Gå til innhold
Hundesonen.no

Redd Cecilie!


Bambii88

Recommended Posts

Må faktisk si meg veldig enig... Alle har rett til å leve, selvfølgelig, men alle kan ikke få organer på én gang. Noen må nødvendigvis vente...

Så klart kan ikke alle bli reddet, men her er det ikke snakk om at hun fortjener det mer enn dem, men at hun burde få bli stilt i køen om transplantasjon, sånn at hun i alle fall har en sjanse til å leve. Men fordi at hun har 50-60% overlevelsessjanse, så får hun ikke en sjanse i det hele tatt.

Det synes jeg er dårlig, å ikke en gang sette pasienten i donasjonskøen sånn at hun har en sjanse til å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan ikke alle bli reddet, men her er det ikke snakk om at hun fortjener det mer enn dem, men at hun burde få bli stilt i køen om transplantasjon, sånn at hun i alle fall har en sjanse til å leve. Men fordi at hun har 50-60% overlevelsessjanse, så får hun ikke en sjanse i det hele tatt.

Det synes jeg er dårlig, å ikke en gang sette pasienten i donasjonskøen sånn at hun har en sjanse til å leve.

Dette er et utrolig vanskelig dilemma. For - det som skjer hvis en person med feks 50% sjanse blir satt inn i køen - så kanskje denne personen får lungene som personen bak i køen med 90% overlevelsessjanse ville ha fått. Resultatet kan bli at denne med 50% sjanse får lungene, og likevel dør, mens den som var tilnærmet garantert å overleve dør i køen, fordi noen med lav sjanse fikk lungene h*n trengte.

Vanskelig sak, men jeg skjønner Cecilie godt som vil prøve alt - og det støtter jeg henne i - hvem ville ikke prøvd alt når det sto om livet? Håper hun får seg en operasjon i utlandet om de nekter henne det i Norge. Jeg både forstår og støtter enkeltmennesket, men om man tenker prinsipielt på det, er jeg nok desverre enig med overlegen - sålenge det er mangel på donorer, sålenge mange dør i organkø, bør de få tilgjengelige organer gå til personer man tror kommer til å overleve med operasjon.

Rotete innlegg, rotete sak og vanskelig å mene noe om det uten å høres kynisk ut.

HeliX'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utangspunktet har jeg liten lyst til å skrive dette i denne sammenheng, fordi det er en enkeltperson det er snakk om, som er klar over at de faktisk skal dø i løpet av kort tid (sammenliknet med andre 34-åringer). MEN; nå som det først er lagt ut, så får man jo tåle litt også, da. Særlig når man er sånn i tonen selv.

Dette mennesket har allerede fått nye organer. Er det liksom legens feil at kroppen hennes frastøter dem? Nei. Hun, som har vært heldig og få leve så lenge med denne sykdommen, bør innse at det er folk der ute som kommer til å dø i svært ung alder fordi de ikke rekker å få nye organer. Og så skal hun komme her og kreve et nytt sett? Hva om disse også frastøtes? SKal hun ha enda ett par? Nei, det får være måte på.

Ytterligere kommentarer har jeg, men vil ikke skrive dem ned, ettersom det som sagt er en person som må "come to terms" med sin egen død, og derfor kanskje handler/taler ut fra sine reaksjoner på det. Og slikt bør man holde seg for god til å kritisere.

Jeg håper ingen medier finner på å ta hennes tilbud om å dø på direkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Blåser nytt liv i tråden og kan informere alle om at Ccilie Lysholm døde på Rikshospitalet i dag.

Hvil i fred Cecilie, håper ikke din kamp var forgjeves. :)

Ang denne saken så er det svært få som ville nådd Cecilie opp til leggen når det gjelder pågangsmot og styrke i en slik situasjon. Du kan spørre deg selv, ville DU klart å styre media, tenke fremover selv om du vet at enden nærmer seg? Tviler!

Vær inderlig glad for at en 100-dels personer går så langt, i stedet for å dø i stillhet.

Cecilie ba bare om 1 eneste sjanse, istedet blir hun mottat med spørsmål om hvilket liv som er mest verdt..? Hun ville bare få en ny sjanse etter en mislykket operasjon.

Alt jeg vil si i denne triste stunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom denne tråden .. har fulgt med en stund hvordan det har gått med cecilie..

