Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffehalsbånd


LiLi

Recommended Posts

Jeg vurderer å prøve bjeffehalsbånd på LiLi, men jeg er veldig usikker. Hun bjeffer ikke ekstremt mye, men en del. Hun bjeffer ikke fordi hun er redd, men for å varsle. Hun bjeffer mer i perioder hvor vi har mye besøk, og nesten ingenting i perioder hvor vi har lite besøk. Hun elsker altså besøk, og det virker som om hun bjeffer av glede. Det er bare for å varsle at noen kommer, og hun slutter med en gang hun har hilst. I perioder hvor vi har mye besøk kan hun bjeffe ganske mye på forskjellige lyder i gangen, som om hun tror at det kommer noen, men det gjør det jo ikke alltid. I perioder med lite besøk, bjeffer hun nesten ikke, for da kommer det jo ingen uansett. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Kan jo selvfølgelig få noen til å stå å banke på døra en hel dag, men tviler på om det vil fortsette å hjelpe når det er tilbake til det vanlige med at banking på døra betyr besøk. Jeg kan også prøve å sette henne i bur hver gang hun bjeffer, men det har jeg ikke så veldig lyst til, siden hun fra før ikke er så glad i buret sitt, og jeg vil ikke gjøre det til noe negativt. Om jeg bruker bjeffehalsbånd (sånn sprutehalsbånd), tror jeg absolutt ikke hun vil forbinde det med besøk, altså at besøk blir noe negativt, for det er hun allerede så glad for. Det er jo en del positive ting med slike halsbånd, de får jo beskjed med en gang, hver gang, og det slutter med en gang de slutter. Så egentlig virker det jo ganske greit. Hvis jeg skulle brukt et slikt, ville jeg hatt det på konstant i en periode, så hun ikke forstår sammenhengen med at det bare spruter når hun har på det båndet, og ikke ellers. Det jeg er litt skeptisk til er jo at båndet reagerer om hun hoster eller lignende, det er jo ikke noe særlig. At hun skal bli usikker av det, er jeg ikke så bekymret for, for hun er såpass tøff. Men jeg er altså i tvil om det er det rette å gjøre. Hva mener dere?

Edit: Så på et sånn sprayhalsbånd nå (Multivet antibjeffehalsbånd) og der sto det at de hadde slik høytaler, så den skulle ikke utløses på annet enn bjeffing. Det er jo positivt, spesielt om det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et selv, og jeg syns det er bra. (bruker det når vi forlater henne hjemme alene) Det skader ikke å prøve. Jeg tror ikke at hunden vil forbinde besøk med noe negativt pga bjeffebåndet. Somregel tar hunden det raskt at bjeff= sprut (æsj.) Og vil da slutte å bjeffe. Men noen hunder igjen, bryr seg ikke om det og fortsetter selv om det spruter. Feks. min hund hyler og bjeffer mye hvis vi forlater henne utenfor Statoil stasjonen vi pleier å gå til. (ja vet det ikke er lov, men det er en øde plass, og hunden står bundet til en påle på ei gressplen ) Og en gang tok vi på henne bjeffebåndet når vi gikk inn. Hunden stod som normalt med halen til værs , men sa ikke et pip. Hunden viser ingen ubehag ved å ha det på. (halen mellom beina etc) Men oppfører seg normalt.

Men det jeg tror er at hunder vil raskt skjønner at dette båndet er sprutebåndet, og de vil ikke gi lyd når de har det på, men så kan du risikere at de bjeffer igjen når du ikke har det på. Så da er det best å ha det på hver gang du trenger det, så får man håpe at hunden venner seg til at den ikke behøver å bjeffe. Som hunden min er stille når hun er alene hjemme når hun har på sprutehalsbåndet, men vi er såpass usikkre om hun vil fortsette å være det hvis vi tar det av, så vi bruker det for sikkerhetsskyld. kommer til å prøve å ta det av henne etterhvert.

