Gå til innhold
Hundesonen.no

flytte hjemmefra


Birte

Recommended Posts

tenker på å flytte til tønsberg sommeren 07.. Da er jeg 16 år, og starter på videregående.. Men det er jo kjempemye å tenke på, spesielt når det er så langt bort fra familien.. (bor i Bergen nå.) Dessuten skal jeg isåfall ha med meg Sico..

her jeg bor nå har jeg foreldre som vasker klærene mine, kjøper alt jeg trenger, lager matpakken min før skolen, betaler alt som trengs til Sico, betaler mobilregningene mine, kjører meg hit og dit og når jeg tenker etter så er jeg vel egentlig ganske bortskjemt.. altså har jeg ikke særlig peiling på hva det innebærer å bo alene..

har du flyttet hjemmefra når du var ung? hvilke problemer møtte du? angret du? ble det masse utgifter? og hadde du med deg hund? isåfall, hvordan var det? fikk du lite tid til hunden? ble det mye jobb og prøve-lesing? og ikke minst, hva var positivt med flyttingen?

så er det en ting til jeg lurer på.. kan foreldrene mine NEKTE meg å flytte?

ps: kommer ikke til å bo helt alene, da Benedicte skal være med om dette blir noe av.. Så vi blir to på å betale regninger osv..

takk på forhånd, håper noen tar seg tid til å svare litt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du flyttet hjemmefra når du var ung? Flyttet hjemmefra da jeg var 16. Og jeg må innrømme at det var utrolig deilig!

hvilke problemer møtte du? Møtte ikke så store problemer egentlig, annet enn at det til tider var trangt om pengene, men mamma hjalp til med det i begynnelsen.

angret du? Har bodd hjemmefra i 4 år nå og har aldri, ikke et sekund, angret.

ble det masse utgifter? Nei ikke så mye. Jeg levde ikke som en konge første året akkurat, men etter det har utgiftene holdt seg stabilt og på et greit nivå. Man lærer hva man kan ta seg råd til og sånt.

og hadde du med deg hund? fikk hunden etter å ha bodd hjemmefra i ca et halvt år, ikke fullt det.

isåfall, hvordan var det? det var kjempegreit :wub:

fikk du lite tid til hunden? Absolutt ikke, hadde god tid til hunden.

ble det mye jobb og prøve-lesing? gikk på landbrukskole og vi slet oss ikke ut for å si det sånn , bortsett fra tredjeåret da, det var litt tungt.

og ikke minst, hva var positivt med flyttingen? Det meste. Jeg lærte meg å bli mer selvstendig, fikk bedre økonomisk sans, lærte meg å lage mat, fikk bestemme selv - jeg hadde kontrollen over mitt eget liv og lærte meg hvordan hverdagen fungerte ( med litt støttehjul fra mamma i begynnelsen da hehe)

så er det en ting til jeg lurer på.. kan foreldrene mine NEKTE meg å flytte? Vet ikke om de kan det eller ikke. Men tror det er slik at hvis skolen du ønsker å gå på ligger slik at du må flytte så kan de ikke nekte deg. Men dette vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut når jeg var 15-16 år. Men jeg flyttet inn hos søsteren min som jobbet borte i ukedagene. Så jeg fikk være alene i ukedagene. Vi delte på utgifter og sånn da. Og foreldrene mine hjalp meg mye den første tiden. Det gikk helt fint å bo alene. Men er jo litt kjipt å måtte vake klær, lage middag, vaske hus og sånn selv. Dette er nok en tilvenningsfase. Du kommer nok raskt inn i det. Det som kan være lurt er å ta med noen av rutinene hjemmefra. Som feks. ha middag hver dag, spise frokost, etc. Vær bevisst på budsjett. Vær obs på hvor mye du har. Det viktigste er husleien. Sørg for at den blir betalt til rett tid. Samme med regninger. For all det: Ikke handle på kreditt! MAnge unge som ruinerer seg på dette. Det er et stort steg fra å bo hjemme til å flytte alene. Det kreves mye mer av deg. mye ansvar. Du vokser mye på det og lærer mye. Ikke vær redd for å få hjelp fra foreldre.

Ja foreldrene dine bestemmer over deg frem til du fyller 18 år og blir myndig. Da bestemmer du over deg selv. Inntil da bestemmer foreldrene.