Kjenner henne ikke. snakket så vidt med henne over nettet. Men virket som en super jente.

Jeg synes det nesten er litt flaut jeg... Tenk å komentere slik som noen av dere har gjort.

Hun hadde ikke planer om å snike forran noen i køen eller noe lignende..

HUN KJEMPET FAKTISK FOR Å FÅ STÅ I DEN KØEN...

For å få flere år å leve. HVorfor skulle ikkie hun fotjene det..

Det er jo mange som fortjener det like mye som henne..

Men hun fikk jo ikke stå i køen en gang.

Jeg mener det det ikke en gang går ann å diskutere emnet en gang jeg..

Tenkt deg du kjemper for livet da.. Også nei du får ikke stå i køen du for du har så liten kjangse for å overleve.

Denne tråden ble laget for å STØTTE en person.. ikke diskitere om hun skulle få en kjangse til for å LEVE ... :)

Hvil i fred Cecilie..

Kondolerer med familie og venner.

Enda større varme tanker til Tiger. En liten tøff krabat som ga mye glede i Cecilies hverdag.

Og er ganske sikker på at han støttet sin mat mor hele løpet ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Er faktisk enig med de som mente at Cecilie hadde fått sin sjanse, og at det kanskje er andre som "fortjente" de lungene mer enn henne)

Men selvsagt, trist at hun døde...

det der var litt unødvendig sagt nå som dama er borte da...

alle fortjener den lista... det er min mening, jeg kjente henne ikke, men jeg syntes man skla ha nok respekt for venner og etterlatte at man ikke kommer emd de konentarene der nå som dama faktisk ikke er blant oss lengre..

hvem er det som egentlig skal bestemme hvem som fortjener og ikke fortjener en ny sjanse.. det blir bare dumt å spekulere i hvem som fortjener.. alle mennesker fortjener...

Kondolerer til venner og familie, dette her var trist lesning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der var litt unødvendig sagt nå som dama er borte da...

alle fortjener den lista... det er min mening, jeg kjente henne ikke, men jeg syntes man skla ha nok respekt for venner og etterlatte at man ikke kommer emd de konentarene der nå som dama faktisk ikke er blant oss lengre..

hvem er det som egentlig skal bestemme hvem som fortjener og ikke fortjener en ny sjanse.. det blir bare dumt å spekulere i hvem som fortjener.. alle mennesker fortjener...

Kondolerer til venner og familie, dette her var trist lesning..

Vel, Tini skrev et hissig innlegg over her, så synes det var på sin plass at jeg ytret min mening som alle andre :) Forstår jo at alle vil kjempe for livet sitt til siste slutt, men det er mange som venter på organer og hun fikk sin sjanse som dessverre ikke gikk så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvil i fred cecilie..

nå hadde jeg egentlig tenkt å sette meg på fingrene mine, men tenkte bare at jeg skulle si fra om at jeg ikke er enig med at der er respektøst overfor noen i denne sammenhengen og ytre sin mening, om vi så mener hun ikke hadde mer "rett" til å komme inn i køen som andre. :)

Det er selfølgelig trist, men av og til, en skjeden gang, må man bare innse at ens stemme ikke er høy nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie var en utrolig flott jente med mye mer pågangsmot enn noen annen jeg kjenner. Hun hjalp meg når jeg hadde det som verst og lærte meg å kjempe. Uansett hvor vondt hun hadde det var hun ikke villig til å gi opp. Legene mente at hennes mot gjorde henne sterkere og at en "svakerer" person som hadde gitt opp ikke ville ha levd det siste året hun gjorde.

Vi snakket mye sammen over nett og møttes på chihuahuatreff. Hun og Tiger adde en enorm kontakt og jeg håper og tror at Tiger får det like bra hos søsteren til Cecilie som hos Cecilie.

Hvil i Fred, kjære Cecilie<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at i følge min far(som er lege) er det egentlig nok organer, men for få som vil donere dem bort! Nå for tiden finnes det brosjyrer om organdonasjon(med kort) på de fleste legekontor osv, så oppfordrer folk til å "benytte" seg av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
    • Så herlig! Ja, er en ikke ladbar hybrid jeg tenker. Ikke all verdens med strøm, men det hjelper godt til på bykjøringen som det fort blir litt av i hverdagen til/fra jobb og diverse treninger.
×
×
  • Opprett ny...