Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Ja, jeg har også kommet til den "alderen" ; klikkertrening :P

Kjøpte en i sta nå, og når jeg skulle forklare mamma hvordan man brukte den osv, så sa jeg bare "ehh...Kom nå, vi går og betaler!"

Ble litt revet med av alle klikker folk her ute, så jeg ville prøve det selv :)

Skal IKKE prøve det på Milo før jeg har fått satt meg inn i det ordentlig...

Innlæringen?

Hvordan bruker man den? :P

Er det sånn at hvis jeg sier sitt f.esk så klikke jeg idet han setter seg? Eller når han sitter?

Håper noen vill gi meg en kjapp innføring,brenner etter å komme igang :D

Hilsen 1.stk forvirra klikker "trener"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Det eneste jeg foreløbig vet er at du bør (må?) begynne med og klikke og gi godbit uten at noen spess kommando er gitt, så han skjønner at klikk=godbit :)

Aaah..Smart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste setningen som må gå rundt og rundt i hodet ditt er at du får det du forsterker, ikke det du mener å forsterke. Kort sagt klikker og belønner du for akkurat hva du vil - så lenge det er det du vil. Om du vil forsterke at Milo blir sittende så klikker og belønner du når han har sittet en liten stund (tiden kan du øke etterhvert). Vil du forsterke akkurat at han setter seg ned så klikker du akkurat når han setter seg ned og belønner etterpå.

Du bør legge vekt på at han skal tilby frivillige atferder, dvs at nå i starten bør du lære ham at han kan få belønning for alt mulig rart han tar initiativ til å gjøre mens dere trener, noe som igjen betyr at du ikke bør bruke kommandoer nå mens du lærer han å få opp atferdsspekteret. Klikk og belønn for masse rart, små bevegelser, frivillig kontakt, utgangsstillinger, dekk, stå osv. Ikke "hekt" deg fast på en bestemt ting nå i starten, det er viktig at han skjønner at klikkeren er en betinget forsterker på absolutt alt, ikke bare f.eks. sitt og gi labb.

Siden jeg er i prosess med å sette kommandoer på alle øvelsene på nytt igjen, for å få dem sikrere og mye bedre, bruker jeg overhodet ikke kommandoer i treningen. Jeg sier "bra" og belønner for det jeg vil perfeksjonere i denne treningsøkta av det hun tilbyr, og jobber videre med det. I neste treningsøkt vil jeg kanskje fokusere på noe annet, og da sier jeg "bra" og belønner for atferden eller noe som ligner på/kan "utvikles" til den atferden jeg vil jobbe med i denne treningsøkta.

Så. Husk:

Du får det du forsterker, ikke det du mente å forsterke.

Du må alltid gi belønning etter å ha klikket, ellers mister klikkeren sin "verdi" for hunden.

Ikke klikk for at hunden skal se på deg - ja, hunden snur seg mot seg, men det er for å få godbiten/ballen/annen belønning - men det du faktisk har gjort er å belønne det å ikke se på deg.

Til sist vil jeg minne på at det er forskjell på å være klikkertrener og å trene med klikker.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du har tenkt egentlig? Har du tenkt å bruke klikkeren som et hjelpemiddel for å gi mer presis tilbakemelding i din vanlige trening, eller har du tenkt å begynne med klikkertrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hva er det du har tenkt egentlig? Har du tenkt å bruke klikkeren som et hjelpemiddel for å gi mer presis tilbakemelding i din vanlige trening, eller har du tenkt å begynne med klikkertrening?

For å gi mer presis tilbake melding :P

Begynner ikke med klikekr bare for å bruke klikker :P

Kommer ikke til å blir sånn klikk, klikk,klikk dame, men når jeg føler vi får behov for den :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi mer presis tilbake melding :)

Ja ok. Da er det jo bare å bruke den akkurat som et vanlig bra. Du bruker den jo for å fortelle hunden akkurat når den gjør riktig. Hunden lærer fort at hver gang den hører klikket får den belønning, det trenger du ikke å trene mye på. Du kan klikke og gi godbit noen ganger, så prøver du å klikke mens han ser en annen vei, snur han ser mot deg da, har han sannsynligvis skjønt sammenhengen. Da er det bare å begynne å bruke den i treningen.

Du må ikke forveksle dette med klikkertrening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...