Men det er mye positivt med å bo alene. Du kan gjøre som du vil. Men det kan også blir stille og det er mye ansvar. Jeg har nå bodd sammen med samboer i 3,5 år, og for min del trives jeg MYYYE bedre sammen med noen, enn alene. Det har jeg alltid gjort. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, tusen takk begge to :D skal ta å snakke med mamma i morgen.. Benedicte har snakket med hennes foreldre, og de var veldig positive :)

føler at jeg kan få mye godt utav å flytte! spesielt om jeg flytter sammen med Benedicte.. Hun har så masse kunnskaper om hund, og jeg tror jeg hadde blitt en god del mer aktiv med Sico dersom jeg hadde hatt henne rundt meg hele tiden :wub: Dessuten kan det sikkert bli ensomt å bo helt alene plutselig.. også er jo benedicte min aller beste venn! :D

mamma og pappa hadde nok hjulpet meg masse i begynnelsen, med tanke på alt jeg får nå.. tror ikke de hadde klart å bare overlatt meg helt for meg selv liksom..

hvordan klarte dere å overtale foreldrene deres, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan klarte dere å overtale foreldrene deres, forresten?

Trengte ikke å overtale på noe vis. Jeg måtte flytte bort for å gå på den linjen og skolen jeg ville, og mer var det ikke å si om den saken. Hun var litt mer skeptisk da jeg som 17 åring flyttet til trøndelag med samboer, rundt 90 mil unna, men trengte ikke å overtale henne til noe. Hun forsto meg ganske godt selv om hun ikke var overbegeistret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp blit 16 da jeg flyttet hjemme fra=) Jeg syntes dette er en kjempe opplevelse, det og måtte venne seg til og betale reininger og vaske klær og hus sjøl!

Ja foreldrene dine kan "nekte" deg og flytte hjemmefra før du blir 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare deilig åf lytte hjemmefra.. Men ta en god prat med rådgiver på skolen din, jeg fikk nemlig vite at det er lite sannsynlig at du får plass på en offentlig videregående skole som ikke er i hjemkommunen din, uten en spesiell grunn (f.eks linje som bare finnes der). Min rådgiver sa at dette var fordi hjemkommunen din da må betale skolepengene på dne andre offentlige skolen, som ligger på ca 100 000 kr pr år. Jeg begynte derfor på privatskole. Da fikk jeg stipend og gode greier. Rådgivere sier mye forskjellig, men før dere altså girer dere for mye opp- snakk med han/henne, få han/henne til å sjekke ut alt om det så dere vet det faktisk er reelle muligheter for å få flytte!!

Når jeg overtalte mine foreldre passet jeg på å ha undersøkt alt først, så jeg kunne svare på deres spørsmål med en gang.. Finne frem alle fakta, si hvordan dere har tenkt til å ordne det, osv. Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag overtalte ingen, for jeg hadde ingen valg. Måtte jo fortsette på Vidregående, og de hadde bare grunnkurs der jeg bodde. Men tror nok at det å flytte inn sammen med noen gjør at det blir "lettere" for foreldrene på en måte. Det er ingen veninner jeg ville ha flyttet sammen med. Da må man isåfall passe på å få eget sted, (eks. et rom) slik at man kan være litt alene hvis man ønsker og ha privatliv. Mamma har alltid sagt at hvis vi hadde bodd her i byen så hadde hun uansett kastet meg ut av huset før jeg ble 18 år. Hun hater å høre om voksne folk som enda bor hos foreldrene sine. (enda ikke flyttet ut, uten spes. grunn) Så jeg har vel ikke hatt noe valg uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare deilig åf lytte hjemmefra.. Men ta en god prat med rådgiver på skolen din, jeg fikk nemlig vite at det er lite sannsynlig at du får plass på en offentlig videregående skole som ikke er i hjemkommunen din, uten en spesiell grunn (f.eks linje som bare finnes der). Min rådgiver sa at dette var fordi hjemkommunen din da må betale skolepengene på dne andre offentlige skolen, som ligger på ca 100 000 kr pr år. Jeg begynte derfor på privatskole. Da fikk jeg stipend og gode greier. Rådgivere sier mye forskjellig, men før dere altså girer dere for mye opp- snakk med han/henne, få han/henne til å sjekke ut alt om det så dere vet det faktisk er reelle muligheter for å få flytte!!

