Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian cattledog

Mud

Recommended Posts

Oi oi! Her var det mange som ble bekymret på mine vegne :D (eller hundens?)

Jeg har hatt min dose problemhunder og jeg kommer ALDRI noensinne til å kjøpe meg en rase jeg ikke er trygg på at jeg vil mestre...

Så det er bare å puste lettet ut :)

Nå har jeg også vært så heldig å få lært endel av disse problemhundene så så lenge rasens gemytt passer mitt så føler jeg på mange måter at jeg begynner å få bagasje nok nå til å vite så noenlunde hva jeg driver med. Ikke minst er jeg så heldig at jeg har vett til å spørre...

Edit: skynde meg å skrive:og mitt bruksområde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

selvpiner mener du? Enkelte lurte når jeg dro og hentet Loke :)

Hehe Tror alle som driver med brukshunder er ute etter en utfordring og en viss posjon selvpining.

Hører ikke det med da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!Å stå frivellig ute å trene med fingre så frossne at du ikke klarer å rette de opp i 20 minus må vel i aller høyeste grad kunne kalles selvpining... Spesiellt når du bruker lek som belønning på en hund som ikke er så nøye på hvor han treffer...Det kalles visst hundegalskap og:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig fasinert av Kelpie jeg da.. ;) Utrolig flotte hunder!

Men er det bare meg, for Cattledoggens utseende appellerer ikke til meg i det hele tatt.. :D Jeg synes kelpie er en mye penere rase. (Sånn tankegang ut i fra utseende altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er den rase som ikke passer inn i søthets- eller skjønnhetstankegangen til folk flest.... Jeg holdt på å si: Hilsen Lassie...

Ja, det er jeg enig med deg i.

Men samtidig er utseendet hovedgrunnen til valg av rase for mange. Ser ikke det gale i det, da det helt garantert er mer enn 1 rase som passer for alle. Derfor kan jo utseende være den faktoren som gjør at du bestemmer deg for akkurat deb rasen du gjør.

Men utseende burde være det siste man ser på, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i og med at mennesker er rare (!) så har man veldig lett for å finne ut man "passer" til den rasen man faller for utseendemessig. Eller at man ønsker å passe til et bilde, som man kanskje ikke likevel gjør.

Som sofapoteter som tror de gjerne vil bli aktive friluftsmennesker, bare de får litt selskap - om det så er av den aktive hunden. Eller som synes hundesport ser artig ut, så det vil de "helt sikkert" prøve, og "bare vent til hunden er gammel nok". Eller de vil ha en litt barsk hund som skal "passe på dem", der de går i utryggheten sin, og så klarer de ikke å være den hundeføreren som hunden trenger.

Kjenner opptil MANGE sånne... og det er en slags form for selvbedrag for mange. For jeg kjenner veldig få som har "for lite" hund i forhold til det de trenger, men desto flere som har "for mye hund".

Og der TROR jeg altså at utseende og image har altfor mye å si. Men det er min kjepphest, vettu, riktig rasevalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...