Jeg vet det er mye delte meninger om dette, men jeg har ingenting imot bruk av slike hjelpemidler, uansett hva folk sier. Du bestemmer, og har du lyst å prøve, så prøv! Sprutehalsbåndet er mildt og skader ikke hunden på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal bruke det vil jeg ha det på i ca en måned i strekk, jeg mener det må til. Hvis ikke skjønner de bare at det er bare når de har på båndet at de ikke kan bjeffe. Det jeg håper å oppnå med å ha det på så lenge, er at vanene endres og at hunden rett og slett slutter å bjeffe. Men jeg er som sagt veldig usikker. For det første er jo bjeffing en del av hundens språk, og jeg vil jo egentlig ikke fjerne denne muligheten helt, for det andre er disse båndene ganske store og tunge for en så liten hund, og for det tredje vil det slite ganske mye på pelsen om hun må gå med det så lenge. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det. Pga. det at jeg må ha det på såpass lenge for at det skal funke, og det tror jeg ikke jeg orker. Jeg vil heller begynne å si fra til henne selv, når jeg er der selvfølgelig. Jeg har hittil oversett henne når hun bjeffer, men det har jo selvfølgelig ikke fungert, da hun ikke bjeffer for å få oppmerksomhet, og bjeffingen er selvforsterkende. Hun har aldri fått oppmerksomhet for bjeffing. Nå sier jeg nei, eller noe i den duren og roser med en gang hun er stille. Det har faktisk funket meget bra så langt! :) Jeg prøver med dette å endre vanene hennes, og å få en måte som jeg faktisk kan be henne være stille på. Når det ikke passer seg og bjeffe og lignende, og å gi henne signaler om at jeg faktisk ikke liker at hun driver å bråker slik. Skal prøve å huske å alltid ha godbiter tilgjengelig, så jeg kan gi henne når hun blir stille (bedre forsterking enn bare ros). Det halsbåndet er uansett så dyrt, at om jeg skulle kjøpt det, måtte jeg gått inn for det 100%, og det føler jeg ikke at jeg vil. Prøver i alle fall dette først :) Wish me luck...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om hunden må gå med dette båndet inne hele tiden, selv etter den har sluttet å bjeffe. For når det blir tatt av, betyr det at hunden tror at nå har den lov til å bjeffe, siden halsbåndet ikke lenger er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om hunden må gå med dette båndet inne hele tiden, selv etter den har sluttet å bjeffe. For når det blir tatt av, betyr det at hunden tror at nå har den lov til å bjeffe, siden halsbåndet ikke lenger er på?

Jeg vil anbefale at båndet brukes når det er behov for det. SLik at hunden slipper å gå med det døgnet rundt. Da kan man heller trekke for gardinene etc for å unngå bjeffing i vinduet. Men ja det er lurt å ha båndet på en stund etter, men hunden vil forhåpentligvis vennes av med det å måtte bjeffe til ditt og datt. Så kan man ta det av å se. Noen hunder vil nok skjønne at det er båndet som forårsaket spruten, og vet når det ikke er der, så det er absolutt en sjangs for at hunden kan bjeffe uten det igjen. Det er dette jeg tror kan skje på saueavvenning også.. Men det er jo en annen sak.

Lili: det finnes jo små halsbånd for små hunder. Har du sett på det? Og halsbåndet er bredt nylon, så jeg vil ikke tro dette sliter på pelsen. Som sagt er det ikke skadelig å prøve. Er alltids bare å slutte å bruke det. Man ser raskt om hunden tar dette med båndet eller ikke. Klart bjeffing er språk til hunden, men i mange tilfeller blir det bare unødig mas og kjefting. Jeg mener at en hund kan skille mellom hjem og ute. At det ikke skal være bråk innendørs.

uansett metode du bruker, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om hunden må gå med dette båndet inne hele tiden, selv etter den har sluttet å bjeffe. For når det blir tatt av, betyr det at hunden tror at nå har den lov til å bjeffe, siden halsbåndet ikke lenger er på?

Jeg mener man bør ha det på konstant i alle fall i en måned på begynnelsen, for å endre vanen til hunden, og lære den å finne andre måter å uttrykke seg på enn å bjeffe. Om man bare har det på i korte perioder av gangen lærer bare hunden at den ikke kan bjeffe så lenge båndet er på, men om man har det på konstant i lang tid endres vanene og hunden slutter forhåpentligvis å bjeffe. Dette fordi hunden glemmer at den har det på når den har hatt det på så lenge, og den forbinder ikke sprutingen med båndet, men med bjeffingen. Om man gjør det på denne måten vil det også funke etter at du har tatt av båndet, og om den begynner igjen etter en tid, kan man ta en ny, lang periode med båndet på.

Har man bare på båndet i korte perioder, lærer ikke hunden noen ting, det bare fjerner symptomene (bjeffingen) der og da (mens den har på båndet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor små er de små da, Elisa? Har ikke sett noe om størrelser på de sidene jeg har vært på. Og som du ser over, er planen min å bruke det konstant over tid om jeg skulle prøve det, og da vil det nok slite på pelsen.

Takk forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...