Når jeg overtalte mine foreldre passet jeg på å ha undersøkt alt først, så jeg kunne svare på deres spørsmål med en gang.. Finne frem alle fakta, si hvordan dere har tenkt til å ordne det, osv. Lykke til! =)

takk for rådet :P tror jeg venter litt med å snakke med mamma om dette, så kan jeg heller snakke med rådgiveren på skolen først.. finne fram skoler jeg er interessert i og sånt.. Kanskje vanskeligere å si nei da, samtidig så ser de at jeg faktisk kan være litt selvstendig og ikke bare få alt servert i hendene :P

*prøve å ikke ha for store forhåpninger :rolleyes: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare deilig åf lytte hjemmefra.. Men ta en god prat med rådgiver på skolen din, jeg fikk nemlig vite at det er lite sannsynlig at du får plass på en offentlig videregående skole som ikke er i hjemkommunen din, uten en spesiell grunn (f.eks linje som bare finnes der). Min rådgiver sa at dette var fordi hjemkommunen din da må betale skolepengene på dne andre offentlige skolen, som ligger på ca 100 000 kr pr år. Jeg begynte derfor på privatskole. Da fikk jeg stipend og gode greier. Rådgivere sier mye forskjellig, men før dere altså girer dere for mye opp- snakk med han/henne, få han/henne til å sjekke ut alt om det så dere vet det faktisk er reelle muligheter for å få flytte!!

Når jeg overtalte mine foreldre passet jeg på å ha undersøkt alt først, så jeg kunne svare på deres spørsmål med en gang.. Finne frem alle fakta, si hvordan dere har tenkt til å ordne det, osv. Lykke til! =)

Hvis man ikke melder flytting da, noe som egentlig ikke alltid er nødvendig men det gjør ting lettere. Men jeg lurer på om man ikke må være over 18 for å gjøre det? husker ikke helt. Da jeg søkte på skole i Nord Trøndelag, så søkte jeg først på en landslinje men siden den ble lagt ned og jeg allerede hadde flyttet (fikk beskjed om at jeg var kommet inn å greier) så fikk jeg komme inn på den vanlige vk1 linjen uten noe problem. Når jeg skulle søke på vk2 året etter så meldte jeg flytting for sikkerhetsskyld, men fikk beskjed om at jeg kom til å komme inn uansett. Men et problem som var, var at lånekassen laget mye krøll, men ifølge rådgiveren på skolen så hadde de ikke lov til det, så han ringte og fikset det for meg hehe. Men det er mye styr hvis man ikke søker på en skole som er i hjemkommunen eller i det minste i hjemfylket. Gjør som aya sier, snakk med rådgiveren. Det har gått bra for flere enn meg og til å med flytte nærmest tvers over landet for å gå på en linje som de også har i hjemfylket. Men det kan bli mye styr ut av det så dere er forberedt på det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige som har litt god tid da. Mye å sette seg inn i. Vi skal prøve å få tak i rådgiver i morgen.

Det vi er aller mest redd for er økonomien. Hvordan vi vil takle det. Vil vi ha råd? Vi får borteboerstipend, men må jo jobbe ved siden av. Men vil det holde? Og hvordan det blir med innkjøp av ting, regninger, strøm osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--har du flyttet hjemmefra når du var ung?

Jeg bodde hjemme helt til jeg var 19, når jeg ble sammen med eksen min.

Vi bodde sammen her og der, i fire år..

Etter det ble slutt mellom meg og eksen, måtte jeg bo alene. Det var for min del ingen problem, da jeg alltid har gjort alt selv.. Tror jeg lærte å smøre skiver når jeg var 4-5 år gammel.. jeg har alltid måtte hjelpe med å rydde, etc. hjemme og jeg har jobbet siden jeg gikk på barneskolen.

--hvilke problemer møtte du?

Jeg møtte jo som sagt ingen problemer, men det var jo litt kjipt for meg å flytte alene, siden jeg kom fra både forhold som var langvarig, samt det at jeg har jo vokst opp med mange søsken.. så det var egentlig bare det at det kunne være litt ensomt til tider.

--angret du?

jeg hadde ingen alternativer :)

--ble det masse utgifter?

Utgiftene er jo avhengig av forbruk.. jeg hadde en periode, der jeg bodde nesten "gratis", bodde på en liten hybel, spiste billig mat, tenkte på å ikke bruke så mye på mobilen, etc.

jeg bodde i en litt "deprimerende standard", da jeg leide 14m^2!! hehe.. men sant, jeg var ute å syklet hele dagen, hang med venner, etc.. så jeg klarte meg fint.

