Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian cattledog

Mud

Recommended Posts

Oi oi! Her var det mange som ble bekymret på mine vegne :D (eller hundens?)

Jeg har hatt min dose problemhunder og jeg kommer ALDRI noensinne til å kjøpe meg en rase jeg ikke er trygg på at jeg vil mestre...

Så det er bare å puste lettet ut :)

Nå har jeg også vært så heldig å få lært endel av disse problemhundene så så lenge rasens gemytt passer mitt så føler jeg på mange måter at jeg begynner å få bagasje nok nå til å vite så noenlunde hva jeg driver med. Ikke minst er jeg så heldig at jeg har vett til å spørre...

Edit: skynde meg å skrive:og mitt bruksområde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

selvpiner mener du? Enkelte lurte når jeg dro og hentet Loke :)

Hehe Tror alle som driver med brukshunder er ute etter en utfordring og en viss posjon selvpining.

Hører ikke det med da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!Å stå frivellig ute å trene med fingre så frossne at du ikke klarer å rette de opp i 20 minus må vel i aller høyeste grad kunne kalles selvpining... Spesiellt når du bruker lek som belønning på en hund som ikke er så nøye på hvor han treffer...Det kalles visst hundegalskap og:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig fasinert av Kelpie jeg da.. ;) Utrolig flotte hunder!

Men er det bare meg, for Cattledoggens utseende appellerer ikke til meg i det hele tatt.. :D Jeg synes kelpie er en mye penere rase. (Sånn tankegang ut i fra utseende altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er den rase som ikke passer inn i søthets- eller skjønnhetstankegangen til folk flest.... Jeg holdt på å si: Hilsen Lassie...

Ja, det er jeg enig med deg i.

Men samtidig er utseendet hovedgrunnen til valg av rase for mange. Ser ikke det gale i det, da det helt garantert er mer enn 1 rase som passer for alle. Derfor kan jo utseende være den faktoren som gjør at du bestemmer deg for akkurat deb rasen du gjør.

Men utseende burde være det siste man ser på, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i og med at mennesker er rare (!) så har man veldig lett for å finne ut man "passer" til den rasen man faller for utseendemessig. Eller at man ønsker å passe til et bilde, som man kanskje ikke likevel gjør.

Som sofapoteter som tror de gjerne vil bli aktive friluftsmennesker, bare de får litt selskap - om det så er av den aktive hunden. Eller som synes hundesport ser artig ut, så det vil de "helt sikkert" prøve, og "bare vent til hunden er gammel nok". Eller de vil ha en litt barsk hund som skal "passe på dem", der de går i utryggheten sin, og så klarer de ikke å være den hundeføreren som hunden trenger.

Kjenner opptil MANGE sånne... og det er en slags form for selvbedrag for mange. For jeg kjenner veldig få som har "for lite" hund i forhold til det de trenger, men desto flere som har "for mye hund".

Og der TROR jeg altså at utseende og image har altfor mye å si. Men det er min kjepphest, vettu, riktig rasevalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...