Gå til innhold
Hundesonen.no

å flytte ut før man er myndig


Kristina

Recommended Posts

Guest Vicky

Hvis foreldrene dine støtter opp økonomisk og ellers er det ikke noe problem :) Det som må være sikkert er at dine foreldre betaler leiligheten og forsørger deg ellers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på grunnen til hvorfor du ikke bor hjemme. Er det for å studere og du ikke kan bo hjemme så får du jo borteboerstipend (+ annet stipend om du oppfyller de kravene). Det er jo bare 3400 i måneden eller noe sånt, borteboerstipendet altså, og ikke noe særlig å leve på. Mer veit jeg ikke, men du finner vel en del info på lanekassen.no.

Men skal du ikke uansett flytte ut til neste år, til Sverige? Da får du jo stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta ut sommeren 2005! har klart meg meget fint! foreldrene hjelper meg hvis jeg sliter med penger pluss jeg får barnetryggda men den slutter jeg jo å få nå i sommer for da blir jeg 18! borteboende spipend får du vell bare hvis du bor så å så langt fra foreldrene eller foreldrehjemmet er så langt fra skolen som de krever!

ting med barnevernet og gjøre aner jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta ut sommeren 2005! har klart meg meget fint! foreldrene hjelper meg hvis jeg sliter med penger pluss jeg får barnetryggda men den slutter jeg jo å få nå i sommer for da blir jeg 18! borteboende spipend får du vell bare hvis du bor så å så langt fra foreldrene eller foreldrehjemmet er så langt fra skolen som de krever!

ting med barnevernet og gjøre aner jeg ikke!

får du borteboer stipend? Har du jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel.. Jeg fikk over 4000 kr i borteboerstipend...

http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780

"Maksimalt stipend og lån til en borteboer

Grunnstipend: Inntil 1 730 kroner per måned

Læremiddelstipend: Inntil 350 kroner per måned *

Bostipend: 3 450 kroner per måned

Sum stipend: Inntil 5 530 kroner per måned

Lån: Inntil 1 200 kroner per måned

Sum stipend og lån: Inntil 6 730 kroner per måned"

Man får bare 3450 i bostipend, men man kan selvsagt få andre stipend i tillegg som gjør at den totale summen blir høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17 år, men jeg hadde en samboer i full jobb som kunne forsørge meg :D

Etter et par mnd var jeg heldig og fikk jobb selv også...

Jeg skulle egentlig gått på skole, og da hadde jeg fått borte boer stipend, men jeg var så dum at jeg skulle bare ha et fri år... Det er nå 7 år siden og jeg har fortsatt ikke gått mer skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780

"Maksimalt stipend og lån til en borteboer

Grunnstipend: Inntil 1 730 kroner per måned

Læremiddelstipend: Inntil 350 kroner per måned *

Bostipend: 3 450 kroner per måned

Sum stipend: Inntil 5 530 kroner per måned

Lån: Inntil 1 200 kroner per måned

Sum stipend og lån: Inntil 6 730 kroner per måned"

Man får bare 3450 i bostipend, men man kan selvsagt få andre stipend i tillegg som gjør at den totale summen blir høyere.

Hmm, lurer på om eg har gjort noe feil da.. Skal liksom få fult lån og stipend. men får bare 6100 kr og noe i mnd.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer på om eg har gjort noe feil da.. Skal liksom få fult lån og stipend. men får bare 6100 kr og noe i mnd.. :unsure:

Men du får vel ikke borteboer stipend... du er vel for "gammel" for det :D

Jeg får 6000 i mnd, og har fult lån og stipend. (og samboer med full jobb! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får (Hvis jeg er heldig..) 3.450 kr i stipend i måneden, pappa hjelper meg med 1000 kr i måneden og jeg jobber i helgene (Kvelden/dagen) Og klarer meg nå... Men synes det er feil når jeg har fått sendt med dokumentasjon at jeg ikke for støtte av foreldrene mine og at jeg ikke kan bo hjemme og jeg får kun borteboerstipend pga at de tjener for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...