--og hadde du med deg hund? isåfall, hvordan var det? fikk du lite tid til hunden?

nei, jeg hadde ikke mulighet for å ha hunden og er derfor hundløs :S søsteren min tok hunden en stund, men så omplasserte hun den videre til noen på sørlandet.

--ble det mye jobb og prøve-lesing?

jeg var ferdig med skole.. så det var bare jobb :)

--og ikke minst, hva var positivt med flyttingen?

det positive, er at du "bestemmer over deg selv", du har mer frihet, etc.

men det kan også være negativt, det spørs jo på hvor flink du er å passe på deg selv.

--så er det en ting til jeg lurer på.. kan foreldrene mine NEKTE meg å flytte?

ja, det tror jeg de kan. de bestememr vel over deg, til du er 18.

--ps: kommer ikke til å bo helt alene, da Benedicte skal være med om dette blir noe av.. Så vi blir to på å betale regninger osv..

ja, da blir det jo lettere.. men husk at mange boliger krever depositum på 2 x husleie!

dette kan forøvrig ordnes med bank-garanti, om foreldrene dine er villige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut i sommer, men har betalt husleie hjemme det siste året. Jeg flyttet inn med en kamerat, som jeg ikke kjente så godt egentlig, men trengte noen å dele leia med. I januar flyttet han ut herfra, men han har skrevet under kontrakt på at han skal betale frem til 1.juli, så nå bor jeg i en tomannsleilighet alene med hundene og trives utrolig godt med det :)

Med hensyn til økonomien så er det trangt, jeg har bil, skal betale internett, telefon, husleie, hundemat, medlemskap i klubber, stevner osv. for 6000 i måneden (studielån). Man lever ikke det "gode" liv mens man er student, for å si det sånn. Som student har jeg forelesninger ca. 3 dager i uka og har sånn sett masse tid til hundene. Jeg driver med webdesign hjemmefra som deltidsjobb og slipper å jobbe lørdagene på Rimi. Jeg er også heldig som har foreldre som støtter meg og gir meg mye av det jeg trenger til hundene gratis, ellers tror jeg at det hadde blitt vanskelig å få hjula til å gå rundt.

En del ting jeg ville tenkt på før jeg flyttet ut;

- Dere er bare 16 - kan dere ikke nyt e resten av ungdomstiden hjemme, spar opp litt penger, og slipp å betale husleie og sånt enda. Det blir nok av tid til det når dere skal studere om noen få år.

- Vær bevisste på at mange ikke vil ha hund i huset, og dere kan risikere å måtte ta en leilighet langt unna skolen for å få noe.

- Skal dere flytte; finn en leilighet som er stor nok til at dere begge kan få privatliv dersom dere går litt lei av hverandre. Uansett hvor gode venner dere er nå er det lett å gå hverandre på nervene når man bor tett og er stresset. Altfor mange vennskap går i stykker pga dette.

- Sett dere ned og regn på hvor god økonomi dere kan få. Det er ikke alltid like lett å få jobb som 16/17åring, og med deltidsjobb og skole vil hundene være mye alene.

Det kan godt hende at dette er det riktige for dere å gjøre, men vær sikre på at det er en veloverveid avgjørelse og ikke bare fordi dere synes Tønsberg er kult eller dere er sure på foreldrene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på miljøet, så vil vi ha det mye bedre i vestfold enn i hordaland. Altså transport og muligheter med hundene.

Om jeg skal gå skole i Bergen, så vil ikke hundene mine få det like bra. De vil være hjemme alene alle lange dager, og det er langt for meg å komme meg til hundeklubben for å trene. Nå kommer det bybane i Bergen, og der er det ikke lovlig med hund. Det fører også til at vi ikke kan ha hund på bussene i Bergen også (kun gaia-busser her). Foreldrene mine jobber mye, og jeg har 3 andre søsken de tar seg av. Det fører til at jeg er avhengig av transport (og buss og bybane blir utelukket. Og foreldrene mine får mindre og mindre sjanser til å transportere meg).

