Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian cattledog

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Oi oi! Her var det mange som ble bekymret på mine vegne :D (eller hundens?)

Jeg har hatt min dose problemhunder og jeg kommer ALDRI noensinne til å kjøpe meg en rase jeg ikke er trygg på at jeg vil mestre...

Så det er bare å puste lettet ut :)

Nå har jeg også vært så heldig å få lært endel av disse problemhundene så så lenge rasens gemytt passer mitt så føler jeg på mange måter at jeg begynner å få bagasje nok nå til å vite så noenlunde hva jeg driver med. Ikke minst er jeg så heldig at jeg har vett til å spørre...

Edit: skynde meg å skrive:og mitt bruksområde...

Guest Jonna
Skrevet

selvpiner mener du? Enkelte lurte når jeg dro og hentet Loke :)

Hehe Tror alle som driver med brukshunder er ute etter en utfordring og en viss posjon selvpining.

Hører ikke det med da :D

Skrevet

Jepp!Å stå frivellig ute å trene med fingre så frossne at du ikke klarer å rette de opp i 20 minus må vel i aller høyeste grad kunne kalles selvpining... Spesiellt når du bruker lek som belønning på en hund som ikke er så nøye på hvor han treffer...Det kalles visst hundegalskap og:rolleyes:

Skrevet

Jeg har blitt veldig fasinert av Kelpie jeg da.. ;) Utrolig flotte hunder!

Men er det bare meg, for Cattledoggens utseende appellerer ikke til meg i det hele tatt.. :D Jeg synes kelpie er en mye penere rase. (Sånn tankegang ut i fra utseende altså.)

Skrevet

Heldig er den rase som ikke passer inn i søthets- eller skjønnhetstankegangen til folk flest.... Jeg holdt på å si: Hilsen Lassie...

Ja, det er jeg enig med deg i.

Men samtidig er utseendet hovedgrunnen til valg av rase for mange. Ser ikke det gale i det, da det helt garantert er mer enn 1 rase som passer for alle. Derfor kan jo utseende være den faktoren som gjør at du bestemmer deg for akkurat deb rasen du gjør.

Men utseende burde være det siste man ser på, helt klart.

Skrevet

Men i og med at mennesker er rare (!) så har man veldig lett for å finne ut man "passer" til den rasen man faller for utseendemessig. Eller at man ønsker å passe til et bilde, som man kanskje ikke likevel gjør.

Som sofapoteter som tror de gjerne vil bli aktive friluftsmennesker, bare de får litt selskap - om det så er av den aktive hunden. Eller som synes hundesport ser artig ut, så det vil de "helt sikkert" prøve, og "bare vent til hunden er gammel nok". Eller de vil ha en litt barsk hund som skal "passe på dem", der de går i utryggheten sin, og så klarer de ikke å være den hundeføreren som hunden trenger.

Kjenner opptil MANGE sånne... og det er en slags form for selvbedrag for mange. For jeg kjenner veldig få som har "for lite" hund i forhold til det de trenger, men desto flere som har "for mye hund".

Og der TROR jeg altså at utseende og image har altfor mye å si. Men det er min kjepphest, vettu, riktig rasevalg...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...