Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor bruker de ikke boxere til ipo/politihund?


Richard

Recommended Posts

Jeg lurer også på hvorfor ikke boxere blir brukt aktivt i hundesporter jeg...På meg virker de som livlige hunder med stor leke og arbeidslyst..Likevel har jeg knapt sett boxere konkurere i lydighet eller agility..Er litt mer usikker på bruks, men av det jeg har sett har det ikke vært noe særlig av boxere der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det har vel blandt annet med tradisjon å gøre. Politiet er kjent med schafer, riesenschnauzer, rottweiler, malinois, og vet hva de står for.

Et annet poeng er at mange boxere nok ikke har hatt gode nok anlegg. Synes at mange boxere er "vimsete" og har vanskelig for å konsentrere seg om primæroppgaven.

Når det gjelder ipo, så har boxeren et bitt som er så "aparte" at de får problemer med armen. Særlig de boxerne som har kortkort snute.

Min boxer har gjennomført RIK grunnkurs, og han hadde i monn de anlegg som trenges for å kunne delta i den sporten.

Men det er flere gamle "brukshund" raser som har gått i glemmeboka. Blant annet var airedale terrieren en utmerket kurer og rapporthund ved frontlinjene under første verdenskrig. Rasen blir ikke engang vurdert i politi eller til ipo i dag.

Det handler altså etter mitt syn om vanetenkning og avel. Dersom avlen imøteser brukshundfolket og politiet sine behov, skulle man tro at disse også ville vurdere både boxer og andre, med rett størrelse og rette anlegg.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det har vel blandt annet med tradisjon å gøre. Politiet er kjent med schafer, riesenschnauzer, rottweiler, malinois, og vet hva de står for.

Et annet poeng er at mange boxere nok ikke har hatt gode nok anlegg. Synes at mange boxere er "vimsete" og har vanskelig for å konsentrere seg om primæroppgaven.

Når det gjelder ipo, så har boxeren et bitt som er så "aparte" at de får problemer med armen. Særlig de boxerne som har kortkort snute.

Min boxer har gjennomført RIK grunnkurs, og han hadde i monn de anlegg som trenges for å kunne delta i den sporten.

Men det er flere gamle "brukshund" raser som har gått i glemmeboka. Blant annet var airedale terrieren en utmerket kurer og rapporthund ved frontlinjene under første verdenskrig. Rasen blir ikke engang vurdert i politi eller til ipo i dag.

Det handler altså etter mitt syn om vanetenkning og avel. Dersom avlen imøteser brukshundfolket og politiet sine behov, skulle man tro at disse også ville vurdere både boxer og andre, med rett størrelse og rette anlegg.

mh

cl

Bestefaren min var boxer oppdretter og han drev med brukd og ipo! Airdale terrier blir fortsatt brukt i politiet av engelsk politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Annen årsak:

Slik jeg oppfatter det (etter å ha selv vært intressert i boxer) er at det desverre er mye sykdom der. Dette blir for skremsel for kjøpere som krever god fysisk helse på hundene. Når spondilose (husker ikke hvordan det staves) hjerteproblemer, hd og ad er gjeldene på rasen da holder dem seg unna.

Og jeg tror nok ikke det er så mange oppdrettere av rasen som er direkte oppdrettere av tjenestehunder. (noe de andre nevnte tjenestehund rasene har)

Heldigvis så har jeg oppfattet det slik at oppdretterene begynner å få bukt på disse helse problemene. (Så kanskje jeg titter tilbake på rasen om en 10års tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare "vane" som gjør at politiet velger som de gjør... de er nok mer bevisst enn som så. Det henger vel mer sammen med SANNSYNLIGHETEN for at valpen de velger, skal klare seg gjennom flere vanskelige tester. Og også ha helsa.

Og sannsynligheten for at en bruksschäfer eller bruksmalinois fra de rette stedene skal klare seg hele veien frem til ferdig politihund - både mentalt og fysisk, kan vel sies å være større enn om man skal begynne å lete andre steder. Det inkluderer vel forsåvidt utstillingsdelen av schäfer også, selv om det er kenneler som har greit premierte hunder eksteriørt som også er dugelige mentalt.

Men det er så mange skjær i sjøen, så man går vel heller for det noe sikrere... som man ikke må starte etterforskning for å finne :-)

Men klart individer av flere raser KAN egne seg, det ville bare vært litt av en jobb å lete dem frem. Og hvorfor bry seg om det, hvis man har grei tilgang fra oppdrettere som vet hva politi og forsvar prioriterer og som avler kun for bruk?

Når det gjelder IPO, så er jo det én ting - politihundbruk en annen, som krever en nokså stor "tyngde" i hunden. Og evne til å gå gjennom ild og vann for å jobbe. Det er jo en ridgeback som er trent i IPO også, og en lang rekke andre raser, men derfra til at de er egnet til politibruk er ikke det samme.

Og VIL man egentlig at greie brukshundraser skal egne seg til politibruk forøvrig? Det er "spesialistarbeid", mens IPO kanskje kan sies å være endel mer alment. Temperamentet på airedale er vel blitt dithen i dag, at de er "snillere" - der slekta som har hatt airedale siden tidenes morgen, også i England, sier at det var mer tak i dem på godt men også på vondt, for dem som ville ha familiehund, "før i tiden".

Det har vel vært hvis politimennene har kjent mer til en enkelt rase, og jobbet den frem, at det kommer de mer "odde" rasene. Riesen som politihund har det vel vært før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at i Sverige er det noen boxere i politiet, og en del vektere som bruker boxeren som vakthund på jobb.

Jeg selv har hatt boxer de siste 10 årene. Jeg har nå min første hannhund, og han er, som nevnt i innlegget over, ganske " forvirret" og vimsete :) Han er mer interessert i hva som skjer rundt seg og hvem han kan leke med, enn å konsentrere seg om lydighetskommandoene jeg gir ham :) Men ok, han er bare 18 mndr, så jeg håper han snart begynner å vokse det litt av seg :)

Men jeg også synes det er rart at ikke boxere er mer med i agility? Det virker perfekt for den rasen å være med på. Rett bortenfor der vi bor, ligger det en bane, og boxerjenta til min mor er helt vill når vi går bort der. Hun løper og hopper og koser seg :) Men mine foreldre har ikke helse til å drive med agility, og jeg har mer enn nok med å trene opp Box :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...