I tønsberg kjenner vi mange, mange som gjerne transporterer oss. Mulighetene med hundene er også større. Og alle mine far sine slektninger bor der, og min bestefar kan ha hundene når vi er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel som dere selv sier så er det økonomien dere må tenke mest på. Jeg tror et vanlig borteboerstipend ligger på ca 3100, og det er ikke lengre mulighet å søke om lån av lånekassen når man går videregående hvis jeg har forstått de nye reglene rett. Jeg klarte meg veldig godt på det egentlig, pluss litt hjelp av mamma enkelte mnd :) . Jeg hadde 1600 å betale i leie og da fikk jeg frokost inkludert (var internat), og hunden brukte jeg rundt 4-500kr på i mnd. Så da hadde jeg rundt 1000 kroner igjen til meg selv til mat og andre fritidsaktiviteter. Det sier seg selv at det er lite, og man må gi avkall på endel. Men både jeg, og et par venninner klarte oss helt fint på den summen pluss at vi hadde hunder. Det handler jo mye om hvor dyr man er i drift. Det kan være lurt å spare opp et kriselager, og et lager hvis dere vil gå diverse kurs og slikt. Men hvis foreldrene deres støtter dere helt og fullt ut, og dere er forberedt på å ikke ha så mye penger til overs hver mnd så tror jeg at dere kan klare dere fint.

Men dere burde sette dere ned å se over økonomien å regne på om dere har råd. Det er dyrt å være borteboerstudent, det er hvertfall sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borteboer stipendet er ikke mye å skryte av. det er vel på 2500 i mnd eller noe sånn og de aller fleste hybler koster mer enn det i mnd. Pluss at man skal jo ha mat også.

Men kan dere ikke snakke med foreldrene dine om dere kan inngå en avtale om å få noe av dem i mnd? FOr hadde dere bodd hjemme hadde de jo måtte betalt for dere uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borteboer stipendet er ikke mye å skryte av. det er vel på 2500 i mnd eller noe sånn og de aller fleste hybler koster mer enn det i mnd.

Er det virkelig så lite nå? Da har det gått ned med over 600 kr siden jeg fikk vanlig borteboer. Huff det blir visst bare vanskeligere å vanskeligere å være student. Å så har de jo behovsprøvd i tillegg, å da får de som har foreldre som tjener greit et problem. Venninnen min måtte slutte på skolen fordi hun ikke hadde råd, siden lånekassen bestemte at foreldrene hennes hadde for god råd. Så hun hadde noen hundrelapper igjen etter leien var gått. Hun er 20 år gammel men enda ser de på foreldrenes inntekt <_< . Og selv om noen har god inntekt betyr jo heller ikke det at de har god råd. Litt provosert over stipendreglene ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det avhengig av hvor mye foreldra tjener?

Jo, men foreldre med 'normal' inntekt så får du rundt 3450 kr. Det er hvertfall det som er vanlig.

Gå inn på lanekassen.no og ta stipendkalkulatoren der. Så ser du hvor mye du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det bybane i Bergen, og der er det ikke lovlig med hund. Det fører også til at vi ikke kan ha hund på bussene i Bergen også (kun gaia-busser her).

Det er riktignok en god del år før bybanen er "på veien" (eller på skinner, da).

Den vil jo også bare kjøre mellom sentrum og nesttun, av alle tullete strekninger (selv om den kjører forbi meg, mener jeg det er tullete med bybanen!).

bybane, fyfy.. æsj.. *spy på skinnene*.

men, ja.. jeg skal ikke gjøre dette om til en politisk diskusjon :)

bare ikke hold på med "slick planning", så går det vel fint.

ikke regn med at alt går fint hele tiden.. Du må ha litt slingringsmonn... samt du må budsjettere inntekter og utgifter.

Om du klarer å gjøre det og vise det til foreldrene dine, er det jo en større mulighet for at de stiller seg positive.

Argumentet om bybanen tror jeg ikke de tar særlig "seriøst":

Bygging er planlagt til å begynne i 2006 og drift mellom Sentrum og Nesttun skal starte i mai 2009.

ref.: http://www.bybanen.no/

husk: det er bybanen sin "slick planning", så det kan gjerne ta enda lengre tid.. regner med du er ferdig med den skolen innen 2009 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benedicte og Birte :)

Jeg hadde den samme drømmen som dere når jeg gikk i 9 klasse og frem til nå. Jeg skulle søke på en skole som ikke var i mitt fylke. Alt var planlagt; hvor jeg skulle bo, penger, skole, linje, jobb etter 3 år med skole osv.

