tok meg uten at det ville hjulpet dersom "tyven" ikke så det moralsk forkastelige i "tyveriet" ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din frustrasjon for og si det sånn. Kanskje vedkomne synes hjemmesiden din var så knallbra at han ville ha den akkurat likedan og jukset til for å få den slik. Ikke at dette er noen unskyldning for det som er gjort eller at jeg forsvarer vedkomne. Ei heller at dette kanskje er noen trøst. Anyway, håper den personen skjønner at det h*n har gjort er lusent og kommer med en unnskyldning til deg og gjør om layouten sin.

De fleste (her inne i alle fall) vet jo at det er din layout og at noen har stjålet den fra deg :D

Om vedkommende hadde spurt kunne jo helene laget et slikt design til vedkommende, så synnes det er utrolig råttent gjort å stjele det på den måten! ;)

Helene: Er det ikke mulig å lagre lay`en din som bilde? for da kan du jo sperre kopi-forsøk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette kopisperre på bildene sine er dødfødt - det tar meg 2 sekunder å bryte kopisperren enten via print screen eller kode, dersom jeg ønsker det. Jeg er naiv nok til å tro at folk skjønner at sånt er umoralsk, og ikke gjør sånt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende hadde spurt kunne jo helene laget et slikt design til vedkommende, så synnes det er utrolig råttent gjort å stjele det på den måten! :D

Ja, det er sant. Men nå vet jeg ikke hva som er gjort og hva som er stjelt. Men selv om det var råttent gjort, er det jo greit å spørre uansett. Handler om høflighet og respekt. Det verste man får er et nei.

Men som skrevet tidligere, jeg er jo enig i Helenes frustrasjon og er enig at det var dårlig gjort. Jeg ville og ha blitt irritert hadde det vært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare det at h*n hadde "stjålet" ideen "din" med å teipe bildene?

Eller var det mer? For hvis det bare var teipen så synes jeg det blir litt for dumt, jeg hadde faktisk teip over bildene min før du fikk den layouten :D (jeg beskylder deg ikke for å stjele, jeg bare tar det som eksempel) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Er det ulovligt å ta tekst fra andres sider også?

HeHe..Veninna mi skriver AKURATT det samme som meg, men bytter ut ord som han,hund, olivers, spesific, engelsk setter, osv :D

Irriterendes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare det at h*n hadde "stjålet" ideen "din" med å teipe bildene?

Eller var det mer? For hvis det bare var teipen så synes jeg det blir litt for dumt, jeg hadde faktisk teip over bildene min før du fikk den layouten :D (jeg beskylder deg ikke for å stjele, jeg bare tar det som eksempel) ;)

Nei, vedkommende som hadde stjålet ideen min hadde stjålet oppsett, grafikkstil og alt. Men dette var ikke emne her, og det ber jeg dere respektere... Jeg spurte enkelt nok - hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vedkommende som hadde stjålet ideen min hadde stjålet oppsett, grafikkstil og alt. Men dette var ikke emne her, og det ber jeg dere respektere... Jeg spurte enkelt nok - hva ville du gjort?

Ok :D Da skjønner jeg, var bare nysgjerrig...

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men det spørs jo hvor mye h*n hadde kopiert da, hvis det bare hadde vært en liten idè hadde jeg ikke brydd meg, men hvis jeg plutselig kom inn på en side hvor jeg så veldig mye fra meg tror jeg at jeg hadde blitt litt sur og send en mail, hvis h*n ikke hadde gjort noe med det hadde jeg vel gjort noe mer drastisk. Men hvis personen hadde vært veldig sta og ikke gadd i det hele tatt å høre hadde jeg ikke giddi å legge så utrolig mye tid i det. Det er jo tross alt bare en privat hjemmeside, ikke et livsverk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville følt meg priviligert hvis noen ville låne ideer fra stilen på siden min. Har opptil flere ganger gått ut i fra blandt annet Lines side når jeg laget min egen layout, fordi jeg liker den så godt.. :D Men, lik gar den aldri blitt, og det var heller ikke målet.

Men jeg synes altså det er ok i den forstanden at personen bruker egne bilder, og koder selv. Direkte kopiering av html-kodene synes jeg ikke noe om. Og heller ikke at noen bruker 100% samme layout som en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...