Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlyst

Guest ToadKill

Recommended Posts

Guest ToadKill

Min dachs på 7mnd spiser nesten ingenting. I begynnelsen spiste hun nesten hele "dosen".

Men nå de siste ukene har matysten bare forsvunnet. Har prøvd å skifte fôr men hun vil ikke ha det.

Hun er frisk ellers. Oppfører seg akkuratt som før.

Er veldig usikker på hva dette kan være.

Noen som har opplevd det samme eller har en anelse om hva det kan være?

MVH

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya hadde en sånn periode hu også, hvor hu testa ut hvor lang tid det gikk før jeg enten gav henne noe tilskudd i maten hennes, gav henne våtfor eller hva hu måtte ha lyst på..

merker du noe på henne ellers da? vekttap?

kan hende det er løpetid på gang også, og da spiser enkelte hunder mindre...

men nå skal ikke jeg leke oraklet i delfi, så hvis du har mistanke om at hu ikke får i seg nok næring, så hadde jeg sett det ann, og evt gått til dyrlegen etterhvert...

men trur du i første omgang skal ha litt is i magen og finne ut om hu tester deg eller hva hun driver med...

en ting til, tar du vekk maten etter en liten stund, eller lar du den stå hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest ToadKill

toya hadde en sånn periode hu også, hvor hu testa ut hvor lang tid det gikk før jeg enten gav henne noe tilskudd i maten hennes, gav henne våtfor eller hva hu måtte ha lyst på..

merker du noe på henne ellers da? vekttap?

kan hende det er løpetid på gang også, og da spiser enkelte hunder mindre...

men nå skal ikke jeg leke oraklet i delfi, så hvis du har mistanke om at hu ikke får i seg nok næring, så hadde jeg sett det ann, og evt gått til dyrlegen etterhvert...

men trur du i første omgang skal ha litt is i magen og finne ut om hu tester deg eller hva hun driver med...

en ting til, tar du vekk maten etter en liten stund, eller lar du den stå hele tiden?

Jeg har ikke merket vekttap. Hun var litt tynn da vi hentet henne, men hun gikk litt opp i vekt etter en mnd eller noe. Hun virker veldig normal. jeg har prøvd såvidt å ta bort maten en stund. men jeg har ikke turt å fortsette med det i tilfelle hun skal tro at hun ikke får mer mat.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde også en periode hvor han nesten ikke spiste noe særlig, men etter ett par uke gikk det over(han spiste 3 måltid i uka i motsetning til ca 10 som er normalt for han). Så lenge hunden er frisk og rask og får i seg nok væske så kan du godt ha litt is i magen. Som toya sier, så kan det jo være løpetiden som er på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket vekttap. Hun var litt tynn da vi hentet henne, men hun gikk litt opp i vekt etter en mnd eller noe. Hun virker veldig normal. jeg har prøvd såvidt å ta bort maten en stund. men jeg har ikke turt å fortsette med det i tilfelle hun skal tro at hun ikke får mer mat.

Takk for svar.

siden du ikke har registrert noe vekttap, så er det bare ¨å ha is i magen ...

det jeg mente med å ta vekk maten var : la den stå i 10 til 15 min, og hvis hun ikke har spist opp da, så setter du den vekk, og lar den være vekke til neste gang hun skal ha mat... og samme mønster videre. det funket på forje hunden min i alle fall. Da lærer du hunden, " det er best å spise mens maten er her, ellers får du ikke mat før neste måltid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...