Så: For å gå på skole i annet fylke må ditt fylke betale plassen. Det er masse masse penger. Så de prøver å unngå dette. Jeg har smisket med inntakskontoret i en lengre periode nå, men det går ikke. De er veldig strenge. Jeg hadde lyst å gå på hundelinje/smådyrlinje. Da fikk jeg slengt i meg at rogaland har naturbruk linje, så jeg kunne gå der. Den linjen har ingenting med hund å gjøre. Kun hest, kuer, griser og høner. Så jeg vil ikke gå der.

Jeg har unnersøkt alle mulige utveier, men det går ikke <_<

Uansett lykke til :)

Hvis det er noe annet dere lurer på, er det bare å spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benedicte og Birte :)

Jeg hadde den samme drømmen som dere når jeg gikk i 9 klasse og frem til nå. Jeg skulle søke på en skole som ikke var i mitt fylke. Alt var planlagt; hvor jeg skulle bo, penger, skole, linje, jobb etter 3 år med skole osv.

Så: For å gå på skole i annet fylke må ditt fylke betale plassen. Det er masse masse penger. Så de prøver å unngå dette. Jeg har smisket med inntakskontoret i en lengre periode nå, men det går ikke. De er veldig strenge. Jeg hadde lyst å gå på hundelinje/smådyrlinje. Da fikk jeg slengt i meg at rogaland har naturbruk linje, så jeg kunne gå der. Den linjen har ingenting med hund å gjøre. Kun hest, kuer, griser og høner. Så jeg vil ikke gå der.

Jeg har unnersøkt alle mulige utveier, men det går ikke <_<

Uansett lykke til :)

Hvis det er noe annet dere lurer på, er det bare å spørre :P

Det er da man kan melde flytting :P . Inntakskontorene er ikke alltid like samarbeidsvillig <_< . Men det skal gå uten å melde flytting. Første skolen jeg gikk på så hadde vi hvertfall 6-7 stykker fra Alta, og det er allerede en landbruksskole i Alta. Og en venninne av meg flyttet til Hønefoss for å gå tegning form å farge, jeg flyttet til trøndelag for å gå skole å der var det allerede et par nord lendinger osv osv. Så det går hvis man har tålmodighet og man undersøker om rettighetene sine. Det er og mulig å ta kontakt med skolen, de har eget inntak etter inntakskontoret sine runder. Skolen tok faktisk kontakt med meg å spurte om jeg ville gå vk1 allsidig landbruk der, siden linjen jeg egentlig skulle gå ble lagt ned. Men de andre jeg har nevnt har ikke hatt andre grunner enn at de ikke likte miljøet på den skolen de gikk på fra før, eller at de generelt bare likte en annen skole bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da man kan melde flytting :) . Inntakskontorene er ikke alltid like samarbeidsvillig <_< . Men det skal gå uten å melde flytting. Første skolen jeg gikk på så hadde vi hvertfall 6-7 stykker fra Alta, og det er allerede en landbruksskole i Alta. Og en venninne av meg flyttet til Hønefoss for å gå tegning form å farge, jeg flyttet til trøndelag for å gå skole å der var det allerede et par nord lendinger osv osv. Så det går hvis man har tålmodighet og man undersøker om rettighetene sine. Det er og mulig å ta kontakt med skolen, de har eget inntak etter inntakskontoret sine runder. Skolen tok faktisk kontakt med meg å spurte om jeg ville gå vk1 allsidig landbruk der, siden linjen jeg egentlig skulle gå ble lagt ned. Men de andre jeg har nevnt har ikke hatt andre grunner enn at de ikke likte miljøet på den skolen de gikk på fra før, eller at de generelt bare likte en annen skole bedre.

Ja, man kan melde flytting :P Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg skal gjøre det må jeg melde flytting til et familie medlem <_< Noe jeg ikke har der oppe :) Hvis man melder flytting må man også søke 3 skole valg i det fylke, allså ikke i ditt egent. Så det er avansert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan melde flytting :P Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg skal gjøre det må jeg melde flytting til et familie medlem <_< Noe jeg ikke har der oppe :) Hvis man melder flytting må man også søke 3 skole valg i det fylke, allså ikke i ditt egent. Så det er avansert :rolleyes:

Kan vi søke på 3 skoler i Vestfold, og så garantere at vi